Uusien F1-moottorien tekniikka

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Se putki taitaa mennä öljyjäähdyttimelle. Moottorin ilmanoton putki kääntyy jo aikaisemmin mikä ei kuvasssa näy. Ton taakse menevän putken alun alapuolella näkyy pönttö jossa ilmeisesti moottorin ilmansuodatin on.

Jos välijäähdytin toimii vedellä, tarvitaan sen veden jäähdytykseen erillinen jäähdytin.
Totta. Voipi olla. On vaan niin iso putki, että pisti miettimään. Turbon kanssa toki ei tarvi niin isoa ilmanottoa kuin ennen...

Ymmärsin kyllä, mutta onko faktaa että käyttävät nestevälijäähdytintä? Ja miten sellainen toimii tarkalleen? :)
Mielenkiinnosta siis kysyin.

Ihmeellisen vähän täälä on propellipäitä Mersun turbon rakenteen ympärillä! ;) Joidenkin mielestä se on kuitenkin se suurin tekijä Mersun ylivoimassa...
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Ferrarin kone saattaa olla ihan yhtä huono kuin Renault. Mitenköhän nyt kun moottoreita aletaan jäädyttää? 1sekunti kierroksessa tasoitusta seuraavat 10 vuotta :D
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ferrarin kone saattaa olla ihan yhtä huono kuin Renault. Mitenköhän nyt kun moottoreita aletaan jäädyttää? 1sekunti kierroksessa tasoitusta seuraavat 10 vuotta :D
Jäädytyssäännöt ovat aika vapaat pari ensimmäistä vuotta. Johonkin mä kopsasin sen listankin.

e: Tuolla. Viimeinen sivu.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Onko Mersun turbon rakenteesta löytynyt mitään uutta?

Nyt BBC:n Andrew Benson väittää, että Ferrarilla on "melkein vastaava" ratkaisu.

Mercedes engine keeping Lewis Hamilton ahead of his rivals


The agony of Ferrari

Ferrari had the same idea as Mercedes, and their compressor is also detached from the turbine.

But the Italian team did not go as far as Mercedes in pursuing the concept. Their compressor is only about a third of the way or so across the 'v' of the engine from the turbine, rather than on the other side.


Perhaps Ferrari were worried about being able to control the vibrations in the shaft connecting the turbine and compressor if it was as long as the engine. Given this shaft spins at 120,000rpm, that is certainly a huge challenge, and one that Mercedes have met.

Whatever the reason, Ferrari's engine department have the agony of knowing that they, too, hit on the idea that has emerged as the key performance differentiator in F1 in 2014, but did not pursue it as far as they could have done.
Tiedä sitten mistä kaveri on tietonsa onkinut. Melkein tuon selvittämiseksi pitäisi nähdä paljas moottori, josta on airboxit jne. poistettu...
Jotenkin mua epäilyttää moinen lohkojen välissä sijaitseva kompressori. Eikö se nostaisi painopistettä melkoisesti, kun turbon akseli ei voi olla lohkojen välissä mahdollisimman alhaalla? Noi turbot on kuitenkin aika isoja ymmärtääkseni...


Mitä tulee koko jupakkaan muutenkaan, niin en ole vieläkään onnistunut sisäistämään kaikkia väitettyjä etuja Mersun väitetystä ratkaisusta.
Seuraavat lainaukset mainitusta linkistä.

The inlet air temperature is cooler, which means the team can use smaller intercoolers, reducing weight and taking up less space.
"Inlet air"? Miksi sisääntuleva ilma olisi yhtään viileämpää kuin perinteisessä ratkaisussa?
Ja tuo välijäähdyttimien kokokin hiukan arveluttaa. Eikö turbossa se suurin ahtoilman lämpiäminen tule juuri siitä itse ilman kompressiosta eikä niinkään turbon komponenttien lämpötilasta?

The airflow has much less distance to travel from the intake, through the compressor and intercooler into the cylinders. This reduces the pressure loss at the compressor, which increases power.
Kompressorin jälkeen onko tuolla niin paljon eroa? Putki jäähdyttimelle ja sieltä moottorille sielä on kuitenkin. Ok, ensinmainittu putki voi olla melkein moottorin pituuden verran lyhyempi, ehkä. Onko sillä sitten kuinka suuri vaikutus? Järjestelmässä on HERSin takia kuitenkin aina tarvittaessa paineistettua ilmaa.

The design reduces dramatically the amount of piping required for the engine, giving a significant advantage both in total mass and weight distribution in the car.
Kts. edellinen ja jos näin, niin tämän ymmärtää.

It also inherently reduces lag in the turbo to almost nothing, so less power is required from the motor-generator unit attached to the turbo to spool it up before the drivers go on the throttle, so more of that power can be used directly at the rear wheels.
Tätä en nyt taas ymmärrä. Miten mikään ratkaisu vähentää turbon viivettä, varsinkaan samaan aikaan HERSsiä säästäen? Turbon viivehän tulee siitä, että koska pakokaasut saa turbiinin pyörimään riittävän suurella nopeudella. Ei kompressorin sijainnin siihen luulisi vaikuttavan tuon taivaallista.

The reduction in the ancillaries - reduced intercooler size and less piping - means the bodywork can be more tightly reined in, giving better aerodynamics.
Liittyy edellisiin ja on ymmärrettävissä, jos asia putkien jne. osalta kuten väitetään.

The layout also means the gearbox can be moved forward, which gives better weight distribution and centralises the mass of the car, allowing a more effective change of direction and use of the front tyres, which helps with braking and therefore energy harvesting.
Tämäkin on jossain määrin ymmärrettävissä kyllä.

Tämmöistä pohdintaa...
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tässä uutta kuvaa Ferrarin moottorista, kyllä kompressori vaan vaikuttaisi olevan melko takana moottoria. Hukkaportin venttiilisysteemi näyttää kyllä tosi painavalle, eihän toi edes ole hyväksi painopisteelle, kun tollainen mötikkä noin ylhäällä.




Edit: Tässä hukkaportin putki on paljon pienempi ja sen painopiste alempana.

 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
"Inlet air"? Miksi sisääntuleva ilma olisi yhtään viileämpää kuin perinteisessä ratkaisussa?
Koska siinä ei ole tulikuumaa turbiinia vieressä lämmittämässä kompressoria.

Tätä en nyt taas ymmärrä. Miten mikään ratkaisu vähentää turbon viivettä, varsinkaan samaan aikaan HERSsiä säästäen? Turbon viivehän tulee siitä, että koska pakokaasut saa turbiinin pyörimään riittävän suurella nopeudella. Ei kompressorin
Pienempi viive, koska turbiinilta on lyhyempi matka airboxiin. Lyhyempi matka -> paineen kertyminen airboxiin vie vähemmän aikaa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tässä uutta kuvaa Ferrarin moottorista, kyllä kompressori vaan vaikuttaisi olevan melko takana moottoria. Hukkaportin venttiilisysteemi näyttää kyllä tosi painavalle, eihän toi edes ole hyväksi painopisteelle, kun tollainen mötikkä noin ylhäällä.

Mulla ei riitä tietämys tunnistamaan kaikkia putkia... Jos joku viitsii tehdä merkintöjä kuviin, niin se olisi loistavaa. :)

Sellanen tuli mieleen, että onko tuo iso ilmansuodatin ennen turboa vai ennen moottoria?
Sen kotelo vain näyttäisi suppenevan melko kapeaksi, eli meneekö kompressoriin (jolloin suodatin olisi ennen turboa)? Jos niin sitten kompura olisi kokolailla kahden takimmaisen sylinteriparin paikkeilla, eli kuten BBC:n juttu väitti...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Koska siinä ei ole tulikuumaa turbiinia vieressä lämmittämässä kompressoria.
Kuinka suurella nopeudella ilma tulee kompressoriin? Kuinka kuuma on kompressorin sisäänmeno? Jotenkin musta tuntuu, että ei ilma kovin paljoa ehdi lämmetä ennen kompressoria. Suurin lämpeneminen tapahtuu ymmärtääkseni kuitenkin kompressorissa sen kompression takia. Lisäksi jos/kun HERS pyörittää turboa "kokoajan" jossain määrin, niin eikö myös ilma liiku kompressorin läpi koko ajan? Jolloin siis edes hetkittäin ilma ei ehdi lämpenemään "ylimääräistä".

Pienempi viive, koska turbiinilta on lyhyempi matka airboxiin. Lyhyempi matka -> paineen kertyminen airboxiin vie vähemmän aikaa.
Kompressorilta tarkoitit? Sen ja airboxin (moottorin imupuoli) välissä on kuitenkin välijäähdytin kaikilla, joten kuinka paljon lyhyempi se matka mahtaa olla? Max moottorin pituuden verran? Riippuen tietenkin paljon välijäähdyttimen rakenteesta ja tyypistä (ilma vai vesi)...
Varmasti matka siis vaikuttaa, en sitä sano, mutta osaako kukaan arvioida kuinka merkittävä se voisi olla? Ja lähinnä siinä kai säästetään ERS-energiaa, ehkä, olettaen että HERSsiä voisi pyörittää vähemmän paineen ylläpitämiseksi...

Välijäähdyttimestä puheenollen, muistaakseni BBC:n juttu antoi ymmärtää, että Ferrarilla ei olisi vesi-välijäähyä painon säästön takia. Onko niistä vesi-välijäähyistä ollu missään tarkempaa tietoa tai laajempaa selvitystä? Sehän kait sitä kompuran painepuolta lyhentäisi aikalailla?
 

Masi-

Well-known member
Liittynyt
26.2.2014
Viestit
153
En jaksa lainailla, joten:

-Suodatin on tottakai ennen ahdinta, muutenhan se imisi kaiken sisäänsä ja kompressorin siivet vaurioituisivat.

-Tuosta ahtoputkiston pituudesta. Sillä tuskin lienee suurta merkitystä viiveeseen jos ollenkaan koska ahtimen kierroslukua voidaan nostaa/ylläpitää sähkömoottorin avulla. Toisaalta tähän kuluu tuota ERS/HERS mikä onkaan, energiaa.

-Imuilman nopeutta on vähän vaikea määritellä, ahdin imee sitä enemmän ilmaa mitä enemmän on kierroksia. Ahtimen imupuolen lämpötilaa voit miettiä jos vieressä pakopuoli hohkaa urku auki vedettäessä n.800-900c. (voi olla että tuota pakopuoltakin jäähdytetään ilmavirtauksella, mene ja tiedä) Imuilma on sen lämpöistä kuin ulkona on lämmintä. Kompressorissa se lämpenee about 100-200c.

Pakokaasuahdin pyörii aina kun moottori käy.

Pitää kumminkin muistaa että F1 autoissa on tuo tekniikka ja ajattelu viety astetta pidemmälle joten ei oikein voi suoraan verrata katuautoissa käytettävää tekniikkaa, mutta kyllä se vähän suuntaa antaa.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Mulla ei riitä tietämys tunnistamaan kaikkia putkia... Jos joku viitsii tehdä merkintöjä kuviin, niin se olisi loistavaa. :)

Komppailen !! Ois kiva tietää mut ku ei tunnista noita jokaista putkea ja härveliä tosiaankaan ni auttakee meitä ! =)
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ferrarissa/Marussiassa nuoli osoittaa hukkaportin venttiiliin, Renaultissa/Red Bullissa ei venttiiliä näy. Ferrarin hukkaportti on paljon massiivisempi ja siten myös luutavasti painava, myöskin painopiste korkealla. Kaikissa Ferrari-tiimeissä hukkaportti on samanlainen, mutta Renault-tiimeissä ainakin hukkaportin ulostuloputki poikkeaa toisistaan.
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Jotenkin mua epäilyttää moinen lohkojen välissä sijaitseva kompressori. Eikö se nostaisi painopistettä melkoisesti, kun turbon akseli ei voi olla lohkojen välissä mahdollisimman alhaalla? Noi turbot on kuitenkin aika isoja ymmärtääkseni...
Entäpäs sellainen seikka, että laittamalla turbiini ja kompressori lohkon ulkopuolelle, siis eri päihin saadaan tuo edellä mainittu painopisteen laskeminen, mutta lisäksi generaattori/moottorista voidaan tehdä inertiavoimiltaa pieni, eli todella pitkä, mutta halkaisijaltaan pieni. Siis roottorin. Sehän voisi olla melkien lohkon pituinen. Voisi kuvitella, että tuolla saadaan turbo luonnollisesti herkemmäksi ja taas säästyy sitä HERS energiaa, kun kompressoria ei tarvitse pyörittää sähkmoottorilla.
Siinähän lisäksi säästyi se kahden ilmaputken vetäminen lohkon taakse ja takaisin, joka sekin parantaa herkkyyttä.
Ja loppuna vähän pienempi ilman lämpötla, koska kompressori on kauempana turbiinista, eli hiukan pienempi välijäähdytin.
Eli tuossahan alkaa jo olla kasassa aika lailla hyviä pointteja. Kuten joku totesikin, F1:ssä erot ovat lopulta aika pieniä ja noista äkkiä tulee joku 0,5 sek/kierros, voisi kuvitella. Eli todella paljon.
 

ilkkahy

Well-known member
Liittynyt
14.3.2006
Viestit
104
Noista moottoriäänistä kun on itketty, niin yksi kompromissi olisi heittää turbot pois ja laittaa 1,6l koneisiin mekaaniset ahtimet tilalle. Tämä tarjoaisi kuitenkin kehitysmahdollisuuksia pelkkiin vapareihin verrattuna. Polttoaineen virtausrajoitus pitäisi myös poistaa.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
yksi kompromissi olisi heittää turbot pois ja laittaa 1,6l koneisiin mekaaniset ahtimet tilalle. Tämä tarjoaisi kuitenkin kehitysmahdollisuuksia pelkkiin vapareihin verrattuna. Polttoaineen virtausrajoitus pitäisi myös poistaa.
Mekaaninen ahdin on niin eilispäivää, kun olla ja voi. Se on hyötysuhteeltaan huomattavasti huonompi kuin turbo. Jo ajatuksena naurettava.
Juu poistetaan vaan polttoaineen virtausrajoitus. Kuten FIA kertoikin, se aiheuttaisi kisassa todella isoja nopeuseroja, kun joku ajaisi säästövaihteella ja joku vetäisi ahdot tappiin. Eikös joku laskenut, että hetkellisesti noista saisi reippaasti yli 1000 hp.
Samalla Renault sanoisi buy buy, koska nehän uhkasi lähteä, jos F1 tekniikkaa ei tehdä enemmän siviilipuolta tukevaksi. Ja, olen melkoisen varma, että Daimlerin johtokunnassa melko monen käsi lepää STOP- napin päällä koko ajan F1 projektille. Valmiina painamaan, jos vähänkin tulee jotain negatiivista viestiä. Bernien oikeusjuttuhan voisi olla yksi sellainen. Jos palattaisiin hurlumhei- aikoihin, lähtisi Mercedes. Ja ajatuskin, että BMW, joka on kommittoitunut kehittämään ympäristöystävällistä autoilitekniikkaa, kääntäisi takkinsa, on typerä.
Jäljelle jäisi Ferrari, samallahan ne tekisi rungot kaikille ja palattaisiin vinkuviin vapareihin. Sitten varmaan olisit tyytyväinen.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Onko tieto moottoriversioiden tilanteesta.

Jostain luin, että RB ja Toro Rosso ajoi viime kisan uudemmalla moottoriversiolla kuin Lotus. Mikä lie ollut Caterhamin moottoriversio? Onko Ferrarilla ja Mersullakin näitä eri kehitysasteita?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ja mistä löytyy tilasto, monesko patti on kullakin kuskilla käytössä.

Maldolada sanoi, että TAAS meni yksi moottori, joten onko sillä jo kolmas menossa vai? Siis huomisessa kisassa.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Oiskohan toi taaempi välijäähdytin?
Edit: Se taitaa olla sittenkin tuolla pohjalla, koska sen päässä näkyy kompressorilta tuleva ilmaputki. Eli toi yläpuolellla oleva onkin erillinen jäähdytin välijäähdyttimen vedelle?

Edit2: kutakuinkin näin
onko faktaa että käyttävät nestevälijäähdytintä? Ja miten sellainen toimii tarkalleen? :)
Mielenkiinnosta siis kysyin.
Kyllä tämä selaiselle vaikuttasi.



Toiminta on tämäntapainen, sillä poikkeusella, että välijäähdytin ei ole airboxissa.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Onko koko voimanlähteen kehitystyö jäädytetty, vaan koskeeko se ainoastaan tota itse V6-moottoria?:doubtful:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9345
Ja mistä löytyy tilasto, monesko patti on kullakin kuskilla käytössä.

Maldolada sanoi, että TAAS meni yksi moottori, joten onko sillä jo kolmas menossa vai? Siis huomisessa kisassa.
Kolmen kisaviikonlopun aikana käytetyt:

http://184.106.145.74/f1-championship/f1-2014/f1-2014-04/Formula One Chinese Grand Prix 2014 Document - 3.pdf

Perjantaina seuraavat otettu uutena käyttöön:

http://184.106.145.74/f1-championship/f1-2014/f1-2014-04/Formula One Chinese Grand Prix 2014 Document - 7.pdf

Samat lauantailta:

http://184.106.145.74/f1-championship/f1-2014/f1-2014-04/Formula One Chinese Grand Prix 2014 Document - 16.pdf
 
Ylös