Kauden 2014 autot

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Henkilön mielipide, että nyt formulat ovat jotain mopoautoja, kun ei äänistä mene korvat rikki. Voin sanoa, että jos se on sarkasmia, niin sitten olette hyviä siinä. Muuten ammattiapu on oikeasti paikallaan, että onko minulla nyt ihan kaikki kotona. Vähän jotain järkeä saa käyttää.

Hyvät autot, eikä bensankulutus ole mikään ongelma ja ohittamisesta on tehty helpompaa kuin ikinä, niin kyllä tehkää nyt sitten edes jotain. Onneksi eivät nämä tyypit päätä ykkösten asioista.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Aivan samaa asiaa pui Anthony Davidson Skyn jälkilähetyksessä. Ja samassa lähetyksessä Brundle (vai olikohan Herbert) ehdotteli noita Jabsunkin mainitsemia muutoksia diffuusorin alueelle. Jotain noille olisi hyvä tehdä, voi tulla aika brutaalia jälkeä jos nopeusero sattuu kolarissa olemaan Melbournessa nähtyä suurempi.
Autonlevyiset kumipuskurit eteen ja taakse samalle korkeudelle?
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
eikä bensankulutus ole mikään ongelma
Ennen oli mukava miettiä syytä, jos vauhti muihin nähden katosi tai parani kisan aikana. Vaihtoehtoja oli paljon. Nyt relevantein vaihtoehto on moottorista otettavan tehon määrä. Overtake map, fuel save map etc.:thumbdown
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Henkilön mielipide, että nyt formulat ovat jotain mopoautoja, kun ei äänistä mene korvat rikki. Voin sanoa, että jos se on sarkasmia, niin sitten olette hyviä siinä. Muuten ammattiapu on oikeasti paikallaan, että onko minulla nyt ihan kaikki kotona. Vähän jotain järkeä saa käyttää.

Hyvät autot, eikä bensankulutus ole mikään ongelma ja ohittamisesta on tehty helpompaa kuin ikinä, niin kyllä tehkää nyt sitten edes jotain. Onneksi eivät nämä tyypit päätä ykkösten asioista.
Onhan kuskitkin ilmaisseet huolensa äänistä ja nopeuksista. Esim. Vilander ilmaisi asian että moottoreista puuttuu se wau-efekti, Button huolissaan lähestyvistä GP2sien nopeuksista, mutta voit ohjata heille oikeanlaista ammattiapua. Nopein kisakierros oli tänä kautena yli 3sek hitaampi kuin viime vuonna, ettei tässä turhaan ihmiset mussuta. Tätä tahtia kuninkuusluokka ei ole enää tämä, äänen osalta se on menetetty jo.

E: 10 vuodessa ollaan tultu kierrosajoissa about 8sek ylöspäin ja eiköhän kehitys jatku samaan suuntaan niin seuraavan 10 vuoden jälkeen ollaan oikeasti niissä mopoautoissa.
 
Viimeksi muokattu:

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Onhan kuskitkin ilmaisseet huolensa äänistä ja nopeuksista. Esim. Vilander ilmaisi asian että moottoreista puuttuu se wau-efekti, Button huolissaan lähestyvistä GP2sien nopeuksista, mutta voit ohjata heille oikeanlaista ammattiapua. Nopein kisakierros oli tänä kautena yli 3sek hitaampi kuin viime vuonna, ettei tässä turhaan ihmiset mussuta. Tätä tahtia kuninkuusluokka ei ole enää tämä, äänen osalta se on menetetty jo.

E: 10 vuodessa ollaan tultu kierrosajoissa about 8sek ylöspäin ja eiköhän kehitys jatku samaan suuntaan niin seuraavan 10 vuoden jälkeen ollaan oikeasti niissä mopoautoissa.
Vertaillaan noita GP2 aikoja sitten ens viikolla Bahrainissa. Sitten voi jättää nuo Buttonin etc pulinat pois.

Ja voin kertoa, että kehitys jatkuu nyt siihen suuntaan että autoista tulee nopeampia ja nopeampia kun kausi etenee.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
E: 10 vuodessa ollaan tultu kierrosajoissa about 8sek ylöspäin ja eiköhän kehitys jatku samaan suuntaan niin seuraavan 10 vuoden jälkeen ollaan oikeasti niissä mopoautoissa.
Autojen nopeus ei ole suoraan vertailtavissa tuloksista erilaisten sääntöjen takia. 2004 aika-ajot ajettiin kisabensoilla ja kisoissa oli välitankkaus. Ja jo pelkästään renkaista voi tulla 2 sekunnin eroja, 2004 oli rengaskilpailu.

Normaalisti autot nopeutuvat 1-1,5 sekuntia kauden aikana, nyt on odotettavissa, että parannusta tulee yli 2 sekuntia, ehkä kolmekin. Säännöt muuttuivat niin radikaallisti, että nämä ensimmäiset autot ovat raakileita, kun taas edellisen sukupolven autoja pystyi enää hienosäätämään, kaikki perusvauhti oli niistä jo revitty irti. Eli ei tehdä hätiköityjä johtopäätelmiä ensimmäisen kisan perusteella. Katsotaan tilannetta uudelleen kauden loppupuolella.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Tuskin päästään. "Vanity panelilla" piti päästä eroon porrasnokista, ei päästy. Kyllä insinöörit taas löytävät jotain joka ei ihan ollut FIA:n tarkoitus sääntöjä laatiessaan.
Tästäkin varoitettiin hyvissä ajoin tallien toimesta, FIA ei välittänyt pätkääkään aivan kuten tupla-diffu asian suhteen. Tämän esteettisen ongelman korjaamiseen riittäisi sääntötarkennus turvallisuuden nimissä joka voidaan asettaa voimaan parin kisan varo-ajalla jos niin halutaan (kuten aironhankaimien kanssa tehtiin).
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Tuskin päästään. "Vanity panelilla" piti päästä eroon porrasnokista, ei päästy. Kyllä insinöörit taas löytävät jotain joka ei ihan ollut FIA:n tarkoitus sääntöjä laatiessaan.
Jos FIA tajuaisi tehdä keulaa koskevista säännöistä sellaiset, että niissä määritettäisiin tarkkaan se miltä keulan pitää näyttää ei insinööreille jää mahdollisuuksia löytää mitään sellaista mikä ei ole ollut FIAn tarkoitus sääntöjä laatiessa.

FIA voisi esimerkiksi kieltää Lotuksen kaksoiskeularatkaisun, kieltää kyhmyt etusiiven takareunan ja ohjaamon välisellä alueella ja määrätä keulan kapenemaan tasaisesti kärkeä kohti siten, että keulan kärjen leveyden on oltava vähintään 20 prosenttia etusiiven leveydestä.

Yksi mitä FIA aivan varmasti pohtii keulojen suhteen on niiden korkeus, koska se mitä Massan ja Kobayashin kolarissa tapahtui sai FIAn aivan varmasti pohtimaan sitä miten saman toistuminen estetään ja yksi parhaimmista keinoista siihen olisi keulan korkeuden nostaminen vaikkapa viime kauden ja tämän kauden keulojen korkeuden puoliväliin.
 

JamboJamster

Active member
Liittynyt
16.6.2012
Viestit
29
Toivottavasti FIA ei sentään määrää mitään standardi nokkapalaa kaikille. Itse ainakin tykkään kun kaikki autot ovat kerrankin erinäköisiä. Viime vuosina kun F1 autot ovat olleet melkein kopioita toisistaan.
Osa tämän hetken F1 autoista toki on rumia, mutta osa taas on onneksi ihan hienoja. Kuuluu mielestäni asiaan.
Mutta jos F1 autoista pitäisi alkaa kauneusvirheitä korjaamaan sääntöjä muuttamalla, niin ensiksi mielestäni tuolle takasiivelle pitäisi jotain tehdä.
Se tekee kaikista F1 autoista ruman koska se on todella korkea, mutta kapea. Mielestäni kuninkuusluokan kilpa-autoon kuuluu leveät siivet.

Polttoaineen virtausrajoitus pitäisi mielestäni poistaa ja ehkä antaa talleille muutama moottori enemmän käytettäväksi per kausi. Silloin voisi tallit ottaa moottoreistakin enemmän kierroksia irti ja saada lisää sitä ihmisten kaipaamaa ääntä.
Luulisi tuon 100kg bensarajoituksen yksikseen olevan riittävä.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Toivottavasti FIA ei sentään määrää mitään standardi nokkapalaa kaikille. Itse ainakin tykkään kun kaikki autot ovat kerrankin erinäköisiä. Viime vuosina kun F1 autot ovat olleet melkein kopioita toisistaan.
Komppaus tälle.
Osa tämän hetken F1 autoista toki on rumia, mutta osa taas on onneksi ihan hienoja. Kuuluu mielestäni asiaan.
Mutta jos F1 autoista pitäisi alkaa kauneusvirheitä korjaamaan sääntöjä muuttamalla, niin ensiksi mielestäni tuolle takasiivelle pitäisi jotain tehdä.
Se tekee kaikista F1 autoista ruman koska se on todella korkea, mutta kapea. Mielestäni kuninkuusluokan kilpa-autoon kuuluu leveät siivet.
Takasiipeen pitäis sit tehdä jotain muita sääntöjä, jotta ne ei sit häiritsis liikaa takanaolevan virtauksia. Siis, jos sitä levennettäis (ja/tai madallettais).
Polttoaineen virtausrajoitus pitäisi mielestäni poistaa ja ehkä antaa talleille muutama moottori enemmän käytettäväksi per kausi. Silloin voisi tallit ottaa moottoreistakin enemmän kierroksia irti ja saada lisää sitä ihmisten kaipaamaa ääntä.
Luulisi tuon 100kg bensarajoituksen yksikseen olevan riittävä.
Moottorien määrästä samaa mieltä. Melkoinen pudotus kerralla, varsinki uudelle tekniikalle. Virtausrajoituksen poisto ei yksinään riittäis ja tuskin vaikuttais ääniin tuon taivaallista. Lisäksi tuo rajoitus on käsittääkseni myös turvallisuuden vuoksi. Jo nyt pelättiin autojen tehojen vaihtelevan yksittäisissä tilanteissa liikaa aiheuttaen vaarallisia hetkiä. Virtausrajoituksen poistaminen aiheuttais varmasti järkyttävän suuria hetkittäisiä teho-eroja. Toinen on säästelymoodissa ja toinen tulee takaa tuhannella hepalla.. "hupsista, kuljitkin noin hitaasti" (vrt: https://www.youtube.com/watch?v=1mNgUQccbww).
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Virtausrajoituksen poisto ei yksinään riittäis ja tuskin vaikuttais ääniin tuon taivaallista. Lisäksi tuo rajoitus on käsittääkseni myös turvallisuuden vuoksi. Jo nyt pelättiin autojen tehojen vaihtelevan yksittäisissä tilanteissa liikaa aiheuttaen vaarallisia hetkiä. Virtausrajoituksen poistaminen aiheuttais varmasti järkyttävän suuria hetkittäisiä teho-eroja. Toinen on säästelymoodissa ja toinen tulee takaa tuhannella hepalla.. "hupsista, kuljitkin noin hitaasti" (vrt: https://www.youtube.com/watch?v=1mNgUQccbww).
Jos on Oikarista uskominen, niin sen takia autojen takavalo vilkkuu silloin kun ollaan "hitaammassa moodissa".
Ja minusta tuo kuvaamasi skenaario on muutenkin aika absurdi kilpa-autoilussa. Ainahan sielä voi olla tekniikkavikainen tms. auto radalla, joka tulee vastaan perä edellä.

Virtausrajoitus toki estää tai ainakin vähentää tehokkaasti polttoaineen loppumisen riskiä, kun ei voi käyttää tankkia tyhjäksi ainakaan ennen tunnin täyttymistä. :D

Ja lopulta kaikki russutus rajoituksista jne. on turhaa. Autoissa on tehoa ja näköä, kilvanajo on hienoa jne. :thumbup:
 

Scalarik

Well-known member
Liittynyt
16.2.2008
Viestit
118
Sijainti
Helsinki
Täälläkin on jo muutamaan kertaan todettu tuon virtausrajoituksen koskevan myös aika-ajoa. Jos rajoitus poistuisi, nähtäisiin aika-ajoissa ehkä vaarallisiakin vetoja, varmaan vastaisi jossain määrin erillisiä aika-ajorenkaita. En tiedä sen tarkemmin miksi nuo liimarenkaat poistettiin, mutta veikkaisin että juurikin turvallisuus on ollut taustalla silloin ja on nyt tässä virtausrajoituksessakin.

Ja minusta tuo kuvaamasi skenaario on muutenkin aika absurdi kilpa-autoilussa. Ainahan sielä voi olla tekniikkavikainen tms. auto radalla, joka tulee vastaan perä edellä.
Näistä lahoavista autoistahan heilutellaan valkoisia lippuja hitaan auton merkiksi, lisäksi varmasti tiimi informoi radion kautta. Jokaisesta autosta ei kuitenkaan voida lippuja heilutella. Tuo vilkkuva perävalo auttaa varmasti kuljettajia, mutta paraskaan kuljettaja ei kykene reagoimaan liian suuriin eroihin.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Kisat tylsiä, kisat bensan säästelyä, autot hitaampia, autot kuulostaa mopoautoilta. Ei tässä mikään ainakaan paremmin ole kuin viime kaudella, tai no Webslave ja Mosse nyt varmaan on tyytyväisiä mitä tahansa FIA päättää ja tekee.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Viime kaudella sai olla sen puoltoista sekuntia kierros nopeampi, ennenkuin pääsi ohi muuten kuin DRS:n kanssa, koska likainen ilma. Nyt saa olla kaksi ja puoli ja silti tekee tiukkaa DRS-ohituksen kanssa. Hieno kehityskulku tosiaan.
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Kisat tylsiä, kisat bensan säästelyä, autot hitaampia, autot kuulostaa mopoautoilta. Ei tässä mikään ainakaan paremmin ole kuin viime kaudella, tai no Webslave ja Mosse nyt varmaan on tyytyväisiä mitä tahansa FIA päättää ja tekee.
Ykköset on ihan täyttä paskaa tällä hetkellä.Tulee mieleen lause "if it aint broke,dont fix it".Miksi piti mennä muuttamaan toimivaa v8+kers+drs-kaavaa?? Ok,näistä muutoksista päätettiin viisi (? 2009?) vuotta sitten.En tajua.Australia oli paskaa,malesia oli paskaa.Jos Bahrain on samanlaista paskaa,niin kyllä käy kato katsojissa tällä kaudella.No,sääntömuutoksia odotellessa...ensi kaudelle.Vittu mitä paskaa!! :thumbdown
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Toimivaa kaavaa? "Fanit" ei tykännyt siitä v8+kers+drs aikakaudesta niin yhtään koska kisat oli liikaa yhden miehen juhlaa...
 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
Itsellä ei kyllä ollut mitään valittamista viime vuosien aikana, enkä valittanutkaan. Suurin osa kauden kisoista oli viihdyttäviä, vaikka Vettel voittikin lähes jatkuvasti. Takana tapahtui kuitenkin koko ajan. Nyt tämä tilanne näyttää menneen vaan entistä huonompaan suuntaan, kun edes peräpäässä ei nähdä enää hirveästi kilvanajoa.
 
Ylös