Sääntöjen hienosäätöä kaudeksi 2015

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Mielestäni täksi kaudeksi tehdyt sääntömuutokset ovat pääasiassa hyviä. Kuskit joutuu tosissaan ajamaan autoa enemmän kuin aikaisemmin huonomman pidon ja isomman väännön ansiosta. Kisat ovat olleet suhteellisen mielenkiintoisia (varsinkin Bahrain) mersun ylivoimasta huolimatta, ja hienoa oli nähdä että Bahrainissa jäätiin viime vuoden paaluajasta vain 0,8 sekuntia! Autojen vauhdillinen potentiaali on siis huima.

Äänet ovat tietenkin hieman pettymys viime vuoteen verrattuna. Itselleni se ei varsinaisesti mikään ongelma ole, mutta ymmärrän niitä keille se on isompi ongelma. En silti ymmärrä tätä keskustelua että nyt pitää keksiä joku keino että niitä on enemmän. Kohta siellä on sitten joku kaiutin auton takapäässä ärjymässä moottoriääniä jos niitä tällä lailla väkisin keinotekoisesti pitää saada.

Isompi ongelma mielestäni on tämä bensan/moottorin/renkaiden säästely kysymys. Oskari Saari sanoi Bahrainin kisaa alustavassa lähetyksessä, että emmehän me ole mitään säästelyä kilpailuissa nähneet, ja tämä onkin tietyssä määrin totta. Bahrainissa varsinkin tuntui että läpi kisan käytiin kuumia taisteluita sijoituksista siellä täällä, ja se on juuri sitä mitä varmasti kaikki haluavat nähdä. MUTTA, pelkästään se, että tämmöistä keskustelua käydään, kertoo jo jotain. Ja kyse on myös mielestäni jossain määrin tietynlaisesta mielikuvasta tai "illuusiosta" mikä F1 sirkuksesta katsojille välittyy. Nyt varmasti monella jyllää takaraivossa kisan aikana, että joutuukohan tuo kuski säästelemään jossain vaiheessa vai ei ja että pystyykö tuo puolustamaan enää sijoitustaan jos takana ajava saa kiinni. Nimenomaan se pelkkä AJATUSKIN siitä, että joku joutuu mahdollisesti bensaa säästämään kisan aikana, on täysin karmiva. Ja jo pelkästään sen takia mielestäni bensarajaa tulisi nostaa, jotta tämmöistä keskustelua ei jouduttaisi käymään. Ja jos joku ohitetaan helpon näköisesti, niin se varmastikkaan ei johdu sitten siitä, että pitää säästää.

Samoin myöskin bensan virtaus määrää voisi nostaa, jotta koneista saisi enemmän tehoa ja kierroksia irti (ehkä jopa enemmän ääntä? ). Ymmärrän kyllä ne syyt miksi se rajoitus on.

Ehdotukseni olisi siis tämä:

Kisassa käytettävän bensan maksimäärä 100kg -> 120/125kg
Bensan maksimivirtaus 100kg/h -> 120/125kg/h
Moottoreita käytettäväksi kauden aikana nykyisen viiden sijasta ainakin joku 7-10.

Ymmärrän että tuo vika kohta nostaisi ehkä hieman kustannuksia, mutta kuinka paljon sitten oikeasti? Kyllähän ne nytkin joutuu rakentamaan enemmän kuin 5 moottoria kauden aikana, jos vaikka yksi tai kaksi sattuisi leviämään.

Lisäksi vaihdevälitysten säätökielto kauden aikana on täysin naurettava. Miksi? Siinähän ei voita kukaan. Ei kuski eikä tiimi, ja luulisi että autot kuluttaisivat vielä vähemmän jos välitykset saisi optimoida kullekkin radalle.

Mitä mieltä te olette? Kertokaa mielipiteenne, ja jakakaa omia ideoitanne ensi vuodeksi!
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Lisätäkseni vielä aloitusviestiini tuohon bensan määrään liittyen, niin eihän sitä autoa ole tietenkään pakko tankata täyteen, ja jos tiimi/kuski päättää ns. alitankata auton, ja sitten joudutaan kisan aikana sitä bensaa säästää, nii sittenhän se onkin ihan oma vika. Mutta on mielestäni väärin että käytännössä säännöt sanelevat asian niin, että hyvin todennäköisesti kaikki joutuvat jossain vaiheessa säästämään. Ja se luo outoja ja epäluonnollisia tilanteita kisassa helposti.

Ja esimerkiksi Ferrarihan se taitaa ainakin kärsiä tästä bensarajasta (huhujen mukaan). Emme siis tällä hetkellä voi nähdä Ferrarin todellista kisavauhtia, koska säästely.

Anteeksi kovasti säästää/säästely sanan ylikäyttö :D
 

TumBero

Well-known member
Liittynyt
26.3.2012
Viestit
184
Ei jumalauta, jos sinne joku kaiutin tungetaan kiinni. Mun mielestäni nykyiset äänet on ihan kivat, tietty sitä ääntä vois lähtee enemmänkin.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Mutta eipä noita bensarajoituksia todellakaan tarvitse ensi kaudeksi nostaa. Tälle kaudellekin ne riittävät riittävä hyvin, ja ensi vuodeksi saa kuitenkin taas kehittää mottia aika reippaastikin.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Ja mitähän se muuttais, jos virtausraja ja bensanmäärä nostettais samassa suhteessa? Autoissa olis lisää tehoja, mut säästely pysyis samana.

Lähetetty minun Desire HD laitteesta Tapatalkilla
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pidin uutta polttoainesääntöä etukäteen kovana, mutta tähänastinen on jo osoittanut, että haaste oli jopa liian helppo. Bensamäärä ei ole ongelma. Säästelyä ei ole nähty viime kautta enemmän - tai pikemmin kuultu radioviesteistä, eihän sitä millään tavalla näe. Tai no, tällä kaudella näkee vilkkuvasta takavalosta.

Tehoja jotkut ovat toivoneet lisää, mutta jos aiemman ennustukseni mukaisesti (ja kuten edelleen näyttää) Monzassa tullaan ajamaan all-time paaluaikaennätys, niin mihin sitä lisätehoa muka tarvitaan? Ollakseen täysiä raakileita autot ovat huolestuttavan nopeita jo näin aikaisessa vaiheessa elinkaartaan.

Moottorikiintiöstä valittaminen tässä vaiheessa kautta on vähän turhaa. Katsotaan nyt ensin handlaavako tallit tämänkin vaivattomasti.

Moottoriääntä ei tarvitse koventaa, pitää vain nostaa tehosteäänen volyymia suhteessa selostukseen (kuten on jo tehtykin).
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Itsekkään en tuosta ääni puolesta välitä yhtään, koska katson kisat kumminki telkkarista. Ja jos joskus paikanpäälle eksyisin, niin mieluummin katsoisin ihan ilman mitään peltoreita kuin niiden kanssa. Mutta jos ääntä on pakko saada niin revitään pakoputki irti, kyllä sitten on ääntä.

Bensansäästö rajoitukset, on niin keinotekoinen idea kuin vain voi olla. Ehkä hiukan lisää bensaa voisi olla asiallista, mutta ei todellakaan tälle kaudelle. Sääntöjä ei vekslata kesken. Virtausnopeudet menee vähän yli hilseen, mutta se FIA:n selitys vaikutti aika asialliselta, joten tuommoinen sääntö voi olla paikallaan. Onko se sitten sopivan kokoinen, en osaa sanoa.

Sitä paljonko moottoreita tarvitaan kauden aikana, niin katsotaan missä vaiheessa poksahtaa ensimmäinen mylly ja ruvetaan arpomaan sopivaa määrää. Optimi olisi mielestäni semmoinen jossa tarvittavien myllyjen määrä olisi yhden enemmän kuin mitä niitä on saatavilla, tulisi sitä moottori taktikointia sitten.

Sitten tuo aeropuoli, josta kukaan ei ole sanonut vielä mitään. Nuo nykyiset keulat on ihan jees, siivet on ihan jees, ei valittamista. Mutta omaan silmään nuo on-board kameran kuvat näyttää todella törpöiltä, koska nokka "loppuu". Ja sitten pahimmassa tapauksessa se vielä vähän jatkuu siellä myöhemmin (mäkki). En tiedä onko mitenkään realistista toivoa että tulisi sääntö jolla nuo nokat saisi laskemaan vielä vähän tasaisemmin.

Ja DRS:n tilalle voitaisiin kehittää jotain parempaa, se on kökkö järjestelmä. Ei kuulu autoiluun. KERS tai mikä se nykyisin onkaan on hyvä, mutta joku heiluva siipi...

Renkaat on hyvät, ei muuteta enää.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Itsekkin kyllä yllätyin positiivisesti siitä, että yllättävän hyvin tallit ovat handlanneet tämän bensarajoituksen. Mutta pointtina tässä on se, että on vaan jotenkin niin absurdia ajatella, että kesken kilpailun täytyy himmailla vaikka periaatteessa sijoitusten puolesta siihen ei ole varaa. Koska varmasti jossain vaiheessa kisaa kaikkien on pakko säästellä.

Kuten aiemmin sanottiin, autot ovat äärimmäisen nopean oloisia ottaen huomioon että tekniikka on pantu uusiksi. On vain sääli, että tätä autojen todellista vauhtia pääsee näkemään vain aika-ajoissa. Tuolla toisessa ketjussa joku veikkaili, että Ferrarin huono kisavauhti johtuisi siitä, että heidän "power unittinsa" veisi enemmän bensaa kuin kilpailijoiden, ja siksi esimerkiksi Kimikin oli Bahrainissa (joka oli paljon bensaa syövä rata) aika-ajoissa viides, ja kisassa kymmenes. Ja olisi oikeastaan paremmalla lähdöllä ollut ehkä maksimissaan yhdeksäs. Eli Ferrarin todellista kisavauhtia ei nähdä, koska he joutuvat säästämään bensaa. Tietenkin jos yksi talli on suunnitellut uusiin sääntöihin huonosti sopivan moottorin, eihän se sitä tarkoita ettäkö ne säännöt pitäisi heti muuttaa (vaikka onkin kyseessä Ferrari ;D ), mutta on vain jotenkin moottoriurheilun hengen vastaista, että naapuritallilla menee paremmin koska heidän autonsa on ympäristöystävällisempi.

Ja ylipäätänsä Formuloissa pitäisi säilyttää semmoinen ns. "tekemisen vapaus", tarkoittaen että kaikkea ei tarvitsisi kieltää ja rajoittaa.

Totta taitaa olla sekin, että vain Bahrainissa tähän mennessä on tankattu autot täyteen, mutta olisiko tallit halunneet vielä vähän enemmän laittaa bensaa kyytiin? Entäs sitten kun mennään esimerkiksi sinne Monzaan? Riittääkö se 100 kiloa oikeasti siellä? Vaikka bensan määrää nostettaisiin, niin kyllähän se pieni kulutus silti palkitsee, koska ei tarvitse laittaa tankkia täyteen ja se säästää painossa. Itse kyllä toivon kovasti että ensi kaudeksi bensaa saisi ottaa vapaammin kyytiin. Olen varma, että se ei merkittävästi voimasuhteita muuttaisi, mutta antaisi kuljettajille ja talleille enemmän mahdollisuuksia ajaa kilpailun läpi. Jos se 100 kiloa riittää jollekkin, niin hyvä, mutta ei pitäisi mielestäni "rangaista" niitä autoja ja kuskeja joille se ei välttämättä riitä.

Toinen muutos ensi vuodeksi mitä kannattaisin, olisi autojen minipainojen muuttamista. Tällä kaudella auto ja kuski saavat yhdessä painaa vähintään 691 kiloa. Tämä on ajanut isompi kokoiset kuskin nääntymisen partaalle kun on pitänyt painoa pudottaa. Mitä jos määrättäisiin niin, että auto saisi minimissään painaa 625 kiloa, ja kuski penkkinsä kanssa vähintään 75 kiloa? Pienemmät kuskit laittaisivat sitten painoja vaikka penkin alle, jotta se 75kg tulisi täyteen. Tästä oli puhetta myös tuolla yhdessä toisessakin ketjussa.
 
Viimeksi muokattu:

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Toinen muutos ensi vuodeksi mitä kannattaisin, olisi autojen minipainojen muuttamista. Tällä kaudella auto ja kuski saavat yhdessä painaa vähintään 691 kiloa. Tämä on ajanut isompi kokoiset kuskin nääntymisen partaalle kun on pitänyt painoa pudottaa. Mitä jos määrättäisiin niin, että auto saisi minimissään painaa 625 kiloa, ja kuski penkkinsä kanssa vähintään 75 kiloa? Pienemmät kuskit laittaisivat sitten painoja vaikka penkin alle, jotta se 75kg tulisi täyteen. Tästä oli puhetta myös tuolla yhdessä toisessakin ketjussa.
Juu, kaikkea ei vain voi muistaa. Tuo olisi semmoinen muutos jonka voisi ensikaudelle todellakin tuoda, riittäisikö 10kg lisää niin sitten ei olisi noita ongelmia enää.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Juu, kaikkea ei vain voi muistaa. Tuo olisi semmoinen muutos jonka voisi ensikaudelle todellakin tuoda, riittäisikö 10kg lisää niin sitten ei olisi noita ongelmia enää.
Niin siis tarkoitin, että auton ja kuljettajan painot pidettäisiin erillään toisistaan. Eli siis kun tällä kaudella auto JA kuljettaja yhteensä saavat olla vähintään 691 kg, niin muutettaisiin se niin, auto itsessään saisi olla vähintään esim. 625kg, ja kuljettaja penkkeineen esim. 75kg. Näiden yhteispainoksi tulisi tietenki tuo 700kg, mutta rajana ei olisi 700 kilon yhteispaino, vaan tuo auton paino ja kuljettajan paino erikseen. Silloin jos autoa haluttaisiin kevyemmäksi, pitäisi se ylimääräinen paino oikeasti hioa siitä autosta pois, ei kuljettajasta.

Kuten joku täällä sanoikin, täksi kaudeksi ei enää mitää saa muuttaa. Näillä mennään nyt. Ja niin kuin totesin, itsekkin olen pääpiirtein erittäin tyytyväinen uusiin sääntöihin. Eikä ensikaudeksikaan pitäisi mitään isoja muutoksia tehdä, vain pieniä "hienosäätöjä".
 

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
745
Sitten tuo aeropuoli, josta kukaan ei ole sanonut vielä mitään. Nuo nykyiset keulat on ihan jees, siivet on ihan jees, ei valittamista. Mutta omaan silmään nuo on-board kameran kuvat näyttää todella törpöiltä, koska nokka "loppuu". Ja sitten pahimmassa tapauksessa se vielä vähän jatkuu siellä myöhemmin (mäkki). En tiedä onko mitenkään realistista toivoa että tulisi sääntö jolla nuo nokat saisi laskemaan vielä vähän tasaisemmin.
Keuloja tullaan hienosäätämään ensi kaudeksi.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En nyt löytänyt kuka tämän jo aiemmin postasi foorumille ja minne, mutta Toto Wolff hienosti puki sanoiksi kritiikin järkevyyden:

Toto Wolff sanoi:
We are eight tenths (of a second) off (the) pole (time) from last year with a car that is 25 percent down on downforce, with much harder tyres, with 30 percent less fuel consumption, is heavier, with more power and more torque and greater straightline speed.
So what are we talking about? We are in a brilliant technical revolution and we are talking the sport down. Is it because we have an agenda? Somehow I don`t get it.
Intialainen lähde.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18208
Bahrainin paaluaikoja on aika järjetöntä vertailla erilaisten olosuhteiden takia. Katsotaan Kiinassa, jos päästään kuivalla ajamaan, kuinka paljon tämän kauden autot ovat hitaampia.

Otsikon aiheeseen, ei mulla mitään sääntöehdotuksia ole. Vähemmän rangaistuksia kuljettajille, thats it.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bahrainin paaluaikoja on aika järjetöntä vertailla erilaisten olosuhteiden takia. Katsotaan Kiinassa, jos päästään kuivalla ajamaan, kuinka paljon tämän kauden autot ovat hitaampia.
Se on totta, ettei Bahrainin ajat ole täysin vertailukelpoisia viime vuoteen. Mutta tässä vaiheessa on muutenkin aivan liian aikaista verrata viime kauteen, koska autojen on ennustettu nopeutuvan jo tämän kauden aikana 3-4 sekuntia kierroksella. Ei näiden uusien sääntöjen formuloiden vielä pidäkään olla vanhojen vauhdissa. Bahrain näytti, että hyvää kisailua näilläkin nähdään, eikä se vauhtiero mitenkään vaikuta kisan nautittavuuteen. Eikä olennaisesti näyt tv-kuvissa.

