#7 Kimi Räikkönen 2015: Pohjalta pääsee vain ylöspäin

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4289
Sijainti
Maalla
Kimi vs Seb quali onboard @ Monza

https://www.youtube.com/watch?v=_R6oC6LvXb0

Kyllä edelleen aliohjaa jäämiehellä melkoisesti
Juu onhan tuossa Kimillä hivenen puskemista. Kimillä ja Sebastianilla on hyvin samanlainen tapaa ajaa autoa. Siinä on vaan yks pieni ero.
Kimi yrittää päästä kaasulle jo ennen mutkan "kulma" pistettä. Sebastian heti sen jälkeen. S:n ajo tapa on varmempi ja ehkä hieman helpompikin.
K:n ajotapa tekee ajamisesta monesti aika vaikeeta, toki kun kaikki menee kohdilleen se on myös nopein tapa.
Tämän tähden Kimillä tulee helpommin tuota puskemista ja samoin kuin perän irtoamista (Kaasulle kun mennään välillä aika agressivisetikin vaikka auto on vielä kääntyneenä). Tämä on osa syynä miks Kimillä täytyy olla niin tarkka ohjaus ja ohjaus vaste.
Vaatii kuskilta aikatavalla kanttia edes yrittää ajaa noin kun Kimi tekee. :)
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Hyvältä näyttää Kimin meno. Auto ei vikuroi missään kohtaa. Vähän näyttäisi tosiaan siltä, että puskee (toisaalta hieman enemmän ratin kääntöä mutkiin voi tarkoittaa eroa ohjauksen säädöissäkin), mutta toisaalta Vettelillä on perä irti kaksi kertaa (tekee isomman korjauksen Ascarin jälkeen ja pienemmän Parabolican alussa).
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Oikea kuljettaja sponsoiramaan :alppu:
Enemminkin voisi sanoa, että Singha sai Kimin mainostajakseen.
 

raka75

Well-known member
Liittynyt
13.7.2009
Viestit
364
Nää sponssit tarkoittaa sitä, että Ferrarisopimukseen on tullut muutoksia. Eikö Ferrari maksakaan enää niin paljoa kun on annettu ymmärtää, mutta Kimille on annettu vapaus solmia henkilökohtaisia yhteistyökumppaneita?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5548
Nää sponssit tarkoittaa sitä, että Ferrarisopimukseen on tullut muutoksia. Eikö Ferrari maksakaan enää niin paljoa kun on annettu ymmärtää, mutta Kimille on annettu vapaus solmia henkilökohtaisia yhteistyökumppaneita?
Ferrarihan on sallinut aina nämä diilit. Kimin joukoista se mainittiin yhtenä eduista jo silloin, kun Ferrari-sopparia juhlittiin vuonna 2006.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Nää sponssit tarkoittaa sitä, että Ferrarisopimukseen on tullut muutoksia. Eikö Ferrari maksakaan enää niin paljoa kun on annettu ymmärtää, mutta Kimille on annettu vapaus solmia henkilökohtaisia yhteistyökumppaneita?
Aina näitä on ollut. Kaikki varmaan muistaa kun leuka heilui Head&Shoulders mainoksessa.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Hyvälle näytti Räikkösen meno mielestäni. Monzassa käytetään käsittääkseni tarkoituksella normaalia enemmän aliohjaavaa autoa koska takasiiven kulma on niin pieni -> Perä ei irtoa kovinkaan helpolla joka on Monzassa erityisen tärkeää.
Jos takasiiven kulma on pieni, auto yliohjaa voimakkaasti jos etusiiven kulmaa ei pienennetä samassa suhteessa. Takasiiven kulma määrittää suoranopeuden, ja etusiipeä pitää vähentää samassa suhteessa jotta auto olisi neutraali. Eli täysin väärin meni analyysisi.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Jos takasiiven kulma on pieni, auto yliohjaa voimakkaasti jos etusiiven kulmaa ei pienennetä samassa suhteessa. Takasiiven kulma määrittää suoranopeuden, ja etusiipeä pitää vähentää samassa suhteessa jotta auto olisi neutraali. Eli täysin väärin meni analyysisi.
Ei se noin yksinkertaista ole. Etusiiven muutaminen vaikuttaa aina koko auton aerodynamiikkaan ja siksi etu- ja takasiipeä ei voida muuttaa tietyssä suhteessa toisiinsa jotta auton balanssi säilyisi. Auton downforcesta noin 65% tulee rungosta ja rungon tuottaman downforcen painopiste on takana, eli silloin auto on luonostaan enemmän aliohjaava kun käytetään pieniä siiven kulmia. Useat tiimit käyttävät Monzassa spesiaali etusiipeä jolla tehostetaan rungon downforcea, tällöin voidaan käyttää pienempiä siipien kulmia suoranopeuden parantamiseksi. Lisäksi Monzassa on rajuja jarrutuksia jolloin auton hyvään tasapainoon jarruksissa pitää käyttää takapainoista downforcea.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13751
Ei se noin yksinkertaista ole. Etusiiven muutaminen vaikuttaa aina koko auton aerodynamiikkaan ja siksi etu- ja takasiipeä ei voida muuttaa tietyssä suhteessa toisiinsa jotta auton balanssi säilyisi. Auton downforcesta noin 65% tulee rungosta ja rungon tuottaman downforcen painopiste on takana, eli silloin auto on luonostaan enemmän aliohjaava kun käytetään pieniä siiven kulmia. Useat tiimit käyttävät Monzassa spesiaali etusiipeä jolla tehostetaan rungon downforcea, tällöin voidaan käyttää pienempiä siipien kulmia suoranopeuden parantamiseksi. Lisäksi Monzassa on rajuja jarrutuksia jolloin auton hyvään tasapainoon jarruksissa pitää käyttää takapainoista downforcea.
Ehkä Andy oli vuodessa 1994.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Sellainen kysymys tuli tässä mieleen, että jos kerran olemme kaikki yhtä mieltä siitä, että

a) tämän vuoden auto ja tiimi muutenkin sopii Kimille merkittävästi viime vuotta paremmin
b) jos olemme myös ainakin jossain määrin taipuvaisia uskomaan niitä puheita (mm. Mika Salo), joiden mukaan Alonso politikoimalla varmisti itselleen etulyöntiaseman tallin sisällä viime vuonna,

niin kuinka järkyttävän hyvä täytyy Vettelin ollakaan kun hän pieksee Räikköstä samaa tahtia kuin Alonso viime vuonna?

Jotenkin havahduin tähän viime vkonloppuna kun ero Kimin ja Vettelin välillä oli niin järkyttävän suuri. Onhan se aika mielipuolista, että ero voi olla noin suuri kun oikeastaan kaikki on Kimin näkökulmasta paremmin kuin viime vuonna.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Sellainen kysymys tuli tässä mieleen, että jos kerran olemme kaikki yhtä mieltä siitä, että

a) tämän vuoden auto ja tiimi muutenkin sopii Kimille merkittävästi viime vuotta paremmin
b) jos olemme myös ainakin jossain määrin taipuvaisia uskomaan niitä puheita (mm. Mika Salo), joiden mukaan Alonso politikoimalla varmisti itselleen etulyöntiaseman tallin sisällä viime vuonna,

niin kuinka järkyttävän hyvä täytyy Vettelin ollakaan kun hän pieksee Räikköstä samaa tahtia kuin Alonso viime vuonna?

Jotenkin havahduin tähän viime vkonloppuna kun ero Kimin ja Vettelin välillä oli niin järkyttävän suuri. Onhan se aika mielipuolista, että ero voi olla noin suuri kun oikeastaan kaikki on Kimin näkökulmasta paremmin kuin viime vuonna.
Ei saanut säätöjä kohdalleen, niin ei toiminut. Mikä tuossa on niin vaikeaa?

Toki Vettel on hyvä. Tuurilla ei 4:eljää mestaruutta voiteta. Taitaa olla koko paskan paras kuski.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13751
Vähän pidän kanssa kliseinä noita "ero on järkyttävän suuri" puheita, kun aika moni perushyvä kuski jäisi toisinaan aivan huipuille saman verran, kuin Kimi jäi tällä kertaa Vettelille. Kimikään ei ollut huono. Ihan hyvä vaan että formuloissa voi kuski tehdä eroa.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Ei se noin yksinkertaista ole. Etusiiven muutaminen vaikuttaa aina koko auton aerodynamiikkaan ja siksi etu- ja takasiipeä ei voida muuttaa tietyssä suhteessa toisiinsa jotta auton balanssi säilyisi. Auton downforcesta noin 65% tulee rungosta ja rungon tuottaman downforcen painopiste on takana, eli silloin auto on luonostaan enemmän aliohjaava kun käytetään pieniä siiven kulmia. Useat tiimit käyttävät Monzassa spesiaali etusiipeä jolla tehostetaan rungon downforcea, tällöin voidaan käyttää pienempiä siipien kulmia suoranopeuden parantamiseksi. Lisäksi Monzassa on rajuja jarrutuksia jolloin auton hyvään tasapainoon jarruksissa pitää käyttää takapainoista downforcea.
Jos se noin monimutkaista on nykyään, niin ei ihme että Räikkönen on hukassa. Toista oli silloin kun vuosina 1994 ja 1995 Allard Kalff ja John Watson selittivät Eurosportilla, miten säätäminen menee. Vuodeksi 1996 Kalff vaihtui Ben Edwardsiksi.

Väittäisin nyt siltikin, että nykyautoissakin etusiiven alaspäinpainavaa voimaa täytyy rajoittaa samassa suhteessa jos takasiivessä pidetään pientä kulmaa. Kirjoitit että Monzassa käytetään etusiipeä joka tehostaa rungon downforcea. Eiköhän jokainen tiimi jokaisella radalla yritä saada rungosta juuri niin paljon downforcea kuin mahdollista, joten Monza-mallinen etusiipi varmaankin korostaa rungon downforcen merkitystä siiven dowforceen verrattuna. Silloinhan juurikin etusiiven downforcea rajoitetaan jotta auto olisi balanssissa sen takia kun takasiiven kulma on pieni.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Vähän pidän kanssa kliseinä noita "ero on järkyttävän suuri" puheita, kun aika moni perushyvä kuski jäisi toisinaan aivan huipuille saman verran, kuin Kimi jäi tällä kertaa Vettelille. Kimikään ei ollut huono. Ihan hyvä vaan että formuloissa voi kuski tehdä eroa.
Nämä on vähän aina näitä, että riippuu miltä kantilta katsoo. Oletusarvoisesti kuitenkin, kun kuka tahansa kuski häviää reilusti tallikaverilleen, niin suoritusta ei kovin hyvänä vaan voi pitää.


Kimin suorituksia puolusteltaessa on viime ja tällä kaudella monesti sanottu, että pitäisi osata katsoa sinne tulosten taakse, eikä tuijottaa esim. pelkkää pistetaulukkoa. Viime kisa toimii mielestäni juuri tällä tavalla, mutta vaan päinvastaisesti. Tällä kertaahan itse lopputulos sekä aika-ajoista että kisastahan oli ihan hyvä, mutta muuten suoritus jätti paljon toivomisen varaa. Tallikaveri oli täysin ylivoimainen ja väliin ehti vielä Ricciardokin heikommalla autolla. Ns. normiviikonloppuna, kun Mersut olisivat olleet siellä "omilla" paikoillaan, oltaisiin Kimin suorituksella oltu sijalla 5.
 
Viimeksi muokattu:

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Sellainen kysymys tuli tässä mieleen, että jos kerran olemme kaikki yhtä mieltä siitä, että

a) tämän vuoden auto ja tiimi muutenkin sopii Kimille merkittävästi viime vuotta paremmin
b) jos olemme myös ainakin jossain määrin taipuvaisia uskomaan niitä puheita (mm. Mika Salo), joiden mukaan Alonso politikoimalla varmisti itselleen etulyöntiaseman tallin sisällä viime vuonna,

niin kuinka järkyttävän hyvä täytyy Vettelin ollakaan kun hän pieksee Räikköstä samaa tahtia kuin Alonso viime vuonna?

Jotenkin havahduin tähän viime vkonloppuna kun ero Kimin ja Vettelin välillä oli niin järkyttävän suuri. Onhan se aika mielipuolista, että ero voi olla noin suuri kun oikeastaan kaikki on Kimin näkökulmasta paremmin kuin viime vuonna.
Ainankin Singapore on ihan Vettelin suosikkiratoja joten voi olettaa että on siellä vahva. Kimi valitteli koko viikonlopun ettei auto ole sellainen kuin haluaisi. Siitä kuskien välinen ero tässä yksittäisessä kisassa muodostui. Hieno kisa Vetteliltä ja hyvä Räikköseltäkin.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Sellainen kysymys tuli tässä mieleen, että jos kerran olemme kaikki yhtä mieltä siitä, että

a) tämän vuoden auto ja tiimi muutenkin sopii Kimille merkittävästi viime vuotta paremmin
b) jos olemme myös ainakin jossain määrin taipuvaisia uskomaan niitä puheita (mm. Mika Salo), joiden mukaan Alonso politikoimalla varmisti itselleen etulyöntiaseman tallin sisällä viime vuonna,

niin kuinka järkyttävän hyvä täytyy Vettelin ollakaan kun hän pieksee Räikköstä samaa tahtia kuin Alonso viime vuonna?

Jotenkin havahduin tähän viime vkonloppuna kun ero Kimin ja Vettelin välillä oli niin järkyttävän suuri. Onhan se aika mielipuolista, että ero voi olla noin suuri kun oikeastaan kaikki on Kimin näkökulmasta paremmin kuin viime vuonna.
1) Silloin kun Kimi on aivan Vettelin vauhdissa mutta tulos jää jostain erinäisestä syystä puuttumaan, puhutaan "tulosurheilusta" eli miten vain pisteillä on merkitystä. Näin voi dissata Kimiä.
2) Silloin kun Kimi ottaa kelpo-tuloksen podiumilla mutta vauhtia puuttuu Vetteliin verrattuna, havahdutaankin katsomaan sinne tuloksen taakse. Näinkin voi dissata Kimiä.

Hyvin sä edelleen vedät, Revoltti.
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Ei saanut säätöjä kohdalleen, niin ei toiminut. Mikä tuossa on niin vaikeaa?

Toki Vettel on hyvä. Tuurilla ei 4:eljää mestaruutta voiteta. Taitaa olla koko paskan paras kuski.
Onko Räikkönen koko uransa aikana osannut säätää autoaan,antaa oikeaa palautetta insinööreille/mekaanikoille? Mikä siinä on niin vaikeaa? Kun muutkin sen osaavat. Vikaa on aika joko säädöissä,ratissa,renkaissa,tai ties missä...
Huvittavaa,ja samaan aikaan myöskin hiukan surullista on se,kun comebackin aikoihin 2012&13 puhuttiin Vettelistä&Räikkösestä&Hamiltonista ja Alonsosta "parhaana nelikkona",ja nyt Räikkönen on yksi sarjan surkeimmista kuskeista.Kehonkielestä,eleistä ja ilmeistä näki(Singaporessa)että itsekin tajuaa tilanteen.Miten huonolta Hyvä kuski(Vettel)saakaan Räikkösen näyttämään.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös