Kausi 2014 pakettiin

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Mistä kausi 2014 jää mieleen?

Kauden alla jännitys ainakin oli korkealla: ensimnäistä kertaa lähes kymmeneen vuoteen oli teknisesti jotain mielenkiintoista uutta ja pakka oli odotettavan sekaisin ensi kertaa sitten 2009.
Pari ekaa kisaa meni vielä odottavan tylsissä merkeissä, mutta se ja loppukauden tylsyys (pl Abu Dhabi) ei poista sitä tosiasiaa, että Bahrainin ja Belgian välillä ajettin tosiasiassa monta hyvää, mielenkiintoista ja jännittävää kisaa (vaikkei voittajatallista ollutkaan epäselvyyttä).

Positiiviset:
-Tekniset uutuudet
-Williamsin paluu
-Bottas
-Ricciardo
-Bianchin pisteet Monacosta
-Hamilton
-Mercedes

Negatiiviset
-Mercedes
-Ferrari
-Kimi
-Bianchin onnettomuus
-Jatkuva valitus ja panikointi lajin sisältä alkukaudesta
-Pikkutiimien kriisi loppukaudesta
-Tuplapisteet (vaikkeivat lopulta mitään ratkaisseetkaan)
 

jokamies

Well-known member
Liittynyt
5.8.2014
Viestit
795
Itselle kausi on jäänyt parhaiten mieleen juuri Mercedeksen ylivoimasta. Aina kun molemmat autot pääsivät maaliin, oli eroa muihin talleihin yli puoli minuuttia. Lisöksi itselle positiivisena yllätyksenä tuli Williamsin iskukyky. Voisi kai sanoa, että Williams oli ainoa talli, joka pystyi edes jotenkin haastamaan Mersuja. Epäonnistuneiden piikkiin voi kokonaisuudessaan laskea Ferrarin, joka ei pystynyt koko kaudella haastamaan kärkitalleja. Kimin uran heikoin kausi kulunut kausi myöskin oli, siitä ei pääse mihinkään. Kausi tullaan muistamaan myös Caterhamin ja Marussian talousongelmista sekä Jules Bianchin ikävästä onnettomuudesta.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
+ Williams
+ Bianchi Monacossa
+ Renkaat
- Bianchi Suzukassa
- Caterhamin ja Marussian kohtalot
- Loputon politikointi
- Bernie
- Ferrari
- Kimi
- Tylsät kisat (mun on vaikea muistaa lainkaan mitä suurimmassa osassa kisoista tapahtui)
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Positiiviset:


+ Tasainen mestaruustaistelu, joka kesti koko kauden ajan
+ Williamsilta hieno nousu kärkikahinoihin.
+ Bottas. Hyvää ajoa, joskin jonkin verran parantamisen varaakin jäi, varsinkin startit.
+ Massa. Ei varmaan kukaan olisi Ferrarivuosien jälkeen uskonut, että vielä löytää näinkin hyvän vauhdin. Pisteissä tuli takkiin Bottakselta, mutta silloin kun hommat meni putkeen, niin pystyi vastaamaan suomalaisen vauhtiin turhankin hyvin..
+ Alonso. Teki taas melko lailla sen mitä tuolla autolla pystyi, komeita ohituksia ja virheetöntä ajoa.
+ Ricciardo. Vettelin lyöminen ja pari voittoa. Loistava kausi.
+ Button. Hienoa ajoa varsinkin loppukaudesta, toivottavasti ei ura vielä päättynyt.
+ Mercedes-kuskit. Molemmilta hyvä kausi ja pahimmilta ylilyönneiltä vältyttiin, vaikka taistelu mestaruudesta melkoisen kuumana kävikin.

Negatiiviset:

- Kimin taaperrus
- Mercedeksen ylivoima
- Renkaiden säästely ja sen liian suuri rooli kisoissa
- Moottorin äänet. Ei sinällään hirveästi häiritse, mutta kyllähän nuo ennen paremmalta kuulosti.
- Lotuksen romahdus huipputallista peränpitäjäksi
- Bianchin loukkaantuminen
- Pikkutallien talousongelmat
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9753
Sijainti
Helsinki
+ Williams
+ Ricciardo
+ Bahrain ja Montreal
+ Bianchin pisteet Monacossa

- Mersun ylivoima, jopa Vettelin viime vuotta musertavampi
- Hiljaiset moottoriäänet
- Ferrarin taaperrus, Menikö jokin vikaan tuulitunnelissa?
- Biachin loukkaantuminen
- Caterhamin ja Marussian köyhyys
- Säästöliekillä ajelu
- Tuplapisteet, pitikö kopioida Nascarin Chasea?
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6259
Eipä jäänyt paljon tästä kaudesta käteen. Sentään parempi kuin viime vuonna, että saatiin viime kisaan asti jännittää mestaruutta. Vaikka kauden mittaa oli useampikin hyvä ja mielenkiintoinen kisa, niin loppukauden tylsien kisojen jälkeen unohtui ne aivan täysin.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
- Tuplapisteet, pitikö kopioida Nascarin Chasea?
Onkohan toikin tarkoituksellisesti kopioitu Nasseista että kuskien ja tallien määrä vähenee loppukautta kohden. Tehdään F1-sarjasta niin kallis että lopulta on enää 4 kuskia jäljellä ja nekin mielellään yhdestä neljän kuskin tallista. :rolleyes: ;) (tässä pitää tietää NASCAR Chase Grid Challenge sääntö)
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
- Tylsät kisat (mun on vaikea muistaa lainkaan mitä suurimmassa osassa kisoista tapahtui)
Sulla on ehkä huono muisti. Kyllä mulla ainakin on joka kisasta jäänyt joitain pääkohtia mieleen. Huonoja ja hyviä kisoja on mahtunut aina mukaan joten mielestäni tämä kausi ei sinänsä ole pokkeus.

+Hyvä mestruustaisto. Nico oli yllättävän kova haastaja Lewikselle.
+Ricciardo löi ainakin meikäläisen ällikällä tasaisen loistavilla otteillaan. Jännä seurata mitä miehestä vielä tulee.
+Valtterin ja Williamsin nousu kärkipäähän oli parasta tässä kaudessa (ainakin minulle).
+Uudet (energia)tehokkaat moottorit on täynnä hienoa uutta tekniikkaa, mutta...

-...hiljaiset äänet vie tunnelmaa ja ovat kalliita varsinkin pienemmille talleille.
-Ylivoimainen Mersu alkoi kyrpimään jo hyvin aikaisessa vaiheessa
-Kimin meno oli aivan järkyttävää katseltavaa. Yksi toive ensikaudelle olisi sellanen, että Kimi tulisi näyttämään ne närhen pelivälineet kaikille jotka ovat hänet tämän kauden perusteella lynkanneet.
-Sauber ja Lotus olivat aivan hukassa ja muutenkin persauki. Ei kiva.
-Bernien naama alkaa nyppimään aina enemmän ja enemmän.

Ei mikään suuri klassikkokausi, mutta kuitenkin jännää seurattavaa. Kouluasteikolla 7
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Miksi jokaisella ei ole Bottasta plussissa?
Eipä ainakaan minua kiinnosta miehen suoritukset vieläkään. Kimi on kunkku. Bottasista jäi hajuton ja mauton fiilis, koska sarjassa ei ole enää kilvanajoa huonojen renkaiden ja kuka tietää minkä takia. Kaikki kuljettajat olivat hajuttomia ja mauttomia lähes koko kauden ajan. Hamilton ja Alonso jäivät minulle mieleen suorittajina.

+ Hamilton otti omansa.
+ Vastenmielisen paska-RBR:n hylkäykset huijaamisesta sekä Australiassa että Abu Dhabissa.
+ Tuplapisteiden eeppinen jäätyminen: ainoa vaikutus oli Massan nousu Buttonin ohi seitsemännelle sijalle!
+ Vettelin pokka piti vaikka tallikaverilta tuli turpaan ja auto oli "huono".

- Kimi ei vain osaa ohittaa. Auto on huono, joo joo, mutta kun mies ei tainnut ohittaa ketään radalla mano-a-mano.
- Paska Pirelli.
- FIA:n vuosia jatkunut sählääminen sääntöjen kanssa kesken kauden.
- Helvetin rumat autot, koska FIA ei ymmärrä säännöistään yhtään mitään.
- Kulisseissa väliaikaisesti sovittu eripura pikkutiimien rahavirtojen kanssa. Olisin halunnut nähdä sen kisaboikotin.
- Bianchia roikotetaan edelleen letkuissa turhan takia.

Tuplapisteiden hengessä tuplamiinukset:
-- Berniellä alkavat valot sammua mutta mies vain säilyttää asemansa.
-- Christian Hornerin jatkuva kaksinaismoralismi ja säälittävä moottoreiden panettelu oman tallin etujen lobbaamiseksi.
-- F1-sarjan kyntäminen alkoi tästä kaudesta, koska päättäjillä ei ole pienintäkään kykyä nähdä asioita edes 12 kuukauden päähän saati laatia pitäviä (moottori)sääntöjä vuosiksi eteenpäin. Ennustan sarjalle radikaalia katsojalukujen alenemista tämän vuosikymmenen loppua kohti ja suuria riitoja tallien ja päättäjien välillä milloin mistäkin.
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Kausi 2014 muistetaan Bottaksen ja Ricciardon läpimurroista, Mersun ylivoimasta, äänikeskustelusta, Kimin taaperruksesta, Ferrarin epäonnistumisesta, Bianchin onnettomuudesta, Lotuksen romahtamisesta, Williamssin paluusta kärkitalleihin, Perezin ja Magnussenin kolaroinneista ja pienten tallien talouskriisistä.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
+ Tuplapisteiden eeppinen jäätyminen: ainoa vaikutus oli Massan nousu Buttonin ohi seitsemännelle sijalle!
Ei vaikuttanut Massaan ja Buttoniin, ainoa vaikutus tuplapisteillä oli Perezin nouseminen sijalta 12 sijalle 10, ja Magnussen ja Kimi tippuivat täten yhden pykälän sijoille 11 ja 12.
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Jaahas mietitääs.

+ Ensimmäisenä pakko mainita Hamilton. Kauden voittoprosentti lähes 58%. Vaikeuksien kautta mestariksi viiden voiton putkella ja, joidenkin odotuksista huolimatta, tyynen viileällä suorituksella ratkaisevassa startissa. Kaksi mestaruutta kahdessa eri tallissa. Mitä näitä nyt on.

+ Rosberg taas teki kaudesta yllättävän mielenkiintoisen. Alkukausi näytti vaikealta, mutta nosti hyvin vauhtiaan Lewisin tasolle ja repi tarvittavia pisteitä kesällä, kun Hamilton kompuroi. Aiheutti hyvää kipinää tallin sisällä ja on sellanen tunne, että vielä ei olla nähty kaikkea.

+ Bottas ja Ricciardo: tulevaisuuden taistelupari? Molemmat tuli ns. saranapuolelta sisään kärkikahinoihin tällä kaudella. Molemmat päihitti kokeneet tallikaverinsa selkeällä erolla ja Ricciardon tallikaveri sattui vielä olemaan nelinkertainen perättäinen hallitseva maailmanmestari omassa kotonaan. Todella tylyä.

+ Vastoin yleistä mielipidettä: autojen äänet. Hiljaisemmat moottoriäänet nosti esiin täysin uuden äänimaailman, johon kuului renkaiden kirskuntaa ja yleisön mylvintää. Ei hassumpi vaihtokauppa tunnelman suhteen.

+ Williamsille myös pakko antaa erityismaininta tasonnostosta ei pelkästään auton kohdalla vaan myös kauden edetessä parantuneiden taktisten valintojen osalta.

- Bernie. Tuplapisteet. Tulonjako. Tallien konkurssit. Ei oo montaa sanaa sanottavana: painu pappa helvettiin.

- Ferrari onnistui jo kuudetta vuotta putkeen tekemään keskikastin auton. Ei aivan kahden maailmanmestarin arvoinen kapistus tälläkään kertaa. 2000-luvun surkein Ferrari?

- Kimi ja Vettel. Kahden suosikkikuskin rämpimistä teki pahaa katsoa. Toivotaan ensi vuodesta valoisampaa tallikaveruksille.

- Jules Bianchin kohtalo on kaamea. Ehdoton valopilkku junnujen keskuudessa. Toivotaan ihmeparanemista.

Tällaisia plussia ja miinuksia tuli päällimmäisinä mieleen. Kaiken kaikkiaan pidin tätä kautta oikein viihdyttävänä kautena. Ylempää keskitasoa. Mestarin nimi vaihtui ja vasta viimeisessä kisassa.
 
Viimeksi muokattu:

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
+ Vastoin yleistä mielipidettä: autojen äänet. Hiljaisemmat moottoriäänet nosti esiin täysin uuden äänimaailman, johon kuului renkaiden kirskuntaa ja yleisön mylvintää. Ei hassumpi vaihtokauppa tunnelman suhteen.
Munattomat moottoriäänet olivat Mersun ylivoiman ohella kauden suurin antikliimaksi. Mersun megafonitestikin oli täysin hyödytön vitsi. Henkilökohtaisesti ei ole ainakaan kiirettä paikanpäälle kisakatsomoihin ennen kuin äänimaailma on taas (toivottavasti joskus) F1-tasolle sopiva, eli lisää meteliä ja paljon!
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
+Bottas
+Ricciardo
-Tasaisuudesta ja tönäisyistä huolimatta täysin mielenkiinnoton mestaruustaistelu tallikaverusten välillä. Hyvä mestaruustaistelu vaatii kaksi tallia.
-Tuplapisteet
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kuskien ja tallien plussat ja miinukset:

+ Hamilton: ansaitusti mestari
+ Rosberg: pystyi laittamaan Hamiltonille kampoihin vaikka ei riittänyt; lisäksi taisteili rikkinäisellä autolla loppuun asti mestaruudesta
+ Ricciardo: laittoi hallitsevalle nelinkertaiselle mestarille Vettelilla hanttiin kunnolla; kolme voittoa
+ Bottas: murtautui kärkikamppailuun hienosti; päihitti kokeneen Massan
+ Bianchi: sai viimein pisteitä
+ Magnussen: pääsi heti ekassa kisassa palkintopallille, vaikka siihen se jäikin

+ Mercedes: teki parasta työtä
+ Williams: nousi vaikean kauden jälkeen säännöllisesti pisteille ja usein palkintopallille
+ Red Bull: Red Bullista ei pitänyt olla alkukauden testien perusteella yhtään mihinkään, mutta kolme voittoa tuli

- Räikkönen: ilman muuta pettymys, vaikka auto oli mikä oli
- Vettel: hävisi tallikaverilleen neljän mestaruuden jälkeen
- Maldonado: hirveätä sekoilua radalla välillä
- Ericsson: ehkä hänen paikkansa ei ole ykkösissä; hävisi Lottererille Span aika-ajossa, vaikka Lotterer ajoi siellä ekaa kertaa Caterhamia, lähes jatkuvasti sekunnin perässä aika-ajossa tallikaveriaan


- Ferrari: välillä oli vaikeuksia saada hyviä pisteitä
- McLaren: toinen kausi peräkkäin ilman voittoja
- Lotus: huipputallista pohjasakkaan: talousvaikeudet
- Sauber: ei yhtään pisteitä; talousvaikeudet ei paranna asemia
- Caterham: sekaisin kuin mikäkin, kaksi kisaa väliin
+- Marussia: sai sentään pari pistettä, mutta talousvaikeudet ja kauden kolme viimeistä kisaa väliin

Muita plussia ja miinuksia:

+ V6-moottorin suoranopeudet: niillä saa hyvät huippunopeudet

- Bianchin onnettomuus: törmäys traktoriin Suzuka saattoi ikävimmillään pilata täysin Bianchin loppuelämän; tämä olisi voitu välttää yksinkertaisilla toimenpiteillä
- moottoriäänet: ovat vaisut, mutta ei se siihen laji kaadu
- talousongelmat: talliien talousvaikeudet muuttaa lajin vielä täysin
- yleisömäärät: jossakin kisassa oli aika vähän yleisöä
- moottorikiista: ehkä moottorien jäädytys pitää purkaa
- Ecclestone: olisi edes hiljaa joskus
- tuplapisteet: onneksi ne ei ratkaisseet mitään, mutta ne joutaa romukoppaan äkkiä
- Span kolarin jälkipyykki: Rosbergin ja Hamiltonin välistä kolarista nousi turhan suuri haloo
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Monilta osin kausi oli mielestäni parempi ja huonompi kuin odotin.

Parempaa oli se, että nämä kokonaan uudet autot näyttivät loppukaudesta olevan hyvinkin nopeita ja ensi vuonna mennään varmasti taas vielä kovempaa. Uusi paaluennätys Brasiliassa, ja Abu Dhabissa n. yhden sekunnin päähän päästiin paaluennätyksestä. Suoranopeudet näyttivät myös olevan ihan kohillaan. Bottas ja Williams oli huikeessa vedossa ihan alusta loppuun, samoin kuin Ricciardo. Niin kuin joku jo sanoikin, kauden aikana nähtiin useita hyviä kilpailuita, ja mielenkiinnolla odotan ensi vuotta, josko pakka olisi vähän tasaisempi.

Miinuksina mainittakoon, että vaikka monet kilpailut olivat ihan jänniä, kyllähän voittotaistelun vesittäminen Mersun toimesta oli masentavaa. Mutta eipähän ainakaan jäänyt jossiteltavaa siitä että kuka ansaitsi mestaruuden. Ferrarin räpellys oli myös suorastaan surkuhupaisaa, ja Kimikään (siitä huolimatta ettei auto istunut hanskaan yhtään) ei ehkä ihan omalle tasolleen onnistunut nousemaan. Bianchin onnettomuus oli ikävä tapahtuma, ja toivottavasti hän selviäisi vielä edes jonkinlaiseen normaaliin elämään. Tuskin palaa kilpa-autoilun pariin ainakaan. Lisäksi haluaisin vielä mainita sen, että nämä ns. ”säästelysäännöt” ovat mielestäni ne mitkä ovat tehneet tästä lajista jotenkin ”kummallisen”. Tekniset muutokset muuten ovat ihan hyvät, mutta toivon että vielä jollekkin kaudelle saataisiin semmoiset säännöt, että ei kisoissa jatkuvasti tarvitsisi säästää jotain. Se vie kilpa-autoiluista hengen.

Kautta 2015 odotellessa! Onko täällä jossain jo jotain ketjua missä voisi siitä jo alustavasti jutustella?
 
Ylös