#33 Max Verstappen 2015: Nuoruuden voimaa

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Olennaista on miettiä, että mitkä tekijät erottavat ykköset alemmista formulaluokista ja siten jollain tavalla ehdottomasti vaatisivat pitkää kokemusta.

Autot eivät ole enää fyysisesti niin haastavia, etteikö niitä pystyisi kuka tahansa junnuformulakuski hanskaamaan kohtuullisella harjoittelulla.

Tekninen puoli taas on mielestäni myös hyvin opittavissa 17-vuotiaalle siinä missä vanhemmallekin. Joskus tämäkin saattaa tosin mennä niin, että vanhan koiran on vaikeampi oppia uusia temppuja. Nuoren mieli on kuin pesusieni, se imee huomattavasti tehokkaammin uutta. Siten jos taustajoukot ja talli osaavat oikealla tavalla "kouluttaa" ja tukea nuorta, saattaa tämä omaksua tarvittavat tekniset taidot ja tiedot ihan uskomattoman nopeasti ja heti ns. oikein. Vanhoilla kuskeilla voi olla päässä jotain sellaisia pinttymiä menneiltä vuosilta, että uudet asiat jollain tavalla sotivat niitä vastaan ja ääritilanteissa logiikka ei sitten ihan toimikaan.

Kisatilanteet eivät nekään ole lopulta sinänsä erilaisia, vastus vain on tasokkaampaa. Nuori kuski on toki todennäköisesti hätäisempi ja impulsiivisempi, mutta ei sekään mikään annettu fakta ole. Nuori kuski voi olla hyvin harkitseva ja kylmäpäinen ja toisaalta kokenut kuski liikkuva kolaririski (esim. Maldonado).

Sitten yksi asia on kovat paineet. Ykkösissä ollaan ihan erilailla vastuussa sidosryhmille jne. tuloksista, mutta paineiden sietokin on kovin henkilökohtaista ja toki kokemuksella voi olla sen kanssa jotain tekemistä, on se myös hyvin paljon ihmisellä sisäänrakennettu ominaisuus. Paineiden hallinnassa myös tallilla on iso rooli ja he voivat etenkin RB:n tapauksessa melko helposti kontrolloida ainakin tiettyjä elementtejä kuskin ympärillä.

Kokonaisuuden hahmottaminen sitten on ehkä se selkein asia, jota nuorella kuskilla ei oikein kovin helposti voi olla. Perspektiiviä saa vain kokemuksen kautta ja vasta silloin osaa asettaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin ja ymmärtää niiden väliset syy-seuraussuhteet paremmin. Hyvä esimerkki on vaikkapa Alonso, joka varsin onnistuneesti tietää useimmiten milloin hyökätä aggressiivisesti ja milloin rauhoittaa tilanne ja olla kärsivällinen. Nuoret eivät ihan fysiologisista syistä lähtien kykene niin helposti irtaantumaan yksittäisestä tilanteesta vaan toimivat enemmän impulsiivisesti. Siksi nuoren kuskin päässä yksittäinen ohitustilanne saattaa muodostua suhteettoman suureksi merkitykseltään kun taas kokeneempi ymmärtää, että joskus kannattaa vain päästää takana-ajava helposti ohi.

Yleisesti ottaen minusta tuntuu, että monet tahot haluavat jotenkin itseisarvollisesti korostaa ykkösten vaativuutta ja kokemuksen merkitystä ja vaikuttaakin, että tavoitteena on ylläpitää ykkösten ns. prestiisiä. Koska onhan se ihan fakta, että väkisin se vie tiettyä gloriaa pois "autourheilun kuninkuusluokalta" jos siellä voikin pärjätä pelkällä ajamisen lahjalla. Tosiasioiden valossa kuitenkaan en näe niin hirveän montaa seikkaa, jotka aivan ehdottomasti vaatisivat pitkää kokemusta.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Niin ehkä se pointti onkin juuri tuossa että F1:stä on tullut liian "helppoa" ja
sillä aikasempien vuosien ajokokemuksella ei olekkaan enään niin suurta merkitystä
ja siksi halutaan suojella tuota vanhaa F1:n arvostusta.

Toki ei se Kiminkään ajokokemus formuloista ollu merkillinen kun hän F1:n ratiin lähti.
Vauhtia kyllä riitti mutta jollen väärin muista niin kroppa ei tainnut kestää
ekoilla kerroilla kuin 3 kierrosta kerrallaan. ;)

Joten nuorten kuljettajien kunto-ohjelmat on varmasti kehittyneet noista ajoista mutta
ovat tainneet auto/renkaat myös vastaavasti hieman "pehmentyneeet". Joka saattais
mahdollistaa tälläisen että F1:stä on tullut helpompia kuin ne oli ennen.

Onko tämä suuntaus hyvä ?

No minusta sillä ei sinällään ole merkitystä jos F1 vaan pysyy rata-autoilun
ykkös lajina jossa vain parhaat kuljettajat voi pärjätä.
Toki en panis pahakseni vaikka F1 autoissa oliskin se Kiminkin mainitsema 1000 hv.
(olis jopa toivelistalla ensimmäisenä jos F1 kehitys suunnista puhuttais)
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Eipä ykkösissä nyt lopulta kuitenkaan ole koskaan kropalle mitään muuta erityisen rankkaa ollut kuin rasitus niskalle. Jos muuta väittää, niin ei tartte kuin kattoa noiden ykkösten kulta-aikojen kuskien fysiikkaa ja elintapoja. Siinä oltiin kyllä aika kaukana oikeista urheilijoista. Senna taisi olla edes jossain mittakaavassa ensimmäisiä, jotka fysiikkaa erityisemmin edes treenasivat ja vasta Schumacher oli se, joka jollain todennäköisyydellä pystyi sen avulla saamaan oikeasti eroa aikaan radalla. Siitä se sitten lähti, mutta kyllähän siellä kaikenmaailman burgeri-Montoyat ja burgeri-Ralfit ajoivat menestyksekkäästi vielä aika pitkään. Nyt taitaa tilanne olla se, ettei siellä mitään ihan pullanaamoja enää paljoa autoissa istu. Syitä tosin on muitakin, mm. ne kuuluisat painorajat jne, minkä johdosta kuskit eivät kaljamahan puutteestaan huolimatta siltikään ole mitenkään erityisen kovakuntoisia. Itse lähtisin esim. jonkun Kvyatin kanssa koska tahansa kisaamaan ihan missä fyysisessä mittelössä tahansa ja uskoisin voittavani (enkä ole kuin korkeintaan hyvätasoinen harrastekuntoilija), lukuunottamatta juuri jotain G-voimarasitustestiä niskalle. Ja jos tästä viimeisestä lauseesta joku haluaa alkaa jankata, niin vaihdetaan suosiolla tuohon F1-kuskien kunto -ketjuun.

Luulen, ettei Maxin kohdalla tule olemaan mitään ongelmia fysiikan kanssa. Tässä on niin pitkä aika ensi kauden alkuun, että se ehtii hyvin kasvattaa painijan niskan ennen Melbournea.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4393
Kisatilanteet eivät nekään ole lopulta sinänsä erilaisia, vastus vain on tasokkaampaa. Nuori kuski on toki todennäköisesti hätäisempi ja impulsiivisempi, mutta ei sekään mikään annettu fakta ole. Nuori kuski voi olla hyvin harkitseva ja kylmäpäinen ja toisaalta kokenut kuski liikkuva kolaririski (esim. Maldonado).
Haaste on juuri ymmärtää lajiin liittyvät riskit, lajiin tulee kuljettaja joka on ajanut vuosi sitten vielä kartingia, siellä kyseenalaiset ja likaiset temput (kiilaaminen, tööttäys jne) on erittäin yleisiä ja jopa "sallittuja" voittamisen vuoksi. Vastaavat taas F1:ssä on hengenvaarallisia ja näitä olemme nuorilta kuljettajilta nähneet (Magnussen, Maldonado, Cräshjean jne.) Poikkeuksiakin toki mm. Kvyat on yllättänyt varmoilla otteillaan minut erittäin positiivisesti, samoin Kimi ensimmäisellä kaudella (Kimi ei ole kylläkään sortunut koskaan likaisiin temppuihin urallaan, aina! reilua rengas rengasta vasten ajoa!).
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Maldonado ja Grosjean 29- ja 28-vuotiaina nyt eivät ole _ihan hetkeen_ olleet enää nuoria kuljettajia...
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Itse lähtisin esim. jonkun Kvyatin kanssa koska tahansa kisaamaan ihan missä fyysisessä mittelössä tahansa ja uskoisin voittavani (enkä ole kuin korkeintaan hyvätasoinen harrastekuntoilija), lukuunottamatta juuri jotain G-voimarasitustestiä niskalle.
Myös b-ryhmäläinen Lancia on nopeampi kuin F1-auto.
 

Rogue

Jää(telö)mies
Liittynyt
30.7.2009
Viestit
1203
Sijainti
Banned
Myös b-ryhmäläinen Lancia on nopeampi kuin F1-auto.
+1

Itse en ymmärrä miksi ex-kuskeja tuntuu Maxin pestaus korpeavan.
Maxin vauhtiahan on verrattu harjoitusten perusteella Kimiin, on vain nuorempi.

Ja miksipä ei voisi nuori mies oppia "talon tavoille" ihan yhtä nopeasti kuin nelisen vuotta vanhempi?
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Kehtaako ne vielä tämän ottaa kun jo sekä Häkä että Salo kritisoineet mediassa.
 

jokke79

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
313
Miten tuon auton voi noin kädettää seinään? :nope: Taisi polkimet olla erilailla ku pleikkaris? :D
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Sitä se kokemattomuus ja paineensietokyvyn puute teettää. Lisää tuota luvassa ensi kaudella.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Eiköhän tämä ole jo nähty. Seuraava kuski sisään vaan.

t. Helmut
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Kauhee huutelu täällä. Mielummin nuori kypsyvä lahjakkuus kuin maksukuski. Kyllä Maxilla on aikaa kasvaa mestariksi ja tekemällä oppii.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Kauhee huutelu täällä. Mielummin nuori kypsyvä lahjakkuus kuin maksukuski. Kyllä Maxilla on aikaa kasvaa mestariksi ja tekemällä oppii.
Siitä kieltämättä Red Bullille ja Toro Rossolle iso hatunnosto että maksukuljettajilla ei tallissa ole jalansijaa. Ja tuskin on koskaan tulossakaan.

Siitä mestariksi kasvamisen riittoisasta ajasta taasen en menisi vannomaan kun katsoo miten suurimmalle osalle Toro Rosson kuljettajista on käynyt.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Eikö Kobayashikin mällännyt viime vuonna autonsa näytösajossa? Härregyyd!!
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös