Formula 1 - 2014 - Australia - Kisa

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Onko Vettelillä sama juttu, vai saadaanko sitä edes tietoon kun keskeytti?

Hyvä että tuomaristolla riitti tällä kertaa ballssit. Sääli tietysti Ricciardolle.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1978
Sijainti
Vyborg
Jännä kun Ricciardo tuli Red Bullille niin ovat Red Bullin autot tai oikeastaan Renault moottorit menneet jatkuvasti rikki tai jotain on mennyt rikki.
Oikeasti Danielin kannalta harmittaa että ajaa upean viikonlopun kotiyleisön edessä ja pääsee ruiskuttamaan shampaniaa palkintopalilla mutta sitten sen kaiken hylkää joku turha vika.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Ilmeisesti RedBullin /Renaultin moottorissa ei riitä tehot kuin filunkipelillä? Jotainhan sitä pitää yrittää tehdä persiilleen menneiden talvitestien jälkeen. Voe voe.
 

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
754
Jumalauta ei helvetti noita jotka inisee formula ykkösten äänistä. On siinä ihmisillä huolet, niinkun vittu oikeesti. :wall:
Eikö saisi, kyllähän nuo pörinät vituttaa kieltämättä, ainakin vielä.
 

Vegelius

Well-known member
Liittynyt
30.11.2006
Viestit
199
Sillä miten nopeasti autot kulkee kellon mukaan ei mielestäni ole väliä jos sirkuksen viihtyvyydestä muuten tingitään

moottoriurheilussa ei mielestäni kuulu säästää renkaita saatikka bensaa ellei se kuuli taktiikkaan. Mutta että sääntöjen takia joudutaan moisiin niin silloin on jotain tehty väärin.

F1 ilman korkealta kiertävää polttomoottoria on sama kuin masturbaatio ilman käsiä.

Lähetetty minun HTC One laitteesta Tapatalkilla
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Onko Vettelillä sama juttu, vai saadaanko sitä edes tietoon kun keskeytti?

Hyvä että tuomaristolla riitti tällä kertaa ballssit. Sääli tietysti Ricciardolle.
Kyllä oli paha virhe Red Bullilta.

Pienestä on voitot ja häviöt kiinni, niin formuloissa kuin elämässäkin.

Voi olla, että Red Bull joutuu tekemään nyt paljon töitä, ettei samaa virhettä nyt enää uudestaan herranjestas tehdä.

Williamsin Wolffin sanoin: "Tekniikka on uskomattoman monimutkaista tänä vuonna". Onneksi ei sentään ihan rakettitieteen tasolle ole ykköset kehittyneet. :rolleyes:

Autojen luotettavuus on minulle tärkeä juttu ja se onnistui tänään ehdottomasti yliodotusten. Ollaan tyytyväisiä nyt kerrankin, kun tallit onnistuivat. Toivottavasti Red Bullin kaltaisia virheitä ei jatkossa enää tehdä. Toimikoon varoituksena tämä Rikkalapion hylkäys.

Mutta itseluottamus-pylväs on Ricciardolla todella korkealla tällä hetkellä. Nyt vain kohti uusia voittoja, eikä mitään pettymyksiä, kuten suomalaisilla on tapana sanoa. Ei oteta sellaista asennetta edes vitsillä.
 

Helmetti

pikkunen poni
Liittynyt
30.1.2014
Viestit
320
Ilmeisesti RedBullin /Renaultin moottorissa ei riitä tehot kuin filunkipelillä? Jotainhan sitä pitää yrittää tehdä persiilleen menneiden talvitestien jälkeen. Voe voe.
Aika panikointia vain ilmassa kun tietäneet jäävänsä kiinni jos kerran ilmoittivat että korjata sopisi. Vaikkei olisi diskattu niin olisihan se silti vaikuttanut yleisön kuvaan tallista tullessaan julki. Jokin syy ollut heillä pelata ettei tulisi julki.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4393
Ilmeisesti RedBullin /Renaultin moottorissa ei riitä tehot kuin filunkipelillä? Jotainhan sitä pitää yrittää tehdä persiilleen menneiden talvitestien jälkeen. Voe voe.
ERS:n tehoissa antavat niin paljon tasoitusta ja ilmeisesti tätä yrittivät kompensoida moottorin suuremmalla teholla (enemmän casoa hetkellisesti), tai sitten Renault on lähtökohtaisesti pienempi kulutuksinen kuten V8 aikaan...
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Perusteluissa tosiaan sanottiin että Bullille annettiin ilmoitus/mahdollisuus korjata asia kisan aikana, mutta eivät tehneet mitään.
 

