CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15056
Viime vuonna taidettiinkin keskustella tuosta renkaanvaihtoajan kiintiöstä eli auton seisottamisesta 5 sekunnin ajan varikolla vaikka renkaat olisikin vaihdettu sitä nopeammin ihan vain turvallisuuden takia, mutta tallit eivät kyseisestä asiasta olleet ilahtuneita. Aikanaan yrittivät jopa vuodesta 2007 renkaanvaihtopakkona tunnettua taktiikkaa tuoda jo kaudella 1992 käyttöön, mutta Estorilin suurtestien tulokset tuolloin romuttivat mokoman ansaitusti. Lisäksi tallit raivokkaasti vastustivat asiaa. Se asiayhteys pääsi jopa Ruutulippuun vuosimallia 1992.
Samalla tallit keskustelivat tuolloin myös 6 sekunnin kiintiöajasta turvallisuuden lisäämiseksi. Tuolloin tosin renkaiden irtoamiset tapahtuivat ehkä Mansellin 1991 Estorilin kisaa lukuunottamatta aina testeissä. Nuo silloiset huippunopeat ja ei paljonkaan nykyaikaa hitaammat renkaanvaihdot tapahtuivat huippunopeiden hydrauliikkamoottorilla varustettujen pulttipyssyjen käytön ansiosta. Ainakin Williamsilla ja McLarenilla oli tuollaisia käytössä myös ilmanpainenosturien lisäksi.
Malesian osalta tämä taisi olla toinen kuiva Malesian kilpailu vähään aikaan. Toisaalta märkä keli olisi vesittänyt kilpailun kun Pirellin pojat eivät voineet sitten tehdä edes 1985 Estorilin kaltaista silloista umpipaskaa saderengasta joka silti olisi poistanut edes 75-80 litraa vettä radasta ja kun yhden lähes sateettoman kauden takia jo muutenkin heikennetyt monsuunirenkaat poistettiin niin ollaan sitten palattu 1950-luvulle käytännössä eli siis kun sataa niin ei ajeta lainkaan tai ajetaan vain turva-auton takana.
Samalla tallit keskustelivat tuolloin myös 6 sekunnin kiintiöajasta turvallisuuden lisäämiseksi. Tuolloin tosin renkaiden irtoamiset tapahtuivat ehkä Mansellin 1991 Estorilin kisaa lukuunottamatta aina testeissä. Nuo silloiset huippunopeat ja ei paljonkaan nykyaikaa hitaammat renkaanvaihdot tapahtuivat huippunopeiden hydrauliikkamoottorilla varustettujen pulttipyssyjen käytön ansiosta. Ainakin Williamsilla ja McLarenilla oli tuollaisia käytössä myös ilmanpainenosturien lisäksi.
Malesian osalta tämä taisi olla toinen kuiva Malesian kilpailu vähään aikaan. Toisaalta märkä keli olisi vesittänyt kilpailun kun Pirellin pojat eivät voineet sitten tehdä edes 1985 Estorilin kaltaista silloista umpipaskaa saderengasta joka silti olisi poistanut edes 75-80 litraa vettä radasta ja kun yhden lähes sateettoman kauden takia jo muutenkin heikennetyt monsuunirenkaat poistettiin niin ollaan sitten palattu 1950-luvulle käytännössä eli siis kun sataa niin ei ajeta lainkaan tai ajetaan vain turva-auton takana.