Scuderia Ferrari 2015: Räikkönen & Vettel

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Jos nyt ihan tarkkoja ollaan niin Turrini kertoo eikä Allison. Turhaan nyt Webbistä lokaatte, taidatte olla ihan itte marakatteja.
Jos nyt aivan tarkkoja ollaan, niin olen linkittänyt tämän http://www.f1technical.net/news/19578
keskusteluun http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.php?t=40209&page=23
tammikuun 12 päivä olen tuonne tuon linkittänyt. Siellähän on aivan Allisonin haastattelu.

Tuostahan sitä aikasemmin väännettiin muunmuassa sinun ja Revoltin kanssa. Osallistui se Webbiskin tuohon, kommentoimalla muunmuassa
"Tulevan kauden auto on tietysti toinen juttu, mutta samat jousitussysteemin rajoitukset säilyvät."

Taisi mennä metsään, vai mitä..

Niin ja JVR 2.1 tuossa samassa ketjussa jonka linkitin. Ferrarin piti olla täys susi ja tallissa paska meininki...

"Musta tuntuu että tää on enemmänkin joidenkin fanien kääntämä "voitto" kuin Kimin. Tallikaverilta turpaan, talli aivan sekaisin ja bonuksena siihen kerrotaan että sama paska jatkuu ensi kaudella. Ei tainnu Kimillä olla kauden jälkeen voittofiilis."

Osuko aivan naulan kantaan?

Ite olin sitä mieltä ja olen edelleen, että Ferrarille tehtiin sellainen siivous, että nyt voi keskittyä tekemään autoon ja tuloksentekoon. Sekä, että autoa alettiin kehittämään toiseen suuntaan, koska aikaisempi suunta ei tuonut haluttua tulosta. Toki tehän teilasitte meikäläisen kirjoitukset fantasiana yms. Tosin näyttää koko ajan vaan enemmän ja enemmän siltä kun uusia uutisia tulee, että olitte itse pihalla kuin lumiukot.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Tästä olen samaa mieltä, mutta tämä ei tee autosta automaattisesti voittavaa autoa.
Ei tee ei. Viime vuoden Ferrari sopi kuin hanska Alonson ajotyyliin, mutta tulos oli aika heikko. Vaikka olisi ollut Mersun kone, niin ei olisi ollut tittelitaistossa mukana.

IMHO!
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Ei tee ei. Viime vuoden Ferrari sopi kuin hanska Alonson ajotyyliin, mutta tulos oli aika heikko. Vaikka olisi ollut Mersun kone, niin ei olisi ollut tittelitaistossa mukana.

IMHO!
Ja tämä perustuu mihin?

Tuossa on esimerkiksi juurikin Allisonin haastattelu viime kesältä, jossa sanoo, että molemmilta kuskeilta tullut samanlaista palautetta ja samat ongelmat auton kanssa. Sinänsä jännä, jos se auto kerran oli niin mittatilaustyönä tehty nimenomaan Alonsolle jne.
 
Viimeksi muokattu:

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Jos nyt aivan tarkkoja ollaan, niin olen linkittänyt tämän http://www.f1technical.net/news/19578
keskusteluun http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.php?t=40209&page=23
tammikuun 12 päivä olen tuonne tuon linkittänyt. Siellähän on aivan Allisonin haastattelu.

Tuostahan sitä aikasemmin väännettiin muunmuassa sinun ja Revoltin kanssa. Osallistui se Webbiskin tuohon, kommentoimalla muunmuassa
"Tulevan kauden auto on tietysti toinen juttu, mutta samat jousitussysteemin rajoitukset säilyvät."

Taisi mennä metsään, vai mitä..

Niin ja JVR 2.1 tuossa samassa ketjussa jonka linkitin. Ferrarin piti olla täys susi ja tallissa paska meininki...

"Musta tuntuu että tää on enemmänkin joidenkin fanien kääntämä "voitto" kuin Kimin. Tallikaverilta turpaan, talli aivan sekaisin ja bonuksena siihen kerrotaan että sama paska jatkuu ensi kaudella. Ei tainnu Kimillä olla kauden jälkeen voittofiilis."

Osuko aivan naulan kantaan?

Ite olin sitä mieltä ja olen edelleen, että Ferrarille tehtiin sellainen siivous, että nyt voi keskittyä tekemään autoon ja tuloksentekoon. Sekä, että autoa alettiin kehittämään toiseen suuntaan, koska aikaisempi suunta ei tuonut haluttua tulosta. Toki tehän teilasitte meikäläisen kirjoitukset fantasiana yms. Tosin näyttää koko ajan vaan enemmän ja enemmän siltä kun uusia uutisia tulee, että olitte itse pihalla kuin lumiukot.
Samainen Turrini uutisoi viime vuonna tämän kauden auton olevan kaamea. Paukuttelet henkseleitä jo yksien testien jälkeen eikä kisaakaan ajettu. Jos auto osoittautuu yhtä hitaaksi kuin viime kaudella niin se on yks ja sama istuuko Kimin lapaseen vai ei, mutta ekat testit antoi suht rohkaisevia tuloksia eteenpäin menosta. Istuihan se auto Alonson räpyläänki viime kaudella mutta ei sillä tulosta tehty.

Lisäksi Allison suunnittelee autoa mahdollisimman paljon Kimin ajotyyliä vastaamaan.. Se on sitten aivan eri asia tuleeko tuolla uudella autolla tulosta, sen näkee sitten..
Edelleenkin ihmettelen tuota sun asennetta, tuo lihavoitu lause kumoo aivan kaiken muun. Jos auto on hidas nii se on ihan sama kuinka iso "kabinetti-lottovoitto" Kimille on käynyt . Odottaisit kauden puoli väliin asti edes paukuttelematta henkseleitä ja katotaan miten Kimi pärjää hänelle räätälöidyllä autolla Vettelille. Entä jos ei pärjää Vettelille ja auto ei voita, niin kysyisin minkälainen vitun voittaja Kimi tässä tilanteessa olisi? Näillä näkymin mersut menee vieläkin sekunttitolkulla muita karkuun.

Tuntuu siltä että kun autoa tehdään Kimin tyyliseksi niin oletat auton olevan automaattisesti mestarikandidaattia.
 
Viimeksi muokattu:

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Viime vuoden Ferrari sopi kuin hanska Alonson ajotyyliin
Anteeksi nyt vain, mutta mihin tämä tulkinta oikein perustuu? Alonso ei tainnut antaa autosta yhtään positiivista kommenttia missään vaiheessa kautta?

Taitaa nyt vain monella päässään olla sellainen mutkat suoriksi -tulkinta, että jos auto ei sopinut lainkaan Kimille, sopi se täydellisesti Alonsolle. Muutenhan sen totaalisen selkäsaunan selitteleminen menisi paljon vaikeammaksi.

