Formula 1 - 2014 - Australia - Kisa

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Toivottavasti Mercedes ei ole jatkossa yhtä ylivoimainen kuin mitä tänään nähtiin. Hyvä asia on sentään se, että on kolme muutakin tallia samanmerkkisillä moottoreilla.

Ricciardolta ja Magnussenilta hienot ajot, harmillinen tietenkin tuo hylkäys. Williamsin vauhti olisi kenties riittänyt näiden molempien päihittämiseen, vielä ei vaan loksahtanut kohdalleen. Button ei ohittanut radalla juuri ketään, mutta hyvä perusnopeus ja tarpeeksi aikaiset varikkopysähdykset nostivat miehen lopulta jopa Magnussenin taakse.

Ferrari ei vakuuttanut. Alonson kisan alku oli heikko, eikä nopeutta Force Indian ohittamiseen radalla ikinä löytynyt. Kisa oli toki perusvarma eikä virheitä tullut. Kimi ei saanut oikein mitään aikaan, lähinnä pari virhettä joilla pääsi kuviin. Ferrarilta tuntuu puuttuvan sekä perus- että suoranopeus.

Kärjen voimasuhdearvio: Mercedes, Williams, McLaren, Red Bull, Ferrari, Force India, Toro Rosso jne.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
eikai sensoriin liittyvä kiistely johdu toleranssista, itse olen ainakin ymmärtänyt toisin.
eli mittausvälistä olisi kyse, rb oma mittari mittaa harvemmin, eli tasoittaa vaihtelupiikkejä. Fian mittari mittaa tiheämmin, eli ottaa vaihtelua tiukasti syyniin. Jos tarkoitus on poistaa hetkellinenkin ylitys, niin tiheä mittaustapa on välttämätöntä.


laatu ei ole tiukkoja toleransseja, vaan kykyä päästä annettuun toleranssiin jokaisella valmistetulla tuotteella.
Kiitos tarkennuksesta. Arvailun varassahan tässä mennään (ainakin allekirjoittanut) koska FIA ja/tai Redbull ei ilmeisesti ole tarkempia yksityiskohtia ilmoittanut. Siitä lainaamastani tekstistä sai vaan sellaisen käsityksen, että nimenomaan Redbullin oma sensori olisi tarkempi. Kun otta huomioon sarjan pyörittävän keverin rahan ahneuden, on mielestäni ihan ymmärettävää olettaa, että ne FIA:n sensorit ei välttämättä ole niitä mailman parhaita(kalleimpia).
Yleensä laatu myös ilmenee tiukkempina toleransseina, niissä pysymisen lisäksi ja hinta myös yleensä korreloi pienempien toleranssien kanssa.

Mutta mutuiluahan tämä on, ainakin omalta osaltani. En siis myöskään tiedä miten paljon FOM tai Bernie setä itse on ollut vaikuttamassa noiden sensoreiden valinnassa. Eikös FOM neuvottele ainakin rengas sopparin?

Edit: En silti pidä järkevänä lähteä syyttämään Redbullia tahallisesta sääntöjen rikkomisesta, ainakaan näillä tiedoilla ja pelkästään sillä perusteella, että ovat voittaneet niin monta mestaruutta putkeen ja Vettelin etusormi.:rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Edit: En silti pidä järkevänä lähteä syyttämään Redbullia tahallisesta sääntöjen rikkomisesta, ainakaan näillä tiedoilla ja pelkästään sillä perusteella, että ovat voittaneet niin monta mestaruutta putkeen ja Vettelin etusormi.:rolleyes:
Se, mistä Red Bullia voi syyttää on se, että kun FIA kertoi heille, että polttoainesyöttönne on yli sallitun, tehkää asialle jotain, niin tarkoituksella jättivät tekemättä. Ei liity mestaruuksiin tai etusormiin.

Outoa toimintaa minusta. Selvä hylkäysuhka tiedossa, mutta eivät suostu muuttamaan mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Se, mistä Red Bullia voi syyttää on se, että kun FIA kertoi heille, että polttoainesyöttönne on yli sallitun, tehkää asialle jotain, niin tarkoituksella jättivät tekemättä. Ei liity mestaruuksiin tai etusormiin.

Outoa toimintaa minusta. Selvä hylkäysuhka tiedossa, mutta eivät suostu muuttamaan mitään.
Eivätkö he omien sanojensa mukaan korjanneet asian, tai siis ainakin yrittivät ja sitten näytti oikeita arvoja (oma tai joku mittari, mikä lie).
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Se, mistä Red Bullia voi syyttää on se, että kun FIA kertoi heille, että polttoainesyöttönne on yli sallitun, tehkää asialle jotain, niin tarkoituksella jättivät tekemättä. Ei liity mestaruuksiin tai etusormiin.

Outoa toimintaa minusta. Selvä hylkäysuhka tiedossa, mutta eivät suostu muuttamaan mitään.
Tästä olen kanssasi samaa mieltä. Todella outoa toimintaa, kun kerran annettiin vielä mahdollisuus, mutta mitään ei muutettu. Kaiken järjen mukaan olisi kannattanut ottaa vaikka se (melko)varma kolmos paikka, sen sijaan että riskeerataan diskaus. Ehkä kuvittelivat pystyvänsä todistamaan FIA:n tiedot virheellisiksi, mutta silti ihme riski. Vielä ei tiedä kuinka tärkeitä olisivat olleet loppukaudesta nuo pisteet. Tosin kait valituksen jättivät/jättävät, joten ei kai tuota asiaa ole vielä loppuun edes käsitelty.
Tarkoitinkin lähinnä sitä, että en usko Redbullin tietoisesti rukanneen syöttöä yli sallitun ennen kilpailua, etenkään jos perusteena on pelkästään se, että ovat jotenkin enemmän huijari talli kuin esim. Mclaren tai Ferrari.

Edit:
Spekulointi senkun vaikeutuu, etenkin jos tuo Ground Effectin väite pitää paikkansa. Noh, kai ne ennen Kiinaa tuon päättää ja eihän se olis F1 kausi eikä mikään, jos ei heti alkaisi kabinettipelit ja päätökset. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eivätkö he omien sanojensa mukaan korjanneet asian, tai siis ainakin yrittivät ja sitten näytti oikeita arvoja (oma tai joku mittari, mikä lie).
Se mittari, jolla FIA lukuja lukee on merkitsevä. Jos on oma mittari, jolla menee läpi ei paljon asiassa auta. "Ei meidän omissa verikokeissa mitään epo-tuloksia näkynyt"-tyyliin.

Red Bull vaihtoi sen mittarin ennen kisaa, mutta vaihtoiko omaansa vai FIA:n laitteeseen, en tiedä. Joka tapauksessa oli autossa oma tai FIA:n mittari, varoitus tuli FIA:n saamien mittaustietojen perusteella.
Tarkoitinkin lähinnä sitä, että en usko Redbullin tietoisesti rukanneen syöttöä yli sallitun ennen kilpailua, etenkään jos perusteena on pelkästään se, että ovat jotenkin enemmän huijari talli kuin esim. Mclaren tai Ferrari.
Ei siitä ole kyse. Red Bull varmaankin tietoisesti on vetänyt asian ihan äärirajoille (kuten on tupannut tehdä monessa muussakin asiassa) uskoen sen menevän läpi. Mutta että ignooraa FIA:lta tulevan suoran kehoituksen on pelkästään ongelmien kerjäämistä. Mistään muista talleista ei ole kyse, vaan ihan Red Bullin omasta mokasta.
 
Viimeksi muokattu:

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Ei siitä ole kyse. Red Bull varmaankin tietoisesti on vetänyt asian ihan äärirajoille (kuten on tupannut tehdä monessa muussakin asiassa) uskoen sen menevän läpi. Mutta että ignooraa FIA:lta tulevan suoran kehoituksen on pelkästään ongelmien kerjäämistä. Mistään muista talleista ei ole kyse, vaan ihan Red Bullin omasta mokasta.
Siis täh? Se mun kommentti oli lähinnä tarkoitettu niille, ketkä jo aiemmin kouhkasi, että Redbull huijaa koska on Redbull. Samalla lailla muutkin tallit vetää ihan rajalle sääntöjen kanssa, jos siihen pystyvät ja luulevat/laskevat saavansa siitä hyötyä itselleen. Se on vähän niin kun pelin henkikin.
Huomautuksen mahdollinen huomioitta jättäminen tai siihen reagoimattomuus, on sitten asia erikseen.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Se mittari, jolla FIA lukuja lukee on merkitsevä. Jos on oma mittari, jolla menee läpi ei paljon asiassa auta. "Ei meidän omissa verikokeissa mitään epo-tuloksia näkynyt"-tyyliin.

Red Bull vaihtoi sen mittarin ennen kisaa, mutta vaihtoiko omaansa vai FIA:n laitteeseen, en tiedä. Joka tapauksessa oli autossa oma tai FIA:n mittari, varoitus tuli FIA:n saamien mittaustietojen perusteella.

Ei siitä ole kyse. Red Bull varmaankin tietoisesti on vetänyt asian ihan äärirajoille (kuten on tupannut tehdä monessa muussakin asiassa) uskoen sen menevän läpi. Mutta että ignooraa FIA:lta tulevan suoran kehoituksen on pelkästään ongelmien kerjäämistä. Mistään muista talleista ei ole kyse, vaan ihan Red Bullin omasta mokasta.
Pointti oli se, että syytteletkö turhaan, jos ei tiedetä millä tavalla yrittivät korjata, kun sanoivat korjanneensa. Onko tuo kaikki vain omaa oletustasi...
 

tehdastallikuski

Well-known member
Liittynyt
17.1.2014
Viestit
54
Laittakaa nyt ees faktat kuntoon kun rupeette spekuleeraamaan.

- RB vaihtoi tuon mittarin uuteen (FIA) lauantain (muistaakseni, saattoi olla jo pe) harjoituksissa kun siitä saatu data oli "ristiriitaista" tjs.

- Ennen kisaa FIA käski RB:tä vaihtamaan tämän uuden virtausmittarin takaisin siihen vanhaan joka oli vaihdettu pois koska uudenkaan data ei ollut tyydyttävää. Ilmeisesti vielä vähemmän tyydyttävää kuin sen ensimmäisen.

- RB teki kuten käskettiin mutta lisäksi laittoi autoon oman virtausmittarin jota tiimit olivat käyttäneet mm testeissä ja joka kaikkien mielestä on luotettavampi ja tarkempi kuin FIA:n kökkö mittari.

- Kisassa auto sitten FIA:n mittarin mukaan kulutti liikaa mutta RB:n oman mittarin mukaan ei. Kulutuksesta huomautettiin RB:lle mutta ilmeisesti luottivat omaan mittariinsa niin paljon että uskovat selviytyvänsä jälkiseuraamuksista omilla todisteillaan tjs.


RB: autossa siis ollut kaksi FIA:n mittaria jotka ihan FIA:n itsensä mukaan näyttävät vähän mitä sattuu mutta näillä on mentävä kun säännöt. Näistä lähtökohdista voi koittaa sitten ymmärtää miksi tehtiin niinkuin tehtiin...
 

jleinonen

Well-known member
Liittynyt
6.3.2003
Viestit
684
Sijainti
Grandriver
Oonko mä maikkarin tutkaparin ja Skyn selostajien kanssa ainoa, joka on sitä mieltä, että Koba osui ensin Räikkösen vasempaan takarenkaaseen, jonka seurauksena siltä petti eturipustukset ja alkoi Iggy pop soimaan? Näytti jopa siltä, että Kimi korjasi linjaansa vasemmalle ja näin Kobalta loppui vaan tila kesken. En sitten tiedä oliko ne jarrut jo levinneet ennen tätä. Ei ollut mielestäni siis Koban vika, vaikkei teknistä ongelmaa olisi ollutkaan. Racing incident ja jos siihen olisi nyt ihan pakko syyllinen löytää, niin sitten ehkä Räikkönen. Tosin pitäisi vielä katsoa, että väistikö Kimi jotain muuta kääntäessään vasemmalle.
https://www.youtube.com/watch?v=TsyoG1N-KTI

Osuihan se, mutta saa olla aika sokea jos ei tuosta huomaa että pari sekunttia oli eturenkaan lukossa ennenkuin se osuma siihen Kimin takapyörään tuli.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Luotettavaa virtausta?

Tietynlaista arvovalta vääntöä koko homma. Tallit on varmuudella mitanneet virtausta ennen säätömutoksiakin ja tarkasti. Eikä kyseessä varmaan ole Redbullin kehittämä anturi vaan jokin kolmamannen tahon anturi, joka on kaiken lisäksi kalibroitu.

En tiedä onko muut huomanneet, mutta mielestäni tallit kritisoivat ennen kauden alkua FIA:n valitsemaa anturitoimitajaa. Juuri siksi kun se oli niin epäluotettava. Eiköhän siellä ole raha ja muut koplaukset taustalla, jotka ovat vaikuttaneet valintaan.

En usko, että Redbull on ylittänyt tuota 100kg/h hetkellistä kulutusta. Nyt väänetään siitä, että arvojen pitää olla juuri FIA valitseman anturin tuloksia. Odotan Hornerin kummisedän (Eclestonen) jyrähtämistä aiheeseeen!

Edit: voihan se toki olla että yrittivät laskea tuon anturin virheprosentin varaan. Mutta olisko siitä saanut mainittavaa hyötyä?
 
Viimeksi muokattu:

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
https://www.youtube.com/watch?v=TsyoG1N-KTI

Osuihan se, mutta saa olla aika sokea jos ei tuosta huomaa että pari sekunttia oli eturenkaan lukossa ennenkuin se osuma siihen Kimin takapyörään tuli.
Kobamaista, syöksyä tyylillä kaikki tai ei mitään pienee väliin. Sitten jälkikäteen ihmetellään mitä tapahtui. Siellä taitaa olla muitakin autoja sivuttaisliikkeessä ja auton jarrujärjestelmät ei sitten ottaneetkaan niin hyvin kun kuviteltiin?!
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Voidaanhan Ricciardon autossa olleen FIA:n määräämän anturimallin toimivuus jälkikäteen testata, kait se on tehty tai tehdään. Jos toimii, niin ei Red Bullilla ole mitään valitettavaa. Siitä nyt ei tule mitän, että käytetään erimallisia antureita mitä säännöt sanoo ja yritetään sillä todistella syyttömyyttä. Toimiskohan tuo, jos laittaisin kotini sähköyhtiön sähkömittarin rinnalle oman mittarin ja ilmoittasiin sähköyhtiölle heidän mittarin näyttävän 50% liikaa. Ja koska omani näytää oikein, maksan vain puolet laskusta.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Jos mä olisin tallipäällikkö niin tekisin omat mittarit kaikkeen. Esim. siipien taipumiseen ja niiden leveyksien mittaamiseen ja vinkuisin että FIAn mittarit näyttää väärin.:D:alppu:

'Ai mitä? Että ajoin satasta varikkoalueella? Mun mittari näytti kyllä 59 kmh!:frank:

'Ai liian leveä siipi? Mun metrinmitta on tarkempi kuin Parriisissa makaava alkuperäinen mitta. Sehän näyttää ihan väärin!':nope:
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Toimiskohan tuo, jos laittaisin kotini sähköyhtiön sähkömittarin rinnalle oman mittarin ja ilmoittasiin sähköyhtiölle heidän mittarin näyttävän 50% liikaa. Ja koska omani näytää oikein, maksan vain puolet laskusta.
Ainakin joku on saanut ylinopeussakot peruttua kun oma gps näytti vähemmän kuin poliisin kiinteä valvontakamera. Oikeushan noi lopulta päättää jos asian vie käräjille.
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Red Bull on vaan paska talli.

Elää katsokaas vielä Vettelin vauhtisokeudessa.

Ja bullillahan aloitettiin tämän kauden kehitystyö valtavasti esim. Mersua jäljessä.

Tai no kaikkihan ovat Mersua jäljessä, mutta kilpailut ovat kilpailuja ja siellä hyvä kuljettaja, jolta löytyy sitä kunnon ohitusmunaa, kuten Kimillä ja Valtterilla.
 
Ylös