Formula 1 - 2014 - Espanja - Kilpailun jälkilöylyt

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Olisihan se tietty kiva jos suomesta joskus F1-sarjaan tulisi joku joka ajaisi maximum attack tyyliin ja olisi vielä jollain tavoin karismaattinen tms.. Kimistä ei voi sanoa kumpaakaan.
Eli Kimin suoritukset esim. Belgia 2004, Japani 2005, Belgia 2009, Australia 2013, ynnä muut Kimin voitot, ei ole olleet tarpeeksi 'maximum attack'?
 

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
Mersulla tallin puoliskot kisaavat toisiaan vastaan. Näin varmasti on Ferrarillakin, koska en jaksa uskoa, että Kimi olisi suostunut millään muilla ehdoilla tiimiin tulemaan.

Silloin vaihto 3 stopin taktiikkaan pitäisi olla ihan OK, koska tuollaisessa tilanteessa "edellä oleva tulee varikolle ensin" on täysin järjetön politiikka. Se käytännössä tarkoittaisi, että edelläajava sanelee toisenkin kuskin strategian (rengasseoksia lukuunottamatta).
Lewis Hamiltonilla olisi luultavasti räjähtänyt pää jos Rosberg olisi otettu ensimmäisen 20 kierroksen aikana ensin sisään tai päästetty kahden-kolmen stopin välimaastoon ilman että siitä olisi ilmoitettu etukäteen. Alonson oli mahdollista ajaa maaliin myös tulematta kolmannelle stopille lainkaan kuten moni samoilla kierroksilla pysähtynyt teki
 
Viimeksi muokattu:

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
En nyt ymmärrä tota systeemiä että miksi esim. Kimille pitäisi kertoa millä taktiikalla tallikaveri ajaa yms. kun ajaahan nekin keskenään kilpaa.

Ja eikö se ole ihan normaalia että yritetään taktikoimalla päästä ohi edellä ajavasta jos ei ohittamalla siihen pystytä. Eihän siinä olisi ollut Alonson kannalta mitään järkeä ajaa koko kisa Kimin perässä kun kumminkin taktiikkaa vaihtamalla voisi päästä ohi. Kimin "teami" ei vaan näemmä osaa reagoida tällaisiin.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Alonso tuhosi ne renkaansa ja siitä syystä siis taktiikkamuutos. Eli aika kaukaa haettua että Alonso olisi kovempaa päässyt kerran alkuperäiseen taktiikkaan ajoi jo liian kovaa pysyäkseen Kimin perässä.... Toki kun lyhennetään stinttejä voidaan ajaa kovempaa kun renkaiden ei tarvitse kestää niin kauan, eri asia sitten onko se lopulta järkevää vai ei, nyt näytti olevan mutta sillä varauksella että Kimin pysähdyksiä ei jouduttu muuttamaan Alonson taktiikkamuutoksien takia myös.
Niinno. Tuhosiko Alonso sitten oikeasti renkaansa, vai alkoiko vain valittaa jotta pääsisi Kimiä ennen varikolle?
 

tehdastallikuski

Well-known member
Liittynyt
17.1.2014
Viestit
54
En nyt ymmärrä tota systeemiä että miksi esim. Kimille pitäisi kertoa millä taktiikalla tallikaveri ajaa yms. kun ajaahan nekin keskenään kilpaa.

Ja eikö se ole ihan normaalia että yritetään taktikoimalla päästä ohi edellä ajavasta jos ei ohittamalla siihen pystytä. Eihän siinä olisi ollut Alonson kannalta mitään järkeä ajaa koko kisa Kimin perässä kun kumminkin taktiikkaa vaihtamalla voisi päästä ohi. Kimin "teami" ei vaan näemmä osaa reagoida tällaisiin.
Jep, eikös kuskilla oo ihan itsekkin sanottavaa noihin pysähdyksiin, kyllähän noiden strategioiden pitäisi elää siinä kisan aikana. Kimi nyt ei vaan radiossa keskustele ja spagetti ei uskalla varmaan edes avata linjaa niin siinä on vaikea hieroa "live" taktiikkaa. Sitten itketään kun muut osaa muuttaa suunnitelmaa lennosta...

Ymmärrän että jos tulee tilanteita joissa molemmat haluavat sisään samalla kierroksella niin suositaan sitä johtavaa autoa, mutta noin muuten niin eiköhän molemmat ajele omilla taktiikoillaan?
 

anoni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2010
Viestit
149
Jep, eikös kuskilla oo ihan itsekkin sanottavaa noihin pysähdyksiin, kyllähän noiden strategioiden pitäisi elää siinä kisan aikana. Kimi nyt ei vaan radiossa keskustele ja spagetti ei uskalla varmaan edes avata linjaa niin siinä on vaikea hieroa "live" taktiikkaa. Sitten itketään kun muut osaa muuttaa suunnitelmaa lennosta...

Ymmärrän että jos tulee tilanteita joissa molemmat haluavat sisään samalla kierroksella niin suositaan sitä johtavaa autoa, mutta noin muuten niin eiköhän molemmat ajele omilla taktiikoillaan?
Mielestäni tuo on aika selkeä ohjenuora, että ensimmäinen auto ensin sisään, jos molemmat ajaa samalla taktiikalla, lähtöpaikka on suurinpiirtein sama, lähekkäin radalla eikä muutakaan erikoista ole. Jos nuo edellä olevat pätee kohtuullisesti, niin kun molemmilla autoilla (tai tiimeillä) on samat tiedot käytössä, niin uskoisin että löytyy todennäköisesti optimaalisin varikkokäynti aika koko kisan kannalta ja sen pitäisi olla sama molemmille. Kun tiedetään että ensin varikolle tuleva yleensä voittaa ja saattaa sitä kautta päästä edellä ajavan ohi, niin jos takana tuleva päättääkin tulla ennen ensimmäisenä ajavaa, niin voisihan sitten se edellä ajava taasen tulla ennen takana ajavaa tai jopa samalla kierroksella? Näin järjestys radalla säilyisi, mutta tiimikaverit pilaisi toistensa kisat. Eli tässä kohtaan tallin autojen (tiimien) pitäisi tehdä yhteistyötä, niin että molemmat autot etenisi radalla mahdollisimman nopeasti. Tuo nyt on aika perinteinen tapa, että ensimmäisenä ajava tai ykköskuski otetaan ensin sisään, niin molemmat autot saadaan uusille renkaille kokonaisuuden kannalta parhaalla mahdollisella tavalla.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Kyllä tässä joku kusee, kun tarkastelee stinttien pituuksia:

Fernando Alonso Medium (16) Medium (19) Hard (18) Medium (13)
Kimi Raikkonen Medium (17) Medium (26) Hard (22)

Näyttää siltä, että pojat olisivat molemmat olleet kolmen stopin taktiikalla liikenteessä, mutta sitten Räikköselle päätettiin vaihtaa huonompi kahden stopin taktiikka lennosta. Tuo keskimmäinen stintti mediumeilla on niin paljon ylipitkä. Juuri nuo viimeiset 6 kierrosta toisen stintin mediumeilla Räikkönen hävisi yli 2,5 sekuntia per kierros, jolloin kahden sekunnin etumatka muuttui 15 sekunnin tappioksi.

Ja komppaan anonia siinä, että mikäli pojat ovat samalla taktiikalla liikkeellä niin järkevintä olisi aina ottaa ensimmäisenä ajava ensin sisään, koska: 1) ei turhia mutinoita kisan jälkeen, että tiimikaveri päästettiin undercutilla ohi 2) vältytään tallikaverusten väliseltä taistelulta ja mahdolliselta törmäykseltä (olisi hyvin voinut tapahtua Räikkösen tullessa ulos varikolta) 3) ei tule ylilyöntejä, että toinen tulee kolme kierrosta optimaalia aikaisemmin, jotta pääsee ohi tallikaverista ja jää tämän jälkeen tulpaksi kuluneemmilla renkailla.

Eipä tässä kukaan varmaan ihmettelisi strategiaa, jos alusta asti olisi ollut selvää, että Alonso on eri taktiikalla kuin Kimi ja Kimin kahden pysähdyksen taktiikka olisi hoidettu fiksummin niin, että ei yhtä stinttiä vedetä persiilleen. Nyt vaan näyttää siltä, että alussa oltiin samalla taktiikalla, mutta silti Alonso, joka ajoi takana, otettiin ensin sisään. Kun ei päässyt ohi niin sitten vaihdettiín Räikköselle tämä katastrofitaktiikka.
 

anoni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2010
Viestit
149
Kyllä tässä joku kusee, kun tarkastelee stinttien pituuksia:

Fernando Alonso Medium (16) Medium (19) Hard (18) Medium (13)
Kimi Raikkonen Medium (17) Medium (26) Hard (22)

Näyttää siltä, että pojat olisivat molemmat olleet kolmen stopin taktiikalla liikenteessä, mutta sitten Räikköselle päätettiin vaihtaa huonompi kahden stopin taktiikka lennosta. Tuo keskimmäinen stintti mediumeilla on niin paljon ylipitkä. Juuri nuo viimeiset 6 kierrosta toisen stintin mediumeilla Räikkönen hävisi yli 2,5 sekuntia per kierros, jolloin kahden sekunnin etumatka muuttui 15 sekunnin tappioksi.

Ja komppaan anonia siinä, että mikäli pojat ovat samalla taktiikalla liikkeellä niin järkevintä olisi aina ottaa ensimmäisenä ajava ensin sisään, koska: 1) ei turhia mutinoita kisan jälkeen, että tiimikaveri päästettiin undercutilla ohi 2) vältytään tallikaverusten väliseltä taistelulta ja mahdolliselta törmäykseltä (olisi hyvin voinut tapahtua Räikkösen tullessa ulos varikolta) 3) ei tule ylilyöntejä, että toinen tulee kolme kierrosta optimaalia aikaisemmin, jotta pääsee ohi tallikaverista ja jää tämän jälkeen tulpaksi kuluneemmilla renkailla.

Eipä tässä kukaan varmaan ihmettelisi strategiaa, jos alusta asti olisi ollut selvää, että Alonso on eri taktiikalla kuin Kimi ja Kimin kahden pysähdyksen taktiikka olisi hoidettu fiksummin niin, että ei yhtä stinttiä vedetä persiilleen. Nyt vaan näyttää siltä, että alussa oltiin samalla taktiikalla, mutta silti Alonso, joka ajoi takana, otettiin ensin sisään. Kun ei päässyt ohi niin sitten vaihdettiín Räikköselle tämä katastrofitaktiikka.
Noista voi laskeskella noita stinttien pituuksia:
http://184.106.145.74/f1-championship/f1-2014/f1-2014-05/2014_05_ESP_F1_R0_Timing_RacePitStopSummary_V01.pdf
http://magazine.pzero.com/cms-web/upl/entities/issue/2014SpanishGrandPrix-Race.pdf

Vetteli nyt näytti olevan alusta saakka kolmen pysähdyksen taktiikalla (rengas (kierros): MU HU (12) MN (33) MN (52)), mutta taasen esim. Ricciardo oli kahdella, vaikka tuli sisään 1. kerran jo 14. kierroksella, mutta veti 31 kierrosta mediumeilla keskipätkällä (MU MN (14) HU (45)).

Toisaalta kisan voittanut Hamilton ajoi aika lailla samalla taktiikalla kuin Kimi, mutta ei Rosberginkään taktiikka paljoa eronnut pl. eri renkaiden käyttöjärjestys. Ei voi sanoa että kaksi pysähdystä olisi ollut paras, koska noita mersuja on vähän huono verrata muihin. Eikä Vettel jäänyt kuin 2.5sec. Ricciardosta, joka sai kai ajaa aika rauhassa pl. ensimmäiset 14. kierrosta Bottaksen perässä. Eli voi hyvin olla että oletus oli että 2 pysähdystä olisi ollut nopein, mutta käytännössä 3. pysähdystä olisi ollut nopeampi. Vettelille varmaankin ajateltiin että tarvitsee hyvää rengasta koko kisan ajan että pääsee edes mutkissa ohi, kun suoravauhti ei oikein riitä.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Eli voi hyvin olla että oletus oli että 2 pysähdystä olisi ollut nopein, mutta käytännössä 3. pysähdystä olisi ollut nopeampi. Vettelille varmaankin ajateltiin että tarvitsee hyvää rengasta koko kisan ajan että pääsee edes mutkissa ohi, kun suoravauhti ei oikein riitä.
Aika-ajojen jälkeen Pirellin tiedotteessa ennakoitiin, että 3 stoppia olisi nopein. 2 stopin kisa myös mahdollinen.

According to our calculations, the fastest way to approach the 66-lap race is with three stops. Start on the medium tyre, change to the medium on lap 20, medium again on lap 38, and hard on lap 54.

A two-stop strategy could also be possible. In which case: start on the medium, change to medium on lap 22, then change to hard on lap 45.
http://www.pirelli.com/corporate/en/press/2014/05/10/2014-spanish-grand-prix-–-qualifying/
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
3) ei tule ylilyöntejä, että toinen tulee kolme kierrosta optimaalia aikaisemmin, jotta pääsee ohi tallikaverista ja jää tämän jälkeen tulpaksi kuluneemmilla renkailla.
Juurikin tämä. Tallitoverusten ei siksi tulisi taktikoida toisiaan vastaan kun se voi vaikuttaa negatiivisesti molempien itse koko kisaan kuluvaan aikaan.
 
Ylös