Juuri näin.Niin, ja Vilanderin kohdalla kyse ei ole mistään jälkiviisastelusta vaan sanoi tuon jo kisan aikana.
Näin se meni.Sillon ei vielä tiedetty Bianchin ulosajosta? Vaan pidettiin varotoimenpiteenä Sutilille?
Kyseessä olikin kaksi täysin eri tilannetta. Toni oli kyllä ihan oikeassa molemmissa.Nopeasti se Vilanderinkin mieli muuttui. Alussa haukuttiin kun käytettiin turva-autoa ja nyt huudellaan aikaisempaa käyttöä... Hohhoi
Kuten koitin monipolveisesti selittää, havahduin tänään lopullisesti lajin turvatoimien naurettavuuteen. Tiettyihin asioihin panostetaan aivan määrättömästi ja säästelemättä - hyvä niiden asioiden kannalta - mutta jotkut asiat säilyvät entisellään. Kypärät ovat toki hiilikuitua ja käsittääkseni esimerkiksi Felipen kolarin jälkeen monella kuskilla on niissä titaanivahvistuksia, mutta silti olemme menettäneet mm. Sennan ja Wheldonin, koska pää on auttamatta suojaton autossa, kehitystä tapahtuu siis vain tietyillä sektoreilla. Kuinka moni suostuisi itse ajamaan henkilöautolla, jossa kaikki muut osat ovat 2010-luvulta, mutta toisen eturenkaan kiinnitys on jostain syystä puuta? Autot ovat uskomattoman turvallisia ja kaikista kolareista viimeisen 20 vuoden aikana on selvitty helposti, paitsi niistä, joissa pää on ottanut osumaa.Mites näistä formuloista juuri nyt tuli niin vaarallista ja vastenmielistä, ettei pysty enää katsomaan?
No ei laji yhtä fania kaipaa.
Juuri näin. Täysin turvalliseksi ratoja, autoja ja lajia ylipäänsä ei tulla koskaan saamaan, aina on se sattuman mahdollisuus. Ja vaikka tuossa koneen ympärillä jonkinlaiset törmäyssuojatkin olisi niin jos tuollaiseen painavaan työkoneeseen törmää niin sattuu kyllä melko varmasti vaikka se auto ei sinne alle sukeltaisikaan. Ja kyllähän tuossa kuljettajallakin pitää olla vastuuta että silloin kun olosuhteet on vaikeat ja radalla liehuu tuplakeltaiset niin noudatetaan oikein erityistä varovaisuutta, ja FIA:n pitää puuttua ankarasti siihen jos näin ei toimita. Nyt tuntuu että kuljettajat ei noista lipuista paljoa välitä, onko niin totuttu siihen että kun SC tulee radalle jokaisesta pikkutöksystä niin ei tarvitse enää noista liputuksistakaan juuri välittää niin kauan kun SC pysyy varikolla?Aika naurettavaa vaatia noihin traktoreihin jotain törmäyssuojia kuskien suojaksi. Jos siellä traktori siirtämässä autoja, on siellä myös ratavirkailijoita ilman mitään suojia, kyllä siinä vaiheessa tuplakeltasten aikana pitää ajaa niin, että auto pysyy radalla.
Edellisellä kierroksella nopeus oli 222km/h eli aika nimellinen hidastaminen. Sutililla 217km/h kun lipesi ulos.Eli ei periaatteessa hidastanut yhtään kyseisessä paikassa. :nope:
Itse olen sitä mieltä, että niissä olosuhteissa, missä monsuuneja tarvittaisiin, ei pitäisi ajaa ollenkaan. Sen vesimassan läpi ei näe yhtään mitään. Eikä keli ollut tänään sellainen, että niitä oltaisiin tarvittu. Porukkahan haki vielä interiäki alle, kun osa vaihtoi full vettiin. Aikataulujen kanssa pitää pystyä joustamaan tällaisten farssien välttämiseksi. Varsinkin kun säennuste oli niin selvä.
Kisajärjestäjien huoli omasta tilipussista meni kuskien turvallisuuden ja jopa koko kisan läpiviemisen edelle. Ei näin, ei todellakaan näin. :nope:
Älä paappa taas trollaa. Mielipiteet muuttui kummasti, kun porukalle selvisi, että radalla oli tapahtunut oikeasti jotain vakavampaa. Tuota Bianchin ulosajoa ei TV-lähetyksestä edes huomannut. Aika turhalta se lääkäriauto vaikutti siinä tilanteessa, kun Sutilin autoa nostetaan pois ja ukko itse siellä kävelee reippaana. Bianchin onnettomuus tuli aika puun takaa selostajillekin (SkySports). Juuri esittämäsi kaltainen asioiden liioittelu ja suoranainen vääristely, tuhoaa aika tehokkaasti asiallisen keskustelun. Luulisi jo tuossa iässä oppinen. Häpeä!Ongelma on vain siinä, että jokaista vakavan onnettomuuden estänyttä varotoimenpidettä pidetään "ylireagointi ylisuojeluna", koska ei voida tietää mitä olisi saattanut tapahtua. Nytkin vielä turva-auton ja lääkäriauton tultua radalle niitä julistettiin turhiksi.
En muista ajaneeni 20-vuotta sitten autolla, jossa renkaan kiinnitys oli puuta. Oikeastaan on aika sama millaisella vehkeellä ajat traktorin alle kahtasataa, kaikki menee kasaan.Kuinka moni suostuisi itse ajamaan henkilöautolla, jossa kaikki muut osat ovat 2010-luvulta, mutta toisen eturenkaan kiinnitys on jostain syystä puuta? Autot ovat uskomattoman turvallisia ja kaikista kolareista viimeisen 20 vuoden aikana on selvitty helposti, paitsi niistä, joissa pää on ottanut osumaa.
Kaikissa lajeissa kuten elämässä yleensä on sääntöjä, joita pitää ja ennenkaikkea kannattaa noudattaa, oman terveydensä takia, F1 kuljettaja ei ole tästä poikkeus. Kun olosuhteet ovat huonot ja tuplakeltaiset päällä kuljettajan täytyy osata hiljentää.Keltainen lippu-järjestelyistä haluaisin sanoa, että kukaan ei voi olettaa F1-kuljettajien hidastavan vapaaehtoisesti tarpeeksi vauhtiaan, he ovat tuolla suorittamassa elämäntyötään ja kaikilla on äärimmilleen kiristetty taisteluasenne päällä - niinkuin urheilijoilla suorituksessa yleensä. "Suorituksen ulkopuolisilla" - kuskeilla, kun he eivät ole ohjaamossa, ja kaikilla meillä muilla ihmisillä - on velvollisuus pakottaa heidät hidastamaan.
En tiedä kannattaako tätä koittaa tulkita, mutta nuo sanamuodothan ei ole suhteessa kovin pahoja... "...currently undergoing surgery. Following this he will be will be moved to intensive care where he will be monitored".Tässä on FIA:n äsken julkaisema lausunto:
Mut pakko sanoa et jos keltaset liput ja valot vilkkuu niin kyllä vastuu on silloin kuljettajalla!! Eli kyllä suurin syyllinen jos sitä tässä etsitään on bianchi itse! Valitettavaa mutta totta. Täytyy tajuta että silloin radan varressa on suojaamatomia virkailijoita ja kuljettajia. Ei formuloissa pitäis tällä tasolla olla enää asiassa epäselvää. Toinen juttu tietysti jos autosta hajosi jotain...se on sit ihan eri juttu!
Etkö tajunnut pointtia vai etkö halunnut tajuta? Vielä kerran: Kärjistettynä yksi turvallisuuselementti, kypärä, on kivikaudelta muuhun lajiin verrattuna.En muista ajaneeni 20-vuotta sitten autolla, jossa renkaan kiinnitys oli puuta. Oikeastaan on aika sama millaisella vehkeellä ajat traktorin alle kahtasataa, kaikki menee kasaan.
En tiedä liittyykö se omaan harrastamiseen, vai miksi kaikki eivät ymmärrä, mutta kuten kuljettajat itsekin usein sanovat: "Ajan vain voittaakseni", "Tiedän riskit", "Jos alan pelätä, en voi enää ajaa", urheilijat eivät suorituksissaan ajattele samalla tavalla, kuin niiden ulkopuolella. Ei riitä, että heilutamme jotain kangasriekaletta villisti sen merkiksi, että "Kaikkien pitäisi nyt vähän hiljentää tässä kohdassa", säännön pitää olla pomminvarma ja selkeä.Kaikissa lajeissa kuten elämässä yleensä on sääntöjä, joita pitää ja ennenkaikkea kannattaa noudattaa, oman terveydensä takia, F1 kuljettaja ei ole tästä poikkeus. Kun olosuhteet ovat huonot ja tuplakeltaiset päällä kuljettajan täytyy osata hiljentää.
Ei se kyllä ole.Kärjistettynä yksi turvallisuuselementti, kypärä, on kivikaudelta muuhun lajiin verrattuna.
.