Scuderia Ferrari 2014: Paniikkinappula pohjassa

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7572
Onhan tuo uskomatonta p*skaa, että vuodesta toiseen heitetään kirves kaivoon ja keskitytään tulevaan kauteen. Miksi seuraava auto olisi yhtään sen parempi, jos ei nykyinenkään samalla tavalla suunniteltu/kehitetty.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12615
Sijainti
Sivulla viisi
Onhan tuo uskomatonta p*skaa, että vuodesta toiseen heitetään kirves kaivoon ja keskitytään tulevaan kauteen. Miksi seuraava auto olisi yhtään sen parempi, jos ei nykyinenkään samalla tavalla suunniteltu/kehitetty.
Skotti Coulthard sopisi juuri tästä syystä Ferrarin johtokuntaan kuin valettu. "Next year is my year!"
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Onhan tuo uskomatonta p*skaa, että vuodesta toiseen heitetään kirves kaivoon ja keskitytään tulevaan kauteen. Miksi seuraava auto olisi yhtään sen parempi, jos ei nykyinenkään samalla tavalla suunniteltu/kehitetty.
Ensi vuodeksi voi oikeastikkin odotella parempaa autoa, koska Ferrarilla tehdyt muutokset näkyvät vasta ensi vuoden autossa. Auto tehdään uudessa tuulitunnelisssa jonka kohdalla tehdyt sekoilut näyttäisi olevan nyt takana päin. Auto myös tehdään kokonaan Allisonin alaisuudessa. Lisäksi pääsevät parantamaan moottoriaan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Onhan tuo uskomatonta p*skaa, että vuodesta toiseen heitetään kirves kaivoon ja keskitytään tulevaan kauteen. Miksi seuraava auto olisi yhtään sen parempi, jos ei nykyinenkään samalla tavalla suunniteltu/kehitetty.
Eikö kaikki suunnittele tässä vaiheessa jo ensi kauden autoa? Riippuu tietysti kuinka rajusti aiotaan peruskonseptia uusia, vai mennäänkö vain hienovaraisella päivityslinjalla. Itse en kyllä jaksa uskoa kovin dramaattisiin parannuksiin ensi kaudella, eikä tuollaiset ilmoitukset yhtään lisää uskoa että ensi kaudella on paljon parempi. Osoittaa vaan että tää kausi on jo hävitty. Toivottavasti kuitenkin tän kauden kehitysosat toimii jos niitä loppukaudella on tulossa, koska ne antavat hyvää osviittaa seuraavan kauden kehityssuunnasta. Niinkuin Williamsilla viime kauden opun päivitykset.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Eikö kaikki suunnittele tässä vaiheessa jo ensi kauden autoa? Riippuu tietysti kuinka rajusti aiotaan peruskonseptia uusia, vai mennäänkö vain hienovaraisella päivityslinjalla. Itse en kyllä jaksa uskoa kovin dramaattisiin parannuksiin ensi kaudella, eikä tuollaiset ilmoitukset yhtään lisää uskoa että ensi kaudella on paljon parempi. Osoittaa vaan että tää kausi on jo hävitty. Toivottavasti kuitenkin tän kauden kehitysosat toimii jos niitä loppukaudella on tulossa, koska ne antavat hyvää osviittaa seuraavan kauden kehityssuunnasta. Niinkuin Williamsilla viime kauden opun päivitykset.
Kyllä ensikauden auto on jo piirrustuspöydällä, 2 projektia ajetaan rinnan (uuden suunnittelu & vanhan kehitys) kysymys on siitä että siirretäänkö kaikki käytettävissä olevat resurssit uuden auton suunnitteluun.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5645
Johan tuota uutisissa kirjoitettiin, että Ferrari alkaisi testata kisoissa osia ensi kautta varten riskejä kaihtamatta.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7572
Pointti olikin se että on jo vuositolkulla saatu lukea samat otsikot. Mutta kuten mainittua, ensikaudelta on jo lupa odottaa parempaa Allisonin johdolla.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
Niin tämä ensi vuonna kaikki on toisin tilanne jälleen kerran on nyt mielenkiitoinen
kun Allison on siellä nyt mukana. Hän on kyllä selkesti saanut aikaiseksi kovan luokan
tulosta oman teeminsä johtajana ja pienemälläkin budjetilla.

Mutta mutta miten hän saa paletin tomimaan tässä erittäin vanhan aikaisella tavalla
johdetussa Ferrarissa niin on todella mielenkiintoinen tilanne.
On siinä Tekniselle johtajalle haastellinen homma jossa raha sinällään ei ole kehityksen esteenä.

Toivottavasti tekevät jo opittujen virheiden myötä kokonaan uuden voimalaitos paketin ja
siihen sopivan auton.

Tämän vuotisesta sudesta ei montaa osaa tarvita. ;)

Silti haaste on melkoinen vaikka Mersun koko paketti jo melkein tiedetään miten se on tehty.
Niin he kuitenkin ovat tämän kauden sillä jo ajaneet ja sen mukana löytäneet tuon paketin
kehityskohteet ja ensi vuonna siitä tulee vielä parempi Mersu.
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

Gollum

Well-known member
Liittynyt
5.10.2012
Viestit
179
Sijainti
Pjongjang
Nyt aloitettiin sit itkuvirsi: Jätämme F1. Muistelen että samaista itkuvirttä kuultiin myös 90-luvulla kun schuminkaan avulla ei ensin tullut menestystä.
Mielestäni hiukan väärin että yhden tallin brändi on niin iso, että voi tuoda tälläisiä ukaaseja vain siksi että saisi sääntöjä muokattua mieleisekseen.:mad:
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Huonoja häviäjiä nämä Ferrarit ja Red Bullit. Vain yksi talli voi voittaa mestaruuden, ja jos se ei ole oma talli, niin itketään "ei me edes haluta kilpailla koko sarjassa. F1 on tyhmää". Tällaisella uhkailulla tietysti pakotetaan FIA muuttamaan sääntöjä, ja kulut nousee ja pikkutalit kärsii.

Respectit Williamsille. Montezemolo johdossa olisi varmaan lähtenyt sarjasta vuoden 1999 jälkeen.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
Niin tavallaan ymmärrän Neweyn ja Zemolon itkun kun aina kun keksitään joku hieno
oivallus niin FIA:lla on heti mielessä vain se että miten nopeasti juuri tuo oivallus
saadaan tapettua. Sääntö kirjakin elää vain noiden oivallusten tappamiseksi.
Eli he vaan reagoi eikä oikeasti kehitä F1 sääntöjä ja lajia.
Toki hyvä poikkeus on tälle vuodelle tullut voimalaitos systeemi. No sekin on minusta pilattu
liian tiukalla kehityksen jäädytyksellä. Ehkä myös liian matalalla polttoaineen max virtauksen rpm rajalla.
Jolla käytännössä rajoitetaan koneen max rpm n.12 500 vaikka säännön maximi rpm on se 15 tuhatta.

Siis sääntöjä tarvitaan se on selvä mutta hieman vois rajoittaa tuota innovaatioiden "tappo touhua".
Minusta tuo vapaus pitäis sallia kun innovatiiviset ratkaisut ei ole suoraan rahasta kiinni ja niitä
voi periaatteessa tehdä mikä teemi vain. Ne toki kopioituu aika nopeasti muillekin ja kisat tulee
aika nopeasti taas tiukoiksi.

Varsinkin kun F1 autojen vauhti radalla ei ole mitään päätä huimaavaa. Mikä pahinta tuolla
koneiden liian nopealla jäädytyksellä on saatu aikaiseksi tilanne että vain yksi talli
voi tänä vuonna voittaa molemmat mestaruudet. Eikä ens vuosikaan kovin ruusuiselta näytä.

Ei voi kuin muistella kauden -12 alkua. 7 kisaa, 7 eri voittajaa ja 5:llä eri automerkillä.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Toki hyvä poikkeus on tälle vuodelle tullut voimalaitos systeemi. No sekin on minusta pilattu
liian tiukalla kehityksen jäädytyksellä. Ehkä myös liian matalalla polttoaineen max virtauksen rpm rajalla.
Jolla käytännössä rajoitetaan koneen max rpm n.12 500 vaikka säännön maximi rpm on se 15 tuhatta.
Öö.. Tuo sääntöhän on luotu keinotekoisesti nostamaan moottoreiden kierrosluvut sinne 12-13k huiteille. Tuo on nimenomaan sitä sinun manaamaasi innovaatioiden tappamista. Miksi se just moottoreiden kohalla onkin kiva juttu, että insinöörit ei saa ottaa parasta irti just sillä kierrosluvulla millä katsovat parhaaksi?


Ei voi kuin muistella kauden -12 alkua. 7 kisaa, 7 eri voittajaa ja 5:llä eri automerkillä.
Taitaa mennä vuosia, ennenkö F1-sarja palaa tuolle tasolle, niin sekaisin on pakka nyt. Ja varsinkin tuo moottoripuoli... Hitto sitä moottorispeksiä hinkattiin vuosikaudet ja siirreltiin myöhemmäksi. Ja nyt sitten todetaan, että vain yksi valmistaja osasi tehdä sellaisen koneen. Hienoa tietty, että moottorikehitys lyödään vielä samantien jäihin... Voi olla aika vahvasti harkinnassa Rellulla, että onko tässä touhussa mitään järkeä. Ferrarille F1 olemassa olon edellytys, paska puhetta jos muuta väittävät :D
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
Öö.. Tuo sääntöhän on luotu keinotekoisesti nostamaan moottoreiden kierrosluvut sinne 12-13k huiteille. Tuo on nimenomaan sitä sinun manaamaasi innovaatioiden tappamista. Miksi se just moottoreiden kohalla onkin kiva juttu, että insinöörit ei saa ottaa parasta irti just sillä kierrosluvulla millä katsovat parhaaksi?
D
Joo olet oikeassa tuo on keinotekoista mutta jos pensan säästöä ajatellaan niin
jos koneet tehtäis ilman tälläistä pensan rajoitusta niin silloin koneista tehtäis paljon
vähemmän kiertäviä ja niin että vääntö olis todella alhaalla.
(max rpm saattais jäädä 5-6000) Jolloin ei olis kellään kivaa.
Siksi tässä kohtaa kannatan sääntöä ja siksi haluaisin tuota max pensan syöttö
kierros lukua isommaksi että saatais jotain urheilujuhlan tuntua kun koneet
kiertäis vaikka esim n.18 000 rpm.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Varsinkin kun F1 autojen vauhti radalla ei ole mitään päätä huimaavaa.
Hä? Juuri liiallisten nopeuksien takiahan sääntöjä koko ajan muutetaan rajoittavammaksi. Muuten autot nopeutuvat liikaa. Monzassa tullaan todennäköisesti tekemään tänä vuonna kaikkien aikojen kierrosennätys ja mahdollisesti myös kaikkein korkein huippunopeus.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
Hä? Juuri liiallisten nopeuksien takiahan sääntöjä koko ajan muutetaan rajoittavammaksi. Muuten autot nopeutuvat liikaa. Monzassa tullaan todennäköisesti tekemään tänä vuonna kaikkien aikojen kierrosennätys ja mahdollisesti myös kaikkein korkein huippunopeus.
No joo, lähinnä tarkoitin kierrosaikoja radalla. Huippunopeudet sinällään on hyviä.
Mahtaako Monzassa mennä radan kierros aika ennätyskin rikki ?
Huippunopeus ennätystä mäkin olenkin jo veikannut.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Tuskin menee kumpikaan. Monzassa on aina ajettu pienillä siivillä ja v10:ssä oli aika reilusti enemmän tehoa. Ratakin taisi olla nopeampi ennen korkeita kantteja shikaaneissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15011
Saattaa Monzassa ehkä tuo 15 000 kierroksen irtisaanti moottorista toteutuakin. Mene ja tiedä, että saakohan Ferrari kotiyleisölleen aikaan edes hyvää kisanäytöstä siihen mennessä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös