Moottoreiden äänentaajuudet liittyvät kyllä aika olennaisesti niissä käytettyihin teknisiin ratkaisuihin :thumbfh:
Australiahan osoitti ettei Mersun moottori ainakaan vähempää kierrä, vaan enemmän. Ehkä äänierot tulee osien sjoittamiseta, pakosarjasta yms...
ScarbsF1 twitteriin oli tullut ihan mielenkiintoinen kuva McLarenista. Kuvassa näyttäisi sille kuin turbiini olisi poikittain autossa. Jos se on poikittain, niin miten MGU-K ja kompressori on siihen kytketty? Ehkä hammastukslla, tms.
Mersun matalan äänen luulen tulevan pakosarja/turbiinirakaisusta. Moottorin pakopuolelta näyttäs tulevan kaikilta sylintereiltä oma pakoputkensa turbiinille asti. Putket liittyvät tuohon isoon "bassopönttöön" ja tämä ehkä tekee sen matalan äänen. Vai onko noi merkitsemäni kolme putkea edes pakoputkia, miksi ne olis noin ylhäällä ja tässä pakosarja näyttäs olevan matalemmalla
http://www.omnicorse.it/img/articoli/evidenza/35583_ecco_il_serbatoio_dell_olio_della_mclaren_mercedes.jpg Myös Caterhamissa saattaa mennä useampi putki turbiinille, kun taas Marussiassa ne yhdistyy ennen turbiinia yhdeksi putkeksi.
Hankalaa on, pitäis saada parempia kuvia. Eiköhän niitä kisojen edistyessä tule.
Mclaren
Caterham
Marussia
Edit: Vedetäämpä takaisin, toi pönttö taitaakin olla airbox, kun katsoo tätä mersun kuvaa
http://motorsport.nextgen-auto.com/gallery/pictures/2014/f1/gp-australia-15mar/276.jpg ja numerolla yksi merkitty putki olisi välijäähdyttimeltä tuleva putki. Ei siinä kuvassa sitten turbiiniakaan ole, se sijaitsee alempana ja hieman taaempana.