Osa näyttää olevan pihalla kuin lumiukot täällä. Tilanne on Ferrarin kohdalla sellainen, että itse moottori moottorina on lähes vertailukelpoinen muihin. Suurimman ongelman aiheuttaa ERS:n tehottomuus ja toimimattomuus sekä muut sähköiset systeemit. Kuten jokainen voi olettaa, tuon moottoriyksikön sähköinen puoli on erittäin merkittävässä roolissa, sillä teholisän lisäksi vaikuttaa se myös ajettavuuteen. Ongelmat tuolla sähköpuolella tiedostetaan, mutta niiden ratkaiseminen on osoittautunut todella hankalaksi. Huhujen mukaan, jo noin nelisen kuukauden verran (La Ferrari -testiajosta lähtien) olisi ongelmaa työstetty ja yritetty kuumeisesti ratkaista. FIA:n standardin mukaiset ECU-sensorit aiheuttavat myös päänvaivaa tuon varsinaisen ongelman päälle. Softaongelmista ei ole kyse, sellaiset ongelmat olisivat todennäköisesti saatu jo ratkaistua.
Ei paljon hyvää, jos ei jotain huonoa. Tämän kauden FIAT on muilta ominaisuuksiltaan todella napakka paketti. Valitettavasti moottoriyksikön osuus suorituskykyyn on vain valtava. Ferrarissa on upea vaihteisto ja toimiva aerodynamiikka. Ferrari oli todella nopea Melbournessa viimeisellä sektorilla ja siellähän oli kaikki mutkat. Allison kiinnitti erityisesti huomiota Ferrarin menoon nopeissa mutkissa. Itse kisassa heti avauskierroksella kisa meni "pieleen", sillä ERS:n antama lisäteho ei ollut täydessä mittakaavassa käytettävissä. Juuri siinä paikkassa, kun sitä olisi eniten tarvittu. Samaan on/off- vikaan törmättiin koko kisamitalla ja etenkin Kimin autossa ongelmat olivat suurempia.
Voi melkeinpä jo varmaksi sanoa, ettei näitä Ferrarin moottoriyksikön ongelmia ratkaista Malesiaan mennessä. Espanjaan mennessä voisi odottaa jo jotain merkittävää tapahtuvan, muuten alkaa jo aika loppua. Kimin auton ongelmiin on odotettavissa parannusta Malesiaan ja se onkin aika korkealla Ferrarin prioriteetteinä. Tärkein asia on kuitenkin alkukauden kisoissa minimoida tappiot ja säilyttää ero kiinniotettavana Mercedesiin. Jos Mersulta tulee vain jatkossakin yksi auto maaliin, ei sijat 4-6 ole välttämättä huonoja ollenkaan, ottaen huomioon olosuhteet. Malesian pitkät suorat voisivat viitata mersutallien dominointiin, mutta onhan tuolla radalla myös paljon ajettavia mutkia, joten sieltä voi olla odotettavissa ihan passeli tulos.
IntelligentF1-sivuston laskelmat tutkittuani Mercedesin ylivoima on aivan kaamea. Toiseksi nopein suhteessa Rosbergiin oli kisassa Ricciardo 1,1 sekunnin erolla per kierros. Bensansyöttörajoitusten ylittäminen on kuitenkin saattanut vaikuttaa suorituskykyyn positiivisesti, joten tätä vertailua ei kannata vältämättä ottaa tosissaan. Sitten tulevat Mclaren ja Williams n. 1,7 sekuntia perässä ja Ferrari 1,8-1,9 sekuntia. Tavallisella kisaviikonlopulla (kuiva aika-ajo, vähemmän turva-autoja) voitaisiin sanoa, että Ferrari taistelee parhaimmillaan sijasta 4 ja siitä alaspäin. Vauhtia piisaa aika-ajossa, mikä tulee olemaan oleellinen juttu monella radalla. Kimi suhteessa Alonsoon teki kisassa aivan huikeaa duunia, huomioiden koko viikonlopun ongelmat. Malesiassa on todella mielenkiintoista nähdä, että jos ongelmat Kimin henkilökohtaisiin ongelmiin auton kanssa on saatu helpotusta, kuinka lähellä Alonsoa hän on vai onko jopa edellä.
Henkilökohtaisesti pidän sitä valtavana ihmeenä, jos jokin muu talli kuin Mercedes nappaa tämän kauden mestaruudet. Ferrari ja RB pääsevät todennäköisesti lähelle, mutta Mercedesillä on tällä hetkellä järkyttävä etumatka.