Onko tähän jotain lähdettä? Itseltä mennyt täysin ohi kun olen ollut siinä ymmärryksessä, että sitä geometriaa ei voinut kesken kauden muuttaa mihinkään. Eihän tuon kokoluokan muutosta voi tehdä vain toiseen autoon. Eikä pitäisi olla edes mahdollinen kesken kauden nykyisillä testirajoituksilla.
Tottakai voidaan, kyse on alustan säätämisestä jossa ei ole muuta rajoituksia kuin renkaiden kestävyyden takia laitetut camber-kulmarajoitukset, olivat ainakin pari vuotta sitten Kimin autonsäätämisen tiellä. Alustageometria on nykyään sen verran hyvin mallinnettua että ne osuvat aika hyvin kohdilleen testaamattakin, eli jos tiedetään kuljettajalla olevan puskemista ajotilanteessa x niin heti nähdään mahdollisuudet mitä asian korjaamiseen voidaan tehdä. Säätöalue ei F14T:llä riittänyt alkuun niin muutamia komponentteja täytyi tehdä uusiksi.
Kimin ongelmat eivät johtuneet etujousituksen geometriasta ja ne tukivarret laitettiin uusiin kulmiin aerodynamiikan takia ei jousituksen toimivuuden, eli alempi tukivarsi on nykyisen keulatyypin kanssa erittäin tärkeässä asemassa ohjaamassa ilmavirtauksia.
Painopistemuutos sen sijaan oli aika suurikin uutinen - eli auton optimaalinen painopiste pitäisi olla suhteellisen triviaali saada oikeaksi ja jos ei ole niin auton balanssi vaihtelee mutkan mukaan aliohjaavasta yliohjaavaan. F14T:n ongelma viimevuonna ja jotenkin suorastaan käsittämätöntä kuinka se oli sellaiseksi ylipäätään suunniteltu ja vielä käsittämättömämpää että tarvittiin Arrivabenen nootti ennenkuin asia korjattiin. Ja jos auton painopiste on ollut pielessä niin ei välttämättä sen kauempaa tarvitse etsiä syitä sille miksi aeropäivityksetkään eivät Ferrarilla menneinä vuosina ikinä toimineet halutulla tavalla.....