Formula 1 - 2014 - Bahrain - Kilpailu

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Ei kyllä kovin turvalliselta vaikuta toi keularatkaisu. :nope: Toi matala keula toimii hyvänä luiskana. En tiedä, olisiko Gutierrez kaatunut samalla tavalla viime vuonna.
Gutierrezin takarengas osui takaapäin pastorin eturenkaaseen ja pomppasi korkeuksiin.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Pitää kyllä sanoa että aivan paskaa tuo mutkan ulostulossa toisen puristaminen ulos. Kusipäistä hommaa mutta minkäs teet kun se on sallittua. Tässä kisassa sitä näkyi paaaaaljon.
 

spessu

Well-known member
Liittynyt
15.2.2009
Viestit
379
Miksi muuten Massa otettiin viimeistä kertaa varikolle ennen Bottasta? Bottaksella taisi kuitenkin olla vanhemmat renkaat. Kylläpä pisti ärsyttämään, kun tiesi jo heti siinä vaiheessa, että Massa olisi Bottaksen edessä Bottaksen varikkopysähdyksen jälkeen.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Erittäin hieno kisa, onnettomasta suomalais-panoksesta huolimatta. :thumbup:

Kimin osalta kirveen olen lyönyt kaivon kanteen pystyyn, se on siitä helppo keikauttaa alas kaivoon jos meininki jatkuu tällaisena vielä pari kisaa.

Bottaksen osalta on hieman surkuhupaisaa se että sekä mies että tiimi sössii mahkuja, kun niitä ois. Vähän amatöörimäinen kuva koko Williamsin taktisesta osaamisesta. Eikä Valtteri itse ole puhtain paperein selvinnyt vielä yhdessäkään kisassa.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Miksi muuten Massa otettiin viimeistä kertaa varikolle ennen Bottasta? Bottaksella taisi kuitenkin olla vanhemmat renkaat. Kylläpä pisti ärsyttämään, kun tiesi jo heti siinä vaiheessa, että Massa olisi Bottaksen edessä Bottaksen varikkopysähdyksen jälkeen.
Oiskohan se itse halunnut aikaisemman stopin kun ensin kyseli tallimääräystä eikä omin avuinkaan ohi päässyt. Vähemmän tuhlaantui aikaa näin kun tuli sisään Bottasta aiemmin.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Voihan...

Ketuttaa kyllä niin pirusti että meni loistavista ennakkoasetelmista huolimatta ihan vihkoon suomalaisten kisa. Tuon Kiminkin puolesta harmittaa kun on jonkin verran epäonneakin ollut mukana tällä kaudella. Malesiassa Magnussenin tööttäys ja Bahrainissa, vaikka Kimi itse kyllä lähdön vähän munasi, niin se turva-auto siinä lopussa ei ainakaan Kimin taktiikka auttanut yhtään.

Mutta paremmalla lähdöllä ja ilman turva-autoa, luulen että olisi silti ollut vain yhdeksäs, juuri Alonson edessä. Eli sinänsä ei suurta merkitystä. Sääli homma on vain se että Alonso taas lipsahti ohi. Kiinassa ei enää saisi niin käydä!

Williamssin ja Bottaksen osalta sen verran, että ihmetyttää kyllä kummasti että miten noin pitkät F1-perinteet omaavassa tallissa sähelletään taktiikoiden kanssa kisasta toiseen. Ensin ei harjotuksissa haluta kuskeja ajattaa. Sitten aika-ajoissakin outoa meininkiä oli, Q1:ssa mennään vasta ihan lopussa pehmeillä renkailla (eikö williamssilla muuten kerkeä top 16:sta? ) ja Q2 heti kärkeen radalle kovemmilla! Siellähän niitä pehmeitä tarvitaan. Kisassa sitten oli kaikki vauhti hävinny ja rengaskuluma kovempaa kuin mitä oli odotettu (olisiko kannattanut ne treenit ajaa). Ja kuten joku aikaisemmin totesi, ei se Bottaskaan ihan täysin puhtain paperein ole näistä alkukauden kisoista selvinnyt. Mutta Bottakseen kyllä luotan edelleen vahvasti ja luulen että Vale itsekkin tietää että tehtävää on.

Loistava kilpailu kyllä muuten oli.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Sitten aika-ajoissakin outoa meininkiä oli, Q1:ssa mennään vasta ihan lopussa pehmeillä renkailla (eikö williamssilla muuten kerkeä top 16:sta? )
Tuohan on ainoa fiksu ratkaisu periaatteessa ihan turha käydä kovilla ajamassa, kun käytännössä kaikki joutuu pehmeillä ajamaan kuiteski. Mersut pääsee kovilla jatkoon ja joku muu pienellä tuurilla. Toiseen osioon voi käyttää sen jälkeen kaksi settiä pehmeitä ja sen lisäksi on vielä viimeiseen osioon se yksi uusi pehmeitä, jota ei voi muualla käyttää. Se pieni hyöty tuossa olisi, jos kovilla pääsee jatkoon jää viimeiseen osioon toinen setti pehmeitä tai kisaan yksi käyttämätön. Toisessa osiossa kovilla ajamisen hyöty on se, että säästää toisen setin pehmeitä eli haetaan tuntumaa rataan, eikä aikaa periaatteessa voisi senkin hoitaa yhdellä vedolla, jos itseluottamus kohdillaan.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Tuohan on ainoa fiksu ratkaisu periaatteessa ihan turha käydä kovilla ajamassa, kun käytännössä kaikki joutuu pehmeillä ajamaan kuiteski. Mersut pääsee kovilla jatkoon ja joku muu pienellä tuurilla. Toiseen osioon voi käyttää sen jälkeen kaksi settiä pehmeitä ja sen lisäksi on vielä viimeiseen osioon se yksi uusi pehmeitä, jota ei voi muualla käyttää. Se pieni hyöty tuossa olisi, jos kovilla pääsee jatkoon jää viimeiseen osioon toinen setti pehmeitä tai kisaan yksi käyttämätön. Toisessa osiossa kovilla ajamisen hyöty on se, että säästää toisen setin pehmeitä eli haetaan tuntumaa rataan, eikä aikaa periaatteessa voisi senkin hoitaa yhdellä vedolla, jos itseluottamus kohdillaan.
Njoo, totta tuokin. Silti ihmetyttää Williamssin jotkut valinnat. Luulisi että taktiikkapuolelta kokemusta löytyisi. Toivotaan että lähtisivät Kiinaan hieman viisaampina. Nämä alkukauden kisat ovat niitä iskun paikkoja. Kehityskäyrä Williamsilla hieman huolettaa sillä nyt jos Force Indiatkin tulevat jo ohi ja Red Bull jonka ei pitänyt olla vahva Bahrainissa.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Williamssin ja Bottaksen osalta sen verran, että ihmetyttää kyllä kummasti että miten noin pitkät F1-perinteet omaavassa tallissa sähelletään taktiikoiden kanssa kisasta toiseen. Ensin ei harjotuksissa haluta kuskeja ajattaa. Sitten aika-ajoissakin outoa meininkiä oli, Q1:ssa mennään vasta ihan lopussa pehmeillä renkailla (eikö williamssilla muuten kerkeä top 16:sta? ) ja Q2 heti kärkeen radalle kovemmilla! Siellähän niitä pehmeitä tarvitaan.
Menikö Bottaksen aika-ajo sitten jotenkin huonosti, vai mikä taktikoissa ihmetyttää noin paljon? Jos ollaan riittävän varmoja omasta suorituskyvystä, radalla lähdetään viimeisenä kun pito on parhaimmillaan ja jätetään kaikki yhden kierroksen varaan. Tämän puolesta puhuu perjantain testitkin. Williams oli nopein talli kautta edeltävissä Bahrainin testeissä, eikä näin ollen kokenut tarpeelliseksi kuluttaa autoa ja moottoria ajelemalla perjantaina huvikseen ympyrää kun lisädatalle ei ollut tarvetta.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Menikö Bottaksen aika-ajo sitten jotenkin huonosti, vai mikä taktikoissa ihmetyttää noin paljon? Jos ollaan riittävän varmoja omasta suorituskyvystä, radalla lähdetään viimeisenä kun pito on parhaimmillaan ja jätetään kaikki yhden kierroksen varaan. Tämän puolesta puhuu perjantain testitkin. Williams oli nopein talli kautta edeltävissä Bahrainin testeissä, eikä näin ollen kokenut tarpeelliseksi kuluttaa autoa ja moottoria ajelemalla perjantaina huvikseen ympyrää kun lisädatalle ei ollut tarvetta.
Eihän se aika-ajo nyt huonosti mennyt, en sitä tarkoittanut. Erikoista vain nähdä, että talli joka on teoriassa tällä hetkellä mukana kärkipään taisteluissa, tekee asiat niin eri tavalla kuin kilpailijansa. Mielestäni F1 maailmassa aika harvinaista.

Ja siis enemmän ihmettelin sitä, että mihin se Williamssin vauhti hävisi kisassa, kun esimerkiksi Force Indiakin oli niin paljon nopeampi. Ja Red Bullkin livahti ohi, vaikka ei heille suotuisa rata pitänyt Bahrain ollakkaan. Mietin vain, että olisiko perjantain treeneissä kuitenkin voitu oppia jotain rengas kulumasta ja/tai säätöjen tekemisestä kisaa varten.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Ja siis enemmän ihmettelin sitä, että mihin se Williamssin vauhti hävisi kisassa, kun esimerkiksi Force Indiakin oli niin paljon nopeampi. Ja Red Bullkin livahti ohi, vaikka ei heille suotuisa rata pitänyt Bahrain ollakkaan.
Ainakin Williams teki muita kärkitiimejä yhden varikkkostopin enemmän mikä ei jälkiviisaasti ajateltuna ollut välttämättä se paras valinta. Sillä luultavasti hävittiin sijoituksia.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Ainakin Williams teki muita kärkitiimejä yhden varikkkostopin enemmän mikä ei jälkiviisaasti ajateltuna ollut välttämättä se paras valinta. Sillä luultavasti hävittiin sijoituksia.
Bottas sanoi, että tarkoitus oli tehdä vain kaksi stoppia, mutta rengaskuluma yllätti, joten ylimääräinen stoppi ei ollut suunniteltu. Josta tullaankin siihen, että olisiko kuitenkin kannattanut viettää enemmän aikaa radalla harjoituksissa...
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13802
Bottas sanoi, että tarkoitus oli tehdä vain kaksi stoppia, mutta rengaskuluma yllätti, joten ylimääräinen stoppi ei ollut suunniteltu. Josta tullaankin siihen, että olisiko kuitenkin kannattanut viettää enemmän aikaa radalla harjoituksissa...
Varmaankin, mutta ymmärrettävästi myös päättivät luottaa sitten liikaakin aiempaan dataan. Noh, tulevissa radoissa ei talvitestipohjaa olekaan joten katse sen mukaan eteenpäin...
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Bottas sanoi, että tarkoitus oli tehdä vain kaksi stoppia, mutta rengaskuluma yllätti, joten ylimääräinen stoppi ei ollut suunniteltu. Josta tullaankin siihen, että olisiko kuitenkin kannattanut viettää enemmän aikaa radalla harjoituksissa...
Eikös Massa ajanut hyvin kierroksia harkoissa. Vale lainasi autoa Nasrille ja ajoi pari lyhyttä vetoa kun pääsi itse rattiin. Silti molemmat tekivät kisassa 3 stoppia, eli ei Vale ainakaan tallikaverilleen antanut tasoitusta sillä että ajoi harkoissa vähemmän.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Eikös Massa ajanut hyvin kierroksia harkoissa. Vale lainasi autoa Nasrille ja ajoi pari lyhyttä vetoa kun pääsi itse rattiin. Silti molemmat tekivät kisassa 3 stoppia, eli ei Vale ainakaan tallikaverilleen antanut tasoitusta sillä että ajoi harkoissa vähemmän.
Erikoista logiikkaa (tai oikeastaan sen täydellistä puutetta). Totta kai Vale antoi tasoitusta kun ajoi vähemmän. Ei tuo millään tavalla todista muuta.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Erikoista logiikkaa (tai oikeastaan sen täydellistä puutetta). Totta kai Vale antoi tasoitusta kun ajoi vähemmän. Ei tuo millään tavalla todista muuta.
Tässä keskustelu taitaa mennä hieman ohi..

Webber meinasi, että kun Valella oli tarkoitus tehdä vain kaksi stoppia, mutta tekikin kolme, niin eikö olisi kannattanut ajaa enemmän harjoituksissa.

Skenejeesus taas meinaa, että Massa ajoi harjoituksissa enemmän, mutta teki silti kolme stoppia. Eli olisiko se ajaminen auttanut yhtään kun ei kerta Massankaan kohdalla auttanut? Eli kun molemmat teki kolme stoppia, niin voisi ajatella, että ihan sama ajoiko harkoissa tai ei..
Skenejeesuksen maininta tasoituksen antamisesta tarkoittaa, ettei ole ollenkaan selvää, että Vale olisi pärjännyt yhtään paremmin vaikka olisi ajanut harkoissa enemmän.

Eli ei ole selvää, että Vale antoi mitään "näkyvää tasoitusta.."
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9345
Williamsit olivat jokaisessa harjoituksessa vähillä kierroksilla. Tässä jokaisen harjoitussession top 5: vähiten kierroksia ajaneet. Listasin mukaan myös eniten ajaneen.

FP1
1. Hülkenberg 10
2. Massa 11
3. Rosberg 13
4. Hamilton/Nasr 14
22. Frijns 35

FP2
1. Bottas 9
2. Chilton 10
3. Massa/Sutil 13
5. Bianchi 15
22. Perez 40

FP3
1. Massa/Button/Magnussen/Vettel 8
5. Perez/Bottas 10
22. Sutil 24
 
Ylös