Formunaattor
Well-known member
- Liittynyt
- 8.4.2014
- Viestit
- 593
Mielestäni täksi kaudeksi tehdyt sääntömuutokset ovat pääasiassa hyviä. Kuskit joutuu tosissaan ajamaan autoa enemmän kuin aikaisemmin huonomman pidon ja isomman väännön ansiosta. Kisat ovat olleet suhteellisen mielenkiintoisia (varsinkin Bahrain) mersun ylivoimasta huolimatta, ja hienoa oli nähdä että Bahrainissa jäätiin viime vuoden paaluajasta vain 0,8 sekuntia! Autojen vauhdillinen potentiaali on siis huima.
Äänet ovat tietenkin hieman pettymys viime vuoteen verrattuna. Itselleni se ei varsinaisesti mikään ongelma ole, mutta ymmärrän niitä keille se on isompi ongelma. En silti ymmärrä tätä keskustelua että nyt pitää keksiä joku keino että niitä on enemmän. Kohta siellä on sitten joku kaiutin auton takapäässä ärjymässä moottoriääniä jos niitä tällä lailla väkisin keinotekoisesti pitää saada.
Isompi ongelma mielestäni on tämä bensan/moottorin/renkaiden säästely kysymys. Oskari Saari sanoi Bahrainin kisaa alustavassa lähetyksessä, että emmehän me ole mitään säästelyä kilpailuissa nähneet, ja tämä onkin tietyssä määrin totta. Bahrainissa varsinkin tuntui että läpi kisan käytiin kuumia taisteluita sijoituksista siellä täällä, ja se on juuri sitä mitä varmasti kaikki haluavat nähdä. MUTTA, pelkästään se, että tämmöistä keskustelua käydään, kertoo jo jotain. Ja kyse on myös mielestäni jossain määrin tietynlaisesta mielikuvasta tai "illuusiosta" mikä F1 sirkuksesta katsojille välittyy. Nyt varmasti monella jyllää takaraivossa kisan aikana, että joutuukohan tuo kuski säästelemään jossain vaiheessa vai ei ja että pystyykö tuo puolustamaan enää sijoitustaan jos takana ajava saa kiinni. Nimenomaan se pelkkä AJATUSKIN siitä, että joku joutuu mahdollisesti bensaa säästämään kisan aikana, on täysin karmiva. Ja jo pelkästään sen takia mielestäni bensarajaa tulisi nostaa, jotta tämmöistä keskustelua ei jouduttaisi käymään. Ja jos joku ohitetaan helpon näköisesti, niin se varmastikkaan ei johdu sitten siitä, että pitää säästää.
Samoin myöskin bensan virtaus määrää voisi nostaa, jotta koneista saisi enemmän tehoa ja kierroksia irti (ehkä jopa enemmän ääntä? ). Ymmärrän kyllä ne syyt miksi se rajoitus on.
Ehdotukseni olisi siis tämä:
Kisassa käytettävän bensan maksimäärä 100kg -> 120/125kg
Bensan maksimivirtaus 100kg/h -> 120/125kg/h
Moottoreita käytettäväksi kauden aikana nykyisen viiden sijasta ainakin joku 7-10.
Ymmärrän että tuo vika kohta nostaisi ehkä hieman kustannuksia, mutta kuinka paljon sitten oikeasti? Kyllähän ne nytkin joutuu rakentamaan enemmän kuin 5 moottoria kauden aikana, jos vaikka yksi tai kaksi sattuisi leviämään.
Lisäksi vaihdevälitysten säätökielto kauden aikana on täysin naurettava. Miksi? Siinähän ei voita kukaan. Ei kuski eikä tiimi, ja luulisi että autot kuluttaisivat vielä vähemmän jos välitykset saisi optimoida kullekkin radalle.
Mitä mieltä te olette? Kertokaa mielipiteenne, ja jakakaa omia ideoitanne ensi vuodeksi!
Äänet ovat tietenkin hieman pettymys viime vuoteen verrattuna. Itselleni se ei varsinaisesti mikään ongelma ole, mutta ymmärrän niitä keille se on isompi ongelma. En silti ymmärrä tätä keskustelua että nyt pitää keksiä joku keino että niitä on enemmän. Kohta siellä on sitten joku kaiutin auton takapäässä ärjymässä moottoriääniä jos niitä tällä lailla väkisin keinotekoisesti pitää saada.
Isompi ongelma mielestäni on tämä bensan/moottorin/renkaiden säästely kysymys. Oskari Saari sanoi Bahrainin kisaa alustavassa lähetyksessä, että emmehän me ole mitään säästelyä kilpailuissa nähneet, ja tämä onkin tietyssä määrin totta. Bahrainissa varsinkin tuntui että läpi kisan käytiin kuumia taisteluita sijoituksista siellä täällä, ja se on juuri sitä mitä varmasti kaikki haluavat nähdä. MUTTA, pelkästään se, että tämmöistä keskustelua käydään, kertoo jo jotain. Ja kyse on myös mielestäni jossain määrin tietynlaisesta mielikuvasta tai "illuusiosta" mikä F1 sirkuksesta katsojille välittyy. Nyt varmasti monella jyllää takaraivossa kisan aikana, että joutuukohan tuo kuski säästelemään jossain vaiheessa vai ei ja että pystyykö tuo puolustamaan enää sijoitustaan jos takana ajava saa kiinni. Nimenomaan se pelkkä AJATUSKIN siitä, että joku joutuu mahdollisesti bensaa säästämään kisan aikana, on täysin karmiva. Ja jo pelkästään sen takia mielestäni bensarajaa tulisi nostaa, jotta tämmöistä keskustelua ei jouduttaisi käymään. Ja jos joku ohitetaan helpon näköisesti, niin se varmastikkaan ei johdu sitten siitä, että pitää säästää.
Samoin myöskin bensan virtaus määrää voisi nostaa, jotta koneista saisi enemmän tehoa ja kierroksia irti (ehkä jopa enemmän ääntä? ). Ymmärrän kyllä ne syyt miksi se rajoitus on.
Ehdotukseni olisi siis tämä:
Kisassa käytettävän bensan maksimäärä 100kg -> 120/125kg
Bensan maksimivirtaus 100kg/h -> 120/125kg/h
Moottoreita käytettäväksi kauden aikana nykyisen viiden sijasta ainakin joku 7-10.
Ymmärrän että tuo vika kohta nostaisi ehkä hieman kustannuksia, mutta kuinka paljon sitten oikeasti? Kyllähän ne nytkin joutuu rakentamaan enemmän kuin 5 moottoria kauden aikana, jos vaikka yksi tai kaksi sattuisi leviämään.
Lisäksi vaihdevälitysten säätökielto kauden aikana on täysin naurettava. Miksi? Siinähän ei voita kukaan. Ei kuski eikä tiimi, ja luulisi että autot kuluttaisivat vielä vähemmän jos välitykset saisi optimoida kullekkin radalle.
Mitä mieltä te olette? Kertokaa mielipiteenne, ja jakakaa omia ideoitanne ensi vuodeksi!