Örfil

Guest
Omasta mielestäni tunnelmaa oli nyt enemmän, kuin aikoihin. Renkaiden ulina, autojen muut äänet ja yleisön mölinät kuului paremmin kuin koskaan! :cool:
Lyhyt kommentti äänistä: itsekin aluksi kuvittelin että asia johtuu siitä kun katson nykyään kisat kuulokkeet päässä, mutta siitähän se johtuu että koneiden äänet ei lyö noiden muiden yli enää.
Mii laik tuu :ahem:
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Olihan Valtterilla jo tänään hyvä lähtö. Ja heikosta lähtöruudusta huolimatta se tie palkintosijoillekin olisi ollut luultavasti auki jo tänään, mutta oma moka sulki sen. Mutta näitähän sattuu, itse uskon että Malesiassa Bottas on podiumilla.
Joo, kiitos tuosta startista. En niin seurannut Valtterin tekemisiä, seurasin yleistilannetta alussa.

Lähinnä viime kauteen vedoten nuo Valtterin lähdöt.

No, onneksi Valtteri onnistui lähdössään tänään.

Rookie-kauden tuomat kokemukset yhdistettynä Bottaksen olemukseen ja ajotaitoihin, niin jopa voitosta Williams taistelee tällä kaudella.

Sellaista hanaa vaan -tekemisen meininkiä oli tuossa Valtterin ajamisessa tänään. Kuten Kimillä silloin, kun Kimi on saanut säätönsä kuntoon.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Australian Grand Prix'n hylätyt aikojen saatossa:

1985: Elio de Angelis kesken kilpailun
1987: Ayrton Senna 2. sijalta
2000: Mika Salo 6. sijalta
2002: molemmat Arrowsit kesken kilpailun (Frentzen & Bernoldi)
2008: Rubens Barrichello 6. sijalta
2009: Lewis Hamilton 3./4. sijalta
2011: molemmat Sauberit sijoilta 7 ja 8 (Pérez & Kobayashi)
2014: Daniel Ricciardo 2. sijalta
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Eli miltä se kilpailun tuloslista sitten näyttää hylkäyksen jälkeen? Kimi vissiin nous seitsemänneksi.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Aika panikointia vain ilmassa kun tietäneet jäävänsä kiinni jos kerran ilmoittivat että korjata sopisi. Vaikkei olisi diskattu niin olisihan se silti vaikuttanut yleisön kuvaan tallista tullessaan julki. Jokin syy ollut heillä pelata ettei tulisi julki.
Eiköhän kyseessä ole vääntö bensankulutus anturin tarkuudesta. Jossain aiemmin oli mainitaa että FIA:n valitseman anturin tarkuus olis ollut jotain (muistelen) ±2,5% luokkaa. Ymmärisin että RedBull olis käyttänyt jonkin toisen valmistajan tarkempaa anturia. Tuolla kyseisellä anturilla ylitystä ei olis kisassa tapahtunut. Toiset tallit eivät vissiin varotoimenpiteenä vie tuota hetkellistä kulututa niin lähelle 100l/h
 
Viimeksi muokattu:

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Red Bull haluaisi viedä autonsa aivan säätöjen rajalle kuten aina ja kuten on järkevintä. Standardoitu anturi vaan ei siihen anna mahdollisuutta, mutta se anturi on kuitenkin sama kaikilla. En ymmärrä miksi eivät vain katso arvojaan siitä samasta anturista, mistä muutkin niitä joutuvat kyyläämään.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
moottoriurheilussa ei mielestäni kuulu säästää renkaita saatikka bensaa ellei se kuuli taktiikkaan. Mutta että sääntöjen takia joudutaan moisiin niin silloin on jotain tehty väärin.
Ainakin Bottas sanoi ajaneensa koko kisan täysillä säästämättä bensaa, eikä varmaan paljoa ehtiny renkaitakaan säästellä, joten pitäis se olla muillekin mahdollista. Tietenkin, jos kaikki alkaa ajaa täysillä varmaan kulutus nousee, kun tehoja joutuu ottamaan enemmän ulos, joten periaatteessa sen jälkeen saattaa hetkellisesti joutua säästämään.
 

Edson

Well-known member
Liittynyt
11.6.2009
Viestit
746
Ainakin Bottas sanoi ajaneensa koko kisan täysillä säästämättä bensaa, eikä varmaan paljoa ehtiny renkaitakaan säästellä, joten pitäis se olla muillekin mahdollista. Tietenkin, jos kaikki alkaa ajaa täysillä varmaan kulutus nousee, kun tehoja joutuu ottamaan enemmän ulos, joten periaatteessa sen jälkeen saattaa hetkellisesti joutua säästämään.
Bottaksella vilkkui auton perässä keskivaiheilla punavalo, joka Ossi Oikarisen mukaan näyttää kun bensiiniä säästetään. Sen avulla peesaava tietää että edessä oleva hidastaa aikaisemmin eikä vedä konttiin kuten ennen viikonloppua kuskien toimesta pelättiin.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Eiköhän kyseessä ole vääntö bensankulutus anturin tarkuudesta. Jossain aiemmin oli mainitaa että FIA:n valitseman anturin tarkuus olis ollut jotain (muistelen) ±2,5% luokkaa. Ymmärisin että RedBull olis käyttänyt jonkin toisen valmistajan tarkempaa anturia. Tuolla kyseisellä anturilla ylitystä ei olis kisassa tapahtunut. Toiset tallit eivät vissiin varotoimenpiteenä vie tuota hetkellistä kulututa niin lähelle 100l/h
No ei tietenkään näin. Redbull on ikuisesti paska huijari talli koska voittivat niin monta mestaruutta putkeen ja Vettelin etusormi. Kimi on kanssa ihan lapanen ja kuumakalle, kun ei voittanut Alonsoa 10 minuutilla eikä saanut setvittyä koko viikonlopun vaivanneita jarruongelmia. Koba sabotoi itse jarrunsa, jotta pääsi tööttäämään tahallaan Massan perään jne. Mikael Jaksonin haamu kertoi mulle näin eilen (märässä)unessa joten se on faktaa!:ahem:

Oonko mä maikkarin tutkaparin ja Skyn selostajien kanssa ainoa, joka on sitä mieltä, että Koba osui ensin Räikkösen vasempaan takarenkaaseen, jonka seurauksena siltä petti eturipustukset ja alkoi Iggy pop soimaan? Näytti jopa siltä, että Kimi korjasi linjaansa vasemmalle ja näin Kobalta loppui vaan tila kesken. En sitten tiedä oliko ne jarrut jo levinneet ennen tätä. Ei ollut mielestäni siis Koban vika, vaikkei teknistä ongelmaa olisi ollutkaan. Racing incident ja jos siihen olisi nyt ihan pakko syyllinen löytää, niin sitten ehkä Räikkönen. Tosin pitäisi vielä katsoa, että väistikö Kimi jotain muuta kääntäessään vasemmalle.

Huvittavaa on myös joidenkin järkkymätön luottamus FIA:n kiinassa muutaman dollarin kappalehintaan valmistuttamiin pilipali sensoreihin. Totta ovat samat kaikille, mutta ei se silti tarkoita, että olisivat kovin tasalaatuisia tai siten tasapuolisia. Tälläisessa korkean teknologian lajissa mielestäni 5% tolerassit on melko suuria. Etenkin kun FIA ei ole ilmoittanut kuinka paljon oli Redbullin väitetty virtauksen ylitys. Uskooko muka joku tosissaan, että käytössä olevat ja homotut sensorit olisi valittu nimenomaan laadun perusteella hinnan sijaan? *röhönaurua*

Lugera lääkkeet? Tämä nyt saattaa tulla yllätyksenä, mutta ihan kaikki ihmiset ei aina ihan kaikista asioista ole samaa mieltä ja jos kaltaisesi ajatuspoliisit saisivat vallan, täälläkin käyty keskustelu olisi kovin yksipuolista ja latteaa. Joidenkin mielestä ne autot nyt vaan kuulostaa paskalta (allekirjoittanut mukaan lukien). Jos laittoi kisan aikana silmät kiinni, luuli kyseessä olevan joku support luokan kisailu. Onko kaikki mielipiteen ilmaukset itkua, jos ne eriävät omistasi?

Mitä voimasuhteisiin tulee, on mielestäni Mersu selkeästi edellä muita ja Williams hyvänä kakkosena. Etenkin jos väitteet siitä, että Bottas pystyi ajamaan koko kilpailun säästämättä bensaa, pitävät paikkansa. Näiden perässä sitten Mclaren ja Redbull ja vähän kauempana Ferrari. Näistä ehkä Ferrari voi kiriä nopeastikkin, jos saavat moottorinsa sähköpuolen pelaamaan. Heh. Italialaiset ja sähkölaitteet.:rolleyes:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Oonko mä maikkarin tutkaparin ja Skyn selostajien kanssa ainoa, joka on sitä mieltä, että Koba osui ensin Räikkösen vasempaan takarenkaaseen, jonka seurauksena siltä petti eturipustukset ja alkoi Iggy pop soimaan? Näytti jopa siltä, että Kimi korjasi linjaansa vasemmalle ja näin Kobalta loppui vaan tila kesken. En sitten tiedä oliko ne jarrut jo levinneet ennen tätä. Ei ollut mielestäni siis Koban vika, vaikkei teknistä ongelmaa olisi ollutkaan. Racing incident ja jos siihen olisi nyt ihan pakko syyllinen löytää, niin sitten ehkä Räikkönen. Tosin pitäisi vielä katsoa, että väistikö Kimi jotain muuta kääntäessään vasemmalle.

Huvittavaa on myös joidenkin järkkymätön luottamus FIA:n kiinassa muutaman dollarin kappalehintaan valmistuttamiin pilipali sensoreihin. Totta ovat samat kaikille, mutta ei se silti tarkoita, että olisivat kovin tasalaatuisia tai siten tasapuolisia. Tälläisessa korkean teknologian lajissa mielestäni 5% tolerassit on melko suuria. Etenkin kun FIA ei ole ilmoittanut kuinka paljon oli Redbullin väitetty virtauksen ylitys. Uskooko muka joku tosissaan, että käytössä olevat ja homotut sensorit olisi valittu nimenomaan laadun perusteella..

:rolleyes:
Et ole ainoa, joka on sitä mieltä että koba osui ensin kimiin.
mutta koba se oli joka olisi leveäksi ajanut, eli sieltäpäin se syyllinen löytyy.


eikai sensoriin liittyvä kiistely johdu toleranssista, itse olen ainakin ymmärtänyt toisin.
eli mittausvälistä olisi kyse, rb oma mittari mittaa harvemmin, eli tasoittaa vaihtelupiikkejä. Fian mittari mittaa tiheämmin, eli ottaa vaihtelua tiukasti syyniin. Jos tarkoitus on poistaa hetkellinenkin ylitys, niin tiheä mittaustapa on välttämätöntä.


laatu ei ole tiukkoja toleransseja, vaan kykyä päästä annettuun toleranssiin jokaisella valmistetulla tuotteella.
 
Ylös