Kauden 2014 autot

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7572
Williams on Bottaksen sanoin "taloudellisesti terveellä pohjalla", kuten nyt Martinista ynnä muista voi huomatakkin, joten en usko että auto tulee kylmästi rahan takia jäämään kehityksessä jalkoihin. Auto on nyt niin hyvä, että voidaan keskittyä niiden kymmenysten ja sadasosien viilaamiseen sen sijaan, että pitäisi ratkaista jokin massiivinen ongelma.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Williams on Bottaksen sanoin "taloudellisesti terveellä pohjalla", kuten nyt Martinista ynnä muista voi huomatakkin, joten en usko että auto tulee kylmästi rahan takia jäämään kehityksessä jalkoihin. Auto on nyt niin hyvä, että voidaan keskittyä niiden kymmenysten ja sadasosien viilaamiseen sen sijaan, että pitäisi ratkaista jokin massiivinen ongelma.
...ja uskon, jos sama meno Williamsilla jatkuu kilpailukyvyn suhteen, niin sponsoreita alkaa olla ovella jonoksi asti. :ahem:
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Ensimmäisen kisan perusteella näyttää vahvasti siltä, että Mersua on hankala lyödä tällä kaudella ja Mersun dominointi ei ole pelkästään tehdastallin varassa, koska seuraavaksi parhailla talleilla McLarenilla ja Williamssilla on Mersun moottorit.

Ferrarilla sen sijaan on paljon työtä edessään jos he mielivät saada kurottua Mersun etumatkan kiinni.

Red Bullin puolestaan on panostettava polttoaineen kulutukseen jos he mielivät saada pisteitä, mutta polttoaineen kulutuksen säätäminen sääntöjen mukaiselle tasolle voi syödä Red Bullin vauhtia ja se väistämättä pudottaa Red Bullin alemmaksi.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Niinkuin kahden viime kauden aikana Lotuk... eiku hetkinen...
Jos verrataan Williamsin viimekautta tämän kauden alkuun, niin ei epäilystäkään siitä, etteikö sponsoreiden mielenkiinto Williamsiin sponssaamiseen ole herännyt. Uskon vielä tämän kauden puolella sponsoritarrojen lisäyksiin kilpurin kylkiin. :ahem:
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
http://www.ts.fi/moottoriurheilu/f1/607845/Ecclestonekin+kauhuissaan+formulametelin+puutteesta

Walker valitti, ettei pääkatsomossa kuullut maalisuoralle tulevia autoja ennen kuin ne tulivat näkyviin. Kisan toimitusjohtaja Andrew Westacott säesti Walkeria kertomalla, ettei varikolla tarvinnut kuulonsuojaimia.

– Selvitämme tämän Bernie Ecclestonen kanssa. Tämä on selkeästi sopimusrikkomus, Walker sanoi.

Walker kertoi keskustelleensa asiasta jo sunnuntaina formulajohtaja Ecclestonen kanssa.

– Tämä muuttuu. Hänkin oli kauhuissaan, Walker paljasti.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
752
http://www.ts.fi/moottoriurheilu/f1/607845/Ecclestonekin+kauhuissaan+formulametelin+puutteesta

Walker valitti, ettei pääkatsomossa kuullut maalisuoralle tulevia autoja ennen kuin ne tulivat näkyviin. Kisan toimitusjohtaja Andrew Westacott säesti Walkeria kertomalla, ettei varikolla tarvinnut kuulonsuojaimia.

– Selvitämme tämän Bernie Ecclestonen kanssa. Tämä on selkeästi sopimusrikkomus, Walker sanoi.

Walker kertoi keskustelleensa asiasta jo sunnuntaina formulajohtaja Ecclestonen kanssa.

– Tämä muuttuu. Hänkin oli kauhuissaan, Walker paljasti.
Jes! Lisää kiekkoja tulossa :)
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Kenties paras kriteeri "riittävälle melutasolle" ei kuitenkaan ole koko ikänsä melussa viettäneen 80-vuotiaan miehen kuulo.
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Näin ruudun takaa ei äänissä valitettavaa ainakaan ole. Itse pidin ainakin siitä, kuinka renkaiden lukitukset kuuli. Ja tiimiradiotkin olivat paljon selkeämpiä. Järjestäjien/FIAn/FOMn olisi pitänyt järjestää poistujille kysely porteilla, mitä mieltä paikallaolijat äänistä olivat. Sehän se kait enemmän ratkaisee, televisiokatsojien tarpeita on helpompi tyydyttää autoihin kajoamatta.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Jes! Lisää kiekkoja tulossa :)
Ei ainakaan tälle kaudelle. Ensinnäki pitäis virtausrajoituksia muuttaa ja luultavasti myös bensan määrää. Ei liity turvallisuuteen, joten vaadittais kaikkien tallien (Tai ainaki moottoritoimittajien) hyväksyntä. Ei onnistu.
 

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
752
Näin ruudun takaa ei äänissä valitettavaa ainakaan ole. Itse pidin ainakin siitä, kuinka renkaiden lukitukset kuuli. Ja tiimiradiotkin olivat paljon selkeämpiä. Järjestäjien/FIAn/FOMn olisi pitänyt järjestää poistujille kysely porteilla, mitä mieltä paikallaolijat äänistä olivat. Sehän se kait enemmän ratkaisee, televisiokatsojien tarpeita on helpompi tyydyttää autoihin kajoamatta.
Miksi ne renkaiden vinkaisut pitää kuulla, näkeehän sen savusta jos kunnolla lukitsee renkaan?

Jos tuo kysely olisi pidetty, epäilen että ainakin 80% katsojista olisi antanut negatiivista palautetta.

Ei ainakaan tälle kaudelle. Ensinnäki pitäis virtausrajoituksia muuttaa ja luultavasti myös bensan määrää. Ei liity turvallisuuteen, joten vaadittais kaikkien tallien (Tai ainaki moottoritoimittajien) hyväksyntä. Ei onnistu.
No joo, ei varmaan tälle kaudelle enään muutoksia tehdä.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3384
Sijainti
F1-fanikatsomo
Ei kierrosrajoittimen yläräjan nosto 15t rpm -> 18t rpm välttämättä vaikuta vielä ääniin suuresti, koska ei koneitä kierrätetä kuin se 11-12t rpm
Power Unitien määrää pitää saada kasvatettua sillee että yhdellä PU:lla ajetaan 2 kisaa niin silloin tallit uskaltaa lähteä ottamaan tehoja koneista ulos, samalla tietty vaihdelaatikkosääntö pitäisi ottaa uudelleen tarkasteluun.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7572
Kai jokainen nyt ymmärtää, että ahdetussa koneessa turbiini vaimentaa ne korkeimmat nuotit. Ei se melu muutamalla tuhannella kiekalla merkittävästi kasva.

Ecclestone olisi voinut vapari moottorien kanssa siirtyä museon hyllylle.

e: Hidas.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Tää on varmaan sanottu monesti, mutta musta on todella hienoa mootorien äänien lisäksi kuulla renkaiden ininää ja muutakin kaikenlaista kolinaa autoista. Esim. Bottaksen pussatessa seinää in-car kamerassa kuulu todella nätisti se renkaan repeämisen ääni. Muu ambientti äänimaailma, varsinkin yleisön kohahdukset puolestaan nostatti oikeesti karvat pystyyn parikin kertaa. En ymmärrä mikä ihme siinä kaiken muun alleen jättävässä ininässä oli niin ehdottoman tärkeää ja arvokasta?
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Kenties paras kriteeri "riittävälle melutasolle" ei kuitenkaan ole koko ikänsä melussa viettäneen 80-vuotiaan miehen kuulo.
*reps*:thumbup:

Pidättäydyn silti mielipiteessäni, että nykyiset autot ovat pääsääntöisesti rumia groteskeine "ulokkeineen"(<-Olkaa hyvä ajatuspoliisimodet!:wall:) ja kuulostavat lussuilta. On mukavaa, että nyt kuuluu niitä ajamisen oheisääniäkin sieltä seasta, mutta saisivat silti kiertää enemmän. Voihan sitä vääntää tv:tä(tai kuulolaitetta) kovemmalle, jos ei meinaa muuten kuulla. Joten en oikein ymmärrä valitusta liian hiljaisista äänistä. Ei ne nyt mitään sähköautoja vielä kuitenkaan ole. Se matala murina niissä risoo. Kuulostavat joltain support luokan vakio autoilta.

Jottei menisi taas ihan OT:ksi(Mikä on kohta jo mahdotonta, keskustelun kärsimättä, kun kaikki kielletään tai alistetaan omiin ahtaisiin toikkeihinsa.:thumbdown), niin onko kellään tietoa eri moottorien painoista? Onko mahdollisesti muillakin talleilla kun Ferrarilla ongelmia ylipainon kanssa? Miten Sauber?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
En tiedä onko tätä kommentoitu, mutta ainakin Australian kisan perusteella hitaamman ohittaminen on nykysäännöillä mahdollista, eikä se vaikuta ihan sellaiselta tylsältä siipiaukiluukuttamiselta kuin aiemmin, ilmeisesti koska KERSin ja turbon käytössä on enemmän muuttujia joita käyttää puolustamiseen ja yllätysiskuun.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
En tiedä onko tätä kommentoitu, mutta ainakin Australian kisan perusteella hitaamman ohittaminen on nykysäännöillä mahdollista, eikä se vaikuta ihan sellaiselta tylsältä siipiaukiluukuttamiselta kuin aiemmin, ilmeisesti koska KERSin ja turbon käytössä on enemmän muuttujia joita käyttää puolustamiseen ja yllätysiskuun.
Sain selostajien puheista käsityksen, että autoon laitetaan köröttelyyn säästömoodi ja ohituksiin eräänlainen hyökkäysmoodi. Mikäli edelläajava säästelee, takanatulija pääsee helpohkosti ohi.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5647
Nähdäkseni Australiassa ei kyllä käytetty mitään hyökkäysmoodia kuin Bottasin kohdalla. Alonsokin ajoi puoli kisaa Hulkin takana vaikka vaikutti siltä, että hän olisi helposti voinut vähintään yrittää ohi. Tilannehan ratkesi niin, että Hulkin tehtyä stoppinsa ensin, Alonsolle annettiin hieman tehoja ja hän pisteli pari nopeaa kierrosta ja ohitus tapahtui niin sanotusti varikolla. Tällaisia esimerkkejä löytyisi luultavasti useampiakin, jos sattuisi olemaan tilastot naaman edessä juuri nyt. Toivonkin, että Australia oli kaikille talleilla vain system check ja myöhemmin kaudella nähdään oikeaa kilpa-ajoa. Australiassa sitä ei ollut. Omasta mielestäni tämä kisa oli niin lähellä kaikkien tallien yhteistä sopupeliä kuin mitä F1-sarjassa voi ollakaan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Sain selostajien puheista käsityksen, että autoon laitetaan köröttelyyn säästömoodi ja ohituksiin eräänlainen hyökkäysmoodi. Mikäli edelläajava säästelee, takanatulija pääsee helpohkosti ohi.
Niinpä joo polttoainepolitiikkakin vaikuttaa. Mutta kuitenkin edellä ajavalla on mahdollisuus puolustautua jos on siihen varaa tai reagoi ajoissa.
 
Ylös