Ei, ei ja vielä kerran ei. Mietipäs uudestaan. Mitä eroa on tehdä virhe aika-ajoissa ja startata vaikkapa 7. sijalta vs. 4. sijalta tai sitten tehdä virhe kierroksella x ja pudota sijalta 4. sijalle 7.? Ne ovat täysin samanarvoisia virheitä. Samoin jos onnistut ajamaan aika-ajoissa ihan maagisen kierroksen ja olet yhden sijan korkeammalla kuin missä "pitäisi olla" versus teet kisassa maagisen ohituksen ja nouset saman sijoituksen. Jälleen kerran: samanarvoisia suorituksia, koska johtavat samaan lopputulokseen.
Tämä "kisassa vasta jaetaan pisteet" -ajattelu on kyllä niin totaalista asioiden yliyksinkertaistamista, ettei mitään järkeä.
Raikkaasti OT mutta jatketaan nyt vielä tää ...
Harjoitukset, aika-ajo ja kisa ovat kaikki osa GP viikonloppua, ja maksimi tulokseen tarvitaan yleensä edes jonkinasteinen onnistuminen noissa kaikissa. Epäonnistuminen jo perjantaina voi heijastaa lumipalloefektin tavoin pistesaaliiseen sunnuntaina. Aika-ajoissa panokset on jo kovat kisaa ajatellen, mutta pisteitä ei ole vieläkään jaossa.
Sillä autolla, millä "piti olla" korkeammalla aika-ajossa on helpompi kuitata kisassa ne "oikeasti" hitaammat kenen taakse jäi ruudukossa, kuten nyt Kimi Toro Rossoista ohi Espanjassa, ja Williamseista ohi Kiinassa.
Toisen ääripään esimerkkinä, miten paljon Bottasta hyödytti aika-ajojen ylisuorittaminen Kanadassa 2013 kun ajoi auton todella paljon sen suorituskykyä ylemmäs lähtöruudukossa? Ei tullut pointseja kotiin siitäkään tähtihetkestä lauantaina.
Summa summarum: Lajin painoarvo, painopiste, fokus, mielenkiinto ja pisteenlasku on kohdistettu sunnuntain kisaan. Pyörittelit sinä sitä asiaa miten päin haluat. Muut sessiot tähtää siihen että kisaan on optimi lähtöasetelmat.