Uusien F1-moottorien tekniikka

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Jos siitä olisi tehnyt korkeamman, niin se voisi olla lyhyempi..
Kyllä, mutta jäähdytys toimii paremmin, kun se on tehty tollain suuremmalle pinta-alalle. Varmaan myös tekemistä tuolla FW08 maintsemalla painopisteen merkityksellä.

Red Bullilla on kyllä todella suuri syyläri, jos vertaa Ferrariin, Sauberiin tai Mclareniin.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kiitos.

Täytyy myöntää, että mulla on vähän hahmotusvaikeuksia, mutta jotain selvää sentään Mersun kuvasta sain. :)
McLarenissa ja Sauberissa ne ovat pystyasennossa, Sauberissa suoraan kuvaussuunassa. Ferrarissa näkyy hieman kylkeä, voi todeta, että on pienempi kuin Red Bullissa, koska menee noin jyrkästi alaspäin.

Kiitos.

Mitä nuo piene(t) jäähdyttimet tuolla takana on? Ovat kyllä painojakauman suhteen ihan väärässä paikkaa?

Pitäis varmaan vinkata.. :D
Öljylle, samat, mitä Toro Rosso -kuvassakin puhutaan.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
...Onko välijäähdytintä mahdollista integroida moottorin normaaliin vesijäähdytykseen, vai onko siinä kiertävä vesi liian lämmintä?
Vähä kyllä epäilen että ei, eiköhän se moottorin oma jäähdytydsjärjestelmä kuitenki käy senverran lämpimänä että se ei taida kannattaa?
Yhtäkkiä ajatellen, en mutuile enempää.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Vähä kyllä epäilen että ei, eiköhän se moottorin oma jäähdytydsjärjestelmä kuitenki käy senverran lämpimänä että se ei taida kannattaa?
Yhtäkkiä ajatellen, en mutuile enempää.
Kysymys kuuluu minkä lämpöistä on vesi, joka tulee moottorijäähdyttimen jälkeen? (ennen nyt ei kukaan täysjärkinen yrittäisikään)
Minulla ei hajua. jos olisi joku 40 C, ehkä voisi jopa välijäähdyttimelle riittääkin. Tosin mitä kylmempä, sitä parempi.
Ylipäätään nestemäisen välijäähdyttimen käytön edut täytyy olla muutkin kuin tehokkuus, koska tuollainen nestejäähdytyssysteemihän nostaa painoa todella paljon suhteessa ilmajäähdytykseen.

PS kallistettuja jäähdyttimiä on käytetty jo maailman sivu, varmaan jo 70- luvulta alkaen :ahem:
PS 2 eikö jäähdyttimen paksuus lisää virtausvastusta. Selkokilellä, nopeassa autosa ohut mutta iso pinta-ala. Hitaassa paksu mutta pieni.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Kiinnostaisi nähdä onko yksikään talli todellisuudessa päätynyt vesijäähdytteiseen välijäähdyttimeen. Ainakin Ferrarin kohdalla sellaisesta huhuiltiin kauden alla. Luultavasti sellainen vie paljon vähemmän tilaa, mutta luulisi olevan painavempi, koska sisällä kiertävän painavan veden lisäksi se tarvitsee vesipumpun ja vielä erillisen jäähdyttimen vedelle.
Siinähän sitä olisi ainakin osasyy sille huhutulle 13kg ylipainolle. Jäähdytin itsessään on pienempi, mutta sehän lie se kaikkein kevyin kappale noista. Vettä muutama litra, vesipumppu pari-kolme kiloa... "oho, tulipas painava systeemi".
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kysymys kuuluu minkä lämpöistä on vesi, joka tulee moottorijäähdyttimen jälkeen? (ennen nyt ei kukaan täysjärkinen yrittäisikään)
Minulla ei hajua. jos olisi joku 40 C, ehkä voisi jopa välijäähdyttimelle riittääkin. Tosin mitä kylmempä, sitä parempi.
Ylipäätään nestemäisen välijäähdyttimen käytön edut täytyy olla muutkin kuin tehokkuus, koska tuollainen nestejäähdytyssysteemihän nostaa painoa todella paljon suhteessa ilmajäähdytykseen.
Kuukkeloimalla löysin Pat Symondsin aikoinaan kertoneen että öljyn lämpötila pyritään pitämään noin sadassa asteessa ja jäähdytysveden 120 asteessa. Oli kopiosuojattu pätkä vuodelta 2004.
http://www.formula1.com/news/features/2004/3/1308.html
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tämän jutun mukaan mottorivalmistajien rederkuvat ovat täyttä humpuukia http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/schmidts-f1-blog-wo-sind-die-motoren-fotos-8219897.html. Mersun renderkuvassa turbon turbiini, MGU-H ja kompressori sijaisevat moottorin takapuolella. Todellisuudessa ei olisi näin, vaan ainoastaan turbiini on moottorin takana, MGU-K keskellä ja kompressori moottorin etupuolella. Ferrarissa ne ovat ilmeisesti myös samalla tavalla sijoitettuna kuin Mersun moottorissa..

Tuohan olisi ihan järkeenkäypää, koska tolla tavalla turbiinin lämpö ei siirtyisi kompressoriin. Myös painojakauma on parempi tässä ratkaisussa.

Edit: Eli Mersussa ne ovatkin sijoitettuna tämänkuvan sijaan...


näin

 
Viimeksi muokattu:

pietro64

New member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
1
Tämän jutun mukaan mottorivalmistajien rederkuvat ovat täyttä humpuukia http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/schmidts-f1-blog-wo-sind-die-motoren-fotos-8219897.html. Mersun renderkuvassa turbon turbiini, MGU-H ja kompressori sijaisevat moottorin takapuolella. Todellisuudessa ei olisi näin, vaan ainoastaan turbiini on moottorin takana, MGU-K keskellä ja kompressori moottorin etupuolella. Ferrarissa ne ovat ilmeisesti myös samalla tavalla sijoitettuna kuin Mersun moottorissa..

Tuohan olisi ihan järkeenkäypää, koska tolla tavalla turbiinin lämpö ei siirtyisi kompressoriin. Myös painojakauma on parempi tässä ratkaisussa.

Edit: Eli Mersussa ne ovatkin sijoitettuna tämänkuvan sijaan...


näin

kyllä juurikin näin. Mersusta löytyy jopa kuva jossa tuo kompressori näkyy.



Tässä teipillä peitetty.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös