Uusien F1-moottorien tekniikka

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Käsittääkseni ahtopainetta ei ole rajoitettu, mutta eihän se voi mitenkään olla noin korkea kun seokset menisi noin laihalle. Jos itse polttomoottorista saadaan noin 600 hv, eihän siellä absoluuttinen paine voi olla edes kolmea kiloa.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Bensan käytön rajoittaminen virtausnopeutta rajoittamalla kokonaismäärän sijaan/lisäksi on ihan fiksu veto, ainakin silloin, kun bensamäärä on rajoitettu melko alas. Muussa tapauksessa nähtäisiin taas taloudellisuusajoa vuoden 1986 tyyliin, jolloin autojen keskeyttäminen viimeisillä kierroksella bensan loppumiseen oli ihan tavallista. Kuten Keke silloisen tilanteen summasi: "Monta vuotta olen ajanut, jotta mulla olisi mahdollisimman raskas kaasujalka. Nyt tulee tietokone ja sanoo, että se on liian raskas." Pelkkä tiukka määrärajoitus pakottaisi tarpeettomaan riskinottoon (kulutuksen suhteen), joka myöhemmin väistämättä johtaisi joidenkin kohdalla mateluun.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Käsittääkseni ahtopainetta ei ole rajoitettu, mutta eihän se voi mitenkään olla noin korkea kun seokset menisi noin laihalle. Jos itse polttomoottorista saadaan noin 600 hv, eihän siellä absoluuttinen paine voi olla edes kolmea kiloa.
Muistelisin lukeneeni jostain 3,5 barin ylärajasta.
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Muistelisin lukeneeni jostain 3,5 barin ylärajasta.
Arvioituja paineita, itsekin olen törmännyt monessa paikkaa. Haiskahtaa että lähtenyt jostain liikkeelle ja sitä on vaan kopioitu joka paikkaan. En kyllä tajua miten se voisi olla niin korkea.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Arvioituja paineita, itsekin olen törmännyt monessa paikkaa. Haiskahtaa että lähtenyt jostain liikkeelle ja sitä on vaan kopioitu joka paikkaan. En kyllä tajua miten se voisi olla niin korkea.
Sitä luokkaa se on ja ilmoitettu moottorivalmistajien toimesta.
 

Tööt

Well-known member
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
196
Millään moottorilla tai autolla ei tuntunut olevan suuria ongelmia kulutuksen kanssa. Luulettekko, että esimerkiksi Mersu tankkaa, jossakin kisassa vähemmän kuin 100 kiloa bensaa, eli laskevat kevyemmän auton ja jollain bensämäärällä saavutettavien tehojen olevan nopein tapa kisassa? Vai onko pakko tankata 100 kiloa?
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Sitä luokkaa se on ja ilmoitettu moottorivalmistajien toimesta.


http://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?f=4&t=9259&p=462412&hilit=boost+pressure#p462412

Tuollasia on insinörtit ainakin F1-technicalilla laskeneet. '87 otettiin kolmen kilon ahtopaineilla noin tuhatta hevosvoimaa ulos vain hieman korkeammilla kierroksilla niin vähän ihmetyttää minne se 3,5 kilon paine oikein puskettaisiin.

Että olisko lähteitä noille moottorivalmistajien ilmoituksille?
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
http://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?f=4&t=9259&p=462412&hilit=boost+pressure#p462412

Tuollasia on insinörtit ainakin F1-technicalilla laskeneet. '87 otettiin kolmen kilon ahtopaineilla noin tuhatta hevosvoimaa ulos vain hieman korkeammilla kierroksilla niin vähän ihmetyttää minne se 3,5 kilon paine oikein puskettaisiin.

Että olisko lähteitä noille moottorivalmistajien ilmoituksille?
Enpä kyllä säännöistä löytänyt mainintaa kiinteistä rajoista ahtopaineissa. Lieko tuo polttoaineen virtausraja jo rajoittaa tarpeeksi tehoja.

Tämän kauden säännöt:
http://www.fia.com/sites/default/files/regulation/file/1-2014%20TECHNICAL%20REGULATIONS%202014-01-23_0.pdf
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Enpä kyllä säännöistä löytänyt mainintaa kiinteistä rajoista ahtopaineissa. Lieko tuo polttoaineen virtausraja jo rajoittaa tarpeeksi tehoja.

Tämän kauden säännöt:
http://www.fia.com/sites/default/files/regulation/file/1-2014%20TECHNICAL%20REGULATIONS%202014-01-23_0.pdf
Joku täällä tuota selitti, että polttoaineen virtausraja menee kierrosluvun mukaan. Sillon käytännössä ahdinkin on kaikilla samanlainen, eikä ahtoja nostamalla saada aikaiseksi kun hallaa. Moottoriin ei ole järkeä ahtaa ilmaa, jos sinne ei saada oikeassa suhteessa polttoainetta lisää. Eli käytännössä nuo virran rajat asettavat tarkat rajat myös ahtopaineille.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Millään moottorilla tai autolla ei tuntunut olevan suuria ongelmia kulutuksen kanssa. Luulettekko, että esimerkiksi Mersu tankkaa, jossakin kisassa vähemmän kuin 100 kiloa bensaa, eli laskevat kevyemmän auton ja jollain bensämäärällä saavutettavien tehojen olevan nopein tapa kisassa? Vai onko pakko tankata 100 kiloa?
Mercedes ilmoitti ettei tarvitse 100 kg bensaa monessakaan kisassa.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
100kg/h tekee 1667g/min joka 10 000 RPM:llä tekee kuusisylentiriselle nelitahtimoottorilla 30 000 sylinterin annosta, joten kuhunkin riittää vain 0,0555g bensiiniä.

Kuutio ilmaa painaa 1225g ja ahtopaineella 3,5 (muistaakseni maksimi) sylinteriin menisi teoriassa 0.933 litraa ilmaa, jolloin seossuhteeksi tulisi 20,6/1.

Mikähän käytännössä on maksimi ilman "hyötytäyttö"?

Kun "teoreettinen optimi" on 14,5 vaikuttaisi F1 moottori käyvän "laihalla" koko ajan ja 15 000 kierrosnopeudella laskennallinen seossuhde olisi vain n.30/1.
Onhan noita laihaseos koneita kokeiltu kauan. Tehon kannaltahan se ei ole yleensä hyvä juttu ollut ja lämpöäkin tulee huomattavasti enemmän. Wikipedian mukaan ainakin joissain Hondan siviilimallin koneissa on käytetty 22:1 seossuhdetta. Nuo F1 koneet saattavat myös käyttää Millerin-työkiertoa mikä selittäisi ehkä osaltaa korkeampia paineita.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4393
Nuo F1 koneet saattavat myös käyttää Millerin-työkiertoa mikä selittäisi ehkä osaltaa korkeampia paineita.
Ai että ahtamalla sylinteriin saatu ilma päästetään ulos sylinteristä pitämällä venttiiliä auki puristustahdissa? Hei tässä puhutaan kilpamoottorista... (vähemmän ilmaa = vähemmän tehoa!)
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Ai että ahtamalla sylinteriin saatu ilma päästetään ulos sylinteristä pitämällä venttiiliä auki puristustahdissa? Hei tässä puhutaan kilpamoottorista... (vähemmän ilmaa = vähemmän tehoa!)
Juuri näin. Naulan kantaan.

The Less is more. Nykyautojen ilmavirtausvaikutukset näkyivät jo ekassa kisassa. Kuskit, jotka osaavat kaasupolkimen käytön, eli pelkkää ilmaa, eikä mitään jarrutteluja, niin kuin Kimi vetää Euar Rougen tunnetusti nasta laudassa. Silmät räpsyy ja karavaani kulkee ylivoimaisella esimerkin voimalla.
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
5.9.2 Variable valve timing and variable valve lift profile systems are not permitted.
Ei ole Millerin-työkierrot sallittu. Voihan sitä osakuormalla ajaa laihalla, mutta miten käy lämmöille jos kaasu pohjassa ajettaisiin noilla seoksilla.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4393
Ei ole Millerin-työkierrot sallittu. Voihan sitä osakuormalla ajaa laihalla, mutta miten käy lämmöille jos kaasu pohjassa ajettaisiin noilla seoksilla.
Aika vähissä on F1-moottorin osakuormalla ajaminen, jäähdyttelykierros ja osa lämmittelykierroksesta...
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Aika vähissä on F1-moottorin osakuormalla ajaminen, jäähdyttelykierros ja osa lämmittelykierroksesta...
Sehän tässä pointti oli. Tietysti hitaista mutkista pienillä vaihteilla kiihdyttäessä, kun pito rajoittaa käytettävää voimaa voitaisiin koneita käyttää laihalla mutta säästääkö siinä oikeasti mitään :doubtful:
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Ai että ahtamalla sylinteriin saatu ilma päästetään ulos sylinteristä pitämällä venttiiliä auki puristustahdissa? Hei tässä puhutaan kilpamoottorista... (vähemmän ilmaa = vähemmän tehoa!)

Eikö se oli atkinssi jossa paineet päästetään harakoille? Millerissä ahtimen "normaalia" korkeampi paine pitää huolen että ilmaa on riittävästi sisällä kun venttiili sulkeutuu?

Onko muuttuva venttiilinajoitus pakko millerissä? Niinkuin sanoitte osakuormalla matalilla kierroksilla toiminta on toisarvoista, mgu-k vielä auttaa.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Ei ole Millerin-työkierrot sallittu. Voihan sitä osakuormalla ajaa laihalla, mutta miten käy lämmöille jos kaasu pohjassa ajettaisiin noilla seoksilla.
Suoraruiskukoneesta on kysymys, eli kerrostamalla syöttö seos on palotilan keskellä rikas laihoilla laiha, laskettaessa koko sylinterin ilmamäärä seos on todella laiha. Lämmöt eivät nouse mihinkään kun varsinainen poltettava seos on riittävän rikas kunnolla palamiseen, pikemminkin päinvastoin kun sylinterin laidoilla oleva ilma estää lämmön karkaamista palotilasta. Ja kun moottorissa polttoaineen määrä on rajoitetettu ei ilma seossuhde ei missään tapauksessa ole missään vaiheessa rikkaalla vaan kaikki polttoaine joka moottoriin sääntöjen puitteissa saadaan poltetaan kunnolla riittävässä ilmamäärässä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Huoh...
Herroilta naukkis ja IsoAhven taisi nyt mennä jälleen kerran tuo mun pointti pahasti ohi. Osuvampi olisi sitten vaikka MGU-T(Turbine tai Turbo). Ainakin itselleni tuon heat (ja varmaan monelle muullekkin termodynamiikan sematiikkaan perehtymättömälle) antaa kuvan siitä, että lämpö muutettaisiin jotenkin maagisesti suoraan sähköksi. Näinhän ei käsittääkseni tapahdu edes siellä atomivoimalassa. Poijjaat keittää siellä vettä ja sillä höyrystyneen veden aikaansaamalla paineella sitten pyöritetään sitä turbiinia jne. Laskeeko niiden pakokaasujen lämpötila edes käytännössä samassa suhteessa, kun tuon MGU-H tuottaa sitä sähköenergiaa sinne akkuihin? Minä ainakin ymmärrän tuota fysiikkaa niin, että jos muutettaisiin vain lämpöä sähköksi, pitäisi pakokaasujen lämpötilan laskea samassa suhteessa, kun akkuihin siirtyy energiaa miinus häviöt. Muussa tapauksessa pitää energiaa tulla jostain muualta.
Tuossa tapauksessa järkeilylläsi pitäisi puhua PAINE-energiasta. ;)

Mietippä vielä kerran, että mistä se "liike-energia" syntyy tai se paine, jolla palotapahtuman kaasut purkautuu pakosarjaan. ;) Sieltä se lämpö tuleepi. :cool:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tämä lienee paras ketju myös tälle:
Miksi autojen takavalot vilkku välillä, mutta satunnaisesti jne.?

Maikkarin Oikarinen vastasi kisalähetyksessä asiaan näin: "Takavalo vilkkuu, kun auto on bensansäästömoodissa."

Onko tämä oikeasti näin? Onko säännöissä näin määrätty?
Minusta olisi suorastaan hölmöä kertoa sitä a) kilpailijoille ja b) yleisölle, joka on asiasta (pisaralla pisimmälle) muutenkin näreissään.
 
Ylös