Scuderia Ferrari 2015: Räikkönen & Vettel

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Mitä tallille on tapahtunut Itävallan ja Silvestonen kisojen välissä? Williams ei tietääkseni tuonut mitään merkittäviä uudistuksia Silvestoneen, eikä myöskään Ferrari (paitsi tietenkin "kisakohtaiset" aerosetupit) vauhti täysin kadoksissa. Williamsit oli puoli sekuntia nopeampia kuivalla ja lasketaan kuinka paljon he olivat Itävallassa jäljessä niin...
Williamsilta on sanottu että Itävaltaan tuodut päivitykset eivät juurikaan auttaneet Itävallassa, mutta toimivat paremmin sitten Silverstonessa. On myös ollut puhetta että Williams saanut päivityksiä moottoriinsa Mersulta, ja aika-ajoissa saivat normaalia enemmän tehoja koneesta, joka auttoi myös siihen että renkaat saatiin aiempaa paremmin toimimaan.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Vähän on tunne,et Ferrari panostaa enemmän Vetteliin ja sen autoon kuin Kimiin.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Vähän on tunne,et Ferrari panostaa enemmän Vetteliin ja sen autoon kuin Kimiin.
Minkähän ihmeen takia? Williams hengittää tallipisteissä niskaan ja Ferrarin resursseilla pystytään kyllä varmasti panostamaan molempiin autoihin ihan samalla lailla.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Vähän on tunne,et Ferrari panostaa enemmän Vetteliin ja sen autoon kuin Kimiin.
Niin minäkin panostaisin.

Toisaalta, Ferrari ei ole koskaan historiansa aikana pystynyt antamaan tasaista kalustoa molemmille kuskeille.

Toiseen topikkiin jo kirjoitin tämän. Ferrarin ongelma ei ole kuskit. Ongelmana on se etteivät he pysy mersun ja williamsin kehityksen mukana. Samaan aikaan RB ja Toro rosso hengittää niskaan.
 
Viimeksi muokattu:

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Hmm no periaatteessa kyllä jos Räikkösfanien logiikalla mennään. Kimihän tuon auton on kehittänyt/kehittää :D
Todellisuus on jutunkin mukaan Tombasis taakka ja sitä kautta myös Alonson perintö.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Todellisuus on jutunkin mukaan Tombasis taakka ja sitä kautta myös Alonson perintö.

Mutta mutta jossian vaihessa alkukautta Mauri selitti että autossa ei ole mitään sellaista että sitä olis jotain muut kopioineet. Joten kaiken täytyy muuttua.
Hän oli jopa kysynyt muistaakseni joulukuussa paljonko aikaa tarvitaan että autosta saadaan totaalisen uusi painos. Vastaus tais olla että 3:ssa kuukaudessa.
No joulusta on mennyt toinenkin 3 kuukautta ja vielä siellä on keulassa tuo vetotanko jousitus.
En ota kantaa siihen että onko se tämän hetkiseen tilanteeseen "syyllinen" mutta kellään muulla ei tuollaista ole.

Jotenkin jää ihmetyttämään Ferrarin kehitystyön hitaus. Verrattuna esim Lotukseen. Silloin kun Kimi meni Lotukselle niin Kimin talvitestien palauteella Allison sai autosta aika hyvän jo ekaan kisaan.

Miten tuo sama ei onnistu nyt Ferrarilla ?
Resusseja on ja teknisenä päällikönä on Allison. Eli onko sillä sellainen tilanne että siellä on vielä jotain "puupäitä" tekemässä päätöksiä Allisonille joita hänen sitten täytyy noudataa.

Mutta jotain on tapahduttava ja nopeesti. Ei riitä että Williams menee jo kovempaa. Seuraava ketä menee kovempaa on RBR. Viime kisassa RBR näytti jo paikka paikoin tosi hyvää vauhtia.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Mutta mutta jossian vaihessa alkukautta Mauri selitti että autossa ei ole mitään sellaista että sitä olis jotain muut kopioineet. Joten kaiken täytyy muuttua.
Hän oli jopa kysynyt muistaakseni joulukuussa paljonko aikaa tarvitaan että autosta saadaan totaalisen uusi painos. Vastaus tais olla että 3:ssa kuukaudessa.
No joulusta on mennyt toinenkin 3 kuukautta ja vielä siellä on keulassa tuo vetotanko jousitus.
En ota kantaa siihen että onko se tämän hetkiseen tilanteeseen "syyllinen" mutta kellään muulla ei tuollaista ole.

Jotenkin jää ihmetyttämään Ferrarin kehitystyön hitaus. Verrattuna esim Lotukseen. Silloin kun Kimi meni Lotukselle niin Kimin talvitestien palauteella Allison sai autosta aika hyvän jo ekaan kisaan.

Miten tuo sama ei onnistu nyt Ferrarilla ?
Resusseja on ja teknisenä päällikönä on Allison. Eli onko sillä sellainen tilanne että siellä on vielä jotain "puupäitä" tekemässä päätöksiä Allisonille joita hänen sitten täytyy noudataa.

Mutta jotain on tapahduttava ja nopeesti. Ei riitä että Williams menee jo kovempaa. Seuraava ketä menee kovempaa on RBR. Viime kisassa RBR näytti jo paikka paikoin tosi hyvää vauhtia.
Tai sitten siellä on kavereita (lue: italiaanoja) jotka ei osaa toteuttaa Allisonin ajatuksia.
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Viimeisimmät testit ajoi Gutierrez ja Fuoco. Mites ne hoitivat osansa?
Eipä ole tietoa, mutta josko ajoivat sen takia kun kilpakuskeista ei ole testaamaan :idea: Ei vaan, en tuota nyt kuskien syyksi laittaisi, tallihan tuon kehittää ja taas Ferrarilla tuollaista spagetti touhua. Onhan tämä sama nähty Alonsonkin kanssa, pitkin kautta Fefe menee vaan alaspäin.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Eipä ole tietoa, mutta josko ajoivat sen takia kun kilpakuskeista ei ole testaamaan :idea: Ei vaan, en tuota nyt kuskien syyksi laittaisi, tallihan tuon kehittää ja taas Ferrarilla tuollaista spagetti touhua. Onhan tämä sama nähty Alonsonkin kanssa, pitkin kautta Fefe menee vaan alaspäin.
Vai luottaako talli niin paljon tuulitunneliin ja laskelmiin että kisaviikonloppujen harjoitukset riittää? Talli ei ehkä halua tuoda uusia innovaatioita esille kun kesätauko on kynnyksellä.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Jos ferrari nyt potkii Allisonin ulos niin ei voi kuin ihmetellä. Tän kauden auto on toisiks paras ja täysin eri tasolla, kun viime vuoden auto ja varmaankin pitkälti Allisonin ansiota ja hänen tiiminsä. Mihin on kadonnut sana: "pitkäjänteisyys". Ei schumin kulta-aikaakaan rakennettu vuodessa tai kahdessa tai minkään tallin. Jotenki meno on nykysin sitä että kokeillaan eri tyyppejä ja heti kun ei tule tulosta niin pihalle vaan.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Jos ferrari nyt potkii Allisonin ulos niin ei voi kuin ihmetellä. Tän kauden auto on toisiks paras ja täysin eri tasolla, kun viime vuoden auto ja varmaankin pitkälti Allisonin ansiota ja hänen tiiminsä. Mihin on kadonnut sana: "pitkäjänteisyys". Ei schumin kulta-aikaakaan rakennettu vuodessa tai kahdessa tai minkään tallin. Jotenki meno on nykysin sitä että kokeillaan eri tyyppejä ja heti kun ei tule tulosta niin pihalle vaan.
Kaipa se ongelma on siellä johtoportaassa/hallituksessa. Schumin tullessa talliin edellisestä tallimestaruudesta oli yli 10 vuotta aikaa. Siinä kohtaa taviskin tajuaa, että mestaruuden saavuttamiseen tarvitaan pitkäaikaista työtä. Tällä hetkellä edellisestä mestaruudesta on alle 7 vuotta ja 2009-2015 välillä talli on kuitenkin ollut kerran toinen ja kolme kertaa kolmas. Ei ole vielä ehtinyt syntyä sellaista rämpimisajanjaksoa, että lähdettäisiin rakentamaan kokonaan uudelta pohjalta.

Mitä tulee Allisoniin, niin kauden aikainen kehitys on kieltämättä ollut pettymys.
 

Tallipäällikkö

Well-known member
Liittynyt
5.10.2014
Viestit
469
Tosin ei tiedä kuinka paljon Ferrarilla panostetaan jo ensi kauden alkuun. Jotkut sanovat että vasta vuoden 2016 tulee olemaan ensimmäinen "ei Alonso-aikakauden Ferrari". Esim. Ferrarihan ei ehtinyt/voinut/pystynyt muuttamaan etujousitussysteemiään vetotankojousituksesta työntötankojousitukseen (jota esim. Mercedes käyttää) 2015 kauden autossaan. Vuoden 2014 F14-T:n ratkaisut vaikuttivat myös kauden 2015 SF15-T:n suunnitteluun.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Tosin ei tiedä kuinka paljon Ferrarilla panostetaan jo ensi kauden alkuun. Jotkut sanovat että vasta vuoden 2016 tulee olemaan ensimmäinen "ei Alonso-aikakauden Ferrari". Esim. Ferrarihan ei ehtinyt/voinut/pystynyt muuttamaan etujousitussysteemiään vetotankojousituksesta työntötankojousitukseen (jota esim. Mercedes käyttää) 2015 kauden autossaan. Vuoden 2014 F14-T:n ratkaisut vaikuttivat myös kauden 2015 SF15-T:n suunnitteluun.
Tämä.
SF15-T on edelleen ns. välityö ja ensi kaudella päästään näkemään täysin Allisonin vision mukainen auto.
Siksi toivoisin näkeväni myös Räikkösen otteita vielä ensi kauden Ferrarilla.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Mistä sait päähäsi että Allison potkitaan ulos?
Tekeekö Ferrari taas ison peliliikkeen? "Odotettiin enemmän"


Perjantai 17.7.2015 klo 09.30

  

Ferrarin kausi alkoi erinomaisesti.

James Allisonille ei ole tarjottu jatkosopimusta.

Talli pystyi jopa haastamaan Mercedeksen voittotaistossa, mutta viime aikoina trendi on ollut laskeva. Kolmessa edellisessä kisassa Ferrari on jäänyt Mersun lisäksi myös Williamsin taakse. Italiassa etsitäänkin nyt kovasti syyllistä notkahdukseen.

Syyttävä sormi osoittaa tällä hetkellä tekniseen johtajaan James Allisoniin.

- On totta, että hän otti johdettavakseen projektin, jonka Nicholas Tombazis aloitti. Säästääkseen aikaa hän (Allison) säilytti autossa joitain elementtejä, kuten esimerkiksi jousituksen. Se kuitenkin rajoittaa renkaiden käyttöä, La Gazzetta dello Sportin F1-toimittaja Luigi Perna kritisoi.

- On myös selvää, että tallin odotettiin kehittyvän enemmän, koska Maranellossa investoitiin miljoonia tuulitunneliin sekä moderneihin testipenkkeihin, joilla testataan moottoria ja auton alustaa.

Allisonin sopimus päättyy vuonna 2016, mutta ainakaan vielä Ferrari ei ole suostunut jatkamaan miehen pahvia. Mikäli Allisonille näytetään ovea, olisi se taas iso peliliike Ferrarilta lyhyen ajan sisään.

Viime kauden aikana legendaarinen talli vaihtoi tallipäällikköä, kun Stefano Domenicalille näytettiin ovea huhtikuussa. Hänen tilalleen palkattiin Marco Mattiacci, jonka sopimus päättyi kuitenkin viime kauteen. Mattiaccin paikan otti puolestaan nykyinen tallipäällikkö Maurizio Arrivabene.

Allisoninkin ura Ferrarilla on kestänyt vasta pari vuotta, sillä mies liittyi talliin vuonna 2013.

Ferrarin puheenjohtaja puolestaan vaihtui lokakuussa 2014, kun Luca di Montezemolon tilalle astui Sergio Marchionne.

Kuskipuolella Fernando Alonson tilalle palkattiin viime talvena Sebastian Vettel.

Allisonin kenkiminen ulos ei olisi siis kovin iso yllätys.

HARRI HEPOJÄRVI
harri.hepojarvi@ilmedia.fi
http://www.iltalehti.fi/formulat/2015071720051347_fo.shtml
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös