Scuderia Ferrari 2015: Räikkönen & Vettel

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Ei Allisonia olla potkimassa mihinkään.
Tai ainakin se olisi mielestäni täysin järjenvastaista ennen kuin ensi kausi on nähty.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Jos Newey tekee comebackin

Olisi silkkaa hulluutta vaihtaa tekninenjohtaja 2 vuoden välein.
Hei, Ferrari, Italia, italialaiset. Montakos kertaa tallipäällikkö vaihtui vuoden sisään tässä juuri?
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Hei, Ferrari, Italia, italialaiset. Montakos kertaa tallipäällikkö vaihtui vuoden sisään tässä juuri?
Juu se onkin toinen juttu mutta noin lähtökohtaisesti ao liikkeellä ei olisi järkeä.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Onko muuten koskaan ollut italialaista suunnittelijaa ykkösissä joka olisi voittaja-auton tehnyt/suunnitellut? Vai onko asia joka ei vain
välilmerellisiltä onnistu, kun eivät niin fiksuja ole kuin me pohjoisemmat.
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Onko muuten koskaan ollut italialaista suunnittelijaa ykkösissä joka olisi voittaja-auton tehnyt/suunnitellut? Vai onko asia joka ei vain
välilmerellisiltä onnistu, kun eivät niin fiksuja ole kuin me pohjoisemmat.
Ainakin Ferrarin kilpa-autoja pitkään suunnitellut Mauro Forghieri tuli nopeasti mieleen. Ja tietty Mersun suunnittelija Aldo Costa ja unkarilaisjuuret omannut Vittorio Jano.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Kuulostaa tuulesta temmatulta huhulta, eihän tuossa olisi mitään järkeä. Tämän kauden Ferrari on suurin piirtein juuri niin hyvä, kuin mitä tallin resursseilla on voinut tehdäkin. Tallinhan väitettiin laittaneen kauden 2015 autoaan paljolti uusiksi talven aikana johtoportaan vaihduttua. Tuolloin kirjoitettiin, ettei Allison ollut edes päässyt varsinaisesti vastaamaan "kehitysversio A:sta", sillä vanhalla suunnittelijatiimillä oli edelleen enemmän sananvaltaa.
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
En ole ihan vakuuttunut tuosta Ferrarin auton keula-ratkaisusta. Mielestäni Williamsin nokka ja keula näyttää paremmalta ratkaisulta, ne vain näyttävät aerodynaamisimmilta, kun sitä vertaa Ferrarin vastaavaan poikkirakenteeseen. Ja edellinen kommentti oli minun mielipide, saa olla eri mieltä, en ole mikään aerodynaamisen puolen johtaja tai muu vastaava.

Ferrarin kehitystyö on jäänyt vähän vajaaksi, Williams on kehittynyt melkoisesti. Bottaksen puheet siitä, että autoon on saatu lisää downforcea, ovat selkeästi pitäneet paikkaansa. Käsittääkseni ilman kierron merkitys formula-auton koneistossa ja sisuksessa on se A ja O, jolla autosta saadaan dynaaminen. Dynaamisen auton haluaa varmaan jokainen. Pitää olla viimeisen päälle. Se on sitä ilman ja kiinteiden kappaleiden vaikutusta toisiinsa, epäilen. Tässä tekstissä ei ole mitään varmaa.

Sori off-topic, mutta Mersun nokan ratkaisu on puolueettomasti aivan ylivoimainen ja eipä ihme, että haastajia ei löydy heille.

Tällä hetkellä vaikuttaa sille siis, että Williams on jopa Ferrarin edellä. Unkarin kisa näyttää suuntaa. Viime vuonna kisa taisi olla vaikea Williamsille. Onhan sillä radalla aika hitaita mutkia. Mutta jos Williamsit päihittää taas Ferrarit aika-ajossa, niin sitten tämä on ihan yksinkertaista.
 
Viimeksi muokattu:

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
En ole ihan vakuuttunut tuosta Ferrarin auton keula-ratkaisusta. Mielestäni Williamsin nokka ja keula näyttää paremmalta ratkaisulta, ne vain näyttävät aerodynaamisimmilta, kun sitä vertaa Ferrarin vastaavaan poikkirakenteeseen. Ja edellinen kommentti oli minun mielipide, saa olla eri mieltä, en ole mikään aerodynaamisen puolen johtaja tai muu vastaava.

Ferrarin kehitystyö on jäänyt vähän vajaaksi, Williams on kehittynyt melkoisesti. Bottaksen puheet siitä, että autoon on saatu lisää downforcea, ovat selkeästi pitäneet paikkaansa. Käsittääkseni ilman kierron merkitys formula-auton koneistossa ja sisuksessa on se A ja O, jolla autosta saadaan dynaaminen. Dynaamisen auton haluaa varmaan jokainen. Pitää olla viimeisen päälle. Se on sitä ilman ja kiinteiden kappaleiden vaikutusta toisiinsa, epäilen. Tässä tekstissä ei ole mitään varmaa.

Sori off-topic, mutta Mersun nokan ratkaisu on puolueettomasti aivan ylivoimainen ja eipä ihme, että haastajia ei löydy heille.

Tällä hetkellä vaikuttaa sille siis, että Williams on jopa Ferrarin edellä. Unkarin kisa näyttää suuntaa. Viime vuonna kisa taisi olla vaikea Williamsille. Onhan sillä radalla aika hitaita mutkia. Mutta jos Williamsit päihittää taas Ferrarit aika-ajossa, niin sitten tämä on ihan yksinkertaista.

Joo ja Mersun keulan muotoilun taitaa mahdollistaa tukivarsien ja jousituksen kiinnitys pisteet auton rungossa. Jotka näkyy tässä Silversonen kisasta otetusta kuvasta :
http://img2.auto-motor-und-sport.de/Lewis-Hamilton-GP-England-2015-fotoshowBigImage-12f8cae0-881077.jpg

Vertailun vuoksi Ferrarin vastaavat tukivarsi geometria 248 mallista jonka pääsuunnittelija oli yllättäen nykyään Mersulla oleva Aldo Costa :
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Ferrari_F2007#/media/File:Koncept_0_kyl.jpg

Ero taitaa olla vain siinä että ylätukivarsi ja jousituksen linkkitanko on nyky Mersussa hieman alempana. Joten Ferrariinkin pitäis pystyä tuollainen keula tekemään koska kokemusta noista tukivarsisi geometriasta pitäis olla.

Jotenkin olen ollut samoilla linjoilla että Mersun keulan muotoilu on parasta ja asiassa on oikeastaan vaan ihmetyttänyt se että miksi sitä ei ole jo kopioitu ?
Eikö muut pysty hyödyntämään tietokone simulaatiossa keulasta tulevaa ilma virtausta rittävän hyvin vai ottaako noin suora kopiointi pääsunnittelijoiden "luonnon päälle" eikä sitä voi siksi tehdä. ;)
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Joten Ferrariinkin pitäis pystyä tuollainen keula tekemään koska kokemusta noista tukivarsisi geometriasta pitäis olla.

Jotenkin olen ollut samoilla linjoilla että Mersun keulan muotoilu on parasta ja asiassa on oikeastaan vaan ihmetyttänyt se että miksi sitä ei ole jo kopioitu ?
Eikö muut pysty hyödyntämään tietokone simulaatiossa keulasta tulevaa ilma virtausta rittävän hyvin vai ottaako noin suora kopiointi pääsunnittelijoiden "luonnon päälle" eikä sitä voi siksi tehdä. ;)
Auton keulaa ei tuosta noin vaan kopioida tai isommin muuteta. Ongelmana on se että muutokset kaulassa tuo uudelleensuunnittelu tarpeen koko auton aerodynamiikkaan.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Auton keulaa ei tuosta noin vaan kopioida tai isommin muuteta. Ongelmana on se että muutokset kaulassa tuo uudelleensuunnittelu tarpeen koko auton aerodynamiikkaan.
Juu näin on. Mutta Mersun keula on jo 1,5 vuotta ollut perus periaatteeltaan samanlainen. Joten aikaa olis ollut kokeilla sitä tietokoneella ja yrittää saada tuo muu aero toimimaan vastaavalla tavalla kuin se on Mersulla.
Onkohan muut tallit olleet siinä uskossa että pelkkä voimalaitos on se millä Mersu eron tekee muihin ?
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Juu näin on. Mutta Mersun keula on jo 1,5 vuotta ollut perus periaatteeltaan samanlainen. Joten aikaa olis ollut kokeilla sitä tietokoneella ja yrittää saada tuo muu aero toimimaan vastaavalla tavalla kuin se on Mersulla.
Onkohan muut tallit olleet siinä uskossa että pelkkä voimalaitos on se millä Mersu eron tekee muihin ?
Ja sitten kun se toimii niin ollaan enintään yhtä hyviä kuin Mersut. Miten sitten tehdään kun he keksivät uutta? Yritetään taas kopioida?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kun nyt kuitenkin sattuvasti Ferrarin ketjussa ollaan, niin olihan Ferrarilla viime vuonna hyvin samanoloinen ratkaisu. Mutta luopuivat siitä täksi kaudeksi.

-Edit- Tai no, kapenihan tuo Mersun keula aika paljon viime vuoden mallista. Ferrarin malli muistutti lähinnä sitä viimevuotista.
 
Viimeksi muokattu:

pikkupetteri

Well-known member
Liittynyt
8.10.2011
Viestit
195
Sky Sportsilla oli ihan mielenkiintoista statistiikkaa ennen aika-ajoja. Siinä vertailtiin tallikaverien keskimääräistä aikaeroa joka oli reilu puoli sekuntia Vettelin eduksi. Mielenkiintoista oli myös se että samalla kerrottiin viime kauden vertailu Alonso-Räikkönen joka oli samat reilu puoli sekuntia, parin sadasosan tarkkuudella sama kuin nyt. Tilanne ei ole vaikuttanut niin pahalta kuin viime vuonna mutta lähinnä se on tainnut johtua siitä että Ferrari on paljon parempi auto eikä tuohon puoleen sekuntiin kerkeä niin montaa keskikastin autoa.
 

choyothe

Well-known member
Liittynyt
28.9.2013
Viestit
536
Hyvä kisa Kimiltä, kerrankin loistava lähtö.

Vettel lähes yksin pitää F1:siä relevanttina, samalla mun Mersu-kuskit tekevät kaikkensa tuhotakseen sitä.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Mitäköhän Spassa tapahtuu? Varmaan sade ainakin pilaa Kimin aika-ajon/kisan.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös