#7 Kimi Räikkönen 2015: Pohjalta pääsee vain ylöspäin

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä


Kausi 2014 oli kaikkea mitä sen ei pitänyt olla. Auto oli täysi susi, jonka lisäksi se oli täysin ajotyyliin sopimaton. Tuloksena uran huonoin sijoitus, 12. ja nolo tappio tallikaverille. Revanssia ei kuitenkaan nähdä, kun tallikaverina istuu kaksinkertaisen maailmanmestarin sijaan nelinkertainen.

Viime kautta huonommin asiat eivät enää voi mennä, tai jos menee, niin sitten alkaa ura olla jo aikalailla paketissa. Mitään raketinomaista nousua takaisin huipulle ei ole kehitystyön jäädytysten vuoksi ole odotettavissa, mutta rauhoittaako henkilöstövaihdokset Post-Todt aikakauden turbulenssia?

Pohjalta pääsee vain ylös - tai ulos.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Toivoa sopii, että ensi kauden Ferrari istuu paremmin kouraan ja sitä kautta vauhtia löytyy. Nostaisin kuitenkin esiin taas yhtenä merkittävänä tekijänä ensi kauden renkaat. Tämän kauden kovat kevlarvöiset renkaat olivat myrkkyä Räikkösen ajotyylille yhdessä aliohjaavan auton kanssa. Harmittavasti ensitiedot uusista renkaista kertovat, että ne ovat entistä kestävämpiä, mikä näin perstuntumalla ei ole hyvä uutinen Räikkösen kannalta, vaikka Kimi itse ei uusia renkaita kritisoinutkaan testien jälkeen. Noh, onneksi ja Ferrarin harmiksi todettakoon, että tältä osalta myös Vettel saattaa painia samojen ongelmien kanssa, vaikkakaan ei yhtä pahasti.

Olisi kyllä hienoa nähdä Kimi vielä kerran ansaitsemillaan sijoituksilla kärjen tuntumassa taistelemassa voitoista. Kimin ajo parhaimmillaan on kaunista katseltavaa nykyään edullisen rykimistyylin rinnalla. Ei paddockilta taida montaa tyyppi löytyä, jotka epäilevät Kimin ajotaitoja tai voittamisen kykyä, kun asiat saadaan natsaamaan. Nähtäväksi jää, saako Ferrari ne natsaamaan tai viitsitäänkö Räikköseen ylipäätään enää panostaa. Mielihyvä jonka saisin siitä, että Räikkönen veisi mestaruuden 2015 Ferrarilla Alonson ajaessa pistesijoista, olisi hyvin hyvin suuri... vaikka ehkä kaukaa haettua onkin niin saa mielikuvalla silti makustella ;)

Noh tsemppiä Kimille joka tapauksessa ensi kauteen... tuli tulosta tai ei, niin mies on edelleen itselleni suurin suomalainen F1-kuljettaja kautta aikain. Kimin Lotus-vuosien seuraaminen oli viihdearvoltaan ehkä parasta formulaa, mitä olen vuodesta 1997 lajia seuranneena nähnyt. Vielä kun Kimi saisi uralleen kunniakkaan päätöksen, niin voisi aikakauden niputtaa tyytyväisenä pakettiin.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Spagnolo näyttäisi siirtyvän syrjään Kimin kisainssin paikalta kauden päätteeksi ja tilalle tulee Marussian entinen pääinsinööri David Greenwood. -Autosport

Toivotaan, että tällä kertaa kuso kulkee selkeämmin ja aika-ajoissa ei aina lähdetä ruuhkaan, kuten viime kaudella.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5541
Renkaissa on kyse paljon muustakin kuin että onko niiden kulutuspinta "kova" vai "pehmeä". Kimiä pidettiin kuitenkin varsin yleisesti sarjan parhaana kuljettajana vuonna 2005, jolloin yhdellä satsilla nakkeja piti ajaa kisa lähdöstä maaliin. Aivan varmasti ne renkaat olivat kovemmat kuin mikään Pirellin koskaan valmistama F1-rengas. Pirellin renkaiden rakenne taitaa olla sellainen, mikä saa ne käyttäytymään Kimin mielestä arvaamattomasti jarrutuksissa tai mutkassa. Tai sitten ongelma korjaantuukin paremmalla autolla.

Huhujen mukaanhan Bottas olisi jo tulossa Ferrarille kaudeksi 2016 ja hänen managerinaan toimiva Toto Wolff vahvisti huhuilla olevan jotain todellista takanaan. Luulen silti, että Kimillä on vielä mahdollisuus vakuuttaa pomonsa ja saada jatkopaperi hyvillä tuloksilla. Tuskin Bottas olisi tässä vaiheessa edes halukas tekemään sopparia vieraaseen talliin Williamsin ollessa nyt hyvässä vauhdissa ja Ferrarin kyntäessä. Katsellaan ensi kesänä sitten.
 

Water

Well-known member
Liittynyt
25.7.2013
Viestit
87
Renkaissa on kyse paljon muustakin kuin että onko niiden kulutuspinta "kova" vai "pehmeä". Kimiä pidettiin kuitenkin varsin yleisesti sarjan parhaana kuljettajana vuonna 2005, jolloin yhdellä satsilla nakkeja piti ajaa kisa lähdöstä maaliin. Aivan varmasti ne renkaat olivat kovemmat kuin mikään Pirellin koskaan valmistama F1-rengas. Pirellin renkaiden rakenne taitaa olla sellainen, mikä saa ne käyttäytymään Kimin mielestä arvaamattomasti jarrutuksissa tai mutkassa. Tai sitten ongelma korjaantuukin paremmalla autolla.
Kimihän oli yksi parhaimmista kuskeista Pirellin 2012/alkupuolisko 2013-renkailla, kun pystyi säästelemään niitä. Viime vuoden rengasmuutoksen jälkeen tulokset huononivat heti, joten ei se ole ainoastaan kovuudesta kiinni. Pitääkö renkaiden siis olla luodinkestävät tai vaahtomuovia, jotta ne sopisi hepun tyyliin? Toki Webberin mielestä Kimille ei säästäväisyys radalla sovi ollenkaan, mikä saattaa hyvinkin olla totta, mutta kyllä se renkaiden säästäminen onnistui, kun se siitä oli kiinni.

Nyt on eri säännöt, eri strategiat ja eri autot, ja Ferrarin epäonnistuessa tämä vuosi oli aikamoista rämpimistä. Ilman suuria sääntömuutoksia tilanne ei ole Kimille mitenkään paras mahdollinen, mutta samahan se on kaikille ja ainakin auton pystyy varmasti saamaan hänen tyylilleen sopivaksi. Toiveet kohdistuvat lähinnä Allisoniin, mutta pieni huomio renkaiden kovenemisesta. Mikäli kestävät tarpeeksi, on Räikkösen suurin rengaseste se pakollinen vaihto.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Kimin osalta rengaslaatu voi muuttua sikäli ensi vuonna vähän parempaan suuntaan kun rengastesteissä ainakin ensi kauden renkaissa on ollut testien perusteella enemmän pitoa. Ja en tiedä kyllä noista kauden 2005 kaikkien aikojen kovimmista renkaista kun jo Pirellin Kova rengas vanhemmalta ajalta puhumattakaan sitten Michelinin legendaarisista Enduro-renkaista olivat jo paljon kovempia. Ja puhumattakaan niistä todella vanhan ajan renkaista mitä ei tarvinnut vaihtaa useisiin osakilpailuihin...

Kaudella 2005 tosin renkaanvaihto oli kiellettyä, mutta eipä noilla vanhemman ajan renkaillakaan kisamitalla tarvinnut varikolla käydä.
 
Viimeksi muokattu:

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Näinpä, tohon verrattuna ei ihme että Kimin motivaatiota kyseenalaistetaan kun tallikaveri ravaa tehtaalla tekemässä hommia Kimin lentäessä suoraan kotiin :dunno:
Kimi ei todellakaan lentänyt suoraan kotiin, vaan jäi sunnuntain kisan jälkeen testamaan Ferraria tiistaipäiväksi ja lehtitietojen mukaan ajoi myös simulaattorilla ennen kotiin lähtöä.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Kimi ei todellakaan lentänyt suoraan kotiin, vaan jäi sunnuntain kisan jälkeen testamaan Ferraria tiistaipäiväksi ja lehtitietojen mukaan ajoi myös simulaattorilla ennen kotiin lähtöä.
Tarkotin yleisesti kun tallikaverit viettää enemmän aikaa tehtaalla ja näin todennäköisesti tulee käymään ensi kaudellakin...
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7568
Aittoniemen juttujen linkkaamisen asiapuolelle voisi kieltää kokonaan.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Dingona, ei Kimin autoa saada oikenlaiseksi kaudelle 2015. Aina on jokin etupäänohjausvika. Se tulee, taas, ja taas.
 

Vuostimo

Member
Liittynyt
5.9.2014
Viestit
18
Älkäähän nyt, eihän Kimin pitänyt onnistua paluussaan ja miten
siinä sitten kävikään...

Toivottavasti minäkin näen sen päivän kun saamme "hieman enemmän"
tietoa siitä, että miten se homma Ferrarilla armon vuonna 2014 menikään
koska en todellakaan usko sitä, että pelkästään "ajamalla" Alonso olisi noin
paljon Kimiä edellä...
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Kyllä se Kimi taitaa ihan hyvä kuski olla, mutta ei kovin sopeutuva huonoon autoon taikka renkaisiin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös