Jules Bianchi menehtynyt saamiinsa vammoihin

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Alli&Talli

Tallipaallikon rehtori
Liittynyt
21.7.2010
Viestit
349
Tietääkö kukaan miten tällaiset vakavat onnettomuudet tutkitaan ja jatkokäsitellään ykkösissä?

Oikea tapahan olisi selvittää mitkä asiat todellisesti johtivat onnettomuustilanteen syntyyn ja mitkä seikat pahensivat onnettomuustilanteen seurauksia.
Sen jälkeen tehdään ne järkevät korjaavat toimenpiteet, joilla voidaan parhaassa tapauksessa vaikuttaa molempiin riskitekijöihin (lajin luonnetta liikaa tuhoamatta).

Jos näitä selvitystoimenpiteitä ei tehdä tuolla, on FIA ihan harrastelijaporukka turvallisuuden kehittämisessä.
Kai sentään tehdään?
 
Viimeksi muokattu:

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Oikeastaan niin kuin sen sanoit, keltaiset liput toimisivat jos niiden noudattamista todella valvottaisiin (tai edes pystyttäisiin valvomaan), sen ollessa suhteettoman vaikeaa pitäisi mielestäni mennä Le Mans käytäntöön.
Miten niin ei muka pystytä valvomaan? FIA varmaan saa halutessaan autojen telemetriat reaaliajassa käyttöönsä. Niistä varmaan näkyy myös auton nopeus.

Voisit lukea viestini ennen kuin lähetät henkilökohtaisia, huonosti argumentoituja ja misinformaatiota sisältäviä viestejä.
No voi kyynel. Voisitko vähän avata ja argumentoida tätä, ainakin tuon "misinformaation" osalta. Mitä se tarkoittaa? Jotain missien informaatiota? Missä kohdin menin henkilökohtaisuuksiin? Argumentointia voin aina (nätisti) pyydettäessä kyllä tarkentaa.

En ymmärrä ihan tarkkaan, miksi pitää olla olemassa luokka, jossa on riski suoraan kypärään kohdistuville iskuille, kun on mahdollisuus luoda luokka ("Suljetun ohjaamon formulat"), joka on muuten identtinen, mutta ihmisen henkeä suojaa muuten merkityksetön elementti lisää?
Sitä kannattaa varmaan myös miettiä, että miksi moottoripyöriä on edes olemassa? Miksi nyrkkeilyä ei ole kielletty? Miksi base hyppääminen on edes sallittu? Miksi alkoholia ja tupakkaa saa myydä? Miksei ole kypärä pakkoa kaikilla ja kaikkialla? Miksei ole laitonta kävellä rappusia pitämättä molemmin käsin kaiteesta kiinni? Miksei elämä ole pelkkää pumpulihattaraa? Pitäisi varmaan kieltää itse elämä, kun se on niin vaarallista ja kuolleisuuskin on 100%.:rolleyes:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mielenkiintoinen kommentti Nicolta. Sanoi, että heidän autollaan ei ollut mikään ongelma ajaa, mutta autoissa joissa huonompi downforce, niin hommahan on ihan toisenlainen.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Monilta puuttuu realismi tällaisissa odottamattomissa kamalissa onnettomuuksissa kokonaan. Sen jälkeen kun tuli tietoon, että Bianchi on törmännyt yli 200 km/h traktoriin ja ei ole tajuissaan.

Aina on kiva toivoa kaikkea, mutta on aivan selvää, että Bianchi ei tule olemaan elämässään enää kuin korkeintaan letkuruokinnassa. Pitäisin ihmeenä, mikäli olisi vielä elävien kirjoissa ensi viikolla.

Juuri kun muistelin kaverilleni, että F1:n mustasta viikonlopusta taisi tulla tänä vuonna 20 vuotta.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Tietääkö kukaan miten tällaiset vakavat onnettomuudet tutkitaan ja jatkokäsitellään ykkösissä?

Oikea tapahan olisi selvittää mitkä asiat todellisesti johtivat onnettomuustilanteen syntyyn ja mitkä seikat pahensivat onnettomuustilanteen seurauksia.
Sen jälkeen tehdään ne järkevät korjaavat toimenpiteet, joilla voidaan parhaassa tapauksessa vaikuttaa molempiin riskitekijöihin (lajin luonnetta liikaa tuhoamatta).

Jos näitä selvitystoimenpiteitä ei tehdä tuolla, on FIA ihan harrastelijaporukka turvallisuuden kehittämisessä.
Kai sentään tehdään?
-Tietää
-Ihan hyvin
-94 kaudella ja sen jälkeen tulleet sääntömuutokset kertovat kaiken olennaisen.
 

Samppa919

Member
Liittynyt
18.9.2014
Viestit
11
Mielenkiintoinen kommentti Nicolta. Sanoi, että heidän autollaan ei ollut mikään ongelma ajaa, mutta autoissa joissa huonompi downforce, niin hommahan on ihan toisenlainen.
Siitähän Marussian, Caterhamim ym. hitaus pääosin johtuu. Naurettavan heikko downforce ja sitä kautta huono pito.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Monilta puuttuu realismi tällaisissa odottamattomissa kamalissa onnettomuuksissa kokonaan. Sen jälkeen kun tuli tietoon, että Bianchi on törmännyt yli 200 km/h traktoriin ja ei ole tajuissaan.

Aina on kiva toivoa kaikkea, mutta on aivan selvää, että Bianchi ei tule olemaan elämässään enää kuin korkeintaan letkuruokinnassa. Pitäisin ihmeenä, mikäli olisi vielä elävien kirjoissa ensi viikolla.
Ihan samaa sanottiin 95 Adelaiden aika-ajojen jälkeen eräästä kuskista.
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1034
Aina on kiva toivoa kaikkea, mutta on aivan selvää, että Bianchi ei tule olemaan elämässään enää kuin korkeintaan letkuruokinnassa. Pitäisin ihmeenä, mikäli olisi vielä elävien kirjoissa ensi viikolla.
Kerro nyt ihmeessä mistä noin voi päätellä? Kukaan ei todellisuudessa edes tiedä, että missä vaiheessa Bianchi on lyönyt päänsä ja mihin. Leikkaus ei ollut ihan hirvittävän pitkä, joten vamma ei välttämättä ollut kovin paha.
 

Googlahoo

Well-known member
Liittynyt
18.11.2011
Viestit
372
Sitä kannattaa varmaan myös miettiä, että miksi moottoripyöriä on edes olemassa? Miksi nyrkkeilyä ei ole kielletty? Miksi base hyppääminen on edes sallittu? Miksi alkoholia ja tupakkaa saa myydä? Miksei ole kypärä pakkoa kaikilla ja kaikkialla? Miksei ole laitonta kävellä rappusia pitämättä molemmin käsin kaiteesta kiinni? Miksei elämä ole pelkkää pumpulihattaraa? Pitäisi varmaan kieltää itse elämä, kun se on niin vaarallista ja kuolleisuuskin on 100%.:rolleyes:
Sinun mielestäsi kaikessa pitää siis olla kuolemanriski ja toiminnan luonne ja sitä kautta arvokkuus katoaa täysin, jos sitä pienennetään? Formula 1-sarja on kokenut vähän suurempiakin muutoksia kuin kuljettajan pään suojaaminen peräti kahdella eri elementillä olisi.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
No luulis kyllä ettei voi jää huomaamatta, itekin sen kyllä näin. Mutta selostamo ei nähnyt tai eivät ainakaan millään tavalla kommentoineet.
Voi morjens taas.. Ne tekee siellä tv-lähetystä. Jos haluat radioselostusta, ei sitä kannata kaupalliselta tv-kanavalta hakea.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Iso hatunnosto Tony Vilanderille, joka oli erittäin hyvin hereillä lähetyksessä ja teki todella hyvää työtä arvioissaan! Maailmanluokan suoritus.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Ihan samaa sanottiin 95 Adelaiden aika-ajojen jälkeen eräästä kuskista.
Minusta tässä on yhtäläisyydet Ayrton Sennan kolariin. Kova pysäys, ja päävamma. Kerrottiin, että vietiin tajuttomana sairaalaan. Muutaman tunnin päästä Matti Kyllönen julisti kuolleeksi Ruutulipussa.


Ihan Toni vaan.
Täysin tarpeeton kommentti tässä tilanteessa.
 

Samppa919

Member
Liittynyt
18.9.2014
Viestit
11
Sinun mielestäsi kaikessa pitää siis olla kuolemanriski ja toiminnan luonne ja sitä kautta arvokkuus katoaa täysin, jos sitä pienennetään? Formula 1-sarja on kokenut vähän suurempiakin muutoksia kuin kuljettajan pään suojaaminen peräti kahdella eri elementillä olisi.
Kukaan ei pakota ketään ajamaan F1-autoa. Riskit on osa lajia ja ne tiedostetaan ja osa kuskeista jopa jollain tapaa nauttii lajin vaarallisuudesta. Hyvänä vertauksena vaarallisuuden nautinnosta esimerkiksi mäkihyppy.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Sinun mielestäsi kaikessa pitää siis olla kuolemanriski ja toiminnan luonne ja sitä kautta arvokkuus katoaa täysin, jos sitä pienennetään? Formula 1-sarja on kokenut vähän suurempiakin muutoksia kuin kuljettajan pään suojaaminen peräti kahdella eri elementillä olisi.
Suljettu ohjaamo tuskin suojaisi törmätessä kovaan kiinteään esineeseen, nytkinhän moottorinkate irtosi.

Vaikka suljetulla ohjaamolla onkin toisaalta myös etunsa, niin liikaa ei saa asian kanssa kiirehtiä, autoon sisälle jäänyt kuskikaan ei ole toivottua.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Minusta tässä on yhtäläisyydet Ayrton Sennan kolariin. Kova pysäys, ja päävamma. Kerrottiin, että vietiin tajuttomana sairaalaan.
Sennan pään lävisti tukivarsi, ilman tätä Senna olisi selvinnyt ilman vammoja. Käsittääkseni Bianchin vammat johtuvat kontaktista traktoriin (tai pelkästään pysähdyksestä) joka tuotti aivoverenvuodon.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Minusta tässä on yhtäläisyydet Ayrton Sennan kolariin. Kova pysäys, ja päävamma. Kerrottiin, että vietiin tajuttomana sairaalaan. Muutaman tunnin päästä Matti Kyllönen julisti kuolleeksi Ruutulipussa.
Jaa. Noh. Ayrtonista nuo aiemmin mainitut väitteet pitivät paikkansa.
 

Keano

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
938
Voi morjens taas.. Ne tekee siellä tv-lähetystä. Jos haluat radioselostusta, ei sitä kannata kaupalliselta tv-kanavalta hakea.
Morjes vaan.
Minusta olis ollut oleellinen tieto huomata tuo myöhempien tapahtumien kannalta. On se nyt saatana kumma, jos kolmesta selostajasta kukaan ei sano/tajua mitään, jos näkevät lääkäriauton lähtemässä radalle, ohittamassa SC:n ja myöhemmin pysähtyneenä mutkaan x. Vielä siinäkin vaiheessa ihmettelevät, että mikä kestää Sutilin auton siirrossa, onko traktori rikki, miksi auto on otettu pois nostureista, yms.

Aika selvää minusta oli, että lääkäriauto ei radalle Sutilin takia lähtenyt, vaan luulin että jollekin ratavirkailijalle oli sattunut jotakin.

Muistikuvien perusteella lääkäriauto ei kai ihan pienestä radalle lähde. Jos olen väärässä niin korjatkoon joku.

TV-lähetyksessäkin kai on tapana kommentoida sitä mitä kuvassa tapahtuu ja mikä on olennaista.

Nyt riittää tästä aiheesta.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös