Albert Oil
Hippi ja juntti
Kukahan tuon jutun lie toimittanut.
Sotimaanhan tässä vielä joudutaan, kun saksalaiset suututtivat. Ettei nyt vaan ois suomalaiseverstiluutnantti lasketellut vähän lööperiä ensilumilla.Kesäkuun 19. päivä 2014 Afganistanissa tapahtui Saksan puolustusvoimille onnettomuus. Lennolla olleen kuljetushelikopterin toisessa moottorissa räjähti.
Räjähdyksen tapahduttua lentäjät laukaisivat palosammutuslaitteiston. Samaan aikaan ilmeni monta ongelmaa: matkustamon valot välkkyivät, takaramppi lukkiutui ja ohjaamon näyttö sammui.
Seurauksena oli hätälasku Uzbekistaniin.
Tällaista onnettomuutta seuraa luonnollisesti laaja tutkimus. Aluksi Saksan armeijan edustajat puhuivat "teknisestä ongelmasta".
Kun paikan päälle lähetetyt helikopterin valmistajan asiantuntijat olivat tutkineet tilanteen, he puhuivat jo "lentoturvallisuutta vaarantaneesta häiriöstä".
- Erään mittariston piirilevystä löytyneiden selvien vaurioiden vuoksi kiellettiin Saksan armeijalta lentäminen näillä helikoptereilla lyhytaikaisesti, kertoo Iltalehdelle Saksan armeijan helikopterikaluston parissa työskenteleviä edustavan järjestön puheenjohtaja Reinhard Schlepphorst.
Frankfurter Allgemeine julkaisi asiasta marraskuussa laajan artikkelin. Se oli otsikoitu "Lentopelko".
Artikkelissa kerrotaan, että onnettomuus Afganistanin operaatiossa on aiheuttanut Saksan armeijan lentäjien keskuudessa laajalti pelkoa ja epäluottamusta.
Lentäjät ovat jopa väläytelleet, että boikotoisivat kyseistä konetyyppiä. Heidän mielestään tämä helikopteri ei ole vielä valmis sarjatuotantoon.
Armeijan johto on lähettänyt asiantuntijoita tapaamaan helikopterimiehistöjä, jotta nämä rauhottuisivat.
- Onnettomuustutkinnan menettelytapoja ei kuitenkaan vieläkään ymmärretä, lentäjiä edustava Schlepphorst sanoo.
Mitä tässä asiassa tapahtuu seuraavaksi?
- Toivottavasti tutkitaan ja selitetään lopullisesti, miten ilmenneet häiriöt johtuivat teknisesti toisistaan.
Afganistanin operaatiossa onnettomuuteen joutunut kuljetushelikopteri NH90 on eurooppalainen tuote, suurin omistaja on Airbus Helicopters.
Useat lähinnä Euroopan maat ovat tilanneet ja käyttävät NH90-helikoptereita.
Suomi on ostanut niitä 20 kappaletta.
Saksalaiselle NH90:lle tapahtunut onnettomuus on edennyt maan korkeimmalle poliittiselle tasolle asti. Saksan valtiopäivien puolustusvaliokunnassa käsiteltiin asiaa viime tiistaina.
Der Spiegel -lehden mukaan Saksan puolustusvoimien tarkastaja Volker Wieker kertoi puolustusvaliokunnalle, että helikopterien osalta tilanne on "erityisen katastrofaalinen".
Saksan puolustusvoimien tarkastajat epäilevät, että helikoptereiden moottoreissa voi olla rakennevika.
Jos Afganistanin onnettomuuden katsotaan johtuneen valmistusvirheestä, eivätkö näiden maiden NH90-kuljetushelikoptereita uhkaa samanlainen vaara?
- Minun nähdäkseni näin on, jos kopterit ovat rakenteeltaan samankaltaiset ja ne toimivat vastaavanlaisissa olosuhteissa, Schlepphorst sanoo.
Suomen puolustusvoimien maavoimien ilmailun päällikkö, everstiluutnantti Tuure Lehtoranta tuntee hyvin Afganistanin onnettomuuden.
- Tuo tapaus on meillä hyvin tiedossa, olemme saaneet sekä virallisesti, että epävirallisesti hyvin tarkat tiedot ja lentoturvallisuustutkinnan tulokset, Lehtoranta sanoo.
Ilmailun päällikön mukaan kyse on "yksittäistapauksesta".
- Yhden komponentin pettäminen on aiheuttanut nuo viat. Mahdollinen pieni tekninen muutos on pohdinnassa, jolla edellämainittu tapahtumaketju ei voi olla enää teknisestikään mahdollista.
Suomessa tilanne siis hallinnassa, sanotaan. Saksassa ihmetellään Suomen puolustusvoimien tietoja onnettomuudesta.
- Erikoista on, että suomalaisella taholla tunnetaan tutkimustulokset jo vaikka Bundeswehr (Saksan puolustusvoimat) ei vielä niitä tiedä, koska asiasta on olemassa vasta väliraportti, Schlepphorst sanoo.
Everstiluutnanti Lehtoranta kertoo, että Suomen NH90-kuljetuskoptereissa "on ollut haasteita nimenomaan käytettävyyden osalta".
Helikoptereilla on menossa niinsanottu Retrofit-työ. Se tarkoittaa, että kopterit modifioidaan lopulliseen versioonsa. Tätä työtä tekee suomalainen puolustusvälinekonserni Patria Hallissa - valmistajan kustannuksella.
Suomi tilasi NH90-kuljetuskopterit vuonna 2001. Kopterit ovat pahasti myöhässä aikataulustaan. Viimeinen NH90 on näillä näkymin valmiina käyttöön vuonna 2018 - 17 vuotta tilaamisen jälkeen.
Lehtoranta korostaa, että Suomen NH90:ssa ei ole ollut samanlaisia ongelmia kuin Saksan onnettomuuskopterissa
- Moottorin pettäminen ja sitä seurannut tapahtumaketju on seurausta puutteellisesta ohjeistuksen noudattamisesta - tämä ei ole ongelmana Puolustusvoimissa, Lehtoranta vakuuttaa.
Saksalaisia lentäjien ja lentohenkilökuntaa edustava Schlepphorst ei purematta niele ammattitaidon kyseenalaistamista.
- Miten päädettiin arvioon, että ei olisi noudatettu käyttöohjeita? Tämä tulee herättämään keskustelua, Schlepphorst jyrähtää.
Vanhemmat on sit varmaan ihan niinku et "uulalaa, allee allee, selavii ja komsii komsaa!"Voi siinä nuken saaneen pojan tai miekan saaneen tytön vanhemmat katsoa lappua.
Tuli hyvä joulumieli tuosta uutisesta. Vastuunkantaja.Suomalainen vuorineuvos pakenee perintöveroa Portugaliin – "Tämä on ainoa mahdollisuus"
http://www.hs.fi/talous/a1419224557146?ref=hs-art-artikkeli
Tuli hyvä joulumieli tuosta uutisesta. Vastuunkantaja.
Niin. Suomessahan rakennusalallahan on mennyt tosi kovaa jo vuosia.Se onkin mitä todennäköisin skenaario, että miljoonaomaisuus haihtuu savuna ilmaan ja jäljelle jää vain perintöverot.
Hesari olisi voinut tarkistuttaa nuo laskelmat jo ennen alkuperäistä julkistusta eikä vasta reilusti jälkikäteen:http://www.hs.fi/talous/a1419224557146?ref=hs-art-artikkeli
Tuli hyvä joulumieli tuosta uutisesta. Vastuunkantaja.
Sitäkin usein valitetaan, että niin pian pitää perintövero maksaa, ettei ehdi kiinteää omaisuutta myymään. Tuolla kuitenkin:Hesari olisi voinut tarkistuttaa nuo laskelmat jo ennen alkuperäistä julkistusta eikä vasta reilusti jälkikäteen:
http://www.hs.fi/talous/a1419312191366
Hyvin meni tuo alkuperäinen propaganda läpi väkeen...
Sukupolvenvaihdoksia voi helpottaa, muttei sen takia koko perintöverotusta kannata poistaa. Suurin osa siitä kuitenkin veronkantajalle kivutonta maksettavaa ylimääräisestä tulosta, jonka eteen ei ole mitään tehnyt.Maksuaikahuojennuksella perintöveron maksuajan saa venytettyä viiteen vuoteen.
Ruotsin mallista O.Soininvaara kirjoittaa:Ruotsin malli hyvä malli. Kun on niin paljon muutenkin kopioitu sieltä niin miksi ei tätäkin voisi.
Ruotsissa perintövero on poistettu ja korvattu omaisuuden luovutusvoiton verotuksella. Jos perit yrityksen tai asunnon, et maksa siitä veroa, mutta jos myyt, verottaja iskee myyntivoittoon. Tätä on Ruotsissa aletta katua, koska se tuottaa suuren lukitusvaikutuksen. Asuntoa ei kannata myydä, vaikka se on perijän tarpeisiin sopimaton sekä koon että sijainnin vuoksi.
Lisäksi tämä käytäntö toisi luovutusvoittojen veron myös itse hankittuun asuntovarallisuuteen, mikä olisi aivan kohtuuton nousevien asuntohintojen aikana niille, jotka aloittavat yksiöstä ja etenevät kohti perheasuntoa. Kaikilla ei ole varaa ostaa sadan neliön asuntoa ensiasunnoksi.
Yritysvarallisuuden osalta tuo lukitusvaikutus on vielä vaarallisempi. Ei ole mitenkään harvinaista, että yrityksen luoneen isän poika tai tytär on kovin sopimaton yrittäjäksi. Perintöveron vaihtaminen luovutusvoittoveroon jarruttaa huomattavasti sitä, että kelvoton perijä ymmärtää myydä yrityksen. Sitä paitsi erilaiset yritysjärjestelyt ovat arkipäivää nykymaailmassa. Herkästi käy niin, että Ruotsin malli estää nekin.
En ymmärrä mitä Soininvaara meinaa. Kyllähän nytkin joutuu esim. asuntoa tai osakkeita myytäessä maksamaan voitosta verot. Vieläpä todella suuret verot jos vertaa perintöveroon. Pointti onkin siinä että verot maksetaan voitosta sen realisoituessa eikä perintähetken laskennallisesta arvosta. Vaikka joku perisi kahden miljardin arvosta kultaa/öljyä ei se tarkoita että tarkoita että siitä kullasta/öljystä saisi myytäessä kahta miljardia. Markkinatilanteesta riippuen voi saada paljon enemmän tai paljon vähemmän.Ruotsin mallista O.Soininvaara kirjoittaa:
Mieti nyt jotain parikymppisiä perimässä satojen miljoonien yritystä. Ota siinä nyt kymmenien miljoonien laina että saat perintöverot maksettua varsinkin kun firma toimii suhdanneherkällä alalla. Toinen vaihtoehto on myydä firma ulkolaisille sijoittajille. Vaikka firmalla menisikin nyt hyvin ei se tarkoita että sillä menee hyvin kahden vuoden päästä. Johto tekeekin pari huonoa päätöstä/markkinatilanne muuttuu ja kohta yritys onkin arvoton, mutta velat ei katoa mihinkään.Onhan se ihan väärin maksaa veroja jostain, minkä eteen ei ole välttämättä tarvinnut itse laittaa tikkua ristiin.