Pannaanpas uusi ketju vireille, vaikka tuolla toisessa (Missä he ovat nykyään?) asiaa liippaistiinkin. Mitäs mieltä olette? http://www.bike.fi/uutiset/racebike/imatran-katuratahanke-etenee
Olisi siinä puolensa, kieltämättä. Yksi puoli sekin, että kaduilla kilvanajaminen moderneilla ratamoottoripyörillä on hurjaakin hurjempaa puuhaa. Neliraajahalvauksille ja kuolemalle päin naamaa naurajia varmaan löytyisi, mutta en ole ihan varma onko tollaseen sarjaan osallistuminen ihan täyspäistä puuhaa? Kirjoitan tämän tietenkin kaikella kunnioituksella ja vilpittömällä arvostuksella ajajia kohtaa. Man-saarellakin on ajettu kohta pitempään kuin mitä moottoripyöriä on ollut olemassa. Ne kisat ovat ehkä omanlaisensa instituutio? Vaan on niitä muitakin mainehikkaita katuratakisoja. Olen niitä You Tubesta ja tietysti aikaanaan myös Imatran katuradalla ihan ihqu elävänä katsonut. Rankkaa touhua! On se silti merkillistä. Prätkät ovat nykyisin kaikilta komponenteiltaan ihan älyttömiä raketteja, mutta kuskit tuskin ovat läpikäyneet samanlaista evoluutiota? Katuratakisat ovat niin rajua banzai-puuhaa, että onnettomuuksien alkaessa kasautua rahoittajilla ja keltaista lehdistöä lukuunottamatta muullakin medialla menee kyllä pupu pöksyyn ja homma saattaa tyssähtää siihen. Tosi tarkkaan saavat asiaansa valmiiksi miettiä, ennen kuin alkavat pistää euroja ja tunteja jonoon hankkeen toteuttamiseksi.Pannaanpas uusi ketju vireille, vaikka tuolla toisessa (Missä he ovat nykyään?) asiaa liippaistiinkin. Mitäs mieltä olette? http://www.bike.fi/uutiset/racebike/imatran-katuratahanke-etenee
Komp. Itse itkin, kun naapuri kävi kertomassa Monzan tapahtumista.Järjestäjät ja kuskit tarvitsevat näkyvyyttä saadakseen tuluksensa tasapainoon ja siihen se yritys saattaa kaatua jos sattuu rujoja onnettomuuksia ja sitä palstatilaa/muuta esilläoloa ei olekaan tarjolla. F1 tekemällä tehtiin niin turvalliseksi kuin mitä se nykyisin on, sillä järjestäjät hokasivat että kuolemaan ja tai vakaviin vammoihin johtavien onnettomuuksien näyttäminen suorassa lähetyksessä karsii automaattisesti katsojakuntaa. Aikuiset eivät voi rennoin mielin katsoa kisoja lastensa kanssa, jos vakavien onnettomuuksien vaara on suhteettoman suuri. Voin vain kuvitella, minkämoisen shokin olisin itse saanut 20.05.1973 jos olisin katsellut telkkarista suorassa lähetyksessä kuinka Jarno Saarinen ja Renzo Pasolini heittivät henkensä. Nyttenkin vielä, vaikka itse on jo vanhempi kääkkä, sydäntä juili kun satuin katsomaan kuinka Tomizawa tuli yliajetuksi ja kun Simoncelli joutui Edwardsin sekä Rossin hengiltä ruhjomaksi.
Tai sitten mä olen vaan nyhverö? Niinhän sitä on tieteellisissä tutkimuksissa pitävästi todistettu, että vanhemmiten testesteroonin määrä vähenee meillä miehenkuvatuksilla ja ukoista tulee vähän akkoja. Oli miten oli, en haluaisi liikoja katsella tai tukea kohtuuttomien riskien ottoa ja itsensä sekä muiden ruhjomista, pahimmassa tapauksessa tuhkauskuntoon. No thanks.
Kyllähän tuo Chimayn sijainti olisi pitänyt olla tuttu. Siellä ajettiin muistaakseni kymmeniä vuosia sitten jo, kuten myös Hollannin Hengelossa, jossa on myös sarjan yksi osakisa. Linkissä Chimayn rata. Sarja on ollut jo vuodesta 2003, mestaritkin itselleni täysin tuntemattomia. Ehkä Imatra ei kaipaisi tätä?Mennyt tämä keskustelu ihan ohi lomani&reissuni aikana, mutta:
-katurata tuntuu historian jutulta ja turhalta vaaran hakemiselta
-Saarisen kuolema yhä mielessä kuin olisi eilen tapahtunut, lapsuuden rajuimpia muistoja
-Chimay on Belgiassa (kuten oluen ystävät tietävät), tuon katuradan maalialuetta käytetään myös rallycrossiin, 2009 oltiin siellä katselemassa. Niillä teillä moottoripyöräkisa tuntuu järjettömältä ajatukselta
Juttu kokonaisuudessaan Imatralaisessa.Imatralainen sanoi:katuratakisan paluun eteen tehdään Imatralla jatkuvasti töitä.
[--]
Kun katuratakilpailun suunnittelu alkoi, tavoitteena oli saada IRRC-sarjan osakilpailu Imatralle. Backman kertoo nyt, että todellinen tavoite lienee sittenkin MM-sarjan osakilpailun saaminen Imatralle.
– Nyt IRRC-kisa näyttää välitavoitteella, koska matkan varrella on käynyt ilmi, että katuratakilpailujen MM-sarja on suunnitteilla. Sarjan toteutumisen aikataulu on kuitenkin auki, joten IRRC tullee ennen MM-sarjaa.
MM-osakilpailun järjestäminen ei Backmanin mukaan vaadi radalta IRRC-sarjan kisaa enempää.
Miten katuradalla muka voitaisiin järjestää nykyaikana MotoGP-kisa? Eihän katuratoja ole ollut MotoGP:ssä aikoihin.Juttu kokonaisuudessaan Imatralaisessa.
Ei ole MotoGP-sarjaa. Katuratasarja, jossa osanottajat Brittilän ulkopuolella ovat vähemmän tunnettuja.Miten katuradalla muka voitaisiin järjestää nykyaikana MotoGP-kisa? Eihän katuratoja ole ollut MotoGP:ssä aikoihin.
Ylle lainatussa ihan selvällä suomenkielellä lukee, että katuratakilpailujen MM-sarja on suunnitteilla. Kalustona siis se, mikä katuratakisoissa on nykyäänkin.Miten katuradalla muka voitaisiin järjestää nykyaikana MotoGP-kisa? Eihän katuratoja ole ollut MotoGP:ssä aikoihin.
Jep, kyseinen opus minulla tässä onkin käsissäni. Kunnon ratakartta siinä on niistä muistamastani rataprofilista vanhempi (ja uudempi vain ylimalkaisena piirroksena viistosta kulmasta). Se kunnon kartta siis on:Näistä Imatran Moottorikerhon myöhemmistä ratasuunnitelmista löytyy hyvää juttua IMK 75v-historiikista. Sieltä löytyy myös tuon jälkimmäisenä mainitun Pajarin ja Linnansuon pellolle suunnitellun radan profiili.