Formula 1 - 2014 - Espanja - Kilpailun jälkilöylyt

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Kimillä sattui kuitenkin heikko vaihe oman ja Alonson viimeisen stopin jälkeen. Tuona aikana olisi pitänyt tavoittaa Alonsoa tuoreemmilla renkailla, mutta hävisi puolitoista sekuntia.

Taktiikka oli outo, tai siis se että tallin autoja ajatettiin eri taktiikoilla.
Jaa-a, oliko? Vai pitikö säästää bensaa? Alonso ajoi kisan alussa aika pitkään Kimin takana "siipi auki". Kait silläkin jotain merkitystä luulis olevan?
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
http://m.mtv.fi/uutiset/sport/f1/2014/05/1893180

MTV väittää että Kimille laitettiin käytetyt kovat. Huhuh. Onko jossain oikeaa dataa asiasta?
No sehän sellittäisikin surkeaakin surkeamman vauhdin. Ihmeellistä se olikin kun 'uusilla' renkailla tuskin pysyi Alonson kuluneiden vauhdissa. Onneksi Kimi osaa nykyään vaatia oikeutta, eikä sukkana alistu kannatukseen. Varmaan tulee kipinöitä lentämään vielä.
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
http://m.mtv.fi/uutiset/sport/f1/2014/05/1893180

MTV väittää että Kimille laitettiin käytetyt kovat. Huhuh. Onko jossain oikeaa dataa asiasta?
Molemmat taisivat käyttää yhden sarjan kovia renkaita aika-ajoissa, että luulisi siellä olleen uusia tarjolla? Varsinkin kun Kimi ei käyttänyt kuin yhtä sarjaa kovia koko kisassa. Ei kai tuo voi olla edes mahdollista että sieltä haetaan jotkut kolmosharjoituksissa jo 15 kierrosta tahkotut renkaat alle. :rolleyes:

e. tai no ei kai siinä ole muuta mahdollisuutta kuin että sinne on laitettu aika-ajon ykkösosiossa käytetty kova setti alle, ja tuliterät kovat jätetty käyttämättä kokonaan :rolleyes:

e2: No tuollahan on jo vahvistus: http://www.pitpass.com/51570/Spanish-GP-Driver-Tyre-Strategies :confused:
 
Viimeksi muokattu:

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Live timing appsin mukaan niillä kovilla oli aiemmin ajettu 1 kierros. Suurta draamaa.
No täytyyhän sitä nyt olla kun Kimi tuo maailman lahjakkain kuljettaja jää koko ajan Alonson jalkoihin. Pakko olla suuri salaliitto kaiken takana.
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Näkyy olevan muitakin, jotka ovat käyttäneet käytetettyjä vaikka uusiakin olis ollut tarjolla.

Käytetyn renkaan käyttämisellä haettaneen parempaa kestävyyttä, joka tulee lämpösyklin läpikäymisestä.
Paitsi että Grosjeanilla ja Ricciardolla ei tainnut edes olla uusia kovia tarjolla. Grosjean ehti mennä radalle kovilla ennen punaisia, tuli sisään, lähti taas kovilla, tuhosi setin tekemällä flatspotin. Ricciardo ajoi kaksi nopeaa vetoa kovilla, eikä käyttänyt pehmeitä Q1:ssä toisin kuin Kimi, jolla jäi käyttämättä yksi setti kovia. Luultavasti sitten tuo kolmella kierroksella (yksi kova aika-ajoveto) sisäänajettu setti kestää paremmin kuin täysin uusi. Alonso ajoi saman määrän kierroksia Q1:ssä kovilla kuin Kimi, mutta kisassa jostain syystä otettiin uusi satsi.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Ööö siis mitä mä nyt luen? Ihan oikeastikko valkkaat fanituksesi kohteen sen perusteella kuka sarjassa sattuu pärjäämään minäkin vuonna? Nyt ehkä aukeaa nuo sinun aikaisemmat viestisi tänne foorumille vähän paremmin...:rolleyes:
En pidä tällä hetkellä Hamiltonia sarjan parhaana, vaikka vetääkin tällä hetkellä MM-kärjessä. Se kuka johtaa sarjaa, ei ole välttämättä paras kuljettaja. Paras kuljettaja käsitys muodostuu itselle pitkässä juoksussa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Skylla muistaakseni ihmeteltiin, että ei siitä annettu kuin huomautus, ja kisan jälkeen ei ollut sitä edes uudelleen tarkastettu Alonson autosta, joiltain muilta kyllä.

Auto Motor und Sport kertoilee, että ennen kisaa oli tosiaan Ferrarin leirissä sovittu että molemmat ajaa kahden stopin taktiikalla, ja Kimi otetaan ensin sisään. Taktiikat muuttui siinä vaiheessa, kun Alonso alkoi Kimin taakse jäätyään itkemään radioon että renkaat on aivan loppu ja pakko päästä sisään NYT. Varikolta tultuaan juuttui ruuhkaan eikä päässyt Kimistä ohi kuten oli suunnitellut, joten sama itku alkoi radioon uudestaan ja taas pääsi varikolle ennen Kimiä, siinä vaiheessa vaihdettiin jo kolmen stopin taktiikkaan kun ei muukaan tepsinyt.

http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/rennanalyse-gp-spanien-2014-wurde-kimi-von-ferrari-verarscht-8361483.html
Eli toisinsanoen Alonsolla oli pelisilmää, että 3x stop on parempi vaihtoehto. Itse olen pitänytkin Alonsoa älykkäimpänä kuljettana strategioiden suhteen ja eilinen näytös taisi olla myös sitä. Miksi mongutte moista, jos Alonso halusi 3 stoppia ja Ferrari kahta, mutta Alonson tekemä valinta olikin parempi?
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Jos suomalainen kuljettaja ei ole minusta sarjan paras, miksi pitäisi minun sitä kannattaa?

Suomi-Ruotsi -maaottelut ovat joukkueurheiluja, joka edustaa selvästi suomalaisuutta. Jos suomalaiset pelaisivat jääkiekkoa vaikka nimellä Team Shell Ab Montreal, tuskin se olisi niin isänmaallista.
Minulle on itsestään selvää kannattaa suomalaisia riippumatta siitä miten he menestyvät.

Miksi kannatettava pitäisi valita sillä perusteella, että hän on sarjan paras eli miksi pitää olla glory hunter?

Mielestäni se, että kuljettaja on sarjan paras kuljettaja, ei ole mikään peruste kannatettavan valitsemiselle, koska sarjan paras kuljettaja voi olla täysi kusipää ja hän voi ajaessaan suosia kamikazetyyliä eli siksi kannattaa myös ottaa huomioon kuljettajan persoona kannatettavaa valittaessa.

Lisäksi se, että kannattaa suomalaisia heidän menestyksestään riippumatta ei estä kannattamasta samalla myös joitakin muitakin kuljettajia, mutta glory hunteriksi ei missään nimessä kannata ryhtyä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Minulle on itsestään selvää kannattaa suomalaisia riippumatta siitä miten he menestyvät.

Miksi kannatettava pitäisi valita sillä perusteella, että hän on sarjan paras eli miksi pitää olla glory hunter?

Mielestäni se, että kuljettaja on sarjan paras kuljettaja, ei ole mikään peruste kannatettavan valitsemiselle, koska sarjan paras kuljettaja voi olla täysi kusipää ja hän voi ajaessaan suosia kamikazetyyliä eli siksi kannattaa myös ottaa huomioon kuljettajan persoona kannatettavaa valittaessa.

Lisäksi se, että kannattaa suomalaisia heidän menestyksestään riippumatta ei estä kannattamasta samalla myös joitakin muitakin kuljettajia, mutta glory hunteriksi ei missään nimessä kannata ryhtyä.
Koetin tuoda tähän näkökulmaa, että jokainen valitsee omilla perusteilla kannatettavan. Minä ajotaitojen, joku luonteen ja joku kansallisuuden. Kyllä myöskin menestys vaikuttaa vääjäämättä kannatukseen. Onko Kovis tai Salo lähelläkään Häkkisen tai Räikkösen tasolla, tai vaikkapa JJ?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mersulla tallin puoliskot kisaavat toisiaan vastaan. Näin varmasti on Ferrarillakin, koska en jaksa uskoa, että Kimi olisi suostunut millään muilla ehdoilla tiimiin tulemaan.

