Venäjän Grand Prix on sitten nähty. Historiallinen kilpailu tosiaan. Mercedes saavutti sitten merkkimestaruutensa jo Venäjällä. Edellisestä tosiaan on kulunut hyvin pitkä aika. Sotsin rata ainakin sinällään on ihan hyvä, mutta liian konservatiivinen rengasvalinta pilasi kilpailun. Tosin yksi virhe Pirellin uuden tulemisen aikakaudella sitten alkuaikojen kaudesta 2011 jälkeen tähän päivään ei ainakaan omissa silmissäni romuta kokonaiskuvan perusteella kilpailullista uskottavuutta.
Toivottavasti liiallinen varmistelu jäisi tähän ja rengasvalintojen perusteella vaikuttaisi jäävänkin joskin seokset ovat viime vuoden vastaavista kuvajaisia. Ehkä ihan lopullisesti tuomio tulee Sotsin osalta sitten ensi vuoden kilpailun jälkeen mikäli ei vain tule sadekilpailua. Sotsin rata oli kyllä yllättävän nopea sinällään, mutta alun jälkeen taistelut olivat melko harvinaisia. Tosin Vergne ainakin näytti ajamisen mallia kisan alussa.
Nicolta toinen hölmö virhe alkaa ajaa mestaruutta Hamiltonin syliin. Tai ajaisi ilman tuplapistevoittoa josta voi olla hyötyä myös Hamiltonillekin vaikka hän jäisi pisteittä tai vain jäännöspisteille. Välttämätön toiseksi ajaminen osoitti ainakin Rosbergin kyvyt oikealla tavalla tiukassa paikassa. Toisaalta niin olisi käynyt Hamiltoninkin osalta. Tosin melkoinen takaaohiveto olisi jos Ricciardo voittaisi mestaruuden. Tosin se vaatisi melkoista katastrofia Mersulta eikä sellaista näytä olevan näkyvissä. Bottakselta jälleen melkein paras mahdollinen suoritus.
Melkein mykistävää oli Williamsin toimivuus kokonaan uudella radalla vaikka veikkasinkin sitä vastaan aiemmin varsin paljon. Vergnen ja Kvyatin osalta ongelmia oli osin niissä ajoasenteissa joskin Kvyatilla yliyrittämistä esiintyi todennäköisesti itse ykkösmiehenkin takia. No ainakin Bernie saavutti hyvin pitkän unelmansa ja vielä ehti elää nähdäkseen sen eli Grand Prixin Venäjällä. Vladimir Putin tosiaan jakoi palkintoja ja ei ole ensimmäinen diktaattori tai valtionpäämies jakamassa palkintoja.
Ja mitä tuohon hiljaisuuteen ja siitä tulevaan kohuun tulee niin aikanaan ainakin Monacossa ja Espanjan kisoissa oli kyllä aina moottorit seis ja ihmiset varsin hiljaisia silloin kun itse ruhtinas tai kuningas suoritti tarkastusta tai halusi välttämättä syödä juhla-ateriansa. Harvinaista kyllä ja etenkin nykypäivän formulamaailmassa. Tosin Monacossa 1994 ja Imolassa 1995 oli myös harras hiljaisuus hetkisen ajan ymmärrettävistä suruasioista johtuen. Kieltämättä tämän hetken politiikan keppihevosena formuloiden käyttö on huono juttu. Tosin Argentiinassakin ja Espanjassa on politikointiin käytetty formuloita ja esimerkkejä näistä riittäisi. Räikkösellä ja Alonsolla oli jälleen varsin vaikea kisa.
Alonsolla oli pitkästä aikaa myös huono varikkokäynti pilaamassa ajoa. Toro Rosson suorituskyky vuorostaan putosi kisan alun jälkeen varsin paljon. Felipe Massan osalta taas kisa meni käytännössä lopullisesti toiseen stoppiin ja muille kuskeille ei juuri tullut toisen stopin tarvetta. Sotsilla on kuitenkin potentiaalinsa vaikka harmittavan tylsä oli jälleen kilpailu tai jälleen kerran valitettava tv-ohjauksen taso saattoi antaa sellaisen kuvan siitä etenkin alkuvaiheen jälkeen vaikkakin muutamia muita pieniä taistoja oli myöhemminkin kilpailussa. Marcus Ericssonilta jälleen hyvä ajo rajallisella kalustolla. Eräässä vaiheessa kilpailua taisi olla jopa 15:sta mikä suorastaan aiheutti häpeää Lotukselle. Toki väistämättä hänen kisansa meni jälleen viimeisten sijojen ajeluksi, mutta hyvää on ajopotentiaalin löytyminen.
Gutierrezin osalta renkaat loppuivat ja miehen olisi pitänyt käydä varikolla kierroksilla 25-35 jotta jotain toivoa edes hieman paremmasta sijoituksesta olisi voinut olla. Synkkä tilanne kuitenkin Sauberilla kaikkiaan jatkuu. Gutierrezin osalta Force Indian mahdollinen syventyminen meksikolaisten yritysten kanssa yhteistyön osalta voisi antaa hänelle tilaisuuden mennä Force Indialle ensi kaudeksi. Tosin se ei ole mitenkään varmaa. Nyt onkin sitten edessä 3 viikon mittainen tauko ennen Austinin kilpailua Yhdysvalloissa. Tuomaristossa oli tässä kisassa ja ehkä seuraavassakin Mr Chariot of Fire 1983 ja Spin and Win King 1985 eli Danny Sullivan.