Uusien F1-moottorien tekniikka

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Niin, lämpötila siellä moottorissa, joka ei paljoa eroa esim. henkilöauton lämpötiloista.

Täysin eri asia on, paljonko se lämpötila on nesteillä menoputkessa ja mikä siihen vaikuttaa.
Jossain luki että lähemmäs 200 astetta sylinterin luona nesteen lämmöt???
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Mitenkäs muilla moottoritoimittajilla?
Ferrarilla ilmeisesti on samalla tavalla kuin Mersulla. Tuossa yllä olevassa kuvassa, McLarenin pakosarjakin on totaalisesti erilainen, mitä ne ennen ovat olleet tai millainen se on Mersun renderkuvassa.

Tämä Renaultin kuvahan on aito, eikä rederkuva moottorista. Tiedä sitten ovatko muuttaneet jälkeenpäin turbon osien sijainteja.


Myös tässä kuvassa näyttäs, että turbiini ja kompressori olis peräkkäin. Ja kyllähän sen noin täytyykin olla, koska numero 5 osoittaa kompressorilta välijäähdyttimelle tulevaa putkea.
 
Viimeksi muokattu:

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Siinähän sitä olisi ainakin osasyy sille huhutulle 13kg ylipainolle. Jäähdytin itsessään on pienempi, mutta sehän lie se kaikkein kevyin kappale noista. Vettä muutama litra, vesipumppu pari-kolme kiloa... "oho, tulipas painava systeemi".
+ Se vesikin pitää jollakin jäähdyttää ja yleensä sitä varten on erillinen jäähdytin joten luultavasti painaa kokonaisuutena enemmän, kuin ilma jäähy. Toki hyötysuhde on asia erikseen.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Onko Mersun bigbang-äänimysteeri jo selvinnyt virallisesti?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ei ole. Keskustelua on käyty siitä jonnin verran, mutta sitten ketju lukittiin.
Moottoreiden äänentaajuudet liittyvät kyllä aika olennaisesti niissä käytettyihin teknisiin ratkaisuihin :thumbfh:
 

Tööt

Well-known member
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
196
Malesia paha moottoreille.
“Of the six main components of the PU, the internal combustion engine will be under the most pressure in Malaysia. The humidity in Sepang made it a little bit easier on normally aspirated engines, since power comes down as the water content in the air increases. This means we were generally able to offset the impact of the two long straights.

“This year we won’t have this luxury. With a turbo engine the air intake is controlled at all times regardless of ambient conditions so those long straights will really start to hurt. As a result Sepang will become a lot less forgiving as twice a lap the PUs will be flat out, with the turbo revving at close to 100,000rpm for over 10secs.”
http://adamcooperf1.com/2014/03/25/renault-on-top-of-melbourne-problems-says-taffin/
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Moottoreiden äänentaajuudet liittyvät kyllä aika olennaisesti niissä käytettyihin teknisiin ratkaisuihin :thumbfh:
Australiahan osoitti ettei Mersun moottori ainakaan vähempää kierrä, vaan enemmän. Ehkä äänierot tulee osien sjoittamiseta, pakosarjasta yms...

ScarbsF1 twitteriin oli tullut ihan mielenkiintoinen kuva McLarenista. Kuvassa näyttäisi sille kuin turbiini olisi poikittain autossa. Jos se on poikittain, niin miten MGU-K ja kompressori on siihen kytketty? Ehkä hammastukslla, tms.

Mersun matalan äänen luulen tulevan pakosarja/turbiinirakaisusta. Moottorin pakopuolelta näyttäs tulevan kaikilta sylintereiltä oma pakoputkensa turbiinille asti. Putket liittyvät tuohon isoon "bassopönttöön" ja tämä ehkä tekee sen matalan äänen. Vai onko noi merkitsemäni kolme putkea edes pakoputkia, miksi ne olis noin ylhäällä ja tässä pakosarja näyttäs olevan matalemmalla http://www.omnicorse.it/img/articoli/evidenza/35583_ecco_il_serbatoio_dell_olio_della_mclaren_mercedes.jpg Myös Caterhamissa saattaa mennä useampi putki turbiinille, kun taas Marussiassa ne yhdistyy ennen turbiinia yhdeksi putkeksi.

Hankalaa on, pitäis saada parempia kuvia. Eiköhän niitä kisojen edistyessä tule.



Mclaren


Caterham


Marussia



Edit: Vedetäämpä takaisin, toi pönttö taitaakin olla airbox, kun katsoo tätä mersun kuvaa http://motorsport.nextgen-auto.com/gallery/pictures/2014/f1/gp-australia-15mar/276.jpg ja numerolla yksi merkitty putki olisi välijäähdyttimeltä tuleva putki. Ei siinä kuvassa sitten turbiiniakaan ole, se sijaitsee alempana ja hieman taaempana.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ei ihan avaudu mitä noissa kuvissa näkyy. Ferrarilla selkeästi kolme pakokanavaa yhdistyy ennen turboa. Renaultilla outo mokkula, melkein näyttää etteivät mene mihinkään turboon. Mersun kuvasta en erota pakosarjaa ollenkaan. Jokin pönttö siinä näyttää olevan. Voihan ne äänet muuttua pakosarjan resonansseilla tai erimittaisilla pakokanavilla monensävyisiksi.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4393
Mersun pakosarja niin Macilla ja Mersulla itsellään on todella poikkeuksellinen. Ei ole erillisiä pakosarjoja sylinteille, jota kyllä ihmettelen kun puhutaan kilpamoottorista ja pakosarjan merkityksestä moottorin hengitykseen.

Pakokaasut puhalletaan ylipaineella pakosarjaan ja paluuvirtausta takaisin sylinteriin ei synny? Toki jos moottori on big-bang niin silloinhan työtahdit tapahtuvat peräjälkeen ja sytysjärjestys voidaan ajoittaa sarjaan siten että virtaus turbolle on optimaallinen ja paluuvirtausta ei synny. Keksinkö Mersun salaisuuden? :idea:
 

Masi-

Well-known member
Liittynyt
26.2.2014
Viestit
153
Mersun pakosarja niin Macilla ja Mersulla itsellään on todella poikkeuksellinen. Ei ole erillisiä pakosarjoja sylinteille, jota kyllä ihmettelen kun puhutaan kilpamoottorista ja pakosarjan merkityksestä moottorin hengitykseen.

Pakokaasut puhalletaan ylipaineella pakosarjaan ja paluuvirtausta takaisin sylinteriin ei synny? Toki jos moottori on big-bang niin silloinhan työtahdit tapahtuvat peräjälkeen ja sytysjärjestys voidaan ajoittaa sarjaan siten että virtaus turbolle on optimaallinen ja paluuvirtausta ei synny. Keksinkö Mersun salaisuuden? :idea:
Mersun pakosarjat on vain "koteloitu" lämpösäteilyn vähentämiseksi.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Pakosarjoissa näyttäs, että Ferrarin ja Mersun asiakkailla olisi samanlaiset kuin emotallilla, mutta Renaultin tiimeillä ovat kaikilla omansa.

Tässä Lotus, eri kuin Caterhamilla


Tässä Ferrari, Marussialla on samanlainen.
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Edelleenkin äänistä keskusteleminen tapahtuu F1-vapaalla.

Ja edelleenkin moderointi on moderaattoreiden tehtävä, ei rivikirjoittajien. Jos on jotain valitettavaa, hoidetaan se Report Postein tai suoraan yksityisviestein asianosaisten kesken.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tämä kuva vahvistaa, että kompressori sijaitsee Renaultissa moottorin takana, koska moottorin ilmanottoputki menee moottorin taakse.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Oiskohan toi taaempi välijäähdytin?
Edit: Se taitaa olla sittenkin tuolla pohjalla, koska sen päässä näkyy kompressorilta tuleva ilmaputki. Eli toi yläpuolellla oleva onkin erillinen jäähdytin välijäähdyttimen vedelle?

Edit2: kutakuinkin näin


Myös Force Indialla sama pakosarja kuin Mclarenilla ja Mersulla

 
Viimeksi muokattu:

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Virtausmittari

Skylla Ted kertoi, että 100l/h virtaus mitataan tankilta lähtevänä virtauksena. Voiko tässä nyt sitten tehdä niin, että syöttää polttoainetta tankilta johonkin välivarastoon, josta sitä on kaytettävissä hetkellisesti paljon enemmän. Eli virtaus olisikin railissa hetkellisesti 150l/h.
 
Ylös