Jo tämän kauden jälkeen saatetaan olla tilanteessa, jossa vauhteja pitää alkaa taas suitsia.
 
Viimeksi muokattu:

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Jo tämän kauden jälkeen saatetaan olla tilanteessa, jossa vauhteja pitää alkaa taas suitsia.
Toivottavasti ei siihen kuitenkaan ryhdytä. Antaa kehityksen rullata vaan.

Toto Wolffin haastattelun itsekin luin, ja mies puhuu kyllä ihan asiaa. Totta kai ne ketkä on häviöllä aina valittaa jostain.

Toivoisin vaan, että se vauhdillinen potentiaali mikä näissä autoissa on, nähtäisiin myös aina itse kilpailuissa, ilman että sitä suorituskykyä jollain tavalla rajoitetaan. Ja en olisi niin varma että tällä kaudella joka kisassa näin tullaan näkemään. Toki sitten muutaman vuoden päästä voi olla että tuo 100 kiloakin riittää kaasu pohjaan meiningillä lähdöstä maaliin, mutta sitähän me emme voi tietää.

Toinen pelko tässä on se, että Mersun kovan tämänhetkisen etulyöntiaseman ansiosta he tulevat keikkumaan kärjessä vielä useamman vuoden. Ja en usko että Renault ja Ferrari onnistuvat ensi vuoden aikana niin paljon moottoreitaan kehittämään että saisivat Mersun etumatkan kokonaan kiinni. Tuskin siellä Mersunkaan tehtaalla seisoskellaan toimettomana. Tässä on toinen syy, miksi tätä bensa rajoitusta pitäisi vähän höllentää, jotta muut valmistajat voivat pohtia suorituskyvyllisiä juttuja ilman että tarvitsee miettiä bensan kulutusta. Mersun koneet kun tuntuvat olevan niitä suorituskykyisimpiä ja myöskin vähiten bensaa kuluttavia.

Kysymysmerkki on sitten mitä saa Honda aikaiseksi ensi vuonna.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toinen pelko tässä on se, että Mersun kovan tämänhetkisen etulyöntiaseman ansiosta he tulevat keikkumaan kärjessä vielä useamman vuoden. Ja en usko että Renault ja Ferrari onnistuvat ensi vuoden aikana niin paljon moottoreitaan kehittämään että saisivat Mersun etumatkan kokonaan kiinni. Tuskin siellä Mersunkaan tehtaalla seisoskellaan toimettomana. Tässä on toinen syy, miksi tätä bensa rajoitusta pitäisi vähän höllentää, jotta muut valmistajat voivat pohtia suorituskyvyllisiä juttuja ilman että tarvitsee miettiä bensan kulutusta. Mersun koneet kun tuntuvat olevan niitä suorituskykyisimpiä ja myöskin vähiten bensaa kuluttavia.
Ei taida olla teho tai bensankulutus kummankaan kilpailevan moottorivalmistajan suurin ongelma, vaan Ferrarilla se on paino ja Renault-talleilla (ainakin Red Bullilla aiemmin) jäähdytys. En hirvittävän paljon usko siihen, että sääntöjen höllentäminen vähentäisi Mersun etumatkaa (vaikka joku kirjoittikin, että huonoa pystyy parantamaan enemmän).

Tämä on nyt tämänhetkinen haaste ja jos olet huonompi, niin se on reilua, toiset ovat vain parempia. Mitä vapaampaa on, sitä enemmän eroja tulee. Edeltävät kaudet on menty tasapäistämisellä, ja nytkö vapauttamisella päästäisiin tasaisempaan kilpailuun? En ihan jaksa uskoa siihen.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Edellinen vastaava toikki tuotti minulle pettymyksen. Jouduin ikävä kyllä huomaamaan etteivät Jean Todt ja Bernie Ecclestone lukeneet sitä.
 
Ylös