Scuderia Ferrari 2014: Paniikkinappula pohjassa

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
Tässä aika hyvä kuvaus Ferraarin nyky tilasta Allisonin sanomana :

http://www.suomif1.com/2014/05/james-allison-tassa-on-ollut-ferrarin-ongelma/

Varsinkin tämä loppu :

- Luovuus ja omaperäisyys saavutetaan ainoastaan jos insinööreille organisaatiossa pyritään tarjoamaan tilaa ja aikaa sille. Mikäli heidät pakotetaan selkä seinää vasten saavuttamaan erittäin tiukkoja aikarajoja, heille ei jää aikaa miettiä, kuinka lähestyä asioita eri tavalla.


Tämä oikeestaan kuulostaa juuri sellaiseslta mitä vois kuvitella Montezemolon
johtamis tyylin tuloksen olevan.
Silloin kun generaale tulee paikalla niin kaikki pysähtyy ja osalle tulee "löysät" housuun.
Se vaan ei taida olla kovin hyvää nyky johtamista. Ei ainakaan tuollaisessa
ympäristössä jossa porukan pitäis saada uusia luovia ratkaisuja aikaiseksi.

Summana tämän hetkinen Ferrari näytää monilta osin kuin Mersu mutta se loppuun
saakka ajattelu ja luovuus on puuttunut ja siksi autosta nyt vaan tuli tuollainen.

Joten on siinä Mattiaccille homia että saa Italian pojat toimimaan Allisonin
esittämällä tavalla eli ajattelemaan itse mitä sun pitäis tehdä.
Vois heti sanoa että ei käy ihan heti, jos koskaan.
 

Masi-

Well-known member
Liittynyt
26.2.2014
Viestit
153
Juu kyllä sen huomaa mersustakin kun tuovat joka kisaan päivityksiä ja paljon pieniä yksityiskohtia aero-osissa. Myös pienemmiltä tiimeiltä tulee paljon päivitettyjä pikkudetaileja joka kisaan. Ferrarilta taas ei juuri yhtikäs mitään.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Joten on siinä Mattiaccille homia että saa Italian pojat toimimaan Allisonin
esittämällä tavalla eli ajattelemaan itse mitä sun pitäis tehdä.
Vois heti sanoa että ei käy ihan heti, jos koskaan.
Jep jep. Ferrarin kokiessa uuden pohjanoteerauksen pari kertaa kaudessa, Montezemolo käskyttää ja antaa pojille pari viikkoa aikaa laittaa pelit kuntoon. Patsastele ja antaa kuvaa miten hän on tilanteen johdossa. Ja vuosi vuodelta syöveri syvenee kun pojat painii turhautuneena parin viikon deadlinejen kanssa ja lopun aikaa pelaa biljardia, kun olis ollu aikaa ja rahaa vuosien ajan kehittää ylivoimaista autoa. Resurssien tuhlauksen mestari. Jonkun pitäisi kertoa sille että pysyä mahdollisimman kaukana F1-operaatioista, tallibudjetista maksaa hänelle siitä miljoonia ettei tule lähellekään, niin ehkä sitä menestystäkin alkaisi tulla lopulta.
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
joten aikaa
koko moottori paketin vaihtamiseen menee n.8-9 tuntia.
No vaihto kun tehdään niin ensin siitä otetaan perän ripustukset pois
ja sen jälkeen vaihdeloota ja sitten moottori paketti.
En ole nähnyt kuvia miten uusimmat Fykköset tehdään, mutta kai niissä vieläkin on ripustukset laatikossa suoraan kiinni. Ja, koska ripustuksille ja yleensä koko takapään tuennnalle ei ole rajoitettu määriä, kai ne on aina suoraan kiinni valmiina varalaatikossa. Siksi laatikon vaihtoon ei minun ymmärryksen mukaan voi yli tuntia mennä tai sitten tosiaan ERS- tekniikka tms aiheuttaa runsaasti lisää työtä. Paljon mahdollista.
Mitenkähän moottrin vaihto, vaihdetaanko siinä koko paketti vai otetaanko turbo ja muut kilkkeet vanasta, koska nillehän on määrätty tietty määrä mitä saa käyttää kaudessa.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ferrarin uusi moottorikate ja ponttoonimuotoilut perässä.

 
Viimeksi muokattu:

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Saiko niitä välityksiä vaihtaa? Jos ei, niin Ferrari on Monzassa kusessa, jos jo 320 vauhdissa ottaa rajoittajaan 8-vaohteella. Mersun koneet menee heittämällä ohi.
 

raka75

Well-known member
Liittynyt
13.7.2009
Viestit
364
Saiko niitä välityksiä vaihtaa? Jos ei, niin Ferrari on Monzassa kusessa, jos jo 320 vauhdissa ottaa rajoittajaan 8-vaohteella. Mersun koneet menee heittämällä ohi.
Kerran saa vaihtaa. Missä Ferrari on ottanu rajoittajaan 320:ssä 8:lla?
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Eiks se ollut, että kaksi kertaa saa vaihtaa välityksiä? Ferrari vaihtoi jo kerran ennen Bahrainia.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Ja sitten vanhalla aeropaketilla kisaan, koska jäähdytys. :thumbdown
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Ja sitten vanhalla aeropaketilla kisaan, koska jähdytys. :thumbdown
Hmm, rakennetaan entistä huonommin jäähdyttävä aeropaketti tuleviin kisoihin.

Mikäs Euroopassa parasta-aikaa on? KESÄ!

Mitäs tämä merkitsee? Lämpimiä kelejä ja hellettä

:wall::wall:
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Hmm, rakennetaan entistä huonommin jäähdyttävä aeropaketti tuleviin kisoihin.

Mikäs Euroopassa parasta-aikaa on? KESÄ!

Mitäs tämä merkitsee? Lämpimiä kelejä ja hellettä

:wall::wall:
Vai oliskohan niin että montrealissa joudutaan koneesta ottamaan enemmän irti kuin euroopan kisoissa.
 

Ronzo

Sir
Liittynyt
3.8.2007
Viestit
247
Eiköhän tässä ole todettu että paketti toimii, mutta nostaa lämpöjä sen verran paljon että riski moottoririkolle kasvaa liikaa. Moottoririkko kaudella jolla saa käyttää viittä PU:ta ilman rangaistuksia on aika huono juttu. Lisäksi keskeytys tuottaa varmat nolla pistettä, lienee laskettu että vanhalla paketilla sieltä jotain terveisiä ajellaan. Eiköhän tuo paketti nähdä seuraavissakin kisoissa kokeilussa, ehkä muutamilla lisätuuletusaukoilla varustettuna.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
Väärässä ovat. Uudessa paketissa pakoputken ympärillä ei juurikaan ole ilmatilaa, nyt oli käytössä sama paketti mitä ovat käyttäneet kuumissa kisoissa.
Jos Ferraarilla on lämpö ongelmia kun tekevät tiukemman aero paketin koneen ympärille
niin sitä syytä ei tarvi kaukaa hakea. Vertaa vaan Ferrarin ja Mersun konetiloja ja pakoputkia ennen turboa.

Tuollaiset Ferrarin pakoputket kun oikein kiertää lähellä sylinterin kansia niin niiden
säteilylämmitys kyky moottorille on todella iso joka taatusti kasvattaa moottorin
jäähdyttimien kokoa. Pakoputket kun ennen turbo kun ovat helposti yli 600 astetta joten
niiden säteilylämmitys teho on melkoinen.

Toinen huono puoli sillä on se että konetilan tarvitsema suuri jäähdyts ilma määrä
laskee hieman pakokaasujen lämpötilaa ennen turboa joka taas huonontaa turbon tehoa.

Näistä yksinkertaisita syitä johtuen Mersu on tehnyt tuollaisen "tukki" tyylisen
pakosarjan jossa vielä lämmöneristys päällä. Jonka edut on selkeät :
- pakoputkisto ennen turboa lyhyt.
- pakokaasun hukkalämpö pientä.
- pakoputkiston lämmitys kyky konetilaa ja suoraan moottoriin vähäistä.

Näistä johtuen Mersu pystyy tekemään pienemmän voimalaitos ja jäähtytin paketin
joka tarvitsee vähemmän konetilaan tuuletusta ja se johtaa siihen että
aeropaketti voidaan rakentaa pienemmäksi ja lähemmäs voimalaitosta.

Mersu on tehnyt todella upeata työtä joka oikeastaan kaikki lähtee tuosta
että on hylätty kilpa-autoilussa perinteisesti käytetty putkesta tehty
upea "tippaleipä" jossa pakoputket kiertää kuin käärmeet toisiaan.
Sekä otettu käytöön tuo tukki-typpinen pakosarja käytöön jossa on
ehkä hieman isommat pakokaasun virtausvastukset.

Ilmeisesti ovat Mersulla laskeneet että tuota putki-tyyppisen pakoputkiston parempaa
virtausvastusta ei tarvita kun moottorista otetaan vain se n.700 hv ulos.
Juttu olis toinen jos ei olis poltto-aine virtaus rajoitusta ja sen mukanaan
antamaan melkein 2000 hv moottori tehoa.
Varsinkin kun polttoaine rajoitus on tehty noinkin näppärällä tavalla että
maximi polttoaine virtauksen saa vasta tuolla 10 500 rpm.
Pelkällä kuristimella moottoreista olis tehty todella matalata kiertäviä kurnuttajia.

Näistä syistä johtuen uskoisin että Ferrarin vauhti ei tule ihan heti olemaan Mersun luokkaa.

Tällä kertaan olen mielelläni väärässä jos esim Kimillä alkais pian auto kulkemaan
Mersujen tahtiin uusien tulevien kehitys osien kanssa.


Edit.
Tämä tarina olis tainnut kuulua tänne Ferrari topicin alle eikä tuonne kisa topicciin.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18436
Briatore neuvoo Ferrari muuttamaan takaisin englantiin, koska Maranello ei ole missään tapauksessa F1-maailman keskus, silloin kun John Barnard oli Ferrarin tekninen johtaja, niin heillä oli elokuusta 1992 alkaen, vuoden 1997 alkuun saakka tehdas myös englannin Shalfordissa.
Adrian Newey tietää Ferrarin johtamistavan, eikä siksi mene sinne rahallakaan?
Ehkä, mut ei oo Maranelloon menossa myöskään La Gazzetta dello Sportin mukaan Mercedeksen moottoripäällikkö Andy Cowell.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
No niin tämä kausi taitaa Ferkun osalta olla käsitelty homma :

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutiset.shtml/2014/06/1905135/ferrari-pomo-ei-ihmeita-lyhyella-aikavalilla

Ehkä vielä testataan tällä kaudella jotain -15 kauden autoon sopivien osien dataa mutta muuten ei taida uutta osaa olla tulossa kuin jotain kisakohtaista aero paketteja jotka on ainakin suunnitelultaan jo valmiita.

Ettei vaan Montrealin se parempi aero paketti ollut vaan testi jolla yritetiin selvitää mikä on suurin syy Mersun kovaan vauhtiin. Testi tehtiin tarkoituksella välittämättä jäähdytyksestä.
Joten nyt on kehitys suunta selvä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös