Jules Bianchi menehtynyt saamiinsa vammoihin

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Harmittaa suunnattomasti, että noin nuoren ja lahjakkaan kuskin ura todennäköisesti päättyi tähän. Vaikka toipuisikin, niin tämä oli juuri se kausi milloin olisi pitänyt ponnistaa eteenpäin pois Marussialta.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Kauhakuormaaja vaikuttaa olevan myös aika kestävää tekoa, vaikka näyttää muoviselta ulospäin. Tuskin edes naarmua pinnassa.
Se on sen vastapaino, ts muutama tonni umpiterästä läpikotaisin, siihen ei jälkeä formulalla aikaiseksi saa.....
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Tuossa kuormaajan perässä on nuo kiinnityskohdat, joihin osuessaan kypäräkin saattaa jo kovassa iskussa antautua.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Tuossa kuormaajan perässä on nuo kiinnityskohdat, joihin osuessaan kypäräkin saattaa jo kovassa iskussa antautua.
Ongelmahan on että jos vauhtia on vaikkapa vain 50km/h ja kypärä osuu suoraan periksiantamattomaan vastapainoon g-voimat muodostuu niin suuriksi että kypärän säilyminen ehjänä jää täysin sivuasiaksi.
 

Samppa919

Member
Liittynyt
18.9.2014
Viestit
11
Esitelkää minulle katettu ohjaamo joka kestää laskea yli 200km/h nosturitraktorin alle. Näyttäkää se! Katetuista ohjaamoista on jauhettu jo pitkään formuloiden yhteydessä, mutta en ymmärrä miksi. Eihän ne sitten olisi enää formuloita. Niin kuin ei moottoripyöräkään olisi moottoripyörä ilman kahta rengasta kuten ei keihäskään ei olisi enää keihäs ilman terävää kärkeä.

Valitettavia nämä tapahtumat on, mutta noista jätkistä jokainen tiedostaa riskit kun vetää kypärän päähän ja istuu autoon. Aika vähän näitä on sattunut, siihen nähden kuinka paljon voimia liikkuu kyseisissä autoissa.

Isot on riskit, mutta isot on myös palkkiot. Kuten kaikissa lajeissa, joissa loukkaantumisen/kuoleman vaara on läsnä.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Ongelmahan on että jos vauhtia on vaikkapa vain 50km/h ja kypärä osuu suoraan periksiantamattomaan vastapainoon g-voimat muodostuu niin suuriksi että kypärän säilyminen ehjänä jää täysin sivuasiaksi.
Jep. Ei se vauhti vaan äkkipysähdys.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Ongelmahan on että jos vauhtia on vaikkapa vain 50km/h ja kypärä osuu suoraan periksiantamattomaan vastapainoon g-voimat muodostuu niin suuriksi että kypärän säilyminen ehjänä jää täysin sivuasiaksi.
Juurikin näin. Aivot ei kestä sellaista hidastuvuutta vaikka kypärä jäisikin ehjäksi.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
Siinä mielessä kun alussa pelkäsin että Bianchi olis mennyt tuon työkoneen vastapainon alle niin
vois melkein sanoa että kuvat näytää hyvältä tai ainakin paljon paremmalta mitä luulin.
Mutta ei olis auton tarvinnut mennä paljoakaan vasemmalle niin näky olis ollut karmeeta.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Siinä mielessä kun alussa pelkäsin että Bianchi olis mennyt tuon työkoneen vastapainon alle niin
vois melkein sanoa että kuvat näytää hyvältä tai ainakin paljon paremmalta mitä luulin.
Mutta ei olis auton tarvinnut mennä paljoakaan vasemmalle niin näky olis ollut karmeeta.
Kuvistahan näyttää siltä että näin on juuri käynyt, suoraan vastapainon ali mikä on vienyt koko turvakaaren mukanaan. Kuskin kypärä on painunut sen verran tilanteessa alas että pää on jäänyt kiinni mutta lopputulos taitaa silti olla sama.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Olin aiemmissa viesteissäni viitannut kuomun tarpeeseen, kypäräähän nyt ei enää paljoa parannella ennen kuin siihen sisällytetään turvatyynyt ja jumalattomasti titaania...
Nyt, kun tuota kuvaa katsoo ja turvakaari on kokonaan hävinnyt voipi sanoa, että kuomu olis ihan päreinä. Joku Tractorpulling tyyppinen teräskehikko päänympärilla vois olla riittävä, mutta onko näkyvyys sen jälkeen kovin hyvä ja miten autosta pääsee nopeasti ulos.
 

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
Miten Bianchin kypärä näyttää niin ehjältä, vaikka autoa on raastettu sekä ohjaamon edestä että takaa?
 

Googlahoo

Well-known member
Liittynyt
18.11.2011
Viestit
372
Säännöt ovat hyvin yksiselitteiset tuplakeltaisten lippujenkin osalta. Lienetkö niitä edes lukenut? 5km/h nopeuden alennus ei oikein mene sääntöpykälän hengen mukaan. Jos jotain voi ja pitäisikin kritisoida, on tuomariston leväperäistä sääntöjen valvontaan ja usein turhan löysää tulkintaa. Minua ainakin ennemmin tässä tapauksessa närästää Bianchin piittaamattomuus, kuin FIA:n muka "leväperäiset" säännöt tai edes niiden epäjohdonmukainen tulkinta.

Niillä (vapaaehtoisilla?) ratavirkailijoilla, kun ei vieläkään ole edes niitä parjaamasia kypäriä, hiilikuitumonokokista nyt puhumattakaan.
Pään turvallisuutta ei enää juurikaan paranneta kuin katetuilla ohjaamoilla ja silloin ei voida enää oikein puhua saman luokan autoista. Koppiluokat kun ovat asia erikseen. Suosittelen sinullekin maalipalloon vaihtamista, jos kerran noin pahasti ahdistaa.
Oikeastaan niin kuin sen sanoit, keltaiset liput toimisivat jos niiden noudattamista todella valvottaisiin (tai edes pystyttäisiin valvomaan), sen ollessa suhteettoman vaikeaa pitäisi mielestäni mennä Le Mans käytäntöön.

Voisit lukea viestini ennen kuin lähetät henkilökohtaisia, huonosti argumentoituja ja misinformaatiota sisältäviä viestejä. Olen kerta toisensa perään moninaisesti puhunut kuljettajan pään suojauksesta, viimeisimmässä totesin, että kypärä on jo viety hyvin pitkälle, koko päivän olen paasannut pään kokonaissuojauksen huonoutta.

En ymmärrä ihan tarkkaan, miksi pitää olla olemassa luokka, jossa on riski suoraan kypärään kohdistuville iskuille, kun on mahdollisuus luoda luokka ("Suljetun ohjaamon formulat"), joka on muuten identtinen, mutta ihmisen henkeä suojaa muuten merkityksetön elementti lisää?
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Kuvistahan näyttää siltä että näin on juuri käynyt, suoraan vastapainon ali mikä on vienyt koko turvakaaren mukanaan. Kuskin kypärä on painunut sen verran tilanteessa alas että pää on jäänyt kiinni mutta lopputulos taitaa silti olla sama.
Ikävä kyllä näin. Kun katsoo mihin auton etupyörä on jäänyt ja missä auto on lopussa niin linja kulkee suoraan vastapainon ali.
 

Googlahoo

Well-known member
Liittynyt
18.11.2011
Viestit
372
Nyt, kun tuota kuvaa katsoo ja turvakaari on kokonaan hävinnyt voipi sanoa, että kuomu olis ihan päreinä. Joku Tractorpulling tyyppinen teräskehikko päänympärilla vois olla riittävä, mutta onko näkyvyys sen jälkeen kovin hyvä ja miten autosta pääsee nopeasti ulos.
Olet varmaankin oikeassa, mielestäni vain esimerkiksi Felipen tapausta, joka voisi hyvin uusiutua, ajatellen kuomun "haitat" ovat aika olemattomat.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Aivan kuten de Villotan turmassa, tässäkään ei ollut kyse normaalista kilpailutilanteesta eli puheet autojen turvallisuudesta voi samantien unohtaa.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Oikeastaan niin kuin sen sanoit, keltaiset liput toimisivat jos niiden noudattamista todella valvottaisiin (tai edes pystyttäisiin valvomaan), sen ollessa suhteettoman vaikeaa pitäisi mielestäni mennä Le Mans käytäntöön.

Voisit lukea viestini ennen kuin lähetät henkilökohtaisia, huonosti argumentoituja ja misinformaatiota sisältäviä viestejä. Olen kerta toisensa perään moninaisesti puhunut kuljettajan pään suojauksesta, viimeisimmässä totesin, että kypärä on jo viety hyvin pitkälle, koko päivän olen paasannut pään kokonaissuojauksen huonoutta.

En ymmärrä ihan tarkkaan, miksi pitää olla olemassa luokka, jossa on riski suoraan kypärään kohdistuville iskuille, kun on mahdollisuus luoda luokka ("Suljetun ohjaamon formulat"), joka on muuten identtinen, mutta ihmisen henkeä suojaa muuten merkityksetön elementti lisää?
Turha siitä on ylireagoida, tuollaiset kohdat radassa jotka voivat em. tilanteen aiheuttaa on viimevuosina poistettu(rikkinäiset kaiteet yms), ainoa poikkeus on nyt tämä kauhakone keräämässä romuja radalta mutta se on tuplakeltaisten alueella, eli kyseisessä kohdassa ei olisi saanut ajaa niin että auto lähtee räpylästä. Kaikkia onnettumuuksia ei vaan voida välttää.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Kuomu voisi jossain tilanteessa auttaa, mutta toisaalta uusi vaaratilanne tulee sitten siitä kun kuomu vaurioituu ja kuski jää jumiin palavaan autoon.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös