Jules Bianchi menehtynyt saamiinsa vammoihin

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Toiselta forumilta poimuttua: Italian TV:n mukaan Bianchi on koomassa, mutta hengittää edelleen omatoimisesti. Ei kuitenkaan voi tietää, että miten paikkansa pitävä tuo on... Ja että miten "vanha" tuo tieto on...
 
Viimeksi muokattu:

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Mielenkiintoista on myös nähdä se, että mitä tästä Bianchin tapauksesta tulee jälkiseurauksia.

Ensinnäkin, se että laitetaan nyt sitten joka radalle taas asfalttikoneet heilumaan ja tehdään niitä ns. "parkkipaikka ratoja", ei ole mielestäni ratkaisu. Tätäkään onnettomuutta ei olisi pystytty estämään mitenkään muuten, kuin turva-autolla tai suoralla punaisella heti Sutilin kolarin jälkeen. Kyseisessä mutkassahan on tuota asfaltointia. Toivon että päättäjät ymmärtävät ne oikeat kohdat mitä pystytään parantamaan jotta tämmöisiä tapauksia ei kävisi. Le Manssista tuttu nopeusrajoitussääntö tuplakeltaiselle alueelle voisi olla ihan toimiva vaikka en itse siitä henk.koht. tykkää. Renkaiden vesiominaisuuksia voisi ehkä vähän hioa, varsinkin full wettien, ja toivon myös että tästä ei ala semmoista "ylireagointi ylisuojelu"-hässäkkää, että vast'edes ajetaan turva-auton perässä aina kun tulee pisarakin vettä. Kilpailun alussa ajeltiin SC:n perässä monta kierrosta turhaankin. Muutenhan kisa meni yllättävänkin puhtaasti läpi tuota loppua lukuunottamatta.

Mutta niin kuin aikaisemmin sanoin, kaikki kunnia Bianchille ja toivottavasti selviää. Ketään en halua syyttää ennen kuin saadaan faktoja, eikä se ketään auta muutenkaan.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Katselin uusintaa Maxilta. Kukaan selostajista ei kommentoinut mitenkään, kun lääkäriauto tuli SC:n kanssa samaan aikaan radalle. (ei kai se radalle ihan huvikseen lähde)
Ja myöhemmin, kun lääkäriauto oli jo ollut pysähtyneenä mutkassa jonkin aikaa, niin ei vieläkään mitään kommenttia.

Tämä nyt on toki ihan epäoleellista sen rinnalla mitä Bianchille kävi, mutta en oikeen käsitä miten tollanen voi mennä koko selostustroikalta ohi.
Tällä kertaa tuli katsottua olosuhteiden pakosta bbc one:lta ja siinä lähetyksessä ainakin näkyi tuo medical carin yhtaikainen tulo aivan selvästi. Ei sitä voinut olla huomaamatta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14270
Joo. Ranskan mediassa on puhuttu Bianchin isän lausunnon perusteella siitä, että Julesilla voisi olla aivoverenvuoto. Lisäksi verenpainetta aivoissa on vähennetty leikkauksen aikana jotta hermosolut eivät mahdollisesti vaurioituisi enempää tai kärsisi muutenkaan vaurioita. Ei hyvältä näytä.:frown:
 
Viimeksi muokattu:

Keano

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
938
Tällä kertaa tuli katsottua olosuhteiden pakosta bbc one:lta ja siinä lähetyksessä ainakin näkyi tuo medical carin yhtaikainen tulo aivan selvästi. Ei sitä voinut olla huomaamatta.
No luulis kyllä ettei voi jää huomaamatta, itekin sen kyllä näin. Mutta selostamo ei nähnyt tai eivät ainakaan millään tavalla kommentoineet.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mielenkiintoista on myös nähdä se, että mitä tästä Bianchin tapauksesta tulee jälkiseurauksia.

Ensinnäkin, se että laitetaan nyt sitten joka radalle taas asfalttikoneet heilumaan ja tehdään niitä ns. "parkkipaikka ratoja", ei ole mielestäni ratkaisu. Tätäkään onnettomuutta ei olisi pystytty estämään mitenkään muuten, kuin turva-autolla tai suoralla punaisella heti Sutilin kolarin jälkeen. Kyseisessä mutkassahan on tuota asfaltointia. Toivon että päättäjät ymmärtävät ne oikeat kohdat mitä pystytään parantamaan jotta tämmöisiä tapauksia ei kävisi. Le Manssista tuttu nopeusrajoitussääntö tuplakeltaiselle alueelle voisi olla ihan toimiva vaikka en itse siitä henk.koht. tykkää. Renkaiden vesiominaisuuksia voisi ehkä vähän hioa, varsinkin full wettien, ja toivon myös että tästä ei ala semmoista "ylireagointi ylisuojelu"-hässäkkää, että vast'edes ajetaan turva-auton perässä aina kun tulee pisarakin vettä. Kilpailun alussa ajeltiin SC:n perässä monta kierrosta turhaankin. Muutenhan kisa meni yllättävänkin puhtaasti läpi tuota loppua lukuunottamatta.
Ongelma on vain siinä, että jokaista vakavan onnettomuuden estänyttä varotoimenpidettä pidetään "ylireagointi ylisuojeluna", koska ei voida tietää mitä olisi saattanut tapahtua. Nytkin vielä turva-auton ja lääkäriauton tultua radalle niitä julistettiin turhiksi.
Tällä kertaa tuli katsottua olosuhteiden pakosta bbc one:lta ja siinä lähetyksessä ainakin näkyi tuo medical carin yhtaikainen tulo aivan selvästi. Ei sitä voinut olla huomaamatta.
Vaikea oli tosiaan missata, kun lääkäriauto muistini mukaan vielä ohitti Safety Carin varikolta ulostulon jälkeen.
 

Paperino

Well-known member
Liittynyt
26.11.2009
Viestit
199
Sijainti
Tampere
Tuohon vesikeliin liittyen oma mielipiteeni on ollut jo jonkin aikaa sellainen, että monsuunirenkaat pitäisi saada takaisin koska nykyään ei tunnu koskaan satavan "sopivasti" märän kelin renkaille. Tai sitten F1 muutettaisiin niin, että ajetaan vain kuivalla radalla (kuten esim NASCAR). Silloin ei tarvitsisi enää arpoa, milloin radan pito on tarpeeksi hyvä kilvanajolle.

Toivon ihmettä Bianchille ja leikkaus onnistuisi hyvin.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Formula 1 - 2014 - Suzuka - Jälkipuinti ja Bianchin vointi

Auton yläosa on lyhentynyt pään kohdalta E merkille asti eli aika mieletön tuuri täytyy olla jos tuosta selviää
 

MP4-18

Well-known member
Liittynyt
20.7.2008
Viestit
140
Täällä kun on huudettu, että miksi ihmeessä ei Sutilin ulosajossa otettu turva-autoa, niin en aikaisemmilta ajoilta muista, että sadekelillä radalta suistuminen olisi tarkoittaut ennen turva-autoa. Traktoriahan tarvitaan käytännössä aina ulosajon sattuessa. Sutilin auto oli kaukana radan reunasta, mutta toki erittäin kovavauhtisessa paikassa ulkokurvin puolella. Vilanderin mukaanhan SC olisi ollut tarpeellinen. Oli siellä silti tuplakeltaiset, joka on jo voimakas viesti hidastaa vauhtia. En lähtisi itse syyttelemään tuomaristoa tapahtuneesa. Taivaalta on ennenkin tullut vettä ja autoja töksähdellyt renkaisiin. Mutta ehkäpä turvallisuukäytäntöjä olisi muuuttaminen.

Bianchin onnettomuus muistuttaa nuoresta Alonsosta juurikin 2003 Brasiliassa. Alonso ajoi tulloin tuplakeltaisilla keskellä rataa lojuneeseen renkaaseen muiden väistellessä romut. Muistaakseni 2003 Brasilian jälkeen alettiin puhumaan traktoreiden kattamisesta törmäyssuojilla, ettei auto sukella traktorin alle. Tämän päiväisessä traktorissa ei ainakaan takana mitään suojia ollut. Itse olisin Le Mansin keltaisen alueen nopeusrajoituksen kannalla. Lisävaarana toki tulee voimakkaasti jarruttaminen nopeusrajoitusalueelle tultaessa.

Joka tapauksessa huonoa onnea tilanteessa, enkä tämän perusteella lähtisi sanomaan formula ykkösiä supervaaralliseksi. Kaikessa on riskinsä ja huonosti voi käydä kotonakin. Tästäkin onnettomuudesta pitää yrittää jotain oppia.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Nopeasti se Vilanderinkin mieli muuttui. Alussa haukuttiin kun käytettiin turva-autoa ja nyt huudellaan aikaisempaa käyttöä... Hohhoi
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

Keano

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
938
Nopeasti se Vilanderinkin mieli muuttui. Alussa haukuttiin kun käytettiin turva-autoa ja nyt huudellaan aikaisempaa käyttöä... Hohhoi
Alussa ei ollut ulosajoa, lisääntyvää sadetta eikä pimentyviä olosuhteita.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

Iso Paha

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
122
Aika naurettavaa vaatia noihin traktoreihin jotain törmäyssuojia kuskien suojaksi. Jos siellä traktori siirtämässä autoja, on siellä myös ratavirkailijoita ilman mitään suojia, kyllä siinä vaiheessa tuplakeltasten aikana pitää ajaa niin, että auto pysyy radalla.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Itse olen sitä mieltä, että niissä olosuhteissa, missä monsuuneja tarvittaisiin, ei pitäisi ajaa ollenkaan. Sen vesimassan läpi ei näe yhtään mitään. Eikä keli ollut tänään sellainen, että niitä oltaisiin tarvittu. Porukkahan haki vielä interiäki alle, kun osa vaihtoi full vettiin. Aikataulujen kanssa pitää pystyä joustamaan tällaisten farssien välttämiseksi. Varsinkin kun säennuste oli niin selvä.

Kisajärjestäjien huoli omasta tilipussista meni kuskien turvallisuuden ja jopa koko kisan läpiviemisen edelle. Ei näin, ei todellakaan näin. :nope:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14270
Nopeasti se Vilanderinkin mieli muuttui. Alussa haukuttiin kun käytettiin turva-autoa ja nyt huudellaan aikaisempaa käyttöä... Hohhoi
Kilpailun alun tilanteessa oli hieman liian pitkään turva-auto radalla. Tosin ei ollut kyllä mikään maailman pisin vierailu radalla, mutta lyhyempi olisi voinut olla. Tosin Interlagosin 2003 jälkeen eräällä tavalla sadekelin ajelusta on lopullisesti tullut melkoista pelleilyä enemmän tai vähemmän ja lekkeripelin kehittely alkoi jo 1997...:frank:.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Alussa ei ollut ulosajoa, lisääntyvää sadetta eikä pimentyviä olosuhteita.
Ei mutta näkyvyys jossa edes Nico ei nähnyt turva-autoa.

Jos live timingia on uskominen niin Bianchin nopeus oli 206km/h kun auto lähti lapasesta
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös