Nico Rosbergin murskaava ylivoima kauden avauskisassa vahvisti talvitesteissä syntyneen vaikutelman, että Mercedes-talli on vahva ennakkosuosikki kauden 2014 valmistajien mestariksi, samalla kun kuljettajien mestaruus näyttää muotoutuvan pikkukeken ja Hamiltonin kaksinkamppailuksi. Australian GP:ssa Rosberg junior oli sekunnin per kierros muita nopeampi, ja Mercedes on viime vuosina haalinut talliinsa niin vahvan teknisen osaamisen keskittymän, että Mercedes F1 W05 -auton ylivoimaisuuden voi hyvällä syyllä odottaa jatkuvan läpi kauden. Nico ja Lewis voivat kyllä tasaväkisinä kilpaveikkoina napsia pisteitä toisiltaan, mutta jos molemmat ovat jatkuvasti palkintopallilla, niin sekään ei lohduta muita kilpailijoita.
Mersun moottoreilla/voimayksiköillä kisaavista talleista McLaren ja Williams vaikuttavat talvitestien ja avauskisan perusteella Force Indiaa vahvemmilta. Williams ei ole viime vuosina pysynyt autonsa kehityksessä isompien tallien kyydissä kauden edistyessä, mutta toivotaan Valtteri Bottaksen puolesta Frank Williamsin ponnistelujen tallinsa vahvistamiseksi tuottavan tänä vuonna aiempaa parempia tuloksia.
Daniel Ricciardon ajosuoritukset sekä aika-ajoissa että itse kisassa todistivat Melbournessa, ettei Adrian Newey ole kadottanut taitojaan autonsuunnittelijana. Renaultia voimanlähteenään käyttävät autot tulevat kuitenkin pysymään ainakin alkukaudesta altavastaajina Mercedesin moottoreita käyttäviin autoihin verrattuna. Lotuksella menee vielä Malesian kisakin testiajeluksi, mutta Lotuksen voi kyllä odottaa nousevan mukaan kärkikahinoihin ennen pitkää.
Kauden avauskisa paljasti ikävästi Ferrarin kilpailukyvyttömyyden, mikä on erityisen valitettavaa nyt Kimin palattua Maranellon punaisten kuskiässäksi. Ferrari on tallina aina ehdotonta huipputasoa, mutta Ferrari-moottorin heikon kilpailukyvyn havaitsee helposti tarkastelemalla Sauberin ja Marussian taaperrusta Australiassa.
Caterham ja Marussia eivät ainakaan kauden avauskisan perusteella ole vielä onnistuneet tavoittamaan muita talleja. Jos Caterham jää tänäkin vuonna valmistajien kisan jumboksi, niin Caterham menettää vähintään kahden vuoden ajaksi "ykköskategorian" palkkiorahat, joista se on päässyt viime vuosina nauttimaan. Nämä ykköskategorian rahathan jaetaan lähimmän kolmen vuoden sisällä kaksi kertaa valmistajien top-kymppiin sijoittuneille talleille, ja tämän palkkion suuruus oli vuonna 2011 noin 35 miljoonaa taalaa. Caterhamille ykköskategorian palkkiorahojen menettäminen tarkoittaisi mitä todennäköisimmin, että Tony Fernandes lopettaa tallin rahoittamisen ja yrittää myydä sen eniten tarjoavalle ostajaehdokkaalle. Australiassa Max Chilton löi ensimmäisen naulan Caterhamin arkkuun sijoittumalla kolmanneksitoista.