Jules Bianchi menehtynyt saamiinsa vammoihin

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Keano

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
941
Sillon ei vielä tiedetty Bianchin ulosajosta? Vaan pidettiin varotoimenpiteenä Sutilille?
Näin se meni.
Ehkä eivät sitten katsoneet asiaa maininnan arvoiseksi. Mun mielestä vaan toi lääkäriauto nähdään aika harvoin radalla.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Nopeasti se Vilanderinkin mieli muuttui. Alussa haukuttiin kun käytettiin turva-autoa ja nyt huudellaan aikaisempaa käyttöä... Hohhoi
Kyseessä olikin kaksi täysin eri tilannetta. Toni oli kyllä ihan oikeassa molemmissa.
 

Googlahoo

Well-known member
Liittynyt
18.11.2011
Viestit
372
Mites näistä formuloista juuri nyt tuli niin vaarallista ja vastenmielistä, ettei pysty enää katsomaan?

No ei laji yhtä fania kaipaa.
Kuten koitin monipolveisesti selittää, havahduin tänään lopullisesti lajin turvatoimien naurettavuuteen. Tiettyihin asioihin panostetaan aivan määrättömästi ja säästelemättä - hyvä niiden asioiden kannalta - mutta jotkut asiat säilyvät entisellään. Kypärät ovat toki hiilikuitua ja käsittääkseni esimerkiksi Felipen kolarin jälkeen monella kuskilla on niissä titaanivahvistuksia, mutta silti olemme menettäneet mm. Sennan ja Wheldonin, koska pää on auttamatta suojaton autossa, kehitystä tapahtuu siis vain tietyillä sektoreilla. Kuinka moni suostuisi itse ajamaan henkilöautolla, jossa kaikki muut osat ovat 2010-luvulta, mutta toisen eturenkaan kiinnitys on jostain syystä puuta? Autot ovat uskomattoman turvallisia ja kaikista kolareista viimeisen 20 vuoden aikana on selvitty helposti, paitsi niistä, joissa pää on ottanut osumaa.

Keltainen lippu-järjestelyistä haluaisin sanoa, että kukaan ei voi olettaa F1-kuljettajien hidastavan vapaaehtoisesti tarpeeksi vauhtiaan, he ovat tuolla suorittamassa elämäntyötään ja kaikilla on äärimmilleen kiristetty taisteluasenne päällä - niinkuin urheilijoilla suorituksessa yleensä. "Suorituksen ulkopuolisilla" - kuskeilla, kun he eivät ole ohjaamossa, ja kaikilla meillä muilla ihmisillä - on velvollisuus pakottaa heidät hidastamaan. Kannatan ehdottomasti Le Mans tyylistä nopeusrajoitusta onnettomuusalueille!

#ForzaJules
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Aika naurettavaa vaatia noihin traktoreihin jotain törmäyssuojia kuskien suojaksi. Jos siellä traktori siirtämässä autoja, on siellä myös ratavirkailijoita ilman mitään suojia, kyllä siinä vaiheessa tuplakeltasten aikana pitää ajaa niin, että auto pysyy radalla.
Juuri näin. Täysin turvalliseksi ratoja, autoja ja lajia ylipäänsä ei tulla koskaan saamaan, aina on se sattuman mahdollisuus. Ja vaikka tuossa koneen ympärillä jonkinlaiset törmäyssuojatkin olisi niin jos tuollaiseen painavaan työkoneeseen törmää niin sattuu kyllä melko varmasti vaikka se auto ei sinne alle sukeltaisikaan. Ja kyllähän tuossa kuljettajallakin pitää olla vastuuta että silloin kun olosuhteet on vaikeat ja radalla liehuu tuplakeltaiset niin noudatetaan oikein erityistä varovaisuutta, ja FIA:n pitää puuttua ankarasti siihen jos näin ei toimita. Nyt tuntuu että kuljettajat ei noista lipuista paljoa välitä, onko niin totuttu siihen että kun SC tulee radalle jokaisesta pikkutöksystä niin ei tarvitse enää noista liputuksistakaan juuri välittää niin kauan kun SC pysyy varikolla?
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Formula 1 - 2014 - Suzuka - Jälkipuinti ja Bianchin vointi

Eli ei periaatteessa hidastanut yhtään kyseisessä paikassa. :nope:
Edellisellä kierroksella nopeus oli 222km/h eli aika nimellinen hidastaminen. Sutililla 217km/h kun lipesi ulos.
 
Viimeksi muokattu:

JahJahBlowJob

Well-known member
Liittynyt
9.7.2010
Viestit
640
Itse olen sitä mieltä, että niissä olosuhteissa, missä monsuuneja tarvittaisiin, ei pitäisi ajaa ollenkaan. Sen vesimassan läpi ei näe yhtään mitään. Eikä keli ollut tänään sellainen, että niitä oltaisiin tarvittu. Porukkahan haki vielä interiäki alle, kun osa vaihtoi full vettiin. Aikataulujen kanssa pitää pystyä joustamaan tällaisten farssien välttämiseksi. Varsinkin kun säennuste oli niin selvä.

Kisajärjestäjien huoli omasta tilipussista meni kuskien turvallisuuden ja jopa koko kisan läpiviemisen edelle. Ei näin, ei todellakaan näin. :nope:

Höpöhöpö, tästä mitään neitisarjaa pidä tehdä. Kuolemat kuuluvat lajiin ja joskus niitä tulee, toivottavasti ei nyt, mutta tulossa on. Vaaralliset olosuhteet on lajin suola.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Toivottavasti Jules tulee kuntoon ja pystyy palaamaan vielä normaaliin elämään. Mikään valtavan hyvä merkki tietojen vähäisyys ei ikävä kyllä taida olla. Mielestäni kenenkään syyttäminen onnettomuudesta on turhaa mutta jotain oppia tästä varmasti otetaan. En pitäisi ohjaamon kattamista kovinkaan hölmönä ideana. Viime vuosinakin on ollut muutamia läheltä piti tilanteita, joissa toinen auto on lähes osunut kuljettajan päähän. Tällaisissa tapauksissa, joissa törmätään periaatteessa radalle kuulumattomaan esineeseen on tietenkin epäselvää olisiko katettu ohjaamo auttanut mitään mutta ei siitä ainakaan haittaakaan olisi ollut. Toivottavasti sitä ratkaisua ei tehdä, että sateella ei jatkossa ajeta ollenkaan.
 

MP4-18

Well-known member
Liittynyt
20.7.2008
Viestit
144
Formuloiden kattaminen on varmaan vähän sama, kuin vaadittaaisiin moottoripyöriin turvakehikkoa, turvavöitä ja kahata lisärengasta. Tuntuu, että autojen kattaminen jonkin sortin ohjaamolla on aina vain lähempänä. Toisaalta kaikkeen varmasti tottuu. Mutta tätä kolaria ei katetuilla ohjaamoilla olisi estetty. Ehkä lisävahinkoja torjuttu? Siellä radan reunalla on edelleen ne ratavirkailijat ja se traktorinmöhkäle, johon voi törmätä. Kysymys kuuluukin, että miksi Bianchi ajoi ulos? Tuntuu, että formulamaailma on vähän väliä koomassa.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Ongelma on vain siinä, että jokaista vakavan onnettomuuden estänyttä varotoimenpidettä pidetään "ylireagointi ylisuojeluna", koska ei voida tietää mitä olisi saattanut tapahtua. Nytkin vielä turva-auton ja lääkäriauton tultua radalle niitä julistettiin turhiksi.
Älä paappa taas trollaa. Mielipiteet muuttui kummasti, kun porukalle selvisi, että radalla oli tapahtunut oikeasti jotain vakavampaa. Tuota Bianchin ulosajoa ei TV-lähetyksestä edes huomannut. Aika turhalta se lääkäriauto vaikutti siinä tilanteessa, kun Sutilin autoa nostetaan pois ja ukko itse siellä kävelee reippaana. Bianchin onnettomuus tuli aika puun takaa selostajillekin (SkySports). Juuri esittämäsi kaltainen asioiden liioittelu ja suoranainen vääristely, tuhoaa aika tehokkaasti asiallisen keskustelun. Luulisi jo tuossa iässä oppinen. Häpeä!

Eli ongelma on se, kun ihmiset tarkoitushakuisesti lähtevät vääristelemään ja liioittelemaan tapahtumia ja totuutta, silloin yleensä tehdään hätiköidysti huonoja ja liioiteltuja päätöksiä. Tästä löytyy enemmänkin esimerkkejä politiikasta, mutta myös F1:n politikoinnista.

Totuus nyt vain on niin, että nopeavauhtisessa välineurheilussa on aina omat riskinsä, jos niitä ei olisi, kärsisi myös lajin kiinnostavuus. Turvallisuus asia tulee toki olla kunnossa, mutta näiden kahden välille on osattava löytää järkevä kompromissi. Se ei tapahdu paniikissa sohimalla tunteet leiskuen, vaan rauhallisesti ja loogisesti analysoimalla ja harkinnalla.

Jos riskit moottoriurheilun kuninkuusluokassa ahdistaa, ei kukaan kiellä vaihtamasta lajia tai perustamasta omaa. Pehmustetuilla kumipalloilla poljetaan rataa ympäri, max 10km/h jotta ei vaan kelleen sattuis mitään. Tietysti meillä on myös maalipallo, mutta kai siinäkin voi sokeutua tms.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Kuinka moni suostuisi itse ajamaan henkilöautolla, jossa kaikki muut osat ovat 2010-luvulta, mutta toisen eturenkaan kiinnitys on jostain syystä puuta? Autot ovat uskomattoman turvallisia ja kaikista kolareista viimeisen 20 vuoden aikana on selvitty helposti, paitsi niistä, joissa pää on ottanut osumaa.
En muista ajaneeni 20-vuotta sitten autolla, jossa renkaan kiinnitys oli puuta. Oikeastaan on aika sama millaisella vehkeellä ajat traktorin alle kahtasataa, kaikki menee kasaan.

Keltainen lippu-järjestelyistä haluaisin sanoa, että kukaan ei voi olettaa F1-kuljettajien hidastavan vapaaehtoisesti tarpeeksi vauhtiaan, he ovat tuolla suorittamassa elämäntyötään ja kaikilla on äärimmilleen kiristetty taisteluasenne päällä - niinkuin urheilijoilla suorituksessa yleensä. "Suorituksen ulkopuolisilla" - kuskeilla, kun he eivät ole ohjaamossa, ja kaikilla meillä muilla ihmisillä - on velvollisuus pakottaa heidät hidastamaan.
Kaikissa lajeissa kuten elämässä yleensä on sääntöjä, joita pitää ja ennenkaikkea kannattaa noudattaa, oman terveydensä takia, F1 kuljettaja ei ole tästä poikkeus. Kun olosuhteet ovat huonot ja tuplakeltaiset päällä kuljettajan täytyy osata hiljentää.
 

Killer68

Member
Liittynyt
4.1.2014
Viestit
16
Mut pakko sanoa et jos keltaset liput ja valot vilkkuu niin kyllä vastuu on silloin kuljettajalla!! Eli kyllä suurin syyllinen jos sitä tässä etsitään on bianchi itse! Valitettavaa mutta totta. Täytyy tajuta että silloin radan varressa on suojaamatomia virkailijoita ja kuljettajia. Ei formuloissa pitäis tällä tasolla olla enää asiassa epäselvää. Toinen juttu tietysti jos autosta hajosi jotain...se on sit ihan eri juttu!
 

Andon

Well-known member
Liittynyt
25.8.2014
Viestit
333
Tässä on FIA:n äsken julkaisema lausunto:

En tiedä kannattaako tätä koittaa tulkita, mutta nuo sanamuodothan ei ole suhteessa kovin pahoja... "...currently undergoing surgery. Following this he will be will be moved to intensive care where he will be monitored".
Jos olisi Senna- tyylisesti menetetty tapaus niin ei kai ihan noin selkeää suunnitelmaa esitettäisi :idea:
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Mut pakko sanoa et jos keltaset liput ja valot vilkkuu niin kyllä vastuu on silloin kuljettajalla!! Eli kyllä suurin syyllinen jos sitä tässä etsitään on bianchi itse! Valitettavaa mutta totta. Täytyy tajuta että silloin radan varressa on suojaamatomia virkailijoita ja kuljettajia. Ei formuloissa pitäis tällä tasolla olla enää asiassa epäselvää. Toinen juttu tietysti jos autosta hajosi jotain...se on sit ihan eri juttu!
:D
:rolleyes:

Edelleen kaikki syyttely on turhaa ennen kun tiedetään faktat. Vai onko sulla Bianchin auton telemetriatiedot? Laita ihmeessä meille muillekin ihmeteltäviksi.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Vakavat onnettomuudet ovat yleensä monen tekijän summa. Niin tässäkin. Pitää muistaa, että Juleksella itsellään iso-osa tapahtumiin. Mielestäni FIA toimi ihan oikein. Helppo todeta jälkikäteen miksei otettu tuva-autoa radalle. Vilanderille pisteet vaaratilanteen tajuamisesta... voidaan toki viisastella, vaikka tallin roolia joka olisi voinut ohjeistaa ajamaan hiljempaa. Taisi olla välikelin renkaat alla, joten arvio olosuhteista lienee tallilla ja kuskilla.

Jos jotain voi osoittaa sormella, niin kisajärjestäjiä. Otettiin iso-riski paremman katseluajan takia... mainosarvo on varmasti miljoonia suurempi kun Eurooppalaiset ovat heränneet. Taitaa kääntyä itseään vastaan.
 
Viimeksi muokattu:

Googlahoo

Well-known member
Liittynyt
18.11.2011
Viestit
372
En muista ajaneeni 20-vuotta sitten autolla, jossa renkaan kiinnitys oli puuta. Oikeastaan on aika sama millaisella vehkeellä ajat traktorin alle kahtasataa, kaikki menee kasaan.
Etkö tajunnut pointtia vai etkö halunnut tajuta? Vielä kerran: Kärjistettynä yksi turvallisuuselementti, kypärä, on kivikaudelta muuhun lajiin verrattuna.


Kaikissa lajeissa kuten elämässä yleensä on sääntöjä, joita pitää ja ennenkaikkea kannattaa noudattaa, oman terveydensä takia, F1 kuljettaja ei ole tästä poikkeus. Kun olosuhteet ovat huonot ja tuplakeltaiset päällä kuljettajan täytyy osata hiljentää.
En tiedä liittyykö se omaan harrastamiseen, vai miksi kaikki eivät ymmärrä, mutta kuten kuljettajat itsekin usein sanovat: "Ajan vain voittaakseni", "Tiedän riskit", "Jos alan pelätä, en voi enää ajaa", urheilijat eivät suorituksissaan ajattele samalla tavalla, kuin niiden ulkopuolella. Ei riitä, että heilutamme jotain kangasriekaletta villisti sen merkiksi, että "Kaikkien pitäisi nyt vähän hiljentää tässä kohdassa", säännön pitää olla pomminvarma ja selkeä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös