Scuderia Ferrari 2015: Räikkönen & Vettel

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

nevermind

Well-known member
Liittynyt
13.12.2006
Viestit
87
Mitä yleensäkään ns. tietovuodot auttas tässä tilanteessa Mersun ylivoima perustui moottorin perusrakenteisiin (turboon), no tietysti kers ym, mutta kaikkea muuta on Ferrari ja rellu päässy kehittää jo viimekaudella. Kukaan ei ole niin fiksu kuin saksalainen inssi:wink:
 
Viimeksi muokattu:

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Jos toi on sun vahvin argumentti, niin hieno keskustelu tästä saadaan kyllä aikaan :D
Kyllä se tuon sinun kommentoinnin voittaa, ei tuosta ole mitään keskusteltavaa, tuollahan se on kirjoitettuna aivan selvällä Suomen kielellä, että auton kehityssuunta määräytyi kuljettajien mieltymysten mukaan. Jos sinä et tuota tuota ymmärrä tai myönnä, niin ei ole mitään keskusteltavaa.
 
Viimeksi muokattu:

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Ferrarin jousitusgeometriassa ei ollut viimevuonnakaan mitään vikaa sen jälkeen kun etupään geometria korjattiin Kimille sopivaksi.
Onko tähän jotain lähdettä? Itseltä mennyt täysin ohi kun olen ollut siinä ymmärryksessä, että sitä geometriaa ei voinut kesken kauden muuttaa mihinkään. Eihän tuon kokoluokan muutosta voi tehdä vain toiseen autoon. Eikä pitäisi olla edes mahdollinen kesken kauden nykyisillä testirajoituksilla.

Ja siis nämä "asiantuntijathan" väittivät että ongelma on pull-rod etupyöränjousituksessa - se on edelleenkin sellainen ja etupyörän tukivarsien kulmilla ei ole mitään merkitystä mekaanisiin pyöränkulmiin, ne saadaan joka tilanteeseen mallinnettua halutuiksi jokatapauksessa. Nämä väitökset vähän suuremmassa kulmassa olevien tukivarsien vaikutuksesta renkaan tukikohdan muutoksiin sivusuunnassa yms. paskanjauhajat eivät vain ymmärrä asiaa jota yrittävät selitttää.
Mun mielestä tuossa videossa korostettiin useampaan kertaan, ettei tuolla pull/push-rodilla ole asian kanssa mitään tekemistä. :confused:
 

Tallipäällikkö

Well-known member
Liittynyt
5.10.2014
Viestit
469
Itsekkin kyseenalaistan väitteen, jonka mukaan Kimin ongelmat katosivat kun F14-T:n jousitusgeometriat vaihdettiin. Eikös tuossa Ferrarin käyttämässä pull-rod jousitussysteemissä ole ongelma pieni säätöikkuna verratuna push-rodiin?
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24312
Sijainti
lappeen Ranta
Mulle noi jousitusgeometriat on aika hepreaa, mutta veto- ja työntötangoista tulee hetimiten mieleen sellainen seikka, että niiden mitoitus ja muotoilu täytyy tehdä varsin eri pohjalta. Eli vetotanko mitoitetaan vetomurtolujuuden pohjalta kun taas työntötangon mitoituksessa täytyy ottaa huomioon nurjahdus. Ja jos tanko muotoillaan poikkileikkaukseltaan oikein ohueksi, niin nimenomaan nurjahdus on työntötangossa vaarana siinä kun vetotangossa riittää kun on tarpeeksi poikkipinta-alaa muotoilusta riippumatta. Tai noin ainakin tuntuisi luontevalta.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3627
Sijainti
JKL
Testikuskin tärkein ominaisuus on se että pystyy ajamaan saman mutkan toistuvasti samalla tavalla ja kertomaan inssille auton käyttäytymisen ja muutokset edellisiin kertoihin verrattuna. Tämähän on se mistä Kimiä on kehuttu. Nakuttaa kun käkikello kierroksesta toiseen. Alonson mukautuva ajotyyli taas on testausmielessä vaikea koska hän etsii aina sen nopeimman kombinaation mutkan suorittamiseksi ja inssille on kohtuu haastavaa tietää autoon tehdyn muutoksen todellinen vaikutus kun ajotapa on saattanut muuttua samalla. Siksi ennemmin olisi parempi puhua hyvästä/huonosta auton testaajasta kuin auton kehittäjästä. Antaisi ehkä paremman ja todellisemman kuvan kuskin merkityksestä auton kehitykselle...
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Onko tähän jotain lähdettä? Itseltä mennyt täysin ohi kun olen ollut siinä ymmärryksessä, että sitä geometriaa ei voinut kesken kauden muuttaa mihinkään. Eihän tuon kokoluokan muutosta voi tehdä vain toiseen autoon. Eikä pitäisi olla edes mahdollinen kesken kauden nykyisillä testirajoituksilla.
Tottakai voidaan, kyse on alustan säätämisestä jossa ei ole muuta rajoituksia kuin renkaiden kestävyyden takia laitetut camber-kulmarajoitukset, olivat ainakin pari vuotta sitten Kimin autonsäätämisen tiellä. Alustageometria on nykyään sen verran hyvin mallinnettua että ne osuvat aika hyvin kohdilleen testaamattakin, eli jos tiedetään kuljettajalla olevan puskemista ajotilanteessa x niin heti nähdään mahdollisuudet mitä asian korjaamiseen voidaan tehdä. Säätöalue ei F14T:llä riittänyt alkuun niin muutamia komponentteja täytyi tehdä uusiksi.

Kimin ongelmat eivät johtuneet etujousituksen geometriasta ja ne tukivarret laitettiin uusiin kulmiin aerodynamiikan takia ei jousituksen toimivuuden, eli alempi tukivarsi on nykyisen keulatyypin kanssa erittäin tärkeässä asemassa ohjaamassa ilmavirtauksia.

Painopistemuutos sen sijaan oli aika suurikin uutinen - eli auton optimaalinen painopiste pitäisi olla suhteellisen triviaali saada oikeaksi ja jos ei ole niin auton balanssi vaihtelee mutkan mukaan aliohjaavasta yliohjaavaan. F14T:n ongelma viimevuonna ja jotenkin suorastaan käsittämätöntä kuinka se oli sellaiseksi ylipäätään suunniteltu ja vielä käsittämättömämpää että tarvittiin Arrivabenen nootti ennenkuin asia korjattiin. Ja jos auton painopiste on ollut pielessä niin ei välttämättä sen kauempaa tarvitse etsiä syitä sille miksi aeropäivityksetkään eivät Ferrarilla menneinä vuosina ikinä toimineet halutulla tavalla.....
 
Viimeksi muokattu:

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Kuten arvelin. Täysin hatusta heittettyä hölinää. :rolleyes: :alppu:
Eikös täällä kaikki.

Mutta jos siis on Kimiä itseään uskominen niin hänhän itse kertoi että etujousitus on muutosten jälkeen ok(F14T), ongelma on että etupään toimiessa halutulla tavalla takapää irtoilee epämääräisesti.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kokonaan uudet ponttoonit. Jännä porras etupuolella ilmanoton kohdalla. Lisäksi lähes kaikki rungossa olevat ilmanohjaimet ovat uusia, bargeboard yms.

 
Viimeksi muokattu:

joa_s

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
296
Paljon on uudistuksia Ferrarissa, hyvälle näytää. Tietysti odotellessa mitä muilla on tarjota ja oishan niiden päivitysten hyvä toimia.

Craig Scarborough @ScarbsF1
Big changes at ferrari. Tweaks to Sidepods, turning vanes, floor, diffuser, rear end plates
Tobias Grüner AMuS @tgruener
@ScarbsF1 Bargeboards are also new.
Ja OT vielä muista, Mersulla ilmeisesti kans ainakin uus pohja ja paljon muutakin, Red Bullilla taas tulossa uutta nokkaa.
Mark Hughes
‏@SportmphMark
New floor for both Ferrari and Mercedes here at Barcelona. New short Red Bull nose expected to find 'significant' lap time. #skyf1
EDIT. Tuossa vielä lähikuvaa uudesta ponttoonista:
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kyllä Ferrari on niin paljon muuttunut, että voi sanoa b-versioksi.


Nokassa ei muutosta, tai ei ainakaan tässä kuvassa.


Diffuusori.



Ponttoonissa oleva porras

 
Viimeksi muokattu:

joa_s

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
296
Kimikin oli kommentoinut päivityksiä:
Q to Kimi: what kind of updates you have here in Barcelona? A: updates to improve The car! :D:D
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
En muista milloin olisin edes kuullut kuskin vastaavan totuudenmukaisesti kyseiseen kysymykseen. Miksi helvetissä he kertoisivat vaikka tietäisivätkin kaikkien osien nimet?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös