Jules Bianchi menehtynyt saamiinsa vammoihin

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Olen kanssa sitä mieltä vahvasti, että tapauksen takia ei pitäisi ylireagoida vaan miettiä rauhassa onko jotain parannettavaa. Sikälihän tämä tapaus on erikoinen, kun törmättiin kappaleeseen mitä radalla ei pitäsi olla eikä turvavarusteita ole tällaista vastaan suunniteltu. Tässä tapauksessa myöskään kuomu yms. ei välttämättä olisi auttanut mitään mutta todennäköisesti siitä tullaan silti keskustelemaan. Kuljettajan pää kun on nykytilanteessa vieläkin aika suojaton. Ja ymmärrän kyllä itsekin kannan, jonka mukaan lajissa on aina riskejä ja ne myös kuuluvat lajiin. Mutta jos jotain halutaan tehdä niin parempi ratkaisu kuljettajan pään suojauksen parantaminen olisi kuin esim. ratojen reunusten siirtäminen entistä kauemmas radasta tai asvaltoinnit yms. Viime vuosina kuitenkin ollut tilanteita, jossa kuljettaja on meinannut päästä hengestään pään suojaamattomuuden takia. Esimerkkinä nyt vaikka Alonso 2012 Spassa.

https://www.youtube.com/watch?v=Syp-nF9dbSs
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Onhan tuossa melkoinen tuuri käynyt kun ilmeisesti vastapainon muoto on painanut kuskin syvemmälle kabiiniin ja näin pää on säilynyt matkassa. Sekin on siis ihme, että hengittää ja että on leikattavissa. Valitettavasti vain tiedä sitten onko tuo hyvä tuuri sitten tarpeeksi jos kypärän sisällä on kuitenkin mittava tuho ja luulisi kaula/selkärangankin joutuneeen koville kun formula on sekunnin osissa ahtautunut hiekan ja vastapainon välistä.

Jos kuski ottaa törmäysenergian osaltaan vastaan suoraan kypärällä niin eipä tuota oikein voi energiaa sitovien turvaelementein suojata kuin korkeintaan sivuille turvakaarilla. Sittenkin huono tuuri voisi tarkoittaa, että törmättävä esine tai sen muoto mahtuisi niiden väliin ja siihen missä kypärä on. Eteenpäin on oltava näkyvyys ja tilanne olisi koppiautollakin ihan sama. Edes turvatyyny ei pelasta jos sopivasti törmäät sen läpäisevään elementtiin.
 
Viimeksi muokattu:

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1035
En tiedä kiinnitänkön huomiota täysin turhiin asioihin, mutta mediassa puhutaan päävammasta, ei suoraan aivovammasta, joten periaatteessa kyseessä saattaa olla "vain" aivoverenvuoto tai murtunut kallo. Vakavasta päävammasta puhutaan silloin, kun se vaatii neurokirurgiaa, joten periaatteessa kyseessä voi olla hyvin jotain, mikä ei pilaa normaalielämää.

Lisäksi olisi vaikea kuvitella, että isä antaisi mitään haastatteluja, jos poika olisi lähes varmasti kuolemassa tai vähintäänkin saanut pahan aivovamman. Toivoa sopii, että isku päähän ei olisi ollut kovin kova. Auto ei ole kuitenkaan liikkunut pitkälle iskun jälkeen, joten jos vaikka turvakaari on ottanut suurimman iskun, niin pää on saattanut säilyä isolta osumalta. Emme tiedä, että missä kulmassa auto on osunut ja onko kuormaaja siinä kohdassa, jossa se osui autoon, eli oliko kuormaaja pakittamassa osuman hetkellä.

Joissain kuvissa oli jotain turvakaaren palaa tai muuta huomattavasti enemmän jäljellä, joten onko autosta poistettu osia kuskin irroituksen helpottamiseksi, vai oliko siinä vain katteen palasia päällä.

Toki tämä on vain spekulaatiota, josta välttämättä mikään ei ole totta.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Nykyään ongelma oikeastaan kaikissa asioissa että ei osata laittaa asioita/tapahtumia kontekstiin vaan vaahdotaan suuna päänä ja sännätään
tekemään milloin mitäkin joista yleensä suurin osa on turhaa ja tarpeetonta. Eikä saa koskaan unohtaa myöskään sitä että kuskeillakin on
vastuunsa olla ajamatta ulos tälläisissä kahden keltaisen lipun tilanteissa.

Pisti silmään muuten AS:n foorumilla että joku jonka tuosta kuskin valinnoista ja siitä ettei pidä rynnätä päätelmiin/sääntömuutoksiin
viesti moderoitiin pois. Että sellaista sananvapautta meillä täällä länsimaissa.

Kaikki rukoilupaska ja muu vain oksettaa näin 100% ateistina, kaveri jää henkiin tai ei. Sen näkee sitten.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Leikkaus on ohi ja Bianchi hengittää ilman apua. Eli ainakin elintärkeät toiminnot näyttää säästyneen. Siinä mielessä uutisointi antaa toivoa paremmasta kuin esim. Schumin tapauksessa. Täytyy toivoa, että Jules selviää ja tekee häkkiset.
 

Andon

Well-known member
Liittynyt
25.8.2014
Viestit
333
Lisäksi olisi vaikea kuvitella, että isä antaisi mitään haastatteluja, jos poika olisi lähes varmasti kuolemassa tai vähintäänkin saanut pahan aivovamman.
Samaan kiinnitin huomiota. Tietysti ihmiset on eriluonteisia, mutta Bianchin isä on tiedottanut medialle yllättävän paljon.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
Ikävä kyllä näin. Kun katsoo mihin auton etupyörä on jäänyt ja missä auto on lopussa niin linja kulkee suoraan vastapainon ali.
Tuo vastapaino on kuitenkin aika alhaalla. Jos se sieltä olis tullut niin F1 auton yläosa olis tuhoutunut ehkä enemmän.
Ettei vaan F1 auto ole ollut hieman vinossa törmäys hetkellä eikä täysin suorassa niin kuin Salo antaa ymmärtää.
No jos joskus video näytetään niin siitä se selviää.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Ihme, ettei minkäänlaista videota ole vielä ilmaantunut. Kyllä kai tuon nyt joku on jostain kulmasta saanut puhelimella tallennettua.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5634
Leikkaus on ohi ja Bianchi hengittää ilman apua. Eli ainakin elintärkeät toiminnot näyttää säästyneen. Siinä mielessä uutisointi antaa toivoa paremmasta kuin esim. Schumin tapauksessa. Täytyy toivoa, että Jules selviää ja tekee häkkiset.
Hengittämiseen ei tarvita aivoja. Hengitystoimintoja säätelee hyvin minimaalinen osa kallon takaosasta löytyvää kudosta, joka on jossain aivojen ja selkäytimen välimaastossa niiden yhtymäkohdassa. (Aivorungossa)
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Niin kuin tuolla toisaalla jo totesin, niin voisi näihin traktoreihin väsätä niitä alleajosuojia.

Ei puoltoääntä minulta katetulle ohjaamolle.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Ei aivovammoista tiedä kuin viimekädessä vasta testein. Verenvuodot ja alueet joissa tuho on tapahtunut tietenkin mutta niiden vaikutus on aika epävarmaa. Pään vammoista puhutaan todennäköisesti yleisnimityksenä sen merkitsemättä mitenkään sitä, että aivot olisi säästyneet. Toivottavasti kuitenkin on. Tästä johtuen aivovammojen vakavuus määritellään pitkälti aiheutuneiden oireiden mukaan - ei ruhjeiden.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
Ihme, ettei minkäänlaista videota ole vielä ilmaantunut. Kyllä kai tuon nyt joku on jostain kulmasta saanut puhelimella tallennettua.
Tuossa kohtaa ei ole katsomoa. No saman kaarteen alkupäässä kyllä on ja sen katsomon vasemmalla laidalla on kyllä näkyvyys tuohon suuntaan. Suurin syy on tainnut olla se että kännykät on pidetty satella taskussa.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Aivan uskomatonta jos selviää hengissä. Kyllä tuossa puhutaan senteistä, ettei olisi käynyt paljon paljon pahemmin.
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Nosturia käyttämällä ratahenkilöstöllä ei ole mitään suojaa. Traktorista voi sentään heille hiukan suojaa olla, jos sen takana pyrkivät olemaan. Törmäyksenvaimenninajoneuvosta olisi suojaa sekä kuskille, että ratahenkilöstölle.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Ei pyöräkuormaajien käytössä mitään ongelmaa ole, mutta melkein voisi harkita turva-auton ottamista radalle ennen kuin mitään ylimääräistä kalusta ajetaan radalle. Varsinkaan ulkomutkaan.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ei kait tohon ole olemassa mitään muuta ratkaisua kuin turva-auto aina, jos radalle tulee ihmisiä tai kuljetuskalustoa. Kyllä F1-autot ovat ratatyöntekijöille paljon vaarallisempia kuin pyöräkuormaajat kuskeille. Jos kuskit eivät ymmärrä tuplakeltaisia, niin ei kait muuta vaihtoehtoa ole kuin turva-auto tai automatiikkaa hidastamaan autoja.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös