Uusien F1-moottorien tekniikka

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Skylla Ted kertoi, että 100l/h virtaus mitataan tankilta lähtevänä virtauksena. Voiko tässä nyt sitten tehdä niin, että syöttää polttoainetta tankilta johonkin välivarastoon, josta sitä on kaytettävissä hetkellisesti paljon enemmän. Eli virtaus olisikin railissa hetkellisesti 150l/h.
Mahdollista varmasti, mut huijaamista. Mu t toisaalla ei noissa vehkeissä nii helpolla kuite salaisia nestesäiliöitä ole? Eikä tuohon mitään välivarastoja tarvita. Toinen putki siitä mittarin ohi vain :D puolittuu kulutus... :D
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Skylla Ted kertoi, että 100l/h virtaus mitataan tankilta lähtevänä virtauksena. Voiko tässä nyt sitten tehdä niin, että syöttää polttoainetta tankilta johonkin välivarastoon, josta sitä on kaytettävissä hetkellisesti paljon enemmän. Eli virtaus olisikin railissa hetkellisesti 150l/h.
Tuostahan nyt jäätäisiin heti kiinni.

Kravitz väitti tämän kuvan perusteella, että virtausmittari olisi tankin sisällä johon en kyllä usko.


Tämä mittari ei edes näytä sellaiselle, että se sijoitettaisiin tankin sisälle ja tuskin tankin sisälle laitettaisiin mitään missä kulkee sähkövirtaa.
 
Viimeksi muokattu:

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Tämä mittari ei edes näytä sellaiselle, että se sijoitettaisiin tankin sisälle ja tuskin tankin sisälle laitettaisiin mitään missä kulkee sähkövirtaa.
Sitä en tiedä onko tuo mittari tankissa tai ei mutta tankkiin voi hyvin laittaa sähkölaittteita ja yksi syy laittaa esimerkiksi bensapumppu tankkiin on juuri se että tankissa se saa kipinöidä kuinka paljon vain aiheuttamatta palovaaraa.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Sitä en tiedä onko tuo mittari tankissa tai ei mutta tankkiin voi hyvin laittaa sähkölaittteita ja yksi syy laittaa esimerkiksi bensapumppu tankkiin on juuri se että tankissa se saa kipinöidä kuinka paljon vain aiheuttamatta palovaaraa.
Miten se ei aiheuta palovaaraa? Tankissahan on ilmaa, jossa bensa voi palaa.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Miten se ei aiheuta palovaaraa? Tankissahan on ilmaa, jossa bensa voi palaa.
Bensiini ei pala kuin tietyllä seossuhteella. Tankissa niin kauan kuin on tippakin bensaa on palamiskelvottoman rikas seos.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Bensiini ei pala kuin tietyllä seossuhteella. Tankissa niin kauan kuin on tippakin bensaa on palamiskelvottoman rikas seos.
Kyllä se kipinöinti tankissa tuntu turhalle riskille, jos sinne vaikka vuotaa jostain ylimääräistä ilmaa, niin kyllä kaasuuntunut bensa voinee syttyä.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Kyllä se kipinöinti tankissa tuntu turhalle riskille, jos sinne vaikka vuotaa jostain ylimääräistä ilmaa, niin kyllä kaasuuntunut bensa voinee syttyä.
No kun kyse ei ole uskonasiasta. Bensapumppu tankin ulkopuolella syttyy tuleen jos bensiiniä pääsee vuotamaan moottoriin, tankin sisälle laitettuna eliminoidaan yksi paloriski. Siviiliautoissa ne bensapumput pistetään pääsääntöisesti kipinöimään tankkiin ihan turvallisuusyistä vaikka onkin huollon kannalta vähän huono paikka.

Eli niin kauan kuin siellä tankissa on bensaa sinne voi puhaltaa ilmaa vaikka kuinka eikä tankkiin saa syttymiskelpoista seosta. Jos tankkiin tulee vuoto niin toki tankista karkaavat kaasut voivat syttyä tankin ulkopuolella riittävän laihan seoksen muodostutttua.
 

Tööt

Well-known member
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
196
Ymmärsin tästä artikkelista, että mittari olisi tankin sisällä, koska se vie tilaa tankista ja siksi ei haluttaisi toista mittaria varmistamaan lukemia. Lisäksi FIAn ekspertti kertoo, että nuo virtausrajat on olemassa, koska muuteen näistä moottoreista saataisiin irti 1500-2000 heppaa.
"Mit diesen Motoren sind bei freiem Ladedruck und freier Benzinmenge 1.500 bis 2.000 PS möglich.
http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/fia-vs-red-bull-im-spritmengen-duell-halbes-prozent-toleranz-ist-okay-8224856.html
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tämän perusteella näyttäs, että Ferrarin moottorissa turbon kompressori on moottorin takana.

 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Ymmärsin tästä artikkelista, että mittari olisi tankin sisällä, koska se vie tilaa tankista ja siksi ei haluttaisi toista mittaria varmistamaan lukemia. Lisäksi FIAn ekspertti kertoo, että nuo virtausrajat on olemassa, koska muuteen näistä moottoreista saataisiin irti 1500-2000 heppaa.

http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/fia-vs-red-bull-im-spritmengen-duell-halbes-prozent-toleranz-ist-okay-8224856.html
Sepä se. Joillekin ei vaan tunnu menevän kaaliin, että polttoainerajoitukset ovat olemassa pääasiassa tehon rajoittamiseksi eikä niinkään vihreiden arvojen takia.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
2000 hp ykkösissä. Erottuisi sitten vähän kuskitkin. :)
Tuollaisilla tehoilla F1-kuljettajat jaettaisiin seuraaviin kolmeen kategoriaan: kuljettajat jotka ovat kuolleet, kuljettajat jotka ovat sairaalahoidossa ja kuljettajat jotka tulevat joko kuolemaan tai päätymään sairaalahoitoon.
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Tuollaisilla tehoilla F1-kuljettajat jaettaisiin seuraaviin kolmeen kategoriaan: kuljettajat jotka ovat kuolleet, kuljettajat jotka ovat sairaalahoidossa ja kuljettajat jotka tulevat joko kuolemaan tai päätymään sairaalahoitoon.
Eli kädettömiä kaikki?
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Ei kyllä pysty ymmärtämään miten se niin vaarallista olisi jos suoranopeudet nousisi 20 - 40 kmh. Joidenkin foorumistien mukaan teho ei edes vaikuta huippunopeuteen joten mene ja tiedä.

