Sääntöjen hienosäätöä kaudeksi 2015

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Edellinen vastaava toikki tuotti minulle pettymyksen. Jouduin ikävä kyllä huomaamaan etteivät Jean Todt ja Bernie Ecclestone lukeneet sitä.
Joo, tuskin tulevat tätäkään lukemaan. Mutta saahan sitä haaveilla ja spekuloida ;) Sehän on osa koko F1-sarjaa.

Toivottavasti pitävät kuitenkin säännöt pääpiirteittän samoina useamman vuoden ajan. Silti olen edelleen sitä mieltä, että muutamalla peliä hieman vapauttavalla muutoksella voitaisiin päästä muutamassa vuodessa semmoiseen tilanteeseen, jossa mestaruudesta taistelisi ihan loppuun asti ainakin kahden eri tallin kuljettajia, ilman että tarvitsisi kenenkään käydä mitään keskustelua siitä, että formuloita ajettaisiin jotenkin säästöliekillä kaikki rajoittamalla ja kieltämällä.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
En nyt löytänyt kuka tämän jo aiemmin postasi foorumille ja minne, mutta Toto Wolff hienosti puki sanoiksi kritiikin järkevyyden:
Intialainen lähde.
Toton kommentti on sinänsä asiaa, mutta siinä on 1 huomattava pointti: mersu on tällä hetkellä eri luokassa, kuin muut tallit. Turva-auton jälkeen kisan lopussa mersut oli keskimäärin n. 2 sekuntia kierroksella nopeampia kuin muut. Kun muut tallit luonnollisesti vertaavat F-ykkösten vauhtia alempiin luokkiin omasta lähtökohdastaan, niin heidän valittamisensa on paljon ymmärrettävämpää - joskin mersun vauhti osoittaa ettei se silti ymmärrettävyydestään huolimatta välttämättä ole perusteltua.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Ääniä ollaan ilmeisesti koventamassa. Saa nähdä miten tuo luonnistuu muuttamatta sääntöjä hirveästi

http://www.f1times.co.uk/news/display/08722
Tästä oli noissa Bahrainin kisan alkulähetyksissäkin puhetta ja kuulostaa ihan hyvältä. Tuskin kukaan moottoriurheilua seuraava voisi vastustaa kovia moottoriääniä. Toivottavasti se ratkaisu on sitten semmoinen ns. "aito" ja mekaaninen, eikä mikään "kun pakokaasun virtaus määrä kasvaa tietynlaiseksi niin silloin putkeen asennettu volyymin kovennus syntesisaattori aktivoituu ja alkaa luoda lisää ääntä". :D

Tulee mieleen uusi BMW M5, jossa on semmoinen järjestelmä että moottorin ääntä luodaan auton kaiuttimien avulla autoon sisälle, kun ei muuten tahdo kuulua.

Uudet moottoriäänethän ovat kyllä todella kivan kuulosia, ehkä juuri hieman liian hiljaiset. Ei silti minulle henk.kohtasesti mikään iso ongelma.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Paitsi ettei sem kehityksen voi antaa rullata kovinkaan pitkään vapaasit, kun ne ihmisen kestokyvyn rajat ovat yllättävän lähellä.
En näe miten nykysäännöillä tulisi rajat vastaan. Rajathan tulisivat kaiketi vastaan kiihtyvyyksien kasvaessa, mutta näillä säännöillä se ei vaikuta todennäköiseltä. Tuskin autoihin saadaan vuodessa tai parissa esim 50% lisää D-forcea. Niin vähän on sitä mihin voi vaikuttaa, ettei tekninen tai muu kehitys sitä voi kompensoida. Toki D-forcea löytyy lisää, mutta ei niin paljon...

Jos ajettas vieläkin samoilla säännöillä, kuin vaikka vuonna 2000 tai 1990, niin sitten tuo uhka olisi realistinen mielestäni.
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7203
Poraamalla reikiä pakosarjaan tai poistamalla tiivisteet?

:eek:
Tai sitten lisäämällä vartavasten F1-autojen äänten vahvistamista varten suunniteltu äänenvahvistin sopivaan paikkaan.

Toki jos huumorilinjalle lähdetään niin yksi vaihtoehto olisi kiinnittää megafoni pakoputken päähän.
 

Helmetti

pikkunen poni
Liittynyt
30.1.2014
Viestit
320
Tai sitten lisäämällä vartavasten F1-autojen äänten vahvistamista varten suunniteltu äänenvahvistin sopivaan paikkaan.
Toki jos huumorilinjalle lähdetään niin yksi vaihtoehto olisi kiinnittää megafoni pakoputken päähän.
Ottaa poies koko putken?
 
Ylös