Kyllä, mutta jäähdytys toimii paremmin, kun se on tehty tollain suuremmalle pinta-alalle. Varmaan myös tekemistä tuolla FW08 maintsemalla painopisteen merkityksellä.Jos siitä olisi tehnyt korkeamman, niin se voisi olla lyhyempi..
Tuo porrastus voi olla pelkästään seurausta Red Bullin jäähdytysongelmista, ollut ehkä aiemmin matalempi.Jos katsot sitä kuvaa, niin huomaat siinä olevan porrastuksen.
Ei mitään priimaa, mutta pystyy hahmottaan.Vertailukuvia?
McLarenissa ja Sauberissa ne ovat pystyasennossa, Sauberissa suoraan kuvaussuunassa. Ferrarissa näkyy hieman kylkeä, voi todeta, että on pienempi kuin Red Bullissa, koska menee noin jyrkästi alaspäin.Kiitos.
Täytyy myöntää, että mulla on vähän hahmotusvaikeuksia, mutta jotain selvää sentään Mersun kuvasta sain.
Öljylle, samat, mitä Toro Rosso -kuvassakin puhutaan.Kiitos.
Mitä nuo piene(t) jäähdyttimet tuolla takana on? Ovat kyllä painojakauman suhteen ihan väärässä paikkaa?
Pitäis varmaan vinkata..
Toi on Red Bull.http://i1298.photobucket.com/albums/ag50/shockwave42/flzxH1D_4_zpsf17cacbc.jpg
Vähä kyllä epäilen että ei, eiköhän se moottorin oma jäähdytydsjärjestelmä kuitenki käy senverran lämpimänä että se ei taida kannattaa?...Onko välijäähdytintä mahdollista integroida moottorin normaaliin vesijäähdytykseen, vai onko siinä kiertävä vesi liian lämmintä?
Kysymys kuuluu minkä lämpöistä on vesi, joka tulee moottorijäähdyttimen jälkeen? (ennen nyt ei kukaan täysjärkinen yrittäisikään)Vähä kyllä epäilen että ei, eiköhän se moottorin oma jäähdytydsjärjestelmä kuitenki käy senverran lämpimänä että se ei taida kannattaa?
Yhtäkkiä ajatellen, en mutuile enempää.
Siinähän sitä olisi ainakin osasyy sille huhutulle 13kg ylipainolle. Jäähdytin itsessään on pienempi, mutta sehän lie se kaikkein kevyin kappale noista. Vettä muutama litra, vesipumppu pari-kolme kiloa... "oho, tulipas painava systeemi".Kiinnostaisi nähdä onko yksikään talli todellisuudessa päätynyt vesijäähdytteiseen välijäähdyttimeen. Ainakin Ferrarin kohdalla sellaisesta huhuiltiin kauden alla. Luultavasti sellainen vie paljon vähemmän tilaa, mutta luulisi olevan painavempi, koska sisällä kiertävän painavan veden lisäksi se tarvitsee vesipumpun ja vielä erillisen jäähdyttimen vedelle.
Kuukkeloimalla löysin Pat Symondsin aikoinaan kertoneen että öljyn lämpötila pyritään pitämään noin sadassa asteessa ja jäähdytysveden 120 asteessa. Oli kopiosuojattu pätkä vuodelta 2004.Kysymys kuuluu minkä lämpöistä on vesi, joka tulee moottorijäähdyttimen jälkeen? (ennen nyt ei kukaan täysjärkinen yrittäisikään)
Minulla ei hajua. jos olisi joku 40 C, ehkä voisi jopa välijäähdyttimelle riittääkin. Tosin mitä kylmempä, sitä parempi.
Ylipäätään nestemäisen välijäähdyttimen käytön edut täytyy olla muutkin kuin tehokkuus, koska tuollainen nestejäähdytyssysteemihän nostaa painoa todella paljon suhteessa ilmajäähdytykseen.
kyllä juurikin näin. Mersusta löytyy jopa kuva jossa tuo kompressori näkyy.Tämän jutun mukaan mottorivalmistajien rederkuvat ovat täyttä humpuukia http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/schmidts-f1-blog-wo-sind-die-motoren-fotos-8219897.html. Mersun renderkuvassa turbon turbiini, MGU-H ja kompressori sijaisevat moottorin takapuolella. Todellisuudessa ei olisi näin, vaan ainoastaan turbiini on moottorin takana, MGU-K keskellä ja kompressori moottorin etupuolella. Ferrarissa ne ovat ilmeisesti myös samalla tavalla sijoitettuna kuin Mersun moottorissa..
Tuohan olisi ihan järkeenkäypää, koska tolla tavalla turbiinin lämpö ei siirtyisi kompressoriin. Myös painojakauma on parempi tässä ratkaisussa.
Edit: Eli Mersussa ne ovatkin sijoitettuna tämänkuvan sijaan...
näin