Formula 1 - 2014 - Malesia - Jälkilöylyt

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
No mikäli jo pelkästä mutterin irtoamisesta tulee tuo niin kai se sitten meni oikein. Muuten kyllä vähän siinä ja siinä. Etenkin kun auto ei ehtinyt vielä radalle eikä pyörä sentään sinällään irronnut autosta kokonaan toisin kuin muutamassa muussa tapauksessa.
 

Tume9000

Well-known member
Liittynyt
15.7.2007
Viestit
282
Sijainti
Location, Location
Rangaistus tuli siitä, että auto päästettiin liikkelle renkaan jäätyä irti.
Mutterin irtoaminen, pyörän irtoaminen, samasta asiasta puhutaan. Asiasta seuraa joka tapauksessa 10 sijan lähtöruuturangaistus. Stop-go -rangaistuksellakaan ei ollut mitään vaikutusta Ricciardon kisan lopputulokseen, joten siinä mielessä ihan sääntöjen ja oikeuden mukainen rankku.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Jaa, Räikköselle tulevat parannusosat tulevatkin jo seuraavaan kisaan. Sepäs hyvä, Red Bullin kaatoon vaan Bahrainissa.
 
Viimeksi muokattu:

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Mutterin irtoaminen, pyörän irtoaminen, samasta asiasta puhutaan. Asiasta seuraa joka tapauksessa 10 sijan lähtöruuturangaistus. Stop-go -rangaistuksellakaan ei ollut mitään vaikutusta Ricciardon kisan lopputulokseen, joten siinä mielessä ihan sääntöjen ja oikeuden mukainen rankku.
Juurikin näin. Se on aina unsafe release.

Rike johon Ricciardo syyllistyi on sääntökohta 23.12 c)
If a car is deemed to have been released in an unsafe condition during a race the driver
concerned will receive a ten grid place penalty at the driver’s next Event. However, if
any car released in an unsafe condition is able to resume the race a penalty under
Article 16.3(c) will also be imposed on the driver concerned.


16.3(c) A ten second time penalty. The driver must enter the pit lane, stop at his pit for at least ten seconds and then re-join the race.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
En muutenkaan ymmärrä, miten FIA kuvittelee kovan rangaistuksen vähentävän inhimillisen virheen todennäköisyyttä. Ennemmin kova hinta mokaamisesta lisää paineita onnistua ja siten kasvattaa virheen mahdollisuutta. Tallit tekevät varmasti niin huolellista työtä kuin suinkin pystyvät, koska irronnut pyörä paitsi on vaarallinen niin tapahtuma pilaa kisan joka tapauksessa.

Vaikka rangaistus olisi kuinka suuri, sillä ei ole mitään tekemistä virheiden esiintymistodennäköisyyteen. Vai sinkoiliko irtorenkaat varikolla useammin ennen 2010-lukua, kun siitä ei rangaistu, kuin nykyään? Ei.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Juu ei rangaistusten koventaminen vähennä inhimillisiä virheitä. Eivät noi mekaanikot tahallaan jätä rengasta kiinnittämättä. Pakko oli vaan ilmeisesti tehdä jotain, kun viime kaudella meinasi lähteä henki siltä kameramieheltä varikolla.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8280
Samaa mieltä, miksi Massan olis pitänyt Valtteri ohitseen päästää, normaali kilpailutilanne. Toki saattoihan se olla että alussa talli kielsi Valea ohittamasta... josta sitten odottetiin jonkinlaista kompensointia. Jatkossa sitten Wiliamisilla ohitellaa, eikä keskustella varikon kanssa :)

Tallipäällikkö Massa:

Massa, who was told "Valtteri is faster than you", opted to stay ahead on the basis that he did not believe there was any clear advantage to Williams in him doing so.

"I heard everything but it was not clear," said Massa when asked by AUTOSPORT why he didn't let Bottas past as instructed.

"What I did was correct. I am trying to do my best for the team and that's the most important thing.

"I'm sure the result would not have changed even if I had let him by, so it's the same.

"The team respects me 100 per cent and they showed they respect me after the race, so I have no problem at all.

"What's happened today was maybe not what I expected, but what I did was correct[."

Massa said he had made his position clear to the team after the race and that he did not expect the situation to arise in the future except in the right situation, which he does not believe was the case in Malaysia.

"I expect these things to happen [only] at the right time" he said.

"I have clarified my situation. I have no problem and I feel really, really relaxed inside the team."

Bottas was unwilling to talk in depth about the situation on the basis that the team still had to do an in-depth analysis of what happened.

"We have still not had a proper chat, we are going to later and analyse this situation," he said.

"We are going to talk through it with the team and analyse what happened and what do we need to do next time in similar situations just so everything is clear with what the rules are and what we do better next time.

"Maybe it will allow us to get more points in the future."

Bottas confirmed that he did ask if he could pass Massa during the first stint of the race, but was told not to do so but that he was told he was going to be let past by the Brazilian in the final stint.


"Yes, that's correct," he said when asked if we was told Felipe was instructed to let him through late on.

"Then, in the last two laps I wasn't allowed to overtake anymore."

http://www.autosport.com/news/report.php/id/113194
"What I did was correct." = Alkuun itketään että pitäkää se Bottas takana, ja lopussa katsotaan tallin edun nimissä parhaaksi sivuuttaa toisensuuntainen määräys. Hyvä tästä tulee.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Bottaksen täytyy ottaa jatkossa se linja, ettei kysele mitään ohituslupia vaan menee ohi.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Tuo Massan temppu oli todella epäkunnioittavaa tallia ja tallikaveria kohtaan, joten ihme jos pääse tuosta ilman seuraamuksia. Sen jälkeen tulisi vaikutelma, että Massa voi tehdä mitä lystää... ja Valtterista tulisi symbolinen kakkoskuski, kun on ainoa jolle uskalletaan sanoa tallimääräyksiä. Vastaa tilannetta, jossa tuhman lapsen toiveisiin mukaudutaan, koska päästään helpommalla, vaikka kiltti lapsi olisikin ansainnut huomiota. Toivottavasti vauhti radalla ratkaisee pelin Valtterin hyväksi jo aika ajoissa, jolloin ei tarvite enää kuunnella Massan itkua tiimiradioon.

Williamsin tallimääräykset olivat joka tapauksessa, varsinkin tässä vaiheessa kautta, järjettömiä ja siinä mielessä Massa on oikeassa, että en näe mitään pointtia miksi Valtteri olisi pitänyt päästää ohi (jos tätä ei olisi aikaisemmin sovittu). Vielä typerämpää oli kisan alussa tallimääräyksellä pitää nopeampaa kuskia hitaamman takana. Ainoa tilanne missä tuloksien jäädyttäminen olisi hyväksyttävää, olisi se, jos ajetaan kisan lopussa ja nopeusero on niin pieni, että ohittamiseksi tarvitsisi ottaa liikaa riskejä. Ainoa järkevä tilanne, jossa toinen pitäisi päästää ohi, olisi sellainen, jossa nopeusero on niin suuri, että ohitus tapahtuisi määräyksestä huolimatta, mutta tallimääräyksellä mahdollistettaisiin nopeampi ohitus, jos on mahdollisuus myös ohittaa seuraava edelläajava. Muussa tapauksessa antaisivat herrojen taistella keskenään. Poikkeuksena tietysti kauden viimeiset kisat, jos mestaruus olisi toisen ulottuvilla.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Bottaksen täytyy ottaa jatkossa se linja, ettei kysele mitään ohituslupia vaan menee ohi.
Ilmeisesti näin toimikin aluksi, jonka jälkeen Massa alkoi itkeä tiimiradiossa, että Valtteri törmäsi häneen. Mitään kontaktia ei kuitenkaan ilmeisesti missään vaiheessa ollut?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vaikka rangaistus olisi kuinka suuri, sillä ei ole mitään tekemistä virheiden esiintymistodennäköisyyteen. Vai sinkoiliko irtorenkaat varikolla useammin ennen 2010-lukua, kun siitä ei rangaistu, kuin nykyään?
Sinkoili. Stopit on viety nykyään niin äärimmilleen, että huolellisuus kärsii. Siihen rangaistuksilla pyritään, tarkempaan huolellisuuteen matkaanpäästössä. Jos tallit laiminlyövät huolellisuudessa, se on piittaamattomuutta, josta sopiikin rangaista, irtorenkaat kun ovat potentiaalisesti hengenvaarallisia.

Mokahan ei siis yleensä ole renkaanvaihtajan, vaan "tikkarimiehen" (tai valosysteemin hoitajan), joka laskee kuskin liikkeelle, vaikkei yksi rengasmies ole valmis. Myös kuski voi lähteä ennen aikojaan, kuten toisinaan on nähty, mutta harvemmin renkaanvaihdon yhteydessä, jossa auto nostetaan ylös asfaltista.
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Tämähän alkaa mennä mielenkiintoiseksi. Kaksi kisaa ja tallissa muhii iso riita!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Ja sitten on myös laitteistonopeus. Jo aikanaan 1980-luvulla pelättiin f1:n varikkomiehistön turvallisuudesta ja irtorenkaista silloin kun renkaat vaihdettiin tuolloisten standardien mukaan liian nopeasti. Alle 8 sekunnin pysähdys nähtiin liian nopeana ja kuin taikaiskusta vähäksi aikaa pulttipyssyjen nopeus hidastui renkaanvaihdon kanssa silmissä ja seuraavan kerran renkaanvaihtojen liika nopeus puhutti 1990-luvun alussa kun renkaita vaihdettiin nopeimmillaan lähes samaan tahtiin kuin nykyään. Sittemmin välitankkausaika taas hieman hidasti nopeutta.

Puhumattakaan, että vanhan ajan ns. Vaarallisen nopeuden rajoitus varikolla muuttui ihan oikeaksi varikkonopeusrajoitukseksi vuodesta 1994 eteenpäin. Ja sittemmin kyseinen toimenpide nopeutui kun pulttipyssyssä ryhdyttiin käyttämään heliumia ja ilmanpaineistusta parannettiin. Nykyään saattaa olla jo liiankin nopeaa se varikkokäynti. No ainahan niitä voitaisiin rajoittaa rajoittamalla pulttipyssyjen pyörimistä nopeuttavaa materiaalia ja kiristämällä myös pultteja.

Toki mitään 1970-luvun valtavia ja hitaita mutterinvääntimiä ei ehkä kannata tuoda takaisin, mutta sellainen vähän vanhempi pulttipyssymenetelmä voisi olla parempi ratkaisu. Ja renkaanvaihtaja yhdessä pulttajan kanssa ei suinkaan aina ole syyllinen varikko-onnettomuuteen. Kuten Webbis totesi niin myös valojärjestelmä tai tikkarimies (usein tiimin päämekaanikko vaikka muukin voi olla päämekaanikko asemaltaan kuin tikkarimies tilanteessa) voi olla syyllinen tai laukaiseva tekijä ilman syyllisyysolettamaa varikkokäyntitilanteessa.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Tämähän alkaa mennä mielenkiintoiseksi. Kaksi kisaa ja tallissa muhii iso riita!
Niinpä! Massa on kuitenkin ajanut kolmen maailmanmestarin tallikaverina. Olisko jotain oppinut... kukaan noista kolmesta herrasta ei olisi kyllä lopussa tallikaveria päästänyt edelle! Hyvä vaan että tulee äksöniä, toivottavasti ei kuitenkaan mitään törkeyksiä.
 

Water

Well-known member
Liittynyt
25.7.2013
Viestit
87
Eiköhän Massan pitäisi päättää, onko hän se, joka pyytää tallia hoitamaan tallikaverien väliset taistelut ("pyytää" tarkoittaa tässä "huutaa radioon ja käskee"), vai se, joka vähät välittää tallin sanomisista ja puskee täysillä loppuun asti. Molempia hän ei voi olla. Vaikka moiset määräykset olivat Williamsilta hölmö veto (samaten varikkostrategiat), ei kyllä ymmärrystä Massan käytökselle heru.

Ricciardo on uusi Webber ja Hülkenberg pistelee taas kovaa. Kobayashin ajelu oli hienoa katseltavaa, kun peräti pystyi jotenkin vastaamaan haasteisiin Caterhamillaan, joskin vastustajana oli mm. Lotus. Grosjeankin pääsi maaliin, peräti kultainen ananas jäi käteen.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Mokahan ei siis yleensä ole renkaanvaihtajan, vaan "tikkarimiehen" (tai valosysteemin hoitajan), joka laskee kuskin liikkeelle, vaikkei yksi rengasmies ole valmis. Myös kuski voi lähteä ennen aikojaan, kuten toisinaan on nähty, mutta harvemmin renkaanvaihdon yhteydessä, jossa auto nostetaan ylös asfaltista.
Itse olen käsittänyt, että valot ovat automaattisia. Kun pulttipyssyt ja tunkit on poistettu, vaihtuu valo automaattisesti. Silloin alunperin kun Ferrari ton systeemin toi, taisi olla "valomies" käytössä, mutta ei enää.

Liikaa on tullut huolimattomuuksia renkaiden kiinnityksissä. Jos siitä todella halutaan tehdä turvallista, pitäisi olla pakollinen aika minkä auton täytyy olla paikallaan, vaikka 5 sekunttia.
 
Viimeksi muokattu:

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Jos ei ala Kimi bahrainissa ottamaan kunnon pisteitä ja Alonso karkaa, niin se voisi olla siinä se kausi.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Eiköhän Massan pitäisi päättää, onko hän se, joka pyytää tallia hoitamaan tallikaverien väliset taistelut ("pyytää" tarkoittaa tässä "huutaa radioon ja käskee"), vai se, joka vähät välittää tallin sanomisista ja puskee täysillä loppuun asti. Molempia hän ei voi olla. Vaikka moiset määräykset olivat Williamsilta hölmö veto (samaten varikkostrategiat), ei kyllä ymmärrystä Massan käytökselle heru.
totta :nope:
 
Ylös