Scuderia Ferrari 2014: Paniikkinappula pohjassa

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Tää tulee olemaan eeeerriiiittttäääääiiiinnnn pitkä kausi suhteessa kehityskaarien jyrkkyyteen.

Uskon varsinkin Scuderian ottavan vielä valtavia harppauksia eteenpäin, verrattuna juuri benchmark Mercedekseen joka lähti kauteen kaikista valmiimmalla paketilla.
 

Fassion

Well-known member
Liittynyt
16.6.2012
Viestit
50
Osa näyttää olevan pihalla kuin lumiukot täällä. Tilanne on Ferrarin kohdalla sellainen, että itse moottori moottorina on lähes vertailukelpoinen muihin. Suurimman ongelman aiheuttaa ERS:n tehottomuus ja toimimattomuus sekä muut sähköiset systeemit. Kuten jokainen voi olettaa, tuon moottoriyksikön sähköinen puoli on erittäin merkittävässä roolissa, sillä teholisän lisäksi vaikuttaa se myös ajettavuuteen. Ongelmat tuolla sähköpuolella tiedostetaan, mutta niiden ratkaiseminen on osoittautunut todella hankalaksi. Huhujen mukaan, jo noin nelisen kuukauden verran (La Ferrari -testiajosta lähtien) olisi ongelmaa työstetty ja yritetty kuumeisesti ratkaista. FIA:n standardin mukaiset ECU-sensorit aiheuttavat myös päänvaivaa tuon varsinaisen ongelman päälle. Softaongelmista ei ole kyse, sellaiset ongelmat olisivat todennäköisesti saatu jo ratkaistua.

Ei paljon hyvää, jos ei jotain huonoa. Tämän kauden FIAT on muilta ominaisuuksiltaan todella napakka paketti. Valitettavasti moottoriyksikön osuus suorituskykyyn on vain valtava. Ferrarissa on upea vaihteisto ja toimiva aerodynamiikka. Ferrari oli todella nopea Melbournessa viimeisellä sektorilla ja siellähän oli kaikki mutkat. Allison kiinnitti erityisesti huomiota Ferrarin menoon nopeissa mutkissa. Itse kisassa heti avauskierroksella kisa meni "pieleen", sillä ERS:n antama lisäteho ei ollut täydessä mittakaavassa käytettävissä. Juuri siinä paikkassa, kun sitä olisi eniten tarvittu. Samaan on/off- vikaan törmättiin koko kisamitalla ja etenkin Kimin autossa ongelmat olivat suurempia.

Voi melkeinpä jo varmaksi sanoa, ettei näitä Ferrarin moottoriyksikön ongelmia ratkaista Malesiaan mennessä. Espanjaan mennessä voisi odottaa jo jotain merkittävää tapahtuvan, muuten alkaa jo aika loppua. Kimin auton ongelmiin on odotettavissa parannusta Malesiaan ja se onkin aika korkealla Ferrarin prioriteetteinä. Tärkein asia on kuitenkin alkukauden kisoissa minimoida tappiot ja säilyttää ero kiinniotettavana Mercedesiin. Jos Mersulta tulee vain jatkossakin yksi auto maaliin, ei sijat 4-6 ole välttämättä huonoja ollenkaan, ottaen huomioon olosuhteet. Malesian pitkät suorat voisivat viitata mersutallien dominointiin, mutta onhan tuolla radalla myös paljon ajettavia mutkia, joten sieltä voi olla odotettavissa ihan passeli tulos.

IntelligentF1-sivuston laskelmat tutkittuani Mercedesin ylivoima on aivan kaamea. Toiseksi nopein suhteessa Rosbergiin oli kisassa Ricciardo 1,1 sekunnin erolla per kierros. Bensansyöttörajoitusten ylittäminen on kuitenkin saattanut vaikuttaa suorituskykyyn positiivisesti, joten tätä vertailua ei kannata vältämättä ottaa tosissaan. Sitten tulevat Mclaren ja Williams n. 1,7 sekuntia perässä ja Ferrari 1,8-1,9 sekuntia. Tavallisella kisaviikonlopulla (kuiva aika-ajo, vähemmän turva-autoja) voitaisiin sanoa, että Ferrari taistelee parhaimmillaan sijasta 4 ja siitä alaspäin. Vauhtia piisaa aika-ajossa, mikä tulee olemaan oleellinen juttu monella radalla. Kimi suhteessa Alonsoon teki kisassa aivan huikeaa duunia, huomioiden koko viikonlopun ongelmat. Malesiassa on todella mielenkiintoista nähdä, että jos ongelmat Kimin henkilökohtaisiin ongelmiin auton kanssa on saatu helpotusta, kuinka lähellä Alonsoa hän on vai onko jopa edellä.

Henkilökohtaisesti pidän sitä valtavana ihmeenä, jos jokin muu talli kuin Mercedes nappaa tämän kauden mestaruudet. Ferrari ja RB pääsevät todennäköisesti lähelle, mutta Mercedesillä on tällä hetkellä järkyttävä etumatka.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ferrarin mukaan aero on loistava, kuten myös vaihdelaatikko, mutta Power Unit tuottaa vaivaa. Siellä on Magneti Marellin ja Bolognan yliopiston viisaimmat insinöörit tehneet hommia, mutta ratkaisua ei vielä ole. Onko Kimi jo heitetty bussin alle Lucan toimesta? Ei ole tullut seurattua.
Kimi saavutti Australiassa 50% Alonson pisteistä. Massa saavutti Alonson aisaparina kokonaisuudesaan kausilla
2010: 57%
2011: 46%
2012: 44%
2013: 46%

Ei ne ainakaan paljon huonompaan vaihtaneet :eek:
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Eikö Ferrari ole ollut kärkipäässä huippunopeuksissa? Niinpä Malesian pitkillä suorilla ei pitäisi ongelmia tulla."
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7572
Malesiassa on myös nopeita mutkia jossa aerot joutuvat ihan erilaiseen testiin, kuin Albert Parkin kiihdyts-jarrutus radalla.
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Malesiassa on myös nopeita mutkia jossa aerot joutuvat ihan erilaiseen testiin, kuin Albert Parkin kiihdyts-jarrutus radalla.
Pakko korjata tähän, että Albert Park ei nyt ole niin kiihdytys jarrutus rata mitä luullaan näköjään. Siellä en paljon keskinopeita mutkia, sekä suht kova keskinopeus vaikka pitkiä suoria ei ole. Australia on näitä aerodynamiikkaa vaativia ratoja, joissa ajetaan kovalla siivellä kovilla keskinopeuksilla.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Malesian keskisektori aina takasuoralle johtavaan mutkaan asti sisältää paljon käännettäessä kiihdyttämistä ja jarruttamista. Tosin asfaltti lienee melbournea paremmassa kunnossa, joten en tiedä onko haaste näkyvä. Kobemmst jarrutukset joka tapauksessa, mielenkiintoinen juttu, saa nähdä miten ferrari kulkee.
 

Tööt

Well-known member
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
196
Pakko korjata tähän, että Albert Park ei nyt ole niin kiihdytys jarrutus rata mitä luullaan näköjään. Siellä en paljon keskinopeita mutkia, sekä suht kova keskinopeus vaikka pitkiä suoria ei ole. Australia on näitä aerodynamiikkaa vaativia ratoja, joissa ajetaan kovalla siivellä kovilla keskinopeuksilla.
Tämä kiihdytys-jarrutus kommentti kuultiin maikkarin lähetyksessä Toni Vianderilta , joka totesi tämän olevan Kanadan ohella pahin kiihdytys-jarrutus rata.
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Tämä kiihdytys-jarrutus kommentti kuultiin maikkarin lähetyksessä Toni Vianderilta , joka totesi tämän olevan Kanadan ohella pahin kiihdytys-jarrutus rata.
Niin no en sitten tiedä. Kummiskin Albert Park on kalenterin neljänneksi nopein rata keskinopeudeltaan, jossa ajetaan silti aikalailla kovalla siivellä. Suorat eivät ole pitkiä, eikä radalla ole kun pari hitaampaa mutka yhdistelmää. Radalla yksi jarru minkä voisi luokitella kovaksi jarruksi. Radalla paljon teräviä mutta suht loivia mutkia.