Edelleenkin: se, että tämän kauden auto on täysin erilainen kuin viime kauden, ei suinkaan johdu Alonson lähdöstä vaan Allisonin johtamasta uudesta suunnittelufilosofiasta sekä uusista ihmisistä ja muista resursseista, joiden vaikutus näkyy ensimmäisen kerran kunnolla vasta tässä autossa. Voi olla, ettei Alonso ole maailman paras palautteen antaja tai testaaja (en siis myöskään väitä näin), mutta kyllä auton perusluonne tulee lähes täysin kuskista riippumatta tietynlaiseksi. Kuskin palaute vaikuttaa ainoastaan epäsuorasti auton suunnittelun päälinjoihin ja silloinkin todella pienellä prosentilla. Kuskin mieltymykset näkyvät sitten pääasiassa säädöissä ja kauden aikana tehtävien pienten kehitystöiden priorisoinnissa. Jotenkin tuntuu, että täällä aika moni kuvittelee auton kehittämisen olevan samanlaista kuin se oli ennen telemetriaa. Jos oikeasti miettii, miten nykyään jokaisesta pienen pienestä asiasta saadaan jopa reaaliaikaista dataa autosta ja miten kehittyneitä ovat nykypäivän data-analyysityökalut ja muut resurssit etenkin huipputalleissa, on aikamoista itsepetosta pitää yllä jotain romanttista kuvaa kuskista kertomassa insinööreille, miten autosta tulee nopeampi ja mihin suuntaan sitä pitää kehittää. Kuskin palaute lähinnä vahvistaa tai heikentää päätöksentekoa kun pääasiat ovat jo selvillä.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Jotenkin tuntuu, että täällä aika moni kuvittelee auton kehittämisen olevan samanlaista kuin se oli ennen telemetriaa. Jos oikeasti miettii, miten nykyään jokaisesta pienen pienestä asiasta saadaan jopa reaaliaikaista dataa autosta ja miten kehittyneitä ovat nykypäivän data-analyysityökalut ja muut resurssit etenkin huipputalleissa, on aikamoista itsepetosta pitää yllä jotain romanttista kuvaa kuskista kertomassa insinööreille, miten autosta tulee nopeampi ja mihin suuntaan sitä pitää kehittää. Kuskin palaute lähinnä vahvistaa tai heikentää päätöksentekoa kun pääasiat ovat jo selvillä.
Uskallan väittää, ettei kuskilla ole koskaan ollut merkittävää roolia auton kehityksessä. Samanlailla entisaikojen sankarit olivat hukassa hitailla autoilla.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Edelleenkin: se, että tämän kauden auto on täysin erilainen kuin viime kauden, ei suinkaan johdu Alonson lähdöstä vaan Allisonin johtamasta uudesta suunnittelufilosofiasta sekä uusista ihmisistä ja muista resursseista, joiden vaikutus näkyy ensimmäisen kerran kunnolla vasta tässä autossa. Voi olla, ettei Alonso ole maailman paras palautteen antaja tai testaaja (en siis myöskään väitä näin), mutta kyllä auton perusluonne tulee lähes täysin kuskista riippumatta tietynlaiseksi. Kuskin palaute vaikuttaa ainoastaan epäsuorasti auton suunnittelun päälinjoihin ja silloinkin todella pienellä prosentilla.
Tällainen ajattelu on enemmänkin pienissä talleissa joissa kuskit vaihtuu tiuhaan, mutta ei suurissa. Yksi osasyy miksi isot tiimit haluavat pitää saman kuljettajan pidemmän aikaa on se, että autoa voidaan aina enemmän suunnitella kuskin mukaan, kun palaute tulee samalta kuskilta. Miksi ihmeessä kuskia ei otettaisi huomioon, jos esimerkiksi kuskille on hyväsi uhrata etupään downforcea perän hyväksi tai toisin päin. Olisi hölmöä olla huomioimatta kuskin toiveita. Jos ei huomioida, tekisi se autosta kuskin kädessä automattisesti hitaamman ja siksi on hyväksi että tiimissä ajavat sellaiset kuskit jotka toivovat auton käyttäytymiseltä mahdollisimman samaa.
 
Viimeksi muokattu:

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Tällainen ajattelu on enemmänkin pienissä talleissa joissa kuskit vaihtuu tiuhaan, mutta ei suurissa. Yksi osasyy miksi isot tiimit haluavat pitää saman kuljettajan pidemmän aikaa on se, että autoa voidaan aina enemmän suunnitella kuskin mukaan, kun palaute tulee samalta kuskilta. Miksi ihmeessä kuskia ei otettaisi huomioon, jos esimerkiksi kuskille on hyväsi uhrata etupään downforcea perän hyväksi tai toisin päin. Olisi hölmöä olla huomioimatta kuskin toiveita. Jos ei huomioida, tekisi se autosta kuskin kädessä automattisesti hitaamman ja siksi on hyväksi että tiimissä ajavat sellaiset kuskit jotka toivovat auton käyttäytymiseltä mahdollisimman samaa.
Kuten sanoin, auton päälinjat toteutuvat käytännössä täysin kuskista riippumatta. Esim. viime kauden Ferrari olisi ollut pääpiirteissään nähdyn kaltainen vaikka edeltävinä kausina kuskeina olisi ollut keitä tahansa. Kuskin tärkein rooli on kyetä ajamaan tasaisesti ja pystyä antamaan sen verran johdonmukaista, tasalaatuista ja yksityiskohtaista palautetta, että se joko vahvistaa tai heikentää muun datan kautta saatavaa informaatiota ja siten helpottaa suunnittelijoiden työtä. Kuski pystyy vaikuttamaan sitten tiettyihin painotuksiin yksityiskohdissa ja etenkin säädöissä, mutta se tässä nyt pitää kerta kaikkiaan ymmärtää, että yhtäkään F1-autoa ei lähtökohtaisesti suunnitella kellekään tietylle kuskille. Se, mitä Alonson kohdalla voi olla tapahtunut (jos keskustelun vuoksi hyväksytään tosiasiana häneen kohdistunut kritiikki auton kehityksen osalta) on se, että hänen antama palaute ei ole ollut johdonmukaista. Toisin sanoen hän ei ehkä ole osannut erottaa auton perusluonteesta johtuvia ja toisaalta kokeilluista erilaisista säädöistä johtuvia ajo-ominaisuuksia toisistaan ja näin ollen aavistuksen vaikeuttanut suunnittelijoiden ja insinöörien työtä. Mutta se ei ole mahdollista, että yksi kuski voisi viedä huonolla palautteenannolla tai omia mieltymyksiä korostamalla koko autonkehityksen täysin metsään.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
^^ Viime vuotisen Ferrarin päälinjat oli nähdyn kaltaiset moottoria lukuunottamatta juurikin siksi, että siellä oli useamman vuoden olleet samat kuskit ja suunnittelijat. Eri kuskeilla auto tuskin olisi ollut nopeampi, mutta todennäköisesti erilainen. Kuskeilla hyvin monellaisia tapoja ajaa mutkat läpi. Esimerkiksi ajolinjoissa on selviä eroja ja ne vaativat autolta erilaisia ominaisuuksia joita ei välttämättä säätämällä löydy kuten Räikkösen kohdalla viime vuonna nähtiin. Jos autossa on kuskin kannalta jokin selvä puute jota ei pystytä säädöillä korjaamaan, on se otettava huomioon jo seuraavan auton suunnittelupöydällä, jos asia halutaan korjata.

Allison sanoi jo viime syksynä, että tulevassa autossa otetaan huomion molempien kuskien toiveet. Ei siis sanonout, että autosta tulee se mikä tulee ja kuskit sitten saavat yrittää, jos sillä jotain sais aikaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
^^ Viime vuotisen Ferrarin päälinjat oli nähdyn kaltaiset moottoria lukuunottamatta juurikin siksi, että siellä oli useamman vuoden olleet samat kuskit ja suunnittelijat. Eri kuskeilla auto tuskin olisi ollut nopeampi, mutta todennäköisesti erilainen. Kuskeilla hyvin monellaisia tapoja ajaa mutkat läpi. Esimerkiksi ajolinjoissa on selviä eroja ja ne vaativat autolta erilaisia ominaisuuksia joita ei välttämättä säätämällä löydy kuten Räikkösen kohdalla viime vuonna nähtiin. Jos autossa on kuskin kannalta jokin selvä puute jota ei pystytä säädöillä korjaamaan, on se otettava huomioon jo seuraavan auton suunnittelupöydällä, jos asia halutaan korjata.

Allison sanoi jo viime syksynä, että tulevassa autossa otetaan huomion molempien kuskien toiveet. Ei siis sanonout, että autosta tulee se mikä tulee ja kuskit sitten saavat yrittää, jos sillä jotain sais aikaiseksi.
Totta kai kuskien toiveita pyritään ottamaan huomioon, ei siinä ole täksi kaudeksi tehty Ferrarilla mitään muutosta aiempaan. Mutta kuskien toiveet eivät koskaan mene sen näkemyksen edelle, joka suunnittelijoilla on mahdollisimman nopean auton rakentamisesta. Ferrari ei täksi kaudeksi suinkaan rakentanut jousitusta lähtökohtaisesti Kimille optimaaliseksi vaan Kimille optimaaliseksi niissä raameissa, jotka suunnittelijat näkivät mahdolliseksi tinkimättä omista päälinjoistaan, joihin kuskin mieltymykset eivät vaikuta.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Totta kai kuskien toiveita pyritään ottamaan huomioon, ei siinä ole täksi kaudeksi tehty Ferrarilla mitään muutosta aiempaan. Mutta kuskien toiveet eivät koskaan mene sen näkemyksen edelle, joka suunnittelijoilla on mahdollisimman nopean auton rakentamisesta. Ferrari ei täksi kaudeksi suinkaan rakentanut jousitusta lähtökohtaisesti Kimille optimaaliseksi vaan Kimille optimaaliseksi niissä raameissa, jotka suunnittelijat näkivät mahdolliseksi tinkimättä omista päälinjoistaan, joihin kuskin mieltymykset eivät vaikuta.
Eikös tämä sitten ole kuskille räätälöintiä ja siten myös kuskin merkitystä uuden auton suunnittelussa?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4393
Mielenkiintoinen video pull ja push-jousituksien eroista, kuormista, jousien jäykkyyksistä jne. Ei ihme että viimekauden F14T oli niin tönkön näköinen ajaa, kanttareiden ylityksissä pomppi kuin kenguru kun jousikuorma edessä oli 3-4 kertainen pushrod jousitukseen verrattuna, kovahan siitä tulee kuin kivireestä.

Toivottavasti tällä kaudella homma toimii paremmin, no ainakin uuden auton massakeskipiste on alempana joka merkkaa loogisempaa keulan toimintaa. En vain ymmärrä että jos pullrod tukivarsien suunnittelulla saavutetaan joidenkin prosenttien parempi ilmavirta perään niin samalla auton ajettavuutta heikennetään ainakin saman verran. Näkisi että tästä heikennyksestä seuraa suurempi haitta kierrosaikoihin kuin etu mikä siitä saavutetaan.

Part 1. https://www.youtube.com/watch?v=izRhrcI7S7c

Part 2. https://www.youtube.com/watch?v=9YvV2Qvp75M
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24315
Sijainti
lappeen Ranta
Sitten on tämä vanha uutinen, jonka linkin olen ihan huvikseni pistänyt kirjanmerkkeihin: Alonso is better at development than Raikkonen says Ferrari boss :doubtful:.

Aika turhanaikaista löpinäähän tuollainen väite on, mutta jännästi vastakkaisilla fanittelutahoilla vaihtuu mielipiteet päittäin riippuen siitä, kenestä kuskista milloin mitäkin väitetään. Nytkin homma menee niin, että toiset (anti-Kimistit) väittää Ferrarista tulevan alkavalla kaudella tosi huono auto eikä kuskilla ole hommassa muutenkaan osaa eikä arpaa ja toiset (Kimi-fanistit) väittävät siitä tulevan tosi hyvä kuskin kehitystaitojen ansiosta. Sitten jos autosta oikeasti tulee huono, anti-Kimistit väittävät sen johtuvan Kimin huonoista autonkehitystaidoista kun taas Kimi-fanistit kääntyvät sille kannalle, että kuskit eivät oikeasti autoja kehitä.

Itse katson olevani Kimi-fanisti, jonka mielestä kuskit eivät kauhean isosti autoja nykyään kehitä ja toivon Ferrarista tulevan reippaasti viime kautista parempi verrattuna kilpailijoihin.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Tietojen mukaan ovat saaneet takapäähän DF:ää sen verran, että inssit pystyvät etupään kanssa enemmän työskentelemään. Tästähän Kimi mainitsi viime kaudella, että ongelma oli se, että jos saatiin etupää pitäväksi ja herkäksi, niin perä lähti alta. Toivotaan näin.
 
Viimeksi muokattu:

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Samainen Turrini uutisoi viime vuonna tämän kauden auton olevan kaamea. Paukuttelet henkseleitä jo yksien testien jälkeen eikä kisaakaan ajettu. Jos auto osoittautuu yhtä hitaaksi kuin viime kaudella niin se on yks ja sama istuuko Kimin lapaseen vai ei, mutta ekat testit antoi suht rohkaisevia tuloksia eteenpäin menosta. Istuihan se auto Alonson räpyläänki viime kaudella mutta ei sillä tulosta tehty.



Edelleenkin ihmettelen tuota sun asennetta, tuo lihavoitu lause kumoo aivan kaiken muun. Jos auto on hidas nii se on ihan sama kuinka iso "kabinetti-lottovoitto" Kimille on käynyt . Odottaisit kauden puoli väliin asti edes paukuttelematta henkseleitä ja katotaan miten Kimi pärjää hänelle räätälöidyllä autolla Vettelille. Entä jos ei pärjää Vettelille ja auto ei voita, niin kysyisin minkälainen vitun voittaja Kimi tässä tilanteessa olisi? Näillä näkymin mersut menee vieläkin sekunttitolkulla muita karkuun.

Tuntuu siltä että kun autoa tehdään Kimin tyyliseksi niin oletat auton olevan automaattisesti mestarikandidaattia.
Just joo, pikkusen on irrotettu taas asiasta tuo sun juttu. Tuossa tingattiin, siitä, että kehitetäänkö autoa Kimin ajotyylin suuntaan vai ei ja näköjään kehitetään.

Mutta niin sulla tuntuu olevan tapana.

Minä pidin, että Ferrarille tallina on parempi kehittää autoa eri suuntaan, kuin Alonson aikaan, kun sillä ei tullut tulosta. Kaksi kuljettajaa joilla samantapainen ajotyyli, tallille enemmän pisteitä. Jos häviää Vettelille, niin häviää, mutta uskon että talli menestyy paremmin kokonaisuudessaan.

Ei tuo ilmeisesti mahdu sun kaaliin.

Ja kyllä se Kimi aika historiallisen tempun teki tuolla takaisin tulolla. Minusta se oli melkoinen voitto ja näyttäisi että kannattavaa Ferrarille. Sinun mielestähän tuo oli aivan väärä suunta mihin Ferrari on menossa. Näyttäisi näillänäkymin kyllä juuri päinvastaiselta..

Mielenkiinnolla kautta odotellen.. 😁

Ps. Ihmettele sinä vaan aivan rauhassa, hyvä että maailmassa löytyy ihmeteltävää..
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Minä pidin, että Ferrarille tallina on parempi kehittää autoa eri suuntaan, kuin Alonson aikaan, kun sillä ei tullut tulosta. Kaksi kuljettajaa joilla samantapainen ajotyyli, tallille enemmän pisteitä. Jos häviää Vettelille, niin häviää, mutta uskon että talli menestyy paremmin kokonaisuudessaan.
Tulihan sitä tulosta Alonson aikanakin, Red Bullin auto oli vain vielä parempi. Pidän melkoisen todennäköisenä, ettei kuskipuolen MM-kakkossijaa ole odotettavissa, eikä tallipuolellakaan mestaruutta. Eli sinun määritelmäsi mukaan "ei tule tulosta".
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Tulihan sitä tulosta Alonson aikanakin, Red Bullin auto oli vain vielä parempi. Pidän melkoisen todennäköisenä, ettei kuskipuolen MM-kakkossijaa ole odotettavissa, eikä tallipuolellakaan mestaruutta. Eli sinun määritelmäsi mukaan "ei tule tulosta".
Niin tämä sitten viiden vuoden aikana.. Katsotaan mitä tulee, minä uskon, että oikeaan suuntaan ovat menossa. Usko sinä mihin huvittaa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös