Scuderia Ferrari 2014: Paniikkinappula pohjassa

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7572
Onneksi siellä on Allison, joka tietää mitä Kimin ajotyyli vaatii! Newey suunnittelema auto (Michelineillä) taitaa olla viimeinen, missä noita etupää ongelmia ei ollut?

Onpas mielenkiintoista nähdä, saadaanko siitä keulasta riittävän "herkkä". Rahasta sen ei pitäsi ainakaan olla kiinni...
Uutta palikkaa on tulossa, mutta vasta muutaman kisan jälkeen. Pääasia että ymmärtävät, mistä kiikastaa ja kuinka se korjataan.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Sinänsä pistää mietityttämään, että mitä hittoa Ferrarilla oikeen on duunattu, kun on pestattu Kimi ja Alonso samaan talliin. Nyt kun vaikuttaisi siltä että Kimille optimi auto on täysin erilainen kuin Fernandon auto balanssiltaan. Tarkoittaa se melkeinpä että Ferrari joutuu rakentamaan kaksi erilaista autoa, eikä näin ollen dataa voida enää luotettavasti vertailla keskenään.

Ja kuinka tämä asia ikäänkuin voi tulla yllätyksenä tallille, jossa Kimi on jo enestään ajanut. Mihin on viellä palkattu tekniselle puolelle Allison, jonka myöskin luulisi tietävän tasan tarkaan Kimin vaatimukset autolle.
Ehkä Alonso todella harkitsi vakavasti siirtymistä pois Ferrarilta, kuten viime kauden lopussa uutisoitiin... Enkä kyllä olisi ihan noin jyrkkä sen suhteen, että eivät samalla autolla pystyisi ajamaan. Kimin testikilometrit jäivät ikävän vähiksi ja onhan se selvä, että auto on lähtökohtaisesti paremmin Alonson ajotyylille sopiva.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Sinänsä pistää mietityttämään, että mitä hittoa Ferrarilla oikeen on duunattu, kun on pestattu Kimi ja Alonso samaan talliin. Nyt kun vaikuttaisi siltä että Kimille optimi auto on täysin erilainen kuin Fernandon auto balanssiltaan. Tarkoittaa se melkeinpä että Ferrari joutuu rakentamaan kaksi erilaista autoa, eikä näin ollen dataa voida enää luotettavasti vertailla keskenään.

Ja kuinka tämä asia ikäänkuin voi tulla yllätyksenä tallille, jossa Kimi on jo enestään ajanut. Mihin on viellä palkattu tekniselle puolelle Allison, jonka myöskin luulisi tietävän tasan tarkaan Kimin vaatimukset autolle.
Eiköhän ne ajattele niin, että Fernandolle sopivalla autolla Kimi pärjää silti paremmin kuin Massa. Ja Fernandolle ei sopivalla autolla Kimi pärjää erinomaisesti (paremmin kuin Massa) ja silti Fernandokin pärjää kohtuullisesti. Molemmat ovat parempia kuin Massa autolla, joka ei sovi kenellekään. Eli riskit ovat pienet nykykuskeilla, auto sopii vähintään toiselle ja molemmat pystyy kohtuudella mukautuun toisen autoon tms...
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Malesiassa toivoa lisää radan korkeampi lämpötila, mikä toivottavasti auttaa eturenkaiden suhteen. Kimillähän perinteisesti ongelmat ovat enemmän tai vähemmän liittyneet hankaluuksiin saada eturenkaat riittävän lämpimiksi ja kuumat kisat ovat mahdollisesti tämän takia tuottaneet parempaa tulosta. Tästä syystä myös sadekeli on aiheuttanut Kimille päänvaivaa. Alonson puskeva ajotyyli taas sopinee tältä osin paremmin Ferrarin pidemmän akselivälin autolle ja nykyrenkaille, kun etupäähän tulee enemmän kuormitusta. Jossain sky:n pätkässä myös vertailtiin Ferrarin ja RedBullin autojen etupäätä viimevuodelta ja lämpökamerakuvassa kiinnitettiin huomiota siihen kuinka kylmänä Ferkun eturenkaat ovat verrattuna Bulliin.

Viime vuoden alussahan Kimi oli täysin ylivoimainen Crashjeaniin verrattuna, kun käytössä oli nopeat teräsvyörenkaat. Monilla muilla, erityisesti mersulla, nuo renkaat sulivat alle muutaman kierroksen jälkeen, vaikka ne olivatkin nopeita yhdellä kierroksella. Kimillä puolestaan renkaat alkoivat muutaman kierroksen jälkeen toimia toivotulla tavalla eikä aika ajoissakaan ollut suurempia ongelmia, vaikka muiden vauhtiin ei ihan kerinnytkään, kun aika-ajoissa muidenkin renkaat toimivat. Loppukauden ongelmat alkoivat, kun siirryttiin kevlarvöisiin ja kestävämpiin renkaisiin, jolloin myös Romain olikin yhtäkkiä nopeampi kuin Kimi. Asiaa ei auttanut myöskään siirtyminen pidemmän akselivälin autoon ja muut pirellin tekemät muutokset rengassääntöihin (kallistukset ym.). Tälle kaudelle Pirelli toi vielä entisestään kovemmat seokset, mikä todennäköisesti on vaikeuttanut vielä lisää oikeiden lämpöjen saamista eturenkaisiin Kimin ajotyylillä.

Jossain Pirellin tiedotteessa mainittiin myös, että Melbournen radan lämpötila laski kisan lähdön jälkeen melko nopeasti, kun kisa ajettiin myöhään, mikä olisi aiheuttanut Kimin vauhdin tippumisen kisan loppua kohden. Pidetään siis kirveet mukana Malesiaan siirryttäessä ja toivotaan paahtavaa hellettä :cool:

ps. nopea vilkaisu sadekarttaan ja sateen todennäköisyys la 79% ja su 88% (etsii kaivoa). Onneksi tuo ehtii vielä muuttua.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Onneksi siellä on Allison, joka tietää mitä Kimin ajotyyli vaatii! Newey suunnittelema auto (Michelineillä) taitaa olla viimeinen, missä noita etupää ongelmia ei ollut?

Onpas mielenkiintoista nähdä, saadaanko siitä keulasta riittävän "herkkä". Rahasta sen ei pitäsi ainakaan olla kiinni...
Macin Kimille hanskaan sopiminen ei niinkään ollut auton ominaisuus vaan se tuli renkaista jotka antoivat täydellisen palautteen Kimille ajessa rajalla. Michelineissä renkaan rungorakenne oli "pehmeä" kuten viime kauden alussa ts. renkaan runko jousti ennenkuin rengas menetti pidon eikä käytös ollut yhtä äkkinäinen kuin nykyrenkailla joiden rakenne on jäykkä ja aliohjautuvuuteen taipuva.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Macin Kimille hanskaan sopiminen ei niinkään ollut auton ominaisuus vaan se tuli renkaista jotka antoivat täydellisen palautteen Kimille ajessa rajalla. Michelineissä renkaan rungorakenne oli "pehmeä" kuten viime kauden alussa ts. renkaan runko jousti ennenkuin rengas menetti pidon eikä käytös ollut yhtä äkkinäinen kuin nykyrenkailla joiden rakenne on jäykkä ja aliohjautuvuuteen taipuva.
En ihan allekirjoita tuota, mutta varmaan noin.... pitää muistaa, että Neweyn porukka oli myös guru voimansiirron/tasauspyrästön suhteen. Joka mielestäni vaikuttaa todella paljon auton käyttäytymiseen (ohjatttavuuteen). Muistelen mm. että Häkkisen uusi "tasauspyrästö/voimansiirto" kiellettiiin tuon Span 2000 kisan jälkeen (Shumi nöyryytys)
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Macin Kimille hanskaan sopiminen ei niinkään ollut auton ominaisuus vaan se tuli renkaista jotka antoivat täydellisen palautteen Kimille ajessa rajalla. Michelineissä renkaan rungorakenne oli "pehmeä" kuten viime kauden alussa ts. renkaan runko jousti ennenkuin rengas menetti pidon eikä käytös ollut yhtä äkkinäinen kuin nykyrenkailla joiden rakenne on jäykkä ja aliohjautuvuuteen taipuva.
Rengaskilpailun aika oli kieltämättä suosiollista aikaa kimille, kun renkaista pyrittiin kehittämään maksimaaliset suorituskyvyn osalta. Tämä tarkoitti pehmeämpiä renkaita, jotka sopivat kimin ajotyyliin paremmin.

Seuraavissa kisoissa Kimille pehmeämpi seos eteen ja kovempi taakse niin saadaan auto balanssiin :thumbup:
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Kattelin huvikseni 10 edellistä avauskisaa Ferrarin kohdalta. 6 kertaa alkanut paremmin, kolmesti huonommin ja kerran yhtä hyvin. Huomionarvoista, että jokaisella huonommalla kerralla Ferrari taisteli kauden loppuun asti maailmanmestaruudesta, tosin hävisi myös joka kerta (2006, 2008 ja 2012)
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Sinänsä pistää mietityttämään, että mitä hittoa Ferrarilla oikeen on duunattu, kun on pestattu Kimi ja Alonso samaan talliin.
Tavoitteena on saavuttaa mahdollisimman paljon pisteitä ja voittaa himoittu tallien maailmanmestaruus. Kerro kuka vapaana olleista kuljettajista olisi todennäköisesti ollut tähän Kimiä parempi valinta?
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Tavoitteena on saavuttaa mahdollisimman paljon pisteitä ja voittaa himoittu tallien maailmanmestaruus. Kerro kuka vapaana olleista kuljettajista olisi todennäköisesti ollut tähän Kimiä parempi valinta?
Ei kukaan! itse pidän kimiä kokonaisvaltaisesti, jopa koko ruudukon parhaana kuljettajana(ainakin pienten fani lasien läpi :D). Alonsoa pidän ajotaidoiltaan saman veroisena, mutta kuuma luonne erottaa nämä kaksi sankaria "Alonson kasetti ei kestä".

Se asia mitä tuossa heitin ilmoille oli lähinnä, että ovatko nämä kaksi kaverusta paras valinta samaan talliin, kun tuntuu auton säätäminen sopivaksi olevan eroa kuin yöllä ja päivällä. Mitä olen ferrariln juttuja rivien välistä lukenut Kimille joudutaan tekemään autoon spesiaali osaa, joka ei mun mielesä ole se ideaali tilanne auton kehityksen kannalta, kun tallissa on ikäänkuin kaksi erilaista autoa, niin datan vertaaminen ja muu vaikeutuu huomattavasti.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ei kukaan! itse pidän kimiä kokonaisvaltaisesti, jopa koko ruudukon parhaana kuljettajana(ainakin pienten fani lasien läpi :D). Alonsoa pidän ajotaidoiltaan saman veroisena, mutta kuuma luonne erottaa nämä kaksi sankaria "Alonson kasetti ei kestä".
Tapahtui pari kertaa 2004 ja 2007 joten se on ikuinen totuus? :eek:
No voihan se olla että tapahtuu jälleen, jos Kimi alkaa painostamaan :)
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Tapahtui pari kertaa 2004 ja 2007 joten se on ikuinen totuus? :eek:
No voihan se olla että tapahtuu jälleen, jos Kimi alkaa painostamaan :)
Kyllähän Alonsolla on muitakin kausia kun kassu menee jumiin, ja suusta alkaa lennellä mitä sattuu. Viime vuonna tais olla yks vaihe kaudessta kun otti Espanjan maisteri vähän lämpöö. Alko tulla semmosta tekstiä jolla tuhotaan kyllä tiimi henki. Toisaalta ei tuo Kimikään taida varsinaisesti olla mikään me hengen luoja :D
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Kuulostaa, vai kuullostaa. Hei, kielipoliisi. Niin. Alonso ei ole todellakaan ollut mikään suvereeni kuski, jos vierellä on ollut vähänkään muita kuin Heh-Massa tyylinen kuski.

Kimi on varikon kenties nopein. Tämän sanoi Alonso. Ainakin Kimi on Valtterin ohella porukan nopein tällä hetkellä. Ferrari kuntoon, antaisivat edes jotenkin kilpailukykyisen italialaisten nerojen luoman viattoman Ferrarin. Kohta menee jo Ladakin oikealta ohi, koska Ladasta tiedät, mitä saat. Aliarvostetun auton, jolla pääset paikasta A paikkaan B. Ja lähes sataprosenttinen turva siitä, että todellakin pääset B-pisteeseen.

---

Ferrari tulee vielä. Kaudesta on ajettu ehkä promille.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Ferrarilla on kyllä todella hyvä aeropaketti, kun auto on ylipainoinen ja sähköhepat juoksee vain osittain ja tulos on tämä. Toisaalta niin on Bullissakin kun Renaultin moottorilla Ricciardo toisena maaliin. Kun ongelmat hoituu näiden kahen tallin osalta niin Mersu ei enää ole ylivoimainen, saa nähä riittääkö niillä kauden alussa kuroma etumatka.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Nyt uutisoidaan, että Ferrarin ylipaino olisi 13kg. Kukaanhan ei tiedä missä tuo mahdollinen ylipaino on, monet liittää sen suoraan moottoriin. Voihan ylipainoa tulla muualtakin, esimerkiksi osia jotka normaalisti tehdään hiilikuidusta olisi nyt jouduttu ajanpuutteen vuoksi tekemään metallista.

edit: tässä yksi esimerkki osasta joka voisi olla hiilikuitua, mutta nyt se on alumiinia http://www.formula1.com/wi/enlarge/0x0/popup/sutton/2013/dms1413ma460.jpg

edit2: Tuossa uutisessa näköjään mainitaan, että 13kg ylipaino on juurikin moottorissa, vai onko se pelkkää toimittajan päätelmää. Mistähän 13kg painoero kilpailioihin nähden moottorissa olisi saatu ongittua? Jos puhuttaisiin 13kg ylipainosta autossa olisi se uskottavampaa, koska Australiassa niitä on punnittu ja sitä kautta asia olisi vuotanut.
 
Viimeksi muokattu:

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Alonso ei ole todellakaan ollut mikään suvereeni kuski, jos vierellä on ollut vähänkään muita kuin Heh-Massa tyylinen kuski.
Yllättäen kukaan ei ole suvereeni jos vierellä on taidoiltaan itseä lähellä oleva tallikaveri. Eikös tuo ole vähän niinkuin kehäpäätelmä?

Kimi on varikon kenties nopein. Tämän sanoi Alonso.
Alonson jutut olivat sitä perinteistä ulkomaalaisten PR-hunajaa, jolla hän haluaa epäsuorasti pönkittää omaa asemaansa kävi tulosten osalta sitten miesten välillä miten päin vain. Jos Kimi on nopein, näyttää Alonso kaikissa tilanteissa paremmalta.

Ainakin Kimi on Valtterin ohella porukan nopein tällä hetkellä.
Vai niin :doubtful: Aika kovat perustelut pitää olla, että voi uskottavasti väittää Kimin ja Valtterin olevan nopeampia kuin Alonso, Hamilton ja Vettel.

Ferrari kuntoon, antaisivat edes jotenkin kilpailukykyisen italialaisten nerojen luoman viattoman Ferrarin. Kohta menee jo Ladakin oikealta ohi, koska Ladasta tiedät, mitä saat. Aliarvostetun auton, jolla pääset paikasta A paikkaan B. Ja lähes sataprosenttinen turva siitä, että todellakin pääset B-pisteeseen.
:confused:
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Ilta-Sanomien sivuilta:

"F1-autojen painon alaraja on 691 kiloa. Lehden mukaan Ferrarin auto on tuota raskaampi, ja turha massa hidastaa autoa."

Taattu luottamus taas Kimin Ferrariin ja italialaiseen "huippuosaamiseen".
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Ilta-Sanomien sivuilta:

"F1-autojen painon alaraja on 691 kiloa. Lehden mukaan Ferrarin auto on tuota raskaampi, ja turha massa hidastaa autoa."

Taattu luottamus taas Kimin Ferrariin ja italialaiseen "huippuosaamiseen".
Joku virhe lehdelllä, Massahan siirtyi Williamsille, mut joo, vakavasti ottaen, uskois kyllä, että tuon huhutun 13 kiloa sais aika hyvin pois sieltä täältä viilailemalla grammoja entistä tarkemmin. Uutta osaahan oli jossain vaiheessa tulossa.
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Kuulostaa, vai kuullostaa. Hei, kielipoliisi. Niin. Alonso ei ole todellakaan ollut mikään suvereeni kuski, jos vierellä on ollut vähänkään muita kuin Heh-Massa tyylinen kuski.

Kimi on varikon kenties nopein. Tämän sanoi Alonso. Ainakin Kimi on Valtterin ohella porukan nopein tällä hetkellä. Ferrari kuntoon, antaisivat edes jotenkin kilpailukykyisen italialaisten nerojen luoman viattoman Ferrarin. Kohta menee jo Ladakin oikealta ohi, koska Ladasta tiedät, mitä saat. Aliarvostetun auton, jolla pääset paikasta A paikkaan B. Ja lähes sataprosenttinen turva siitä, että todellakin pääset B-pisteeseen.
Ensinnäkin Kimi pärjäsi Heh-Massaa vastaan heikommin kuin Alonso. Millon Kimillä on ollut joku kovempi tallikaveri? Pappa-Coulthard, Läski-Montoya vai CrashJean?

Toisekseen Alonso kehuu vain pönkittääkseen itseään. Tietää että Kimi on vaikeuksissa ja että voittaa tämän helposti, sitten kun lausuu tuollaisia lausuntoja niin näyttääkin itse älyttömän hyvältä ja vaikka häviäisikin niin silti hävishän hän varikon nopeimmalle.

Jos faktoja puhutaan niin Kimi on keskinkertainen aika-ajo kuljettaja, mutta erinomainen kisakuski. Henkilökohtaista mestaruutta ei voiteta jos aika-ajossa ei kulje, mutta hyvä apu tallille ja kantaa niitä tallipisteitä hyvin. Alonso on huomattavasti parempi aika-ajo kuljettaja ja samantasoinen ellei parempi kisakuski.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös