#7 Kimi Räikkönen 2015: Pohjalta pääsee vain ylöspäin

Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Pohjalta ylöspäin noususta, vaikea uskoa, että ainakaan Kimin mm. pistesijoitus tuosta heikkenee, vaikka auto olisi tallin nopeamman kuskin käsissä hitaampi ja huonompi mitä se oli päättyneellä kaudella. Eiköhän Ferrarikin kuuden parhaimman tallin joukkoon sijoitu kaikesta huolimatta.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
http://www.iltasanomat.fi/formula1/art-1418439073835.html



Hyvin on Kimi näköjään mukana tuolla isojen herrojen reissuissa. Eli voi hyvin olla, että Kimillä onkin yllättävän hyvät ja toimivat suhteet Ferkun johtoon. En muuten tiedä miksi, mutta jotenkin tossa kuvassa on sellasta kliseistä mafialeffahenkeä, ainakin jos toi tirolilaisukkeli jätetään huomiotta.

Kimi olisikin Ferkun paluusopparin julkistamisessa voinut lausua kummisetämäisesti: "Just when I thought I was out, they pulled me back in".
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Toivottavasti ensi kauden päätteeksi Kimi on alistanut muut rautasaappaansa alle ja on Il Duce.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Kimi on heittämällä ainakin Top5:ssä kaudella 2015! Näin se on.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Joko pitäisi alkaa syömään sanansa mitä tuossa pari postia aiemmin heitin. #kirvestäkaivoon

http://www.motorsport.com/f1/news/ferrari-sticking-with-pullrod-in-2015-report
Vettel and Raikonnen will be working with the pullrod suspension in 2015
Correspondent Roberto Chinchero said: "Raikkonen has complained constantly about a lack of precision at the front, which is a characteristic of the pullrod suspension.

"And the Finn's style is not so different to that of Sebastian Vettel, who also thrived with a precise and responsive front end," he added.
Onko järkee vai ei?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Joko pitäisi alkaa syömään sanansa mitä tuossa pari postia aiemmin heitin. #kirvestäkaivoon

http://www.motorsport.com/f1/news/ferrari-sticking-with-pullrod-in-2015-report
Vettel and Raikonnen will be working with the pullrod suspension in 2015
Correspondent Roberto Chinchero said: "Raikkonen has complained constantly about a lack of precision at the front, which is a characteristic of the pullrod suspension.

"And the Finn's style is not so different to that of Sebastian Vettel, who also thrived with a precise and responsive front end," he added.


Onko järkee vai ei?
Uskot että ongelma on tuossa pull-rodissa joidenkin "asiantuntijoiden" mielipiteiden takia vaikka Ferrari ja Kimi itse eivät näe ongelmaa siinä? Ferrarilla on Kimin ongelmat simuloitu ja tulokset kertovat että ongelma on ollut muualla kuin jouseen voiman vievässä tangossa(miten helvetissä voiman kulkusuunta tangossa vaikuttaa yhtään mihinkään....)
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5541
Mitäpä minä mistään tajuaisin, mutta pullrodissa ei ole kyse vain siitä, että yksi osa on käännetty toisin päin.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Jossakinhan tuosta jo oli, että analyysit olisivat osoittaneet, että tuo jousitusratkaisu ei ollutkaan se varsinainen ongelma ja siksi sitä ei muuteta. Silti hiukan ihmetyttää, että kukaan muu sitä ei käytä, jos siitä kerran jotain etua pitäisi olla.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Mitäpä minä mistään tajuaisin, mutta pullrodissa ei ole kyse vain siitä, että yksi osa on käännetty toisin päin.
No ainoa ero pull ja push-rodien välillä on kumpaan suuntaan tanko välittää voiman jouselle. Toki koko keula muuten on rakennettu sitten sen mukaan kuinka jousielemetti on sijoitettu ja jos lähdetään muuttamaan valittua perusrakennetta niin koko homma aloitetaan nollapisteestä.

Se jousitus kuitekin toimii aivan samoin oli se pull tai push-rodilla toteutettu, keulan muu rakenne taas ei. Eli jos Ferrari haluaisi keulan jousitusrakenteensa muuttaa menisi koko auton aerodynamiikka myös samalla uusiksi - ei tarvitsisi menestystä tulevalta kaudelta oottaa ainakaan menneen kauden datojen pohjalta. Ja säännöt tulevalle kaudelle pitäisi parantaa Ferrarin mallin toimivuutta kilpailijoihin verrattuna koska kilpailijoiden käyttämiä aerodynaamisia ratkaisuja rajoitetaan tälle kaudelle.

Tekniset ratkaisut on aina maallikolle insinöörin vaikea selittää ja jos joku ns. asiantuntijana esiintyvä toimittaja on keksinyt että Ferrrarin ongelmat on pull-rod jousituksetsa peräisin niin sehän on fakta jota talli itse ei vain tiedosta. Vähän sama tilanne kuin jossain autojutussa toimittaja ihmetteli C6-Corveten yllättävän hyvää ajettavuutta vaikka siinä on lehtijousi takana (... hiilikuitukomposiittinen jousi jousena, pyöräntuentaan täysin liittymättömänä komponenttina.... ei kovin low-tech ratkaisu minä toimittaja sitä piti)
 
Viimeksi muokattu:

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Uskot että ongelma on tuossa pull-rodissa joidenkin "asiantuntijoiden" mielipiteiden takia vaikka Ferrari ja Kimi itse eivät näe ongelmaa siinä? Ferrarilla on Kimin ongelmat simuloitu ja tulokset kertovat että ongelma on ollut muualla kuin jouseen voiman vievässä tangossa(miten helvetissä voiman kulkusuunta tangossa vaikuttaa yhtään mihinkään....)
En usko sokeasti kenenkään "asijantuntijan" mielipiteeseen koska en ole insinööri ja minulla on lähdekritiikki ja maalaisjärki hallussa.
Olen kuitenkin lukenut paljon pullrod- ja pushrod jousitusratkaisujen eroista, ja kaikki info mitä niistä löytyy puhuu pushrod ratkaisun puolesta.
Kaikki muut tallit sitä tosiaan käyttää.

Jahtaako Ferrari erilaisella ratkaisullaan jotain huikeaa etua mikä on simulaatioissa nähty mutta jota ei olla vielä radalle saatu siirrettyä?
Vai jäikö aika vain liian vähiin koko etupään uudelleensuunnitteluun täksi kaudeksi ja 2016 Ferrarillakin on vihdoin pushrod käytössä?

Ainut mikä tässä itseä huolestuttaa ja johon on hyvä palata, on topikin aihe eli Kimi. Toivoisin miehelle ansaitun hienoa lopetusta hienolle uralle, eikä sellaista kuin mitä 2014 oli.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Minä kun tiedän, mikä on pushrod ja pullrod suomeksi, niin käytän niitä näin suomenkielisellä forumilla.

Ferrarin käyttämä vetotankojousituksen tanko on paljon jyrkemmässä kulmassa kuin työntötankojousituksessa. Tämä aikaansaa sen, että Ferrarin käyttämässä järjestelmässä myös renkaan kulma suhteessa asfalttiin muuttuu enämpi. Samalla pitokin muuttuu.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Olen kuullut jostain, että vaikka säilyttävät pullrodit niin tällä kertaa laittavat tukivarret enemmän vaateriin minkä pitäisi lieventää ongelmia, joten kyllä ne siellä ratkaisuja yrittää keksiä.

Jotain tähän tyyliin
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös