ProjectMaster
Well-known member
- Liittynyt
- 17.12.2013
- Viestit
- 1649
Media tehnyt Prostista sen pahiksen ja Sennasta ylijumalan. Samanlaisia kumpikin ja pidänkin Prostia Sennaa parempana.
Ihan mielenkiinnosta kyselen mikäs se Alonson häviön vuosi oli, 2004?Niin no nyt ovat kaikki kolme parasta hävinneet kerran tallikaverilleen. Tai no Alonso kaksi kertaa oikeastaan jos ottaa mukaan tasapelin Lewiksen kanssa.
No, eihän kukaan neljässä vuodessa pysty viittä mestaruutta voittamaan. Neljä kylläkin.Vieläpä heti kun Vettelillä sattui omaan käpälään hieman huonommin sopiva auto hän hävisi heti tallikaverilleen melko selvästi. Mutta tosiaan, ei kukaan muu olisi 2010-2013 useampaankaan mestaruuteen pystynyt. Ja nyt kulkee toisessa tiimissäkin, siitä iso hatunnosta.
Suzuka 1990 automaattisesti tekee Sennasta mulkumman kuin useimmista kuskeista, luonnollisesti myös Vettelistä.Onko Vettel muka yhtään vähemmän mulkku kuin Senna?
Ainoastaan 2013 loppu Red Bull oli sanan todellisessa merkityksessä ylivoimainen. 2011 alku RB oli myös ylivoimainen, mutta Pirellin tarkoituksella teettämät renkaat aiheuttivat sen, että he eivät monissa kisoissa pystyneet käyttämään hyväkseen selkeää aerodynaamista etua, paras esimerkki Barcelona. Kauden puolivälin jälkeen Mclaren oli jo monissa aika-ajoissa ja kisoissa nopeampi ja pelkästään Vettelin loistavuus ja Hamiltonin katastrofaaliset esitykset saivat tilanteen näyttämään toiselta.2011 ja 2013 loppu kauden Red Bull oli ylivoimainen. Kaudet 2010 ja 2012 olivat sitten hieman tasaisempia.
Siis tämänkö perusteella Senna on lähes tulkoon mulkumpi kuin muut kuskit yhteensä?Suzuka 1990 automaattisesti tekee Sennasta mulkumman kuin useimmista kuskeista, luonnollisesti myös Vettelistä.
Toisaalta eipä silloin aikanaan noita radioviestejä niin paljon mihkään televisioon asti saatu, kun vertaa nykypäivään jossa ne ovat kymmenen sekunnin viiveellä miljoonien kuultavina. Ajat muuttuu monella saralla.Tuohon aikaan ajotapasäännöt olivat erit eikä jokaisesta osumasta huudeltu charlieta radioon, mikä oli tietysti hyvä asia tämän hetken kuskeihin verrattuna. Tämä hiukan pienentää Sennan, Prostin ym. kumppaneiden mulkkuutta, ainakin minun mielestäni. Kukaan eikä mikään nykyformuloissa kuitenkaan vedä mulkkuudessa vertoja Jean-Maria Balestrelle, paitsi ehkä Bernie...
Vuotta aiemmin Suzukassa Alain Prost käänsi tahallaan autonsa Sennan autoa päin, joten sinun logiikan mukaan se tekee Prostista automaattisesti mulkumman kuin useimmista kuskeista.Suzuka 1990 automaattisesti tekee Sennasta mulkumman kuin useimmista kuskeista, luonnollisesti myös Vettelistä.
Edellä ajava valitsee ajolinjan mutkaan. Mitä Prostin olisi pitänyt tehdä -89? Väistää? Prostin linjalla olisi sentään päässyt mutkan läpi, toisin kuin Sennan tempauksella -90.Vuotta aiemmin Suzukassa Alain Prost käänsi tahallaan autonsa Sennan autoa päin, joten sinun logiikan mukaan se tekee Prostista automaattisesti mulkumman kuin useimmista kuskeista.
"Tuohon aikaan ajotapasäännnöt olivat erit"Siis tämänkö perusteella Senna on lähes tulkoon mulkumpi kuin muut kuskit yhteensä?
Tuohon aikaan ajotapasäännöt olivat erit eikä jokaisesta osumasta huudeltu charlieta radioon, mikä oli tietysti hyvä asia tämän hetken kuskeihin verrattuna. Tämä hiukan pienentää Sennan, Prostin ym. kumppaneiden mulkkuutta, ainakin minun mielestäni. Kukaan eikä mikään nykyformuloissa kuitenkaan vedä mulkkuudessa vertoja Jean-Maria Balestrelle, paitsi ehkä Bernie...
Vaikka näkisitkin, että Prost kolaroi tahallaan (mihin en itse usko), tilanne ei ollut läheskään yhtä vaarallinen, mikä jo itsessään lieventää rikkeen suuruutta. On myös huomioitava olosuhteet, 89 Senna teki lähes täydellisen kamikaze-liikkeen kaukaa Prostin takaa ja olisi lähes varmasti mennyt selkeästi leveäksi seuraavaan mutkaan, ehkä lopa shikaanista läpi. Aina kun tällaisia liikkeitä tehdään, voi olettaa, että huonoja asioita tapahtuu. 90 Prost sai aivan loisteliaan lähdön ja oli noin 20 metriä kolmantena olevaa edellä saavuttaessa ensimmäiseen mutkaan, eikä Sennalla ollut mitään mahdollisuuksia haastaa häntä sinne. Ironista on myös se, että Senna, kauhean likaiselta puoleltaan, sai itsekin erinomaisen lähdön ja oli myös erottautunut selkeästi muusta joukosta.Vuotta aiemmin Suzukassa Alain Prost käänsi tahallaan autonsa Sennan autoa päin, joten sinun logiikan mukaan se tekee Prostista automaattisesti mulkumman kuin useimmista kuskeista.
Jep, kauden -90 kolarissa Sennalla ei ollut mitään toivoa päästä tota mutkaa läpi tuolla vauhdilla ja ajolinjalla. Ainoa tarkoitus oli tasan taklata Prost pihalle kovahkossa vauhdissa. Vähän hassua puolustella sitä jollakin "ennen oli miehet rautaa hiiohoi" -periaattella. Joku muu Prostin sijasta ois saattanut laittaa Ayrtonin leegot uuteen uskoon ja lujaa tuommoisen tempauksen jälkeen, enkä kovin yllättävänä tai paheksuttavana reaktiona olisi tilanteeseen pitänyt.Vaikka näkisitkin, että Prost kolaroi tahallaan (mihin en itse usko), tilanne ei ollut läheskään yhtä vaarallinen, mikä jo itsessään lieventää rikkeen suuruutta. On myös huomioitava olosuhteet, 89 Senna teki lähes täydellisen kamikaze-liikkeen kaukaa Prostin takaa ja olisi lähes varmasti mennyt selkeästi leveäksi seuraavaan mutkaan, ehkä lopa shikaanista läpi. Aina kun tällaisia liikkeitä tehdään, voi olettaa, että huonoja asioita tapahtuu. 90 Prost sai aivan loisteliaan lähdön ja oli noin 20 metriä kolmantena olevaa edellä saavuttaessa ensimmäiseen mutkaan, eikä Sennalla ollut mitään mahdollisuuksia haastaa häntä sinne. Ironista on myös se, että Senna, kauhean likaiselta puoleltaan, sai itsekin erinomaisen lähdön ja oli myös erottautunut selkeästi muusta joukosta.
Charlieta ei ollut kasarilla tapana huudella radioon, koska tuohon asti autourheilussa vallitsivat vielä herrasmiessäännöt ja kuskit kykenivät "sisäisen koodin" ansiosta ajamaan suurin piirtein rehdisti ja turvallisesti toisiaan vastaan, koska kukaan ei halunnut kuolla. Senna ja Prost olivat käytännössä ensimmäiset ukot autourheilun saralla, joiden välillä koodin noudattaminen ei enää ihan onnistunutkaan - ja käynnistivätpä samassa sitten tämän nykysuuntauksen jossa choppailu, radalta ulos työntäminen yms. on arkipäivää ja nykyään pikkuformuloissa jengiä kuolisi, jos sääntökirja ei olisi välissä.Siis tämänkö perusteella Senna on lähes tulkoon mulkumpi kuin muut kuskit yhteensä?
Tuohon aikaan ajotapasäännöt olivat erit eikä jokaisesta osumasta huudeltu charlieta radioon, mikä oli tietysti hyvä asia tämän hetken kuskeihin verrattuna. Tämä hiukan pienentää Sennan, Prostin ym. kumppaneiden mulkkuutta, ainakin minun mielestäni. Kukaan eikä mikään nykyformuloissa kuitenkaan vedä mulkkuudessa vertoja Jean-Maria Balestrelle, paitsi ehkä Bernie...
Näin on. Optimistisemmin tosin odotan Kiminkin napsauttavan vielä sen yhden voiton. Ehkä jopa jo ensi viikolla jos kaikki natsaa...Mitä Räikköseen ja Vetteliin tulee, niin eiköhän Kimikin tällä kaudella vielä pariin otteeseen podiumille nouse, Vettel saattanee vielä kerran tai pari jopa voittaa kisan... Tosin tarvii aika onnistuneen viikonlopun tuon haaveen toteutuminen...
Ironista tässä on, että tuo 2013 kauden loppupuolen ylivoima johtui siitä, että Pirelli muutti silloinkin renkaita, kovemmiksi. Sitä ennenhän kauden alku oli yksi parhaista nähdyistä kauden alotuksista. Harmi vaan, että Silverstonen rengasongelmien jälkeen pilattiin hyvä kausi.Ainoastaan 2013 loppu Red Bull oli sanan todellisessa merkityksessä ylivoimainen. 2011 alku RB oli myös ylivoimainen, mutta Pirellin tarkoituksella teettämät renkaat aiheuttivat sen, että he eivät monissa kisoissa pystyneet käyttämään hyväkseen selkeää aerodynaamista etua, paras esimerkki Barcelona. Kauden puolivälin jälkeen Mclaren oli jo monissa aika-ajoissa ja kisoissa nopeampi ja pelkästään Vettelin loistavuus ja Hamiltonin katastrofaaliset esitykset saivat tilanteen näyttämään toiselta.
Nykyformuloissa kaiken täytyy natsata, jotta Mersut voi voittaa. Ei se ollut vahinko, että viime kaudella ainoastaan Ricciardo kykeni voittoihin Mersujen epäonnistuessa, eikä sekään ole vahinko, että tällä kaudella kyseinen musta hevonen on ollut Vettel. Kimi pystyy voittamaan Vettelin aika-ajoissakin kerran tai pari jossain välissä, mutta vaatisi hirveän pullan, että juuri samassa kisassa Ferrarit pääsisivät dominoimaan Mersuja. Belgia sopii Kimille ja voi hyvinkin olla se paikka, missä Kimi pieksää Vettelin ihan omine avuineen. Rata vaan on valitettavasti viime vuoden perusteella Mersujen ominta aluetta vaikka talli menettikin voiton kuljettajien hölmöilyyn.Näin on. Optimistisemmin tosin odotan Kiminkin napsauttavan vielä sen yhden voiton. Ehkä jopa jo ensi viikolla jos kaikki natsaa...