#7 Kimi Räikkönen 2015: Pohjalta pääsee vain ylöspäin

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Kyllä taas on stondista Alonson fanipojilla :D Sit kun tuossa monacossa ja montrealissa tulee normaali kisa ja hakataan Vettel ni ollaan nii hiljasta poikaa että. Vitun hiiret
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4167
Kyllä taas on stondista Alonson fanipojilla :D Sit kun tuossa monacossa ja montrealissa tulee normaali kisa ja hakataan Vettel ni ollaan nii hiljasta poikaa että. Vitun hiiret
Katotaanpa tosiaan Monacossa kun Kimi lähtee sen pari riviä Vettelin takaa.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Kyllä taas on stondista Alonson fanipojilla :D Sit kun tuossa monacossa ja montrealissa tulee normaali kisa ja hakataan Vettel ni ollaan nii hiljasta poikaa että. Vitun hiiret
Ai nyt on alkukaudesta ollut jotenkin erityisen epänormaaleja kisoja?
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Ihan samaa kategoriaa kuin se "vain kisasta jaetaan pisteitä eli aika-ajon virheet eivät ole niin tärkeitä."
Kyllä väitän, että teesisi "lopulta ainoa hetki, jolla on merkitystä on ruutulippu" on todellakin suurempaa yksinkertaistamista kuin tuo yllämainittu perusajatukseni, jota olen syventänyt monessa postauksessa.

Kuten Professorikin mainitsi; joskus ennen kun ajeltiin oikeesti jonossa kokonaisia kisoja, aika-ajolla oli paljon suurempi merkitys kuin nykyään DRS -aikakaudella kun ohittaminen on valovuosia helpompaa.

Mainittakoon, takaisin topikin aiheeseenkin välillä viitaten, että tällä kaikella en siis ole yrittänyt puolustella nimenomaan Kimin virheitä, enkä jotenkin vähätellä Kimin penkin alle menneitä aika-ajoja. Onneks mies on kisoissa kuski paikallaan ja pystyy yleensä paikkailemaan noita aika-ajojen lepsuiluja. Espanja on tähän huono rata, ja Monacossa tulee olemaan vielä vähemmän helppoo jos kusee Q3:n.
 

Astraali

Well-known member
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
1874
Sijainti
Elefanttien hautausmaa
Kyllä taas on stondista Alonson fanipojilla :D Sit kun tuossa monacossa ja montrealissa tulee normaali kisa ja hakataan Vettel ni ollaan nii hiljasta poikaa että. Vitun hiiret
Määrittele mikä on normaali kisa? Onko kisa epänormaali vain siksi, että Vettel on nopeampi kuin Räikkönen?
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8744
Sijainti
Vantaa
Kyllä väitän, että teesisi "lopulta ainoa hetki, jolla on merkitystä on ruutulippu" on todellakin suurempaa yksinkertaistamista kuin tuo yllämainittu perusajatukseni, jota olen syventänyt monessa postauksessa.

Kuten Professorikin mainitsi; joskus ennen kun ajeltiin oikeesti jonossa kokonaisia kisoja, aika-ajolla oli paljon suurempi merkitys kuin nykyään DRS -aikakaudella kun ohittaminen on valovuosia helpompaa.

Mainittakoon, takaisin topikin aiheeseenkin välillä viitaten, että tällä kaikella en siis ole yrittänyt puolustella nimenomaan Kimin virheitä, enkä jotenkin vähätellä Kimin penkin alle menneitä aika-ajoja. Onneks mies on kisoissa kuski paikallaan ja pystyy yleensä paikkailemaan noita aika-ajojen lepsuiluja. Espanja on tähän huono rata, ja Monacossa tulee olemaan vielä vähemmän helppoo jos kusee Q3:n.
Ei Kimin virheet loppuen lopuksi ole maksaneet muuta kuin ettei Vettelin kanssa ole päässyt taistelemaan tasapäisesti. Jos olisi lähtenyt Vettelin edestä, tai vaikkapa heti perästä, Räikkösellä olisi ollut mahdollisuus sijoittua Vettelin eteen, koska kisanopeus on ollut tasaveroista. Nykyisellä aika-ajosuoritustasolla pääsee siihen, mihin Ferrarilla on ehdottomasti päästävä eli neljänteen sijaan, koska Ferrari on selvästi edellä Williamsia. Neljäs sija on siltikin pieni tappio, koska tallitoveri on edellä Kuten eilen nähtiin, ei aina siihenkään yllä, jos mokailee ja Williamsin vauhti kehittyy tuosta.

Kyllähän Räikkösen meno kisassa on paljon parempaa, mitä tulosliuskat antaa olettaa, mutta edelleen kokonaisuus ratkaisee eikä yhden osa-alueen hallinnalla voi pärjätä vaan vaaditaan kokonaisvaltaista pakettia.
 
Viimeksi muokattu:

Tiedemies

Well-known member
Liittynyt
22.11.2009
Viestit
164
Ferrarilla on sarjan toiseksi paras auto tällä hetkellä, joten oletusarvona on sijat 3-4 niin aika-ajoista kuin kisastakin. Alle tuosta ja ollaan alle "auton potentiaalin". Vettel on tuon potentiaalin tähän mennessä käyttänyt paljon Räikköstä paremmin, olivat syyt nyt sitten missä tahansa.

Henkilökohtaisesti ei jaksaisi enää niin montaa vuotta aina odotella sitä "normaalia viikonloppua". Viime kisasta tuli hieno tulos ja lähtökahakoissa on nyt pari viime kisaa nähty hyvää agressiivista otetta, mutta niin vain sitä edelleen hyvin pienin poikkeuksin tullaan tallikaverin jälkeen maaliviivan yli.

Harmillista.
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Kyllä Tiedemiehen tulisi tietää, että kun kalustossa on ongelmia(kuten nyt barcelonan palaneet aika-ajorenkaat) ei tuloksia voi enää verrata siihen, kun ongelmia ei ole. Vaikka kalusto näennäisesti olisikin toiseksi parasta. Kimihän oli loistovauhdissa barcelonassa vielä Q2:ssa. Eli kolmas mersujen jälkeen. Vanhalla aeropaketilla.

Toivon todella, että Kimin annettais ajaa vanhalla Monacossakin, koska tuntuma tiehen on luullakseni erityisen olennaista. Ja Kimi ei saanut ainakaan vielä mitään tuntumaa uudella setillä.

Eli syystä tai toisesta, Kimillä niitä ihan oikeita kalusto-ongelmia on harvinaisen paljon ollut, eikä niitä mielestäni tule sivuuttaa vaan olankohautuksella.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8744
Sijainti
Vantaa
Kyllä Tiedemiehen tulisi tietää, että kun kalustossa on ongelmia(kuten nyt barcelonan palaneet aika-ajorenkaat) ei tuloksia voi enää verrata siihen, kun ongelmia ei ole. Vaikka kalusto näennäisesti olisikin toiseksi parasta. Kimihän oli loistovauhdissa barcelonassa vielä Q2:ssa. Eli kolmas mersujen jälkeen. Vanhalla aeropaketilla.

Toivon todella, että Kimin annettais ajaa vanhalla Monacossakin, koska tuntuma tiehen on luullakseni erityisen olennaista. Ja Kimi ei saanut ainakaan vielä mitään tuntumaa uudella setillä.

Eli syystä tai toisesta, Kimillä niitä ihan oikeita kalusto-ongelmia on harvinaisen paljon ollut, eikä niitä mielestäni tule sivuuttaa vaan olankohautuksella.
Eihän Kimi kai kärsinyt ollenkaan noista palaneista aika-ajorenkaista kun sai tilalle uuden setin.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Eihän Kimi kai kärsinyt ollenkaan noista palaneista aika-ajorenkaista kun sai tilalle uuden setin.
Muistaakseni Kimi sai uuden setin vasta sunnuntain kisaa varten ja joutui ajamaan aika-ajon kolmannen session käytetyillä?
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8744
Sijainti
Vantaa
Muistaakseni Kimi sai uuden setin vasta sunnuntain kisaa varten ja joutui ajamaan aika-ajon kolmannen session käytetyillä?
Voisiko joku asiasta varma sanoa kummin oli, moni kun tuntuu olevan asiasta hiljaa. Oliko Kimillä siis uusi vai vanha setti nopealla, viimeisellä vedolla!?
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Eihän Kimi kai kärsinyt ollenkaan noista palaneista aika-ajorenkaista kun sai tilalle uuden setin.
Johan se nyt on jo miljoona kertaa todettu, että Kimi ajoi Q3:ssa ensin käytetyillä pehmeillä. Sitten se viimenen setti paloi poroksi lämmittimien alla, ja juuri sillä uudella setillä JOLLA KIMI SIIS AJOI ei tietenkään ollut asiaa edes Vettelin vauhtiin. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää joka tuutista tullutta faktaa?

Kimillä oli aivan huippuvauhti vanhalla setupilla(Q2 kolmas mersujen jälkeen), ja nyt on sit päätetty, että Kimikin ajaa uudella aerolla Monacossa. Ei hyvä, jos ja kun sitä tuntumaa ei kertakaikkiaan löydy. Varsinkin Monacossa mekaaninen ja sitä kautta kuljettajalle välittyvä fiilis radasta olisi tosi tärkeää. Tyhmä päätös Ferrarilta. Jos ei Kimi saa mitään tuntumaa autoon ekoissa harjoituksissa, niin toivottavasti paluu edelliseen setuppiin on mahdollista.

Niin ja siis, Kimi sai uuden setin KISAAN niiden palaneiden renkaiden vuoksi. Ikävä kyllä vahinko oli jo tapahtunut aika-ajoissa. Lukekaa urpot niitä uutisia!
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8744
Sijainti
Vantaa
Johan se nyt on jo miljoona kertaa todettu, että Kimi ajoi Q3:ssa ensin käytetyillä pehmeillä. Sitten se viimenen setti paloi poroksi lämmittimien alla, ja juuri sillä uudella setillä JOLLA KIMI SIIS AJOI ei tietenkään ollut asiaa edes Vettelin vauhtiin. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää joka tuutista tullutta faktaa?

Kimillä oli aivan huippuvauhti vanhalla setupilla(Q2 kolmas mersujen jälkeen), ja nyt on sit päätetty, että Kimikin ajaa uudella aerolla Monacossa. Ei hyvä, jos ja kun sitä tuntumaa ei kertakaikkiaan löydy. Varsinkin Monacossa mekaaninen ja sitä kautta kuljettajalle välittyvä fiilis radasta olisi tosi tärkeää. Tyhmä päätös Ferrarilta. Jos ei Kimi saa mitään tuntumaa autoon ekoissa harjoituksissa, niin toivottavasti paluu edelliseen setuppiin on mahdollista.

Niin ja siis, Kimi sai uuden setin KISAAN niiden palaneiden renkaiden vuoksi. Ikävä kyllä vahinko oli jo tapahtunut aika-ajoissa. Lukekaa urpot niitä uutisia!
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/raikkosen-epaonnistuminen-takana-omituinen-syy/5072286

http://www.ts.fi/urheilu/moottoriurheilu/f1/768421/Lammittimet+polttivat+Raikkoselta+toisen+finaalirengassarjan

Kimi sanoi:
– Meillä oli yksi uusi setti renkaita, jota emme olleet käyttäneet viimeisessä aika-ajossa, mutta jostain kumman syystä ne paloivat lämmittimien alla ja tuhoutuivat, Räikkönen kommentoi Sky Sportsille.
Miksi Kimi toteaa, ettei niitä käytetty. Missään ei puhuta niillä palaneilla renkailla ajeluista.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Johan se nyt on jo miljoona kertaa todettu, että Kimi ajoi Q3:ssa ensin käytetyillä pehmeillä. Sitten se viimenen setti paloi poroksi lämmittimien alla, ja juuri sillä uudella setillä JOLLA KIMI SIIS AJOI ei tietenkään ollut asiaa edes Vettelin vauhtiin. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää joka tuutista tullutta faktaa?
No se, ettei se mennyt noin. Kimi käytti Q1:ssä yhden setin pehmeämpiä ja Q2:ssa yhden setin pehmeämpiä, joten Q3:een oli jäljellä KAKSI settiä pehmeämpiä (koska Q3:een saa extrasetin). Jos Kimi kerran ajoi ensin käytetyillä, niin nopea aika on sitten tullut olettinkin sillä ei-palaneella pehmeämmällä. Ei kai ne nyt sitä palanutta olisi alle laittaneet, kun ehjäkin oli.

-Edit- Niin ja eihän siitä minun tietääkseni palanut kuin toinen takarengas, joka sitten korvattiin, ei koko settiä.
-Edit2- Olikin eturengas.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5541
Q3:een saa aina uuden setin vain aika-ajoon tarkoitettuja (pehmeitä) renkaita, joten Kimillä oli loogisesti pakko olla myös toinen koskematon setti pehmeitä takataskussa. Aika-ajoon varattua ylimääräistä rengassettiä kun ei olisi koskaan hyvitetty kisaan. Räkä tosiaan sai Pirelliltä uusia renkaita tuhoutuneen/tuhoutuneiden tilalle, eli Kimi tosiaan ajoi vikassakin sessiossa ensimmäisen kierroksensa uusilla renkailla. Ja oli paska. Voidaan toki spekuloida sillä, ajoiko Kimi edes täysillä ensimmäisellä yrityksellään, koska perinteisesti hän on joka tapauksessa parhaimmillaan toisella vedolla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin, saattoi olla, että tarkoituskin oli säästää yksi koskematon setti kisaan, koska tiedossa oli, että kisa ajetaan pääsääntöisesti niillä pehmeämmillä (mediumeilla). Käytetyn setin käyttö ensimmäisessä (ajanvarmistusvedossa) saattoi olla puhtaasti harkittu taktinen veto (johon yhden setin tuhoutuminen ei edes vaikuttanut). Rata on muutenkin parhaimmillaan vasta aivan lopussa, jos olosuhteet eivät muutu.

Huomasiko ne sitä palamista edes aika-ajon aikana vai vasta jälkeen? Koska totta kai se varsinainen aika-ajoveto kannatti tehdä sillä extrasetillä, jota ei kisaan kuitenkaan saisi, ja siten kisaan jäisi yksi iskemätön niistä kolmesta "normaalista" setistä.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Mielestäni homma meni niin, että huomasivat ennen Q3 alkua yhden renkaan palaneen, ajoivat sitten ensimmäisen vedon käytetyillä renkailla ja toisen jäljelle jääneellä ehjällä uudella setillä. Räikkösellä ei ollut tarkoituksena jättää uutta settiä kisaan vaan ajaa kaksi vetoa uusilla renkailla. Se että pystyi ajamaan vain yhden vedon viimeisessä sessiossa uusilla oli ainoa tappio aika-ajossa.
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Ihan sama, Kimi ei saanut vedettyä varsinaista aika-ajosettiä- ja kierrosta Q3:ssa -joka on varmaankin tämän keskustelun ydin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös