Formula 1 - 2014 - Malesia - Jälkilöylyt

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
Ricciardolle 10 paikan penalti seuraavaan kisaan. Onks tää nyt reilua? Kaveri sai jo 10 sek stop and go rangaistuksen.
Ei perse mitä touhua. Ensin tulee stop and gota tallin mokailusta ja nyt sitten vielä kymmenen ruudun penalttia. Aivan pelleilyä saatana.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Ei perse mitä touhua. Ensin tulee stop and gota tallin mokailusta ja nyt sitten vielä kymmenen ruudun penalttia. Aivan pelleilyä saatana.
Selvisi miksi. Dan keskeytti ennen kuin ehti kärsimään stop and gon, joten muuntuu grid penaltyksi seuraavaan kisaan. Onko tämä uusi sääntö?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4393
Selvisi miksi. Dan keskeytti ennen kuin ehti kärsimään stop and gon, joten muuntuu grid penaltyksi seuraavaan kisaan. Onko tämä uusi sääntö?
Tallilta melkoinen kämmi jos todellista syytä keskeyttämiseen ei ollut olemassa
 

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
Kimin nopeus Alonsoon verrattuna näytti ainoalla vertailukelpoisella (ensimmäiset kierrokset ennen alonson stoppia) stintillä hyvältä. Lähdössä oli pieni etu sekä Austraaliassa että Malesiassa. Kimin mukaan ainoastaan viimeinen setti kuitenkin toimi

TS sanoi:
http://www.ts.fi/moottoriurheilu/f1/612643/Raikkoselle+syyta+jo+pieneen+hymyynkin

Bahrainissa uusien osien avulla Ferrari pyrkii parantamaan Räikkösen auton etupään täsmällisyyttä, jotta se tottelee terävästi kuljettajan jokaista käskyä.
Mitähän tämäkin käytännössä tarkoittaa
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Selvisi miksi. Dan keskeytti ennen kuin ehti kärsimään stop and gon, joten muuntuu grid penaltyksi seuraavaan kisaan. Onko tämä uusi sääntö?
Eli olisi kannattanut aja yksi kierros ja sitten keskeyttää.
Paitsi en ihmettelisi, vaikka FIA määrää moninkertaista rangaistuksia. Nykyään kaikki on kielletty ja se mikä ei ole, tutkitaan.

FIA tutkii myös samassa yhteydessä tilannetta, jossa Red Bullin renkaiden jäähdyttelijä oli ilman kypärää (paitsi niin oli kameramieskin). Saa nähdä putoaako sijoitus 20 pykälää ja 11 rangistuspistettä plakkariin?
 

Keano

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
947
Mikäs tämä Kimin ja Grosjeanin välinen tilanne mahtoi olla? "Ohitin Lotuksen, mutta sitten se ajo mua päin ja meni uudestaan edelle, ihme että noinkin saa tehdä"
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Live timing -aplikaation mukaan tosiaan näyttää pelkkää M:ää. Saa nähdä, onko softassa virhe tai ei. Mikähän mahtaa olla rangaistus rengassäännön täyttämättä jättämisestä? Hylkäys vai aikarankku?
Kannattaa varmaan välillä kattella kisaakin, vaikka noita live timingeja kiva onkin katsoa. Alonsolle heitettiin kovat samoihin aikoihin, kuin Ricciardolle eli toiseksi viimeisellä pysahdyksellä ja viimeisellä taas pehmeät. Kivahan se on Maikkarin selostajat höpisee kovasti, ettei Alonso ole täyttänyt rengassääntöä, kun samaan aikaan Alonso kurvailee kuvissa "oransseilla" renkailla.:wall:
 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
Kimi ilmeisesti ohittanut Grosjeanin ekassa mutkassa, mutta sitten mies on tullut vanhaan tuttuun tyyliin kylkeen ja ottanut oman paikkansa takaisin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Melkoinen kilpailu tänään. Olikohan Osku (Nykypäivän Solarium) Saari hoksannut tuon Kamui-saninkin allekirjoittaneelta?:D Ainakin tämä foorumi sai tiettävästi mainostakin? Muuten kyllä taas riitti sekoilua niin tuomaristossa kuin selostamossakin ajoittain. Pitkästä aikaa nähtiin 5 sekunnin stop-go-rangaistus.

Aikanaan vuosina 1991-1994 oli käytössä rikkeen vakavuudesta riippuen vaihteleva 5 sekunnin stop-go, mutta tuo taidettiin kieltää vuoden 1994 jälkeen tai ei ainakaan äkkiseltään muistu muita 5 sekunnin aikarangaistuksia varikolta mieleen tuon vuoden jälkeen.:confused: Tuo varikolla 5 sekunnin seisottaminen on toki rangaistus koska varikkotyötä ei voi tehdä, mutta nykypäivän huippunopeiden pysähdysten takia tuolla ei ole kovinkaan paljon painoarvoa ilman pulttipyssyn juuttumista tai muuta vastaavaa.

Muutaman kerran pitää vielä toivoa noita rangaistuksia jotta enemmänkin voisi painoa heittää tuolle. Sen sijaan tuomaristolle voisi kyllä melkein näyttää sitä lampaan rumempaa silmää.:thumbdown Jokaisesta pienestäkin kilpailuun kuuluvasta kolhusta tulee jatkuvasti penaltia ja kaikkein paras oli Ricciardon sääntöjen noudattaminen ja siitä huolimatta tullut rangaistus.:mad: Kauden toisessa kilpailussa tulevat tallimääräykset heittivät myös synkän varjon viime kauden tapaan. No ainakin Massa sentään näytti, että ei ole Coulthardin tai Barrichellon tapaan täysin kuohittu ruuna.

Bottasilla oli tai olisi ollut korkeintaan pari sellaista kierrosta millä Button olisi saatu kiinni. Muuten sitten olisi ollut köröttelyä Buttoninkin takana. Tallimääräykset tässä vaiheessa kautta ja noilla sijoilla on jotain niin...:wall:. Ottaisi päähän samalla tapaa myös mikäli Valtteria vastaan olisi käytetty samaa taktiikkaa. Suostuminen olisi ehkä saanut Valtterin näyttämään pro bono, mutta olisi kyllä tippunut arvo silmissä siitä mitä tulee Williamsin kaltaiseen talliin. Eikä kyllä olisi ollut sinällään kaiketi Valtterillekaan mikään paras juttu. Tai mene ja tiedä. Saatiin nähdä niitä järjestelyjä ja itkuja jo Häkkisen Mikan aikana silloinkin kun vaikeuksiakin oli.

Toisaalta pelin henki on näillä näkymin selvä ja tallin kannattaa miettiä ainakin nyt sitä kuuluisaa tasa-arvoa tai edes sen näennäistä säilyttämistä ainakin loppupuolelle kautta tai edes puoleenväliin asti. Ajamalla ne sijat ratkaistaan. Toisaalta Williams oli tällä radalla vaikeuksisa ja tämän tyyppisillä radoilla tulee olemaan vaikeuksissa. Sen sijaan Monacossa ja Montrealissa Williams voi olla todella hyvä kuten Melbournessa.

Toivottavasti talli saa tilanteen selvitettyä ja onhan Bahrain jo viikon kuluttua. Mercedes ainakin menestyi kisassa lähes ylivoimaisesti. Toisaalta kun miettii tallin rengasvaikeuksia ja autoja jotka olivat hyviä, mutta korivian takia aina liikaa renkaita luonnollisestikin kuluttavia niin menestyksen suo enemmän kuin mielellään. Ricciardon ja Kobayashin ohella ehdottomin menestyjä kilpailussa oli taas hieman näkymätön sellainen eli Nico Hülkenberg. Toivottavasti hyviä sijoituksia tulee enemmänkin.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Melkoinen kilpailu tänään. Olikohan Osku (Nykypäivän Solarium) Saari hoksannut tuon Kamui-saninkin allekirjoittaneelta?:D Ainakin tämä foorumi sai tiettävästi mainostakin? Muuten kyllä taas riitti sekoilua niin tuomaristossa kuin selostamossakin ajoittain. Pitkästä aikaa nähtiin 5 sekunnin stop-go-rangaistus.

Aikanaan vuosina 1991-1994 oli käytössä rikkeen vakavuudesta riippuen vaihteleva 5 sekunnin stop-go, mutta tuo taidettiin kieltää vuoden 1994 jälkeen tai ei ainakaan äkkiseltään muistu muita 5 sekunnin aikarangaistuksia varikolta mieleen tuon vuoden jälkeen.:confused: Tuo varikolla 5 sekunnin seisottaminen on toki rangaistus koska varikkotyötä ei voi tehdä, mutta nykypäivän huippunopeiden pysähdysten takia tuolla ei ole kovinkaan paljon painoarvoa ilman pulttipyssyn juuttumista tai muuta vastaavaa.

Muutaman kerran pitää vielä toivoa noita rangaistuksia jotta enemmänkin voisi painoa heittää tuolle. Sen sijaan tuomaristolle voisi kyllä melkein näyttää sitä lampaan rumempaa silmää.:thumbdown Jokaisesta pienestäkin kilpailuun kuuluvasta kolhusta tulee jatkuvasti penaltia ja kaikkein paras oli Ricciardon sääntöjen noudattaminen ja siitä huolimatta tullut rangaistus.:mad: Kauden toisessa kilpailussa tulevat tallimääräykset heittivät myös synkän varjon viime kauden tapaan. No ainakin Massa sentään näytti, että ei ole Coulthardin tai Barrichellon tapaan täysin kuohittu ruuna.

Bottasilla oli tai olisi ollut korkeintaan pari sellaista kierrosta millä Button olisi saatu kiinni. Muuten sitten olisi ollut köröttelyä Buttoninkin takana. Tallimääräykset tässä vaiheessa kautta ja noilla sijoilla on jotain niin...:wall:. Ottaisi päähän samalla tapaa myös mikäli Valtteria vastaan olisi käytetty samaa taktiikkaa. Suostuminen olisi ehkä saanut Valtterin näyttämään pro bono, mutta olisi kyllä tippunut arvo silmissä siitä mitä tulee Williamsin kaltaiseen talliin. Eikä kyllä olisi ollut sinällään kaiketi Valtterillekaan mikään paras juttu. Tai mene ja tiedä. Saatiin nähdä niitä järjestelyjä ja itkuja jo Häkkisen Mikan aikana silloinkin kun vaikeuksiakin oli.

Toisaalta pelin henki on näillä näkymin selvä ja tallin kannattaa miettiä ainakin nyt sitä kuuluisaa tasa-arvoa tai edes sen näennäistä säilyttämistä ainakin loppupuolelle kautta tai edes puoleenväliin asti. Ajamalla ne sijat ratkaistaan. Toisaalta Williams oli tällä radalla vaikeuksisa ja tämän tyyppisillä radoilla tulee olemaan vaikeuksissa. Sen sijaan Monacossa ja Montrealissa Williams voi olla todella hyvä kuten Melbournessa.

Toivottavasti talli saa tilanteen selvitettyä ja onhan Bahrain jo viikon kuluttua. Mercedes ainakin menestyi kisassa lähes ylivoimaisesti. Toisaalta kun miettii tallin rengasvaikeuksia ja autoja jotka olivat hyviä, mutta korivian takia aina liikaa renkaita luonnollisestikin kuluttavia niin menestyksen suo enemmän kuin mielellään. Ricciardon ja Kobayashin ohella ehdottomin menestyjä kilpailussa oli taas hieman näkymätön sellainen eli Nico Hülkenberg. Toivottavasti hyviä sijoituksia tulee enemmänkin.
Samaa mieltä, miksi Massan olis pitänyt Valtteri ohitseen päästää, normaali kilpailutilanne. Toki saattoihan se olla että alussa talli kielsi Valea ohittamasta... josta sitten odottetiin jonkinlaista kompensointia. Jatkossa sitten Wiliamisilla ohitellaa, eikä keskustella varikon kanssa :)
 

Mestarismies

Well-known member
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
208
Melkoinen kilpailu tänään. Olikohan Osku (Nykypäivän Solarium) Saari hoksannut tuon Kamui-saninkin allekirjoittaneelta?:D Ainakin tämä foorumi sai tiettävästi mainostakin? Muuten kyllä taas riitti sekoilua niin tuomaristossa kuin selostamossakin ajoittain. Pitkästä aikaa nähtiin 5 sekunnin stop-go-rangaistus.

Aikanaan vuosina 1991-1994 oli käytössä rikkeen vakavuudesta riippuen vaihteleva 5 sekunnin stop-go, mutta tuo taidettiin kieltää vuoden 1994 jälkeen tai ei ainakaan äkkiseltään muistu muita 5 sekunnin aikarangaistuksia varikolta mieleen tuon vuoden jälkeen.:confused: Tuo varikolla 5 sekunnin seisottaminen on toki rangaistus koska varikkotyötä ei voi tehdä, mutta nykypäivän huippunopeiden pysähdysten takia tuolla ei ole kovinkaan paljon painoarvoa ilman pulttipyssyn juuttumista tai muuta vastaavaa.

Muutaman kerran pitää vielä toivoa noita rangaistuksia jotta enemmänkin voisi painoa heittää tuolle. Sen sijaan tuomaristolle voisi kyllä melkein näyttää sitä lampaan rumempaa silmää.:thumbdown Jokaisesta pienestäkin kilpailuun kuuluvasta kolhusta tulee jatkuvasti penaltia ja kaikkein paras oli Ricciardon sääntöjen noudattaminen ja siitä huolimatta tullut rangaistus.:mad: Kauden toisessa kilpailussa tulevat tallimääräykset heittivät myös synkän varjon viime kauden tapaan. No ainakin Massa sentään näytti, että ei ole Coulthardin tai Barrichellon tapaan täysin kuohittu ruuna.

Bottasilla oli tai olisi ollut korkeintaan pari sellaista kierrosta millä Button olisi saatu kiinni. Muuten sitten olisi ollut köröttelyä Buttoninkin takana. Tallimääräykset tässä vaiheessa kautta ja noilla sijoilla on jotain niin...:wall:. Ottaisi päähän samalla tapaa myös mikäli Valtteria vastaan olisi käytetty samaa taktiikkaa. Suostuminen olisi ehkä saanut Valtterin näyttämään pro bono, mutta olisi kyllä tippunut arvo silmissä siitä mitä tulee Williamsin kaltaiseen talliin. Eikä kyllä olisi ollut sinällään kaiketi Valtterillekaan mikään paras juttu. Tai mene ja tiedä. Saatiin nähdä niitä järjestelyjä ja itkuja jo Häkkisen Mikan aikana silloinkin kun vaikeuksiakin oli.

Toisaalta pelin henki on näillä näkymin selvä ja tallin kannattaa miettiä ainakin nyt sitä kuuluisaa tasa-arvoa tai edes sen näennäistä säilyttämistä ainakin loppupuolelle kautta tai edes puoleenväliin asti. Ajamalla ne sijat ratkaistaan. Toisaalta Williams oli tällä radalla vaikeuksisa ja tämän tyyppisillä radoilla tulee olemaan vaikeuksissa. Sen sijaan Monacossa ja Montrealissa Williams voi olla todella hyvä kuten Melbournessa.

Toivottavasti talli saa tilanteen selvitettyä ja onhan Bahrain jo viikon kuluttua. Mercedes ainakin menestyi kisassa lähes ylivoimaisesti. Toisaalta kun miettii tallin rengasvaikeuksia ja autoja jotka olivat hyviä, mutta korivian takia aina liikaa renkaita luonnollisestikin kuluttavia niin menestyksen suo enemmän kuin mielellään. Ricciardon ja Kobayashin ohella ehdottomin menestyjä kilpailussa oli taas hieman näkymätön sellainen eli Nico Hülkenberg. Toivottavasti hyviä sijoituksia tulee enemmänkin.
Eikös williamssin suoranopeus ole hyvä ja ongelmia hitaissa mutkissa siten Williams voisi sopia paremmin spahan ja monzaan. Olipa mukava nähdä Koba hyvässä vauhdissa. Kimillä epäonnea jo aika ajoista lähtien kun keli näytti sen surkeamman puolen. Pitkä kausi onneksi vielä edessä. Harkoissa Kimi väläytti huippu vauhtia kun vaan keli pysyy kuivana ja auton ohjaus kuntoon
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Jossain määrin suoranopeus on Williamsilla ihan kohtuullisen hyvää. Ongelma on enemmänkin, että auton hienokomponenttirakenne ei oikein välttämättä sovi nopealaatuisiin mutkiin aivan yhtä hyvin kuin keskinopeisiin mutkiin. Paremmin toki toimii kuin pelkissä hitaissa mutkissa, mutta ilmeisesti ongelma on myös riittävän selkeissä downforcen asetuksissa. Matalan tai keskikantaman downforce-asetuksilla samanlaisissa keskinopeissa mutkissa ja kuivalla kelillä tämän vuoden Williamsin automalli on kauden yllättäjä kärjen osalta vielä jossakin kilpailussa.:)
 

Tume9000

Well-known member
Liittynyt
15.7.2007
Viestit
282
Sijainti
Location, Location
Selvisi miksi. Dan keskeytti ennen kuin ehti kärsimään stop and gon, joten muuntuu grid penaltyksi seuraavaan kisaan. Onko tämä uusi sääntö?
Pyöränmutterin irtoamisesta seuraa aina 10 lähtöruudun rangaistus seuraavaan kisaan. Taisi tulla tuo sääntö viime kaudella, kun Webberin rengas osui kameramieheen.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Pyöränmutterin irtoamisesta seuraa aina 10 lähtöruudun rangaistus seuraavaan kisaan. Taisi tulla tuo sääntö viime kaudella, kun Webberin rengas osui kameramieheen.
Rangaistus tuli siitä, että auto päästettiin liikkelle renkaan jäätyä irti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Nythän tuo rangaistus tuli vähän rajusti siitä vain, että rengas heilui. Se ei toisaalta irronnut ja talli teki tilanteen vaatiman korjauksen sääntöjen sallimana. Ja silti tuli penaltia.:frank:
 

Fassion

Well-known member
Liittynyt
16.6.2012
Viestit
50
Kimi, harmi.
Suoraselkäinen Magnummi.
Tasaisen jäätävän murhaava Alonso ja Hulk + (Hamilton, Vettel).
Kirottu RB:n kakkoskuskin auto.
Diivailu Williams.
Kajauttava Kobayashi.
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Nythän tuo rangaistus tuli vähän rajusti siitä vain, että rengas heilui. Se ei toisaalta irronnut ja talli teki tilanteen vaatiman korjauksen sääntöjen sallimana. Ja silti tuli penaltia.:frank:
No jos se rangaistuspykälä menee niin kuin yllä todetaan, että "jos auto päästetään liikkeelle renkaan ollessa yhä irti", niin silloinhan tuo on ihan oikea tuomio.
 
Ylös