Silloin vaihto 3 stopin taktiikkaan pitäisi olla ihan OK, koska tuollaisessa tilanteessa "edellä oleva tulee varikolle ensin" on täysin järjetön politiikka. Se käytännössä tarkoittaisi, että edelläajava sanelee toisenkin kuskin strategian (rengasseoksia lukuunottamatta).
Jos Kimin taktiikka oli väärä, miksei Kimi reagoinut siihen ennen kisaa tai kisan aikana, kun Alonson kolmen stopin taktiikka paljastui? Huomioitavaa on sekin, ettei sieltä tullut "Fernando is faster than you, don't hold him up" -kommenttia, vaikka Kimi selvästi oli tulppana alkukisasta.

Mitä oman suosikin valintaan tulee, niin varsinainen fanitus on ollut minulle formuloissa taaksejäänyttä elämää jo vuosia, mutta saatan digata jotain kuskia (kuten viimeksi Heidfeldia), tai tallia (kuten nyt Williamsia - eikä se liity Bottakseen vaan Martiniin). Jääkiekossa toki pidän Suomen puolta, mutta jos Ruotsi tai joku muu on parempi, niin ei sen tunnustaminen aiheuta mitään ongelmaa. Tunnen myös esim. useita Liverpool-faneja, jotka antavat aika kovaa raippaa omilleen, kun kentällä hölmöillään. Suosikkiaankin saa kritisoida, kun siihen on aihetta.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Silloin vaihto 3 stopin taktiikkaan pitäisi olla ihan OK, koska tuollaisessa tilanteessa "edellä oleva tulee varikolle ensin" on täysin järjetön politiikka. Se käytännössä tarkoittaisi, että edelläajava sanelee toisenkin kuskin strategian (rengasseoksia lukuunottamatta).
Jos Kimin taktiikka oli väärä, miksei Kimi reagoinut siihen ennen kisaa tai kisan aikana, kun Alonson kolmen stopin taktiikka paljastui? Huomioitavaa on sekin, ettei sieltä tullut "Fernando is faster than you, don't hold him up" -kommenttia, vaikka Kimi selvästi oli tulppana alkukisasta.
Selvästi tulppana? En pysty tätä näkemään. Eihän Alonso pysynyt mitenkään painostamaan Räikköstä alkukisasta. Myös Grosjean oli Kimin edessä ja Grosjeanin mentyä varikolle Räikkösen kierrosajat paranivat. Alonso oli vaatinut aiempaa pysähtymistä ensimmäisellä stintillä koska renkaat olivat loppu. Sitähän ei tiedätä oliko Kimilläkin jo renkaan loppu vai tehtiinkö pysähdys pelkästään puolustukseksi. Tässä sattoi olla syy Räikkösen valituksiin, jos joutui tekemään pysähdyksen liian aikaisin ja se vaikutti renkaiden loppumiseen viimeisellä stintillä. Kovat renkaat näytti jo muutenkin olevan ongelmalliset Räikköselle.

Sama homma oli toisella stintillä, Alonso valitti renkaiden kulumista, eikä Alonso ei pystynyt silloin ajamaan edes yhtä lähellä kuin ekassa stintissä. Jo harjoituksissa näytti sille, että Alonso ei pystynyt ajamaan yhtä tasaisia kierrosaikoja kuin Räikkönen.
 
Viimeksi muokattu:

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
, ettei sieltä tullut "Fernando is faster than you, don't hold him up" -kommenttia, vaikka Kimi selvästi oli tulppana alkukisasta.
Ei tainnut muuten Ferrarilta tulla kuuluviin paljon mitään muutakaan ja tästäkin oli ihmettelyä tuolla brittiläisessä mediassa
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4393
selvisihän se miksi Kimi oli "uusilla" hitaampi kuin Alonso vanhoilla, Kimille laitettiin käytetty setti alle viimeisellä stopilla vaikka tuorettakin olisi ollut tarjolla...

Voi *************** mitä pelleilyä!
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Selvästi tulppana? En pysty tätä näkemään. Eihän Alonso pysynyt mitenkään painostamaan Räikköstä alkukisasta. Myös Grosjean oli Kimin edessä ja Grosjeanin mentyä varikolle Räikkösen kierrosajat paranivat. Alonso oli vaatinut aiempaa pysähtymistä ensimmäisellä stintillä koska renkaat olivat loppu. Sitähän ei tiedätä oliko Kimilläkin jo renkaan loppu vai tehtiinkö pysähdys pelkästään puolustukseksi. Tässä sattoi olla syy Räikkösen valituksiin, jos joutui tekemään pysähdyksen liian aikaisin ja se vaikutti renkaiden loppumiseen viimeisellä stintillä. Kovat renkaat näytti jo muutenkin olevan ongelmalliset Räikköselle.

Sama homma oli toisella stintillä, Alonso valitti renkaiden kulumista, eikä Alonso ei pystynyt silloin ajamaan edes yhtä lähellä kuin ekassa stintissä. Jo harjoituksissa näytti sille, että Alonso ei pystynyt ajamaan yhtä tasaisia kierrosaikoja kuin Räikkönen.
Se että Alonso ei painostanut alkukisasta johtui varmasti siitä että tajusi ettei pääsisi ohi kuitenkaan joten miksi tuhota renkaansa. Minusta näytti myöskin sille että Fernandolla oli kisassa parempi vauhti ja uskoisin jos olisi käytetty tallimääräystä heti alussa niin Alonso olisi ollut korkeammalla sijailla lopputuloksissa.

Mitä tulee kuskien kannatukseen niin en tajua kyllä miksi automaattisesti pitäisi suomalaista kannattaa. Kimin persoona tai ajotaidot ei kummemmin ole säväyttäneet, sellainen Damon Hill / Jacques Villeneuve HMV. Olisihan se tietty kiva jos suomesta joskus F1-sarjaan tulisi joku joka ajaisi maximum attack tyyliin ja olisi vielä jollain tavoin karismaattinen tms.. Kimistä ei voi sanoa kumpaakaan, Bottas vaikuttaa Heikki Mikkihiireltä noin niinku persoonana, ajosta ei ole vielä mielikuvaa kehkeytynyt. Häkkinen oli kyllä ajoltaan sopivan aggressiivinen taistelija mutta persoona yhtä värikäs kuin tyhjä A4.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Se että Alonso ei painostanut alkukisasta johtui varmasti siitä että tajusi ettei pääsisi ohi kuitenkaan joten miksi tuhota renkaansa.
Ilman painostamistakin tuhosi renkaansa, vaatien aikaisempaa pysähdystä. Kertonee ettei vauhtia olisi löytnyt yhtään enempää. Räikköseltä taas löytyi lisävauhtia Grosjeanin poistuttua edestä.
 
Viimeksi muokattu:

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Se että Alonso ei painostanut alkukisasta johtui varmasti siitä että tajusi ettei pääsisi ohi kuitenkaan joten miksi tuhota renkaansa. Minusta näytti myöskin sille että Fernandolla oli kisassa parempi vauhti ja uskoisin jos olisi käytetty tallimääräystä heti alussa niin Alonso olisi ollut korkeammalla sijailla lopputuloksissa.
Alonso tuhosi ne renkaansa ja siitä syystä siis taktiikkamuutos. Eli aika kaukaa haettua että Alonso olisi kovempaa päässyt kerran alkuperäiseen taktiikkaan ajoi jo liian kovaa pysyäkseen Kimin perässä.... Toki kun lyhennetään stinttejä voidaan ajaa kovempaa kun renkaiden ei tarvitse kestää niin kauan, eri asia sitten onko se lopulta järkevää vai ei, nyt näytti olevan mutta sillä varauksella että Kimin pysähdyksiä ei jouduttu muuttamaan Alonson taktiikkamuutoksien takia myös.
 
Ylös