Uusien F1-moottorien tekniikka

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Huoh...
Herroilta naukkis ja IsoAhven taisi nyt mennä jälleen kerran tuo mun pointti pahasti ohi. Osuvampi olisi sitten vaikka MGU-T(Turbine tai Turbo). Ainakin itselleni tuon heat (ja varmaan monelle muullekkin termodynamiikan sematiikkaan perehtymättömälle) antaa kuvan siitä, että lämpö muutettaisiin jotenkin maagisesti suoraan sähköksi. Näinhän ei käsittääkseni tapahdu edes siellä atomivoimalassa. Poijjaat keittää siellä vettä ja sillä höyrystyneen veden aikaansaamalla paineella sitten pyöritetään sitä turbiinia jne. Laskeeko niiden pakokaasujen lämpötila edes käytännössä samassa suhteessa, kun tuon MGU-H tuottaa sitä sähköenergiaa sinne akkuihin? Minä ainakin ymmärrän tuota fysiikkaa niin, että jos muutettaisiin vain lämpöä sähköksi, pitäisi pakokaasujen lämpötilan laskea samassa suhteessa, kun akkuihin siirtyy energiaa miinus häviöt. Muussa tapauksessa pitää energiaa tulla jostain muualta.

Mutta mitä minä näistä tiedän. En ole käynyt sitä tukiotakaan. Kuten jo ekassa viestissäni tarinoin (se on siis siellä jaskatussa toikissa, ei enää täällä) loppukädessähän tämä on vain sematiikkaa ja saatte mun puolesta kutsua sitä häkkyrää vaikka aasin pieruksi.

Voisiko juku vielä valistaa tyhmää, että mikä aivoitus mahtaa olla tuossa kiellossa, että sitä toista sähkömoottoria ei saa käyttää starttina?
 
Viimeksi muokattu:

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Voisiko juku vielä valistaa tyhmää, että mikä aivoitus mahtaa olla tuossa kiellossa, että sitä toista sähkömoottoria ei saa käyttää starttina?
En muista, mutta saattaa olla sama rajoitus, mitä aiemmin KERSissä eli energiaa saa tuupata akusta vasta 100 km/h nopeuden jälkeen.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
En muista, mutta saattaa olla sama rajoitus, mitä aiemmin KERSissä eli energiaa saa tuupata akusta vasta 100 km/h nopeuden jälkeen.
Ja tässä on idea siinä, että ei mentäisi ns. sähköautoilun puolelle? Hölmöltä tuntuu silti, että esim. spinnatessa jos sattuu autonsa sammuttamaan, niin sitä ei saa päräyttää KERS:llä käyntii. Tosin eipä nämä nyky autot taida enää spinnatessa sammua, kun elektroniikka heittää automaattisesti vapaalle. Sopisi hyvin tähän nykyiseen asfalttikenttien lällyily linjaan tosin tuo "startti".

Edit: Saako turboa pyörittää startissa ja alle 100km/h vauhdissa sähköllä?
 

jleinonen

Well-known member
Liittynyt
6.3.2003
Viestit
684
Sijainti
Grandriver
Mikä idea tuossa on että on rajoitettu niin bensankulutus /h ja kierrosluvut. Eikö olisi riittänyt että kierroksia pelkästään rajoitetaan kun tuo virtausanturin mittaustarkkuus on noin epämääräinen 5%.

Vai johtuiko kierroslukujen vähyys vaihdelaatikon välityksistä ja australian asetuksista ettei korkeimpiin kierroslukuihin päästy?

Itse sain ainakin sellaisen käsityksen Oikarisen puheista että kierroslukuja rajoittavan tekijänä olisi nimenomaan tuo bensankulutus/h.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Mikä idea tuossa on että on rajoitettu niin bensankulutus /h ja kierrosluvut. Eikö olisi riittänyt että kierroksia pelkästään rajoitetaan kun tuo virtausanturin mittaustarkkuus on noin epämääräinen 5%.

Vai johtuiko kierroslukujen vähyys vaihdelaatikon välityksistä ja australian asetuksista ettei korkeimpiin kierroslukuihin päästy?

Itse sain ainakin sellaisen käsityksen Oikarisen puheista että kierroslukuja rajoittavan tekijänä olisi nimenomaan tuo bensankulutus/h.
oisko kierrosrajoitus vaa varmuuden vuoksi.. ei esim vahingossa pääse kone kiertään yli 15krmp varikkopilttuussa säädettäessä? Eli jonkin odottamattoman vian varalle turvallisuustekijä. En kyllä mitään muutakaan tähän hätään keksi. Ei se kilpailullisten syiden vuoksi kyllä ole. toinen veikkaus on 100% muodollinen speksi.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Sallittu virtausmäärä kasvaa kierroksien mukana ja maksimi saavutetaan 10500kierroksessa. Huipputehot on siinä kieppeillä. Suuremmilla kierroksilla ei kasva kuin moottorin sisäinen vastus, eli tehot putoavat.
Säännöt tavallaan keinotekoisesti nostavat kierroslukuja. Kiinteällä virtausrajoituksella moottorit olisi suunniteltu kiertämään mahdollisimman vähän.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Ecclestone ja Australian osakilpailun järjestäjät kauhuissaan formulametelin puutteesta

Saa nähdä tuleeko tästä bannia, mutta liittyy mielestäni tekniseen keskusteluun.
Noku ei liity. Liittyy ääneen ja bisnekseen(etenkin tähän), ei moottorin tekniikkaan. Mikä hiton pakko se on väkisin tänne tuota vääntää, ku tällä ketjulla nimenomaan tuo keskustelu haluttiin muualle jättää. Siellä on se edellinen toikki ja jopa oma äänitoikki.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Miksei nuo rajoitukset voisi olla niin, että aika-ajoissa olisi tuo 100Kg/h rajoitus. Näin pysyisi aika-ajo tehot kurissa. Kisassa sitten vain tuo 100Kg kokonaismäärä. Mielestäni tuntuu jotenkin turhalta tuo 100Kg/h virtausrajoitus itse kilpailussa.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
100kg/h tekee 1667g/min joka 10 000 RPM:llä tekee kuusisylentiriselle nelitahtimoottorilla 30 000 sylinterin annosta, joten kuhunkin riittää vain 0,0555g bensiiniä.

Kuutio ilmaa painaa 1225g ja ahtopaineella 3,5 (muistaakseni maksimi) sylinteriin menisi teoriassa 0.933 litraa ilmaa, jolloin seossuhteeksi tulisi 20,6/1.

Mikähän käytännössä on maksimi ilman "hyötytäyttö"?

Kun "teoreettinen optimi" on 14,5 vaikuttaisi F1 moottori käyvän "laihalla" koko ajan ja 15 000 kierrosnopeudella laskennallinen seossuhde olisi vain n.30/1.
 
Ylös