Uusien F1-moottorien tekniikka

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Tämä lienee paras ketju myös tälle:
Miksi autojen takavalot vilkku välillä, mutta satunnaisesti jne.?

Maikkarin Oikarinen vastasi kisalähetyksessä asiaan näin: "Takavalo vilkkuu, kun auto on bensansäästömoodissa."

Onko tämä oikeasti näin? Onko säännöissä näin määrätty?
Minusta olisi suorastaan hölmöä kertoa sitä a) kilpailijoille ja b) yleisölle, joka on asiasta (pisaralla pisimmälle) muutenkin näreissään.
Varmaan puhtaasti turvallisuuden takia. Varoitusvalo saattaa vähentää Webber-Kovalainen tyylisiä tilanteita, vaikka tuo nimenomainen mälli ei bensansäästelystä johtunutkaan.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Onko kukaan löytänyt oikeita kuvia uusien autojen välijäähdyttimistä, ei renderöityjä?
 
Viimeksi muokattu:

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Tämä lienee paras ketju myös tälle:
Miksi autojen takavalot vilkku välillä, mutta satunnaisesti jne.?

Maikkarin Oikarinen vastasi kisalähetyksessä asiaan näin: "Takavalo vilkkuu, kun auto on bensansäästömoodissa."

Onko tämä oikeasti näin? Onko säännöissä näin määrätty?
Minusta olisi suorastaan hölmöä kertoa sitä a) kilpailijoille ja b) yleisölle, joka on asiasta (pisaralla pisimmälle) muutenkin näreissään.
Valo vilkkuu kun ERS on käytössä. Nauroin kun Ossi tuon selityksen antoi, koska miehen pitäisi tietää paremmin.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Valo vilkkuu kun ERS on käytössä. Nauroin kun Ossi tuon selityksen antoi, koska miehen pitäisi tietää paremmin.
Ers-statusvalo on kuskin pään päällä. ERS on käsittääkseni kokoajan käytössä, vai mitä tarkoitit sillä?
 
Viimeksi muokattu:

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Tämä lienee paras ketju myös tälle:
Miksi autojen takavalot vilkku välillä, mutta satunnaisesti jne.?

Maikkarin Oikarinen vastasi kisalähetyksessä asiaan näin: "Takavalo vilkkuu, kun auto on bensansäästömoodissa."

Onko tämä oikeasti näin? Onko säännöissä näin määrätty?
Minusta olisi suorastaan hölmöä kertoa sitä a) kilpailijoille ja b) yleisölle, joka on asiasta (pisaralla pisimmälle) muutenkin näreissään.
Oikarinen on ihan oikeassa. Se valo on säännöissä määrätty ns. "torque reduction warning light". Kun kuljettaja käyttää säästömoodia, niin valo varoittaa takaa tulevia aina kun automatiikka vähentää tehoja.

Tästä oli jotain nurinaa ennen kisaa, että takaa tulevalle kerrotaan koska kannattaa hyökätä kun valosta näkee toisen säästelevän.

Tässä siis puhe perävalosta, eikä siitä joka on kuskin yläpuolella.
 

Tööt

Well-known member
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
196
Jaahas tuli pääteltyä ihan täyttä paskaa. :D Eikös ERS ole 33 sekunttia per kierros toiminnassa?
En nyt ole ihan varma, mutta siitä saa täydet tehot 33 sekunnin ajaksi per kierros. Kaiketi kuitenkin se energiämäärä ja maksimi teho on säädetty, eli pienemmällä teholla voinee käyttää kauemminkin.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Juu, toi onkin allekirjoittaneen screenshot Maikkarin lähetyksestä. Toi taaempana oleva pönttö voisi ollakkin välijäähdytin. Ainakin Toro Rossossa se sijaitsee noilla paiken tämän mukaan http://www.formula1.com/news/technical/2014/914/1160.html.

Kiinnostaisi nähdä onko yksikään talli todellisuudessa päätynyt vesijäähdytteiseen välijäähdyttimeen. Ainakin Ferrarin kohdalla sellaisesta huhuiltiin kauden alla. Luultavasti sellainen vie paljon vähemmän tilaa, mutta luulisi olevan painavempi, koska sisällä kiertävän painavan veden lisäksi se tarvitsee vesipumpun ja vielä erillisen jäähdyttimen vedelle.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Renderöidyistä kuvista päättelisin että etummainen.
Mitä kuvia tarkoitat? Ainakin siinä youtube-videossa Red Bullin välijäähdytin on vasemmalla puolella autoa joka on samanlainen mitä Renaultin referenssipiirroksissa.




http://www.formula1.com/news/technical/2014/914/1160.html

http://i.imgur.com/flzxH1D.jpg

Hyvin erilaisen näköisiä kuvia..

Toro Rosso kuvan mukaan välijäähdytin olisi moottorin vesijäähdytyksen edellä, joten Tuossa RedBullin kuvassa on

edessä näkyvissä moottorin jäähdytin ilmausliitin näkyvissä ja sen alla on välijäähdytin vähän niinku piilossa.

Taaempana oleva boxi liittyy sitten johonkin muuhun?
Nro 3 on Toro Rossossa välijäähdytin eli vesijäähdytyksen takana. Nyt kun takemmin katsoo tuota kuvaa, niin Toro Rossossa saattaa olla vesitoiminen välijäähdytin. Näyttäs, että juuri mihin nro 3 nuoli osoittaa, olisi siinä ylimääräinen putki juurikin vedelle.

The new 2014 power units mean all the teams have had to increase their cars' radiator cooling, leading to some quite complex layouts. Toro Rosso's is unique, with two oil radiators (1) cooled by a duct behind the driver's head (a solution that raises the car's centre of gravity), water radiators (2), intercoolers (3) (quite a heavy solution, but one with superior cooling results), and an accumulator (4) to manage the water temperature. Missing in this drawing is the pipe (5) that connects the turbocharger and the intercooler. Also shown is the wastegate (6) used should the turbo go into safety mode.

Onko välijäähdytintä mahdollista integroida moottorin normaaliin vesijäähdytykseen, vai onko siinä kiertävä vesi liian lämmintä?
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Jos siitä olisi tehnyt korkeamman, niin se voisi olla lyhyempi..

Mutta ilmeisesti muut komponentit estäisivät tämän hyödyntämisen..

Esimerkiksi ponttoonin vastaava lyhentäminen toiselta puolelta ei onnistu.

Tai säännöt rajaa..

Tai..
Aikoinaan Ferrari teki ensimmäiset kallistetut jäähdyttimet ja juuri sen takia, että niistä saatiin matalammat ja siten parannettua auton aerodynamiikkaa. Jäähdytys pinta-ala pysyi kuitenkin samana.
 
Ylös