Toi turvallisuus on vaan hieno tapa sanoa ettei haluta kalliita moottoreita ja pelätään että jos jotain sattuu vaikka ei tehosta johtuisikaan niin helposti sitä voidaan syyttää.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Ei kyllä pysty ymmärtämään miten se niin vaarallista olisi jos suoranopeudet nousisi 20 - 40 kmh. Joidenkin foorumistien mukaan teho ei edes vaikuta huippunopeuteen joten mene ja tiedä.

Toi turvallisuus on vaan hieno tapa sanoa ettei haluta kalliita moottoreita ja pelätään että jos jotain sattuu vaikka ei tehosta johtuisikaan niin helposti sitä voidaan syyttää.
Monzassa nää autot kulkee pääsuoralla 340-360 km/h, niin mun mielestä se on ihan riittävästi. 2005 vuodelta on ennätys, kun Montoya paukutti 370km/h pääsuoralla.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tämän jutun mukaan mottorivalmistajien rederkuvat ovat täyttä humpuukia http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/schmidts-f1-blog-wo-sind-die-motoren-fotos-8219897.html. Mersun renderkuvassa turbon turbiini, MGU-H ja kompressori sijaisevat moottorin takapuolella. Todellisuudessa ei olisi näin, vaan ainoastaan turbiini on moottorin takana, MGU-K keskellä ja kompressori moottorin etupuolella. Ferrarissa ne ovat ilmeisesti myös samalla tavalla sijoitettuna kuin Mersun moottorissa..

Tuohan olisi ihan järkeenkäypää, koska tolla tavalla turbiinin lämpö ei siirtyisi kompressoriin. Myös painojakauma on parempi tässä ratkaisussa.

Edit: Eli Mersussa ne ovatkin sijoitettuna tämänkuvan sijaan...


näin

Tämähän on mielenkiintoista.
Luin Sky sportsin jutun aiheesta ja tulin tänne etsimään "yhdistettyä viisautta".
Revealed: How Mercedes' packaging of their turbo engine has given them the edge

Mutta esim. tuossa FI:n kuvassa edellä moottorin ilmanotto näyttäisi menevän hyvinkin moottorin taakse? Saako sitä edes taitettua moottorin eteen, jos turbon kompura olisi sielä?

Niin ja edellä on näemmä ollut puhetta myös välijäähdytyksestä.
Onko noissa joku vesijäähdytinkin välijäähdyttimelle?!!
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Mutta esim. tuossa FI:n kuvassa edellä moottorin ilmanotto näyttäisi menevän hyvinkin moottorin taakse? Saako sitä edes taitettua moottorin eteen, jos turbon kompura olisi sielä?
Se putki taitaa mennä öljyjäähdyttimelle. Moottorin ilmanoton putki kääntyy jo aikaisemmin mikä ei kuvasssa näy. Ton taakse menevän putken alun alapuolella näkyy pönttö jossa ilmeisesti moottorin ilmansuodatin on.


Niin ja edellä on näemmä ollut puhetta myös välijäähdytyksestä.
Onko noissa joku vesijäähdytinkin välijäähdyttimelle?!!
Jos välijäähdytin toimii vedellä, tarvitaan sen veden jäähdytykseen erillinen jäähdytin.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kun virtaus on rajoitettu 100 kg/h, niin mikä se voisi olla rajoittamattomana?
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Ei kyllä pysty ymmärtämään miten se niin vaarallista olisi jos suoranopeudet nousisi 20 - 40 kmh. Joidenkin foorumistien mukaan teho ei edes vaikuta huippunopeuteen joten mene ja tiedä.

Toi turvallisuus on vaan hieno tapa sanoa ettei haluta kalliita moottoreita ja pelätään että jos jotain sattuu vaikka ei tehosta johtuisikaan niin helposti sitä voidaan syyttää.
Ei suoranopeuksien nouseminen olisikaan vaarallistaa vaan nopeuserot, eli jos meillä on vapaa hetkellinen virtaus moottoriin ja sadan kilon kisamatkarajoitus autoilla kiihdytettäisiin täydellä teholla vain pieni hetki suoran alussa ja loppumatka rullattaisiin tai ajettaisiin kevyellä kaasulla. Mikään ei kuitenkaan estäisi kiihdyttämästä koko suoraa täysillä jolloin suoran päässä voisi olla 100 km/h nopeuseroa autojen välillä ja sadan kilometrin nopeuserolla toiseen törmääminen kun hitaampikin ajaa liki kolmeasataa olisi todella vaarallista.

Eli jos haluttaisiin käyttöön ne parituhatta hevosvoimaa pitäisi samalla vapauttaa bensanmäärä jotta ajettaisiin kokoajan täysillä.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Kun virtaus on rajoitettu 100 kg/h, niin mikä se voisi olla rajoittamattomana?
No jos sadalla kilolla saadaan 700 hv niin parintuhanteen vaaditaan samalla hyötysuhteella pyöreästi 300kg/h.
 
Ylös