Pitkät mutkat tuolla Albert Parkissa on vähissä, ehkä Vilander sitten sitä tarkoitti. Katurata meininkiähän tuo on, mutta silti kovin aerodynaaminen rata minun makuun.

Tässä viellä linkkiä missä jotenkin on listattu nämä radat, ja millä siivellä näissä ajellaan. Tosiaan australia ei kuulu matalimman downforcen ryhmään vaikka onkin nopea rata.

http://www.racedepartment.com/forum/threads/circuit-by-circuit-pit-lane-times-and-downforce-levels.37929/
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tämä kiihdytys-jarrutus kommentti kuultiin maikkarin lähetyksessä Toni Vianderilta , joka totesi tämän olevan Kanadan ohella pahin kiihdytys-jarrutus rata.
Pistäisin kyllä ainakin Singaporen Albert Parkin edelle. Monacon tietysti myös, mutta sitä ei ehkä edes lasketa poikkeuksellisuutensa takia.

Albert Parkissa suorat ovat taipuvia, muttei niin taipuvia, että downforce olisi merkittävässä roolissa. Mutkat ovat kaikki lyhyitä tai jokseenkin lyhyitä, mutta mukaan mahtuu myös suht nopeita puikkauksia sinällään teräväpiirteisten mutkien läpi.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kyllä on http://www.formula1.com/wi/enlarge/0x0/popup/sutton/2013/dms1413ma498.jpg Ferrarin kohdalla vain ihmetyttäää edelleen, että tuota "ysärisiipeä" raahataan mukana.

Lisäksi vielä saattaa olla kolmaskin Melbourneen tuotu uusi versio, jota pidetään vielä piilossa niin Ferrarilla kuin myös Mersulla.
Kommenttien mukaan auto toimii aerodynaamisesti hyvin. Ysärisiipi toimii siis. Turha siihen on sata härpäkettä ympätä, jos oikeat virtaukset saa vähemmällä.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kommenttien mukaan auto toimii aerodynaamisesti hyvin. Ysärisiipi toimii siis. Turha siihen on sata härpäkettä ympätä, jos oikeat virtaukset saa vähemmällä.
En nähnyt Ferrarin käyttävän tuota ysärisiipeä koko viikonlopun aikana, vaikkakin se mukana oli. Käytössä oli tuo viimeiseen testijaksoon tullut monimutkaisempi etusiipi. Luultavasti syy miksi ysärisiivet oli edelleen mukana oli se, ettei uudempaa mallia ollut vielä tarpeeksi varastossa. Räikkönen rikkoi aika-ajossa yhden uuden ja kissassakin oli uusi, mutta maikkarin pojat kuvasivat ennen kisaa Kimille varalla olevia etusiipiä, olivat nuo kaikki vanhaa mallia.

Testien aikaan Ferrarin ongelmaksi raportoitiin takarenkaiden sutimista ja sitä myöten niiden kulumista. Melbournessa tuota ongelmaa ei ollut, eli luultavasti korjasivat tuolla saralla ERS + moottori -softaongelman tai joutuivat ajamaan edelleen alitehoisina. Ennemmin olisin korjauksen kannalla, koska perä ei mielestäni irronut misssään vaiheessa harjoituksia.
 
Viimeksi muokattu:

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Saas nähädä mitä Ferrari keksii Kimin auton balanssin paratamiseksi. Akselivälin lyhentäminen olisi ainakin yksi konsti, mutta onko Ferkussa mahdollisuuksia siihen. Mielenkiintoista nähdä mikä on Ferrarin ratkaisu Kimin ongelmiin.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Osa näyttää olevan pihalla kuin lumiukot täällä. Tilanne on Ferrarin kohdalla sellainen, että itse moottori moottorina on lähes vertailukelpoinen muihin. Suurimman ongelman aiheuttaa ERS:n tehottomuus ja toimimattomuus sekä muut sähköiset systeemit. Kuten jokainen voi olettaa, tuon moottoriyksikön sähköinen puoli on erittäin merkittävässä roolissa, sillä teholisän lisäksi vaikuttaa se myös ajettavuuteen. Ongelmat tuolla sähköpuolella tiedostetaan, mutta niiden ratkaiseminen on osoittautunut todella hankalaksi. Huhujen mukaan, jo noin nelisen kuukauden verran (La Ferrari -testiajosta lähtien) olisi ongelmaa työstetty ja yritetty kuumeisesti ratkaista. FIA:n standardin mukaiset ECU-sensorit aiheuttavat myös päänvaivaa tuon varsinaisen ongelman päälle. Softaongelmista ei ole kyse, sellaiset ongelmat olisivat todennäköisesti saatu jo ratkaistua.

Ei paljon hyvää, jos ei jotain huonoa. Tämän kauden FIAT on muilta ominaisuuksiltaan todella napakka paketti. Valitettavasti moottoriyksikön osuus suorituskykyyn on vain valtava. Ferrarissa on upea vaihteisto ja toimiva aerodynamiikka. Ferrari oli todella nopea Melbournessa viimeisellä sektorilla ja siellähän oli kaikki mutkat. Allison kiinnitti erityisesti huomiota Ferrarin menoon nopeissa mutkissa. Itse kisassa heti avauskierroksella kisa meni "pieleen", sillä ERS:n antama lisäteho ei ollut täydessä mittakaavassa käytettävissä. Juuri siinä paikkassa, kun sitä olisi eniten tarvittu. Samaan on/off- vikaan törmättiin koko kisamitalla ja etenkin Kimin autossa ongelmat olivat suurempia.

Voi melkeinpä jo varmaksi sanoa, ettei näitä Ferrarin moottoriyksikön ongelmia ratkaista Malesiaan mennessä. Espanjaan mennessä voisi odottaa jo jotain merkittävää tapahtuvan, muuten alkaa jo aika loppua. Kimin auton ongelmiin on odotettavissa parannusta Malesiaan ja se onkin aika korkealla Ferrarin prioriteetteinä. Tärkein asia on kuitenkin alkukauden kisoissa minimoida tappiot ja säilyttää ero kiinniotettavana Mercedesiin. Jos Mersulta tulee vain jatkossakin yksi auto maaliin, ei sijat 4-6 ole välttämättä huonoja ollenkaan, ottaen huomioon olosuhteet. Malesian pitkät suorat voisivat viitata mersutallien dominointiin, mutta onhan tuolla radalla myös paljon ajettavia mutkia, joten sieltä voi olla odotettavissa ihan passeli tulos.

IntelligentF1-sivuston laskelmat tutkittuani Mercedesin ylivoima on aivan kaamea. Toiseksi nopein suhteessa Rosbergiin oli kisassa Ricciardo 1,1 sekunnin erolla per kierros. Bensansyöttörajoitusten ylittäminen on kuitenkin saattanut vaikuttaa suorituskykyyn positiivisesti, joten tätä vertailua ei kannata vältämättä ottaa tosissaan. Sitten tulevat Mclaren ja Williams n. 1,7 sekuntia perässä ja Ferrari 1,8-1,9 sekuntia. Tavallisella kisaviikonlopulla (kuiva aika-ajo, vähemmän turva-autoja) voitaisiin sanoa, että Ferrari taistelee parhaimmillaan sijasta 4 ja siitä alaspäin. Vauhtia piisaa aika-ajossa, mikä tulee olemaan oleellinen juttu monella radalla. Kimi suhteessa Alonsoon teki kisassa aivan huikeaa duunia, huomioiden koko viikonlopun ongelmat. Malesiassa on todella mielenkiintoista nähdä, että jos ongelmat Kimin henkilökohtaisiin ongelmiin auton kanssa on saatu helpotusta, kuinka lähellä Alonsoa hän on vai onko jopa edellä.

Henkilökohtaisesti pidän sitä valtavana ihmeenä, jos jokin muu talli kuin Mercedes nappaa tämän kauden mestaruudet. Ferrari ja RB pääsevät todennäköisesti lähelle, mutta Mercedesillä on tällä hetkellä järkyttävä etumatka.
Hyvää analysointia :thumbup:
Mestaruudesta en olisi niin varma? Voimanlähteen kehityskaari on niin alkutekijöissään, että suuriakin hyppyjä on mahdollista tehdä. Tosin Kimi taisi mainta, että suurimmat aika parannukset tulee renkaiden hallinnasta, mene ja tiedä!
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
koko teksti...
Erittäin hyvä että saatiin nyt selvyys Ferrarin moottori puolen ongelmiin. Sitten lisäisin viellä Kimin ongelmat, mitkä eivät kaikki johdu pelkästään moottorista.

Kimi valitteli kisan jälkeen että kesken kisan auto muuttui huonommaksi ja huonommaksi. Sinänsä loogista kun Kimi kärsii nyt erittäin paljon Ferrarin aliohjautuvuudesta. Täydellä Bensa lastilla fyysiikanlait korjaavat tätä ongelmaa, kun massat tulevat eturenkaille jarruissa enemmän. Viellä kun bensiini nesteenä pakkautuu jarruissa tankin etuosaan korjaa se mitä ilmeisemmin Kimin auton balanssia Kimin vaatimaan suuntaan.

Ferrarilla on todella pähkäiltävää miten saada Kimin auton balanssi oikeaksi. Akselivälin lyhennys yksi vaihtoehto jolloin autosta tulee enemmän, herkkä ajaa. Toinen vaihtoehto etujoisituksen muutokset pehmeämpi keski osa jousen liike radasta, niin että etupää niiaisi enemmän jarruun. Kolmas vaihtoehto olisi lisätä jollain aeorodymaamisella muutoksila Kimille lisää etupään downforcea. Todennäköisesti siellä tehdään nyt ainakin jousituksen osalta muutoksia Kimin autoon, sekä kehitellään tehtaalla osia joilla saataisiin downforcea Kimille eteen. Sitten jos mikään ei tepsi, niin varmasti harkitaan Kimille myöskin ripustusten muutoksia akselivälin lyhentämiseksi.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Onneksi siellä on Allison, joka tietää mitä Kimin ajotyyli vaatii! Newey suunnittelema auto (Michelineillä) taitaa olla viimeinen, missä noita etupää ongelmia ei ollut?

Onpas mielenkiintoista nähdä, saadaanko siitä keulasta riittävän "herkkä". Rahasta sen ei pitäsi ainakaan olla kiinni...
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Eli ERS kuntoon ja auto Kimin käteen sopivaksi, niin voittoja alkaa tulla liukuhihnalta. :ahem:

No ei vaan. Kyllähän Mersu näyttää tällä hetkellä musertavan vahvalta ja jos lelut kestävät leikin, niin haastajaa tuskin löytyy ihan vähään aikaan. Itse asiassa niin ylivoimaiselta, että vertailu Red Bulliin imartelee härkätallia. Vertaisin ennemmin Brawn GP:n alkukauden ylivoimaan. Parempi kai tuo ERS-ongelma kuitenkin on kuin se, että aeropaketti olisi susi syntyessään. Sitä on aika paljon hankalampi korjata kesken kauden, kuten Ferrarin kohdalla on lähihistoriassa nähty. En nyt jaksa hakea, mutta eihän siitä montaa vuotta ole, kun tekivät kokonaan uuden B-Spec(vai millä nimellä sitä kutsuttiinkaan) mallin kesken kauden. Nyt heillä on selkeä vika, joka korjata. Tai no.. voihan se olla, ettei heillä ole yhtään sen parempaa käsitystä, miten korjata se kuin epäonnistunut aeropakettikaan. :dunno:

Mutta kirveet on edelleen tallessa. Malesiassa kulkee varmasti jo ihan eri tahtiin, eikä tuo Australiakaan nyt mikään mahalasku ollut kaikista ongelmista huolimatta.
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Sinänsä pistää mietityttämään, että mitä hittoa Ferrarilla oikeen on duunattu, kun on pestattu Kimi ja Alonso samaan talliin. Nyt kun vaikuttaisi siltä että Kimille optimi auto on täysin erilainen kuin Fernandon auto balanssiltaan. Tarkoittaa se melkeinpä että Ferrari joutuu rakentamaan kaksi erilaista autoa, eikä näin ollen dataa voida enää luotettavasti vertailla keskenään.

Ja kuinka tämä asia ikäänkuin voi tulla yllätyksenä tallille, jossa Kimi on jo enestään ajanut. Mihin on viellä palkattu tekniselle puolelle Allison, jonka myöskin luulisi tietävän tasan tarkaan Kimin vaatimukset autolle.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös