#7 Kimi Räikkönen 2015: Pohjalta pääsee vain ylöspäin

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Voi hyvänen aika, nyt tää sun lyttäys menee jo täysin tovottomuuden puolelle. Jos lasket Kimille Australiasta nelossijan, niin mikähän mahtaa olla Räikkösen keskivertosijoitus? Se on täsmälleen sitä mitä auton suorituskykykin on, toiseksi paras tiimi.
Vettel säännöllisesti palkintopallilla ja kisaamassa Mersujen kanssa osoittaa että Kimi ottamassa tänäkin kaudella kuokkaan tallikaveriltaan ja pahasti. Kimifanina vituttaa tuollainen peesailu että joo joo toisiksi paras tiimi hyvin menee ja ollaan sokeita Vettelin suorituksille.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Vettel säännöllisesti palkintopallilla ja kisaamassa Mersujen kanssa osoittaa että Kimi ottamassa tänäkin kaudella kuokkaan tallikaveriltaan ja pahasti. Kimifanina vituttaa tuollainen peesailu että joo joo toisiksi paras tiimi hyvin menee ja ollaan sokeita Vettelin suorituksille.
Viikonloppuna jona kaikki meni päin helvettiä kisaan asti Kimi on viides.

Viime kisassa Vettel loistavan aika-ajon jälkeen surkee kisa, paljon virheitä ja tuloksena viides.

Kimin saa näyttämään niin surkeelta kun haluaa, mutta surkee se ei ole ollu -muutaku mitänyt vähän aika-ajoissa.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Vettel säännöllisesti palkintopallilla ja kisaamassa Mersujen kanssa osoittaa että Kimi ottamassa tänäkin kaudella kuokkaan tallikaveriltaan ja pahasti. Kimifanina vituttaa tuollainen peesailu että joo joo toisiksi paras tiimi hyvin menee ja ollaan sokeita Vettelin suorituksille.
Vettel on nähdäkseni samassa tiimissä Kimin kanssa, ei ole ollut hunommalla autolla Kimin edellä. Vai miksi lainasit mua, kun ei kommenttisi liitynyt keskusteltavaan aiheeseen?
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Kimin saa näyttämään niin surkeelta kun haluaa, mutta surkee se ei ole ollu -muutaku mitänyt vähän aika-ajoissa.
Ei aika-ajoja voi irrottaa kokonaisuudesta ja kuvitella, että siellä tehdyt virheet eivät olisi jotenkin samanarvoisia kuin kisassa tehdyt virheet.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Viikonloppuna jona kaikki meni päin helvettiä kisaan asti Kimi on viides.

Viime kisassa Vettel loistavan aika-ajon jälkeen surkee kisa, paljon virheitä ja tuloksena viides.

Kimin saa näyttämään niin surkeelta kun haluaa, mutta surkee se ei ole ollu -muutaku mitänyt vähän aika-ajoissa.
Ikävä kyllä Kimi on tällä hetkellä Ferrarin Rosberg, jatkuvasti tallikaveriaan jäljessä (puhumattakaan aika-ajoista), mutta pääsee joskus napauttamaan tallikaveriaan. Ja joku valopää täällä puhuikin että Kimi ohittelee Vetteliä enemmän ja on kisassa jotenkin aktiivisempi, niin herranjestas ne Kimilasit pois silmiltä hetkeksi. Pikkasen eri asia onnistua aina aika-ajoissa Mersujen tuntumaan kuin epäonnistua aika-ajoissa ja raivata hitaampien autojen ohi. Ei tähän selittelyt auta, Vettel jatkaa siitä mihin Alonso jäi... :nope:
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Ei aika-ajoja voi irrottaa kokonaisuudesta ja kuvitella, että siellä tehdyt virheet eivät olisi jotenkin samanarvoisia kuin kisassa tehdyt virheet.
No eihän ne ole samanarvoisia. Kisasta jaetaan pisteet, aika-ajoista ei. Tottakai huono aika-ajo vaikeuttaa hyvän tuloksen tekemistä kisassa ja virhe on virhe. Mutta onhan sitä joskus noustu takarivistä palkintopallille ja jopa kisan voittoon.

Otetaan sama kuvitteellisesti toisinpäin. Jos Bottas olisi ollut paalupaikalla, uskooko joku oikeasti, että hän olisi tullut maaliin Mersujen edellä ?
 
Viimeksi muokattu:

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
No eihän ne ole samanarvoisia. Kisasta jaetaan pisteet, aika-ajoista ei. Tottakai huono aika-ajo vaikeuttaa hyvän tuloksen tekemistä kisassa ja virhe on virhe. Mutta onhan sitä joskus noustu takarivistä palkintopallille ja jopa kisan voittoon.

Otetaan sama kuvitteellisesti toisinpäin. Jos Bottas olisi ollut paalupaikalla, uskooko joku oikeasti, että hän olisi tullut maaliin Mersujen edellä ?
Jos Räikkönen olisi aika-ajoissa ollut Bottaksen edessä niin uskooko joku oikeasti että Bottas olisi tullut ensimmäisenä maaliin? Tuolla autolla pitäisi olla vähintään neljäs aina, ellei teknisiä ongelmia. Se että Räikkösellä on sarjan toiseksi parhaalla autolla vaivainen piste enemmän kuin Alonsolla viimevuotisella pulkalla niin... ei jatkoon. En usko Ferrarin tekevän jatkosopimusta kun parempaakin on saatavilla (Bottas)
 

typerä80

Active member
Liittynyt
29.3.2015
Viestit
26
Täällä vielä puidaan kimin huonoa aika-ajoa vaikka lehdet täynnä tallin julkaisemia tiedotteita että kimin ainoa uusi pehmeä rengassarja paloi pilalle renkaidenlämmittimien takia,eli kimi ajoi käytetyillä kumeilla ja lisäksi vanhalla aeropaketilla jonka oletettiin olevan 3-4 kymppää hitaampi kiekalla..sija 7 on huono mutta parempaa ei ollut mahdollista noilla seteillä,PISTE!Barcelonassa ei voi ohittaa vaikka olis sekunnin nopeampi kiekalla ilman edellä ajavan virheitä.

Täällä todelliset asiantuntijat heti heittää suosikkinsa rekan alle selvittämättä faktoja,ajatellaan suoraan että kuski on vaan niin paska,muualla ei voi olla vikaa.Teidän monien kommenttien mukaan *kimin olis tullut saada jo potkut tällä kaudella joka gp:n jälkeen ja viime kauden jälkeen etenkin...miksihän Kimi siellä yhä ajaa sitten?Miksi kimi otettiin sinne uudestaan ajamaan 18 miljoonan vuosipalkalla?Kai italialaiset on vaan sit pirun tyhmiä.....Tai sit ne tietää siellä oikeasti asioista toisin ku me foorumin totuudentorvet!Kimi on aina Kimi ja yksi suurimmista lahjakkuuksista ikinä ja meidän tulis olla kiitollisia että on ollut joku suomalainen edustamassa meitä korkeimmalla tasolla.Faktaahan se on että kimin ura tulee loppumaan viimeistään ensi vuonna ja ei muutenkaan voi olla enää iän puolesta refleksit samaa tasoa ku 15v sitten mutta kova kaveri silti. Seuraava kirjoittaja voi sitten jatkaa sitä potkut sitä ja tätä ja mäkin osaisin ajaa paremmin jne.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4205
No ei kyllä palanut ainoa uusi pehmeä sarja. Kimi veti viimeisen vedon uudella setillä.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Jos Räikkönen olisi aika-ajoissa ollut Bottaksen edessä niin uskooko joku oikeasti että Bottas olisi tullut ensimmäisenä maaliin? Tuolla autolla pitäisi olla vähintään neljäs aina, ellei teknisiä ongelmia. Se että Räikkösellä on sarjan toiseksi parhaalla autolla vaivainen piste enemmän kuin Alonsolla viimevuotisella pulkalla niin... ei jatkoon. En usko Ferrarin tekevän jatkosopimusta kun parempaakin on saatavilla (Bottas)
Aika paha piikki ;)
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Ei aika-ajoja voi irrottaa kokonaisuudesta ja kuvitella, että siellä tehdyt virheet eivät olisi jotenkin samanarvoisia kuin kisassa tehdyt virheet.
Fakta on se, että ne ei todellakaan ole samanarvoisia. Kisassa tehdyistä virheistä menetät pisteitä. Aika-ajossa menetät lähtöpaikkoja.
Pisteet lasketaan. Viime vuoden aika-ajo kunkku oli Rosberg, mutta kuka sitä muistelee kun hävis mestaruuden.
Aika-ajon virheet on kisassa yleensä paikattavissa edessä olevien hitaampien ohituksilla (ellei rata ole Monaco tai vaikka nyt Espanja jossa ohittaminen myös on hankalaa).
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Fakta on se, että ne ei todellakaan ole samanarvoisia. Kisassa tehdyistä virheistä menetät pisteitä. Aika-ajossa menetät lähtöpaikkoja.
Pisteet lasketaan. Viime vuoden aika-ajo kunkku oli Rosberg, mutta kuka sitä muistelee kun hävis mestaruuden.
Aika-ajon virheet on kisassa yleensä paikattavissa edessä olevien hitaampien ohituksilla (ellei rata ole Monaco tai vaikka nyt Espanja jossa ohittaminen myös on hankalaa).
Ei, ei ja vielä kerran ei. Mietipäs uudestaan. Mitä eroa on tehdä virhe aika-ajoissa ja startata vaikkapa 7. sijalta vs. 4. sijalta tai sitten tehdä virhe kierroksella x ja pudota sijalta 4. sijalle 7.? Ne ovat täysin samanarvoisia virheitä. Samoin jos onnistut ajamaan aika-ajoissa ihan maagisen kierroksen ja olet yhden sijan korkeammalla kuin missä "pitäisi olla" versus teet kisassa maagisen ohituksen ja nouset saman sijoituksen. Jälleen kerran: samanarvoisia suorituksia, koska johtavat samaan lopputulokseen.

Tämä "kisassa vasta jaetaan pisteet" -ajattelu on kyllä niin totaalista asioiden yliyksinkertaistamista, ettei mitään järkeä.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Ei, ei ja vielä kerran ei. Mietipäs uudestaan. Mitä eroa on tehdä virhe aika-ajoissa ja startata vaikkapa 7. sijalta vs. 4. sijalta tai sitten tehdä virhe kierroksella x ja pudota sijalta 4. sijalle 7.? Ne ovat täysin samanarvoisia virheitä. Samoin jos onnistut ajamaan aika-ajoissa ihan maagisen kierroksen ja olet yhden sijan korkeammalla kuin missä "pitäisi olla" versus teet kisassa maagisen ohituksen ja nouset saman sijoituksen. Jälleen kerran: samanarvoisia suorituksia, koska johtavat samaan lopputulokseen.

Tämä "kisassa vasta jaetaan pisteet" -ajattelu on kyllä niin totaalista asioiden yliyksinkertaistamista, ettei mitään järkeä.
Raikkaasti OT mutta jatketaan nyt vielä tää ...

Harjoitukset, aika-ajo ja kisa ovat kaikki osa GP viikonloppua, ja maksimi tulokseen tarvitaan yleensä edes jonkinasteinen onnistuminen noissa kaikissa. Epäonnistuminen jo perjantaina voi heijastaa lumipalloefektin tavoin pistesaaliiseen sunnuntaina. Aika-ajoissa panokset on jo kovat kisaa ajatellen, mutta pisteitä ei ole vieläkään jaossa.

Sillä autolla, millä "piti olla" korkeammalla aika-ajossa on helpompi kuitata kisassa ne "oikeasti" hitaammat kenen taakse jäi ruudukossa, kuten nyt Kimi Toro Rossoista ohi Espanjassa, ja Williamseista ohi Kiinassa.
Toisen ääripään esimerkkinä, miten paljon Bottasta hyödytti aika-ajojen ylisuorittaminen Kanadassa 2013 kun ajoi auton todella paljon sen suorituskykyä ylemmäs lähtöruudukossa? Ei tullut pointseja kotiin siitäkään tähtihetkestä lauantaina.

Summa summarum: Lajin painoarvo, painopiste, fokus, mielenkiinto ja pisteenlasku on kohdistettu sunnuntain kisaan. Pyörittelit sinä sitä asiaa miten päin haluat. Muut sessiot tähtää siihen että kisaan on optimi lähtöasetelmat.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Raikkaasti OT mutta jatketaan nyt vielä tää ...

Harjoitukset, aika-ajo ja kisa ovat kaikki osa GP viikonloppua, ja maksimi tulokseen tarvitaan yleensä edes jonkinasteinen onnistuminen noissa kaikissa. Epäonnistuminen jo perjantaina voi heijastaa lumipalloefektin tavoin pistesaaliiseen sunnuntaina. Aika-ajoissa panokset on jo kovat kisaa ajatellen, mutta pisteitä ei ole vieläkään jaossa.

Sillä autolla, millä "piti olla" korkeammalla aika-ajossa on helpompi kuitata kisassa ne "oikeasti" hitaammat kenen taakse jäi ruudukossa, kuten nyt Kimi Toro Rossoista ohi Espanjassa, ja Williamseista ohi Kiinassa.
Toisen ääripään esimerkkinä, miten paljon Bottasta hyödytti aika-ajojen ylisuorittaminen Kanadassa 2013 kun ajoi auton todella paljon sen suorituskykyä ylemmäs lähtöruudukossa? Ei tullut pointseja kotiin siitäkään tähtihetkestä lauantaina.

Summa summarum: Lajin painoarvo, painopiste, fokus, mielenkiinto ja pisteenlasku on kohdistettu sunnuntain kisaan. Pyörittelit sinä sitä asiaa miten päin haluat. Muut sessiot tähtää siihen että kisaan on optimi lähtöasetelmat.
Ja lopulta ainoa hetki, jolla on merkitystä on ruutulippu. Eli mitä hyötyä oli ajaa helvetin hieno kisa kärjessä jos sitten lopulta tulikin ajovirhe vikalla kierroksella? Niinpä.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Ja lopulta ainoa hetki, jolla on merkitystä on ruutulippu. Eli mitä hyötyä oli ajaa helvetin hieno kisa kärjessä jos sitten lopulta tulikin ajovirhe vikalla kierroksella? Niinpä.
No ei hydöyttänyt mitään hieno kisa tällaisessa teoreettisessa tapauksessa. Häkkinen juurikin Espanjassa taisi kokea kerran vastaavanlaisen kohtalon. Zero points.

Turhan isoa yksinkertaistamista tuo ensimmäinen lauseesi, kuitenkin.


Ja olet edelleen väärässä. :thumbup:
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Koko tämä ajatusmalli, että Ferrarilla pitää olla sekä aika-ajossa että kisatuloksissa aina 3 ja 4 kertoo miten surkea laji F1 on. Turha niitä kisoja on edes ajaa, kun lopputulos pitää olla aina sama. Se on toki valitettava tosiasia tänäkin vuonna, että Mersun pitää olla eka, mutta toivoisi että niistä muista sijoista yritettäisiin ajaa kilpaa. Ja silloin pitää hyväksyä ilman näitä itkuraivokohtauksia että joskus Kimi, tai joku muu, on 5 .
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Koko tämä ajatusmalli, että Ferrarilla pitää olla sekä aika-ajossa että kisatuloksissa aina 3 ja 4 kertoo miten surkea laji F1 on. Turha niitä kisoja on edes ajaa, kun lopputulos pitää olla aina sama. Se on toki valitettava tosiasia tänäkin vuonna, että Mersun pitää olla eka, mutta toivoisi että niistä muista sijoista yritettäisiin ajaa kilpaa. Ja silloin pitää hyväksyä ilman näitä itkuraivokohtauksia että joskus Kimi, tai joku muu, on 5 .
Tuo "pitää olla jollain sijoituksella" on kytkösissä siihen, että asiaa katsoo tietyn kuskin tai tallin näkökulmasta. Ei sitä tietenkään voida kokonaisuutena kaikkien kannalta samanaikaisesti niin ajatella.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Osallistutaan nyt sitten itsekin tähän vääntöön. Jos ajattelee niin, että kuljettaja yrittää koko ajan parhaansa ja jossain vaiheessa tekee virheen, niin ihan samanlainen virhehän se on, sattui sitten kilpailussa tai harjoituksissa. Tuskin kukaan ajattelee, että "voinpas nyt tehdä näitä virheitä kun ei ole kilpailu kyseessä". Se on sitten eri asia, että miten virheen vaikutus näkyy. Nykyään kun ohittaminen on oleellisesti helpottunut ei aika-ajon merkitys ole kovinkaan suuri aikaisempaan verrattuna. Tietyt radat sitten tietenkin erikseen.

Fakta vaan on se, ettei Räikkönen ole kovinkaan kummoinen aika-ajaja, ei oikestaan ole koskaan ollutkaan ellei auto ole ihan täydellinen. Kisassa yksi parhaista mutta antaa liikaa tasoitusta heikoilla aika-ajoillaan. Räikkösellä on ylipäätään valitettavasti muutamia heikkouksia, jotka estävät pääsyn ihan kirkkaimpien legendojen joukkoon, vaikka yksi aikakautensa parhaista kiistämättä onkin.
 

Aksu

Well-known member
Liittynyt
16.3.2006
Viestit
147
Tämä vaan oli taas sellainen viikonloppu missä kaikki meni kimillä päin peetä. Vääriä säätöjä harjoituksissa, eri osat kuin tallikaverilla, renkaat palaa aika-ajossa... Kimi ajoi kisassa maksimisuorituksen lähtöpaikkaan nähden.
Niin kuin Bahrain ja muutkin kisat on osoittaneet, kisa vauhti on tallella, aika-ajot on se ongelma ja eiköhän siihenkin tule kohta muutos.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös