Sääntömuutokset 2015

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kaikilla talleillahan ei kersiä ollut sen debyyttikaudella 2009. Red Bull ja Brawn GP jättivät kersit pois ja dominoivat sarjaa. Lisäksi Red Bull ajatti seuraavina vuosina ymmärtääkseni vajaatehoista kersiä, koska Neweyn mielestä pienempi yksikkö oli parempi hyötysuhteeltaan.
Syyt kerssin puuttumiseen oli muualla kuin itse kersissä. Ottivat kuitenkin myöhemmin kerrsin käyttöön joka osoittaa sen hyödyn.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Jos jokainen talli sais tehä ihan vapaasti F1-auton, ni yhelläkään ei olis mitään kerssejä niissä vehkeissä - sen takia ku sillä ei saavuteta mitään etua kilpa-autoilussa missä pääpainona on olla maailman nopein kilpa-autoluokka.
En kyllä oikein ymmärtänyt käyttämääsi logiikkaa. Lisätehoahan ERS-järjestelmät juuri tuo. Aika harva kilpa-autoilussa vastustaa lisätehoa on se tuotettu millä tahansa tavalla. Ainoa oikea vaihtoehto on 5 litrainen vapaasti hengittävä V12?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Syyt kerssin puuttumiseen oli muualla kuin itse kersissä. Ottivat kuitenkin myöhemmin kerrsin käyttöön joka osoittaa sen hyödyn.
Aika vaikea se alku kuitenkin oli. Kuten sanottua, niin kaudella 2009 vain osa talleista käytti kersiä ja sen lisäksi tallit sopivat keskenään luopuvansa siitä kokonaan seuraavaksi kaudeksi. Virallisesti syynä oli kaiketi korkea hinta ja osittain taisi vaikuttaa liian alhaiseksi säädetty painorajakin, mutta sehän vain osoittaa juuri ettei kers ole oikeasti painonsa arvoinen laite. Painorajaa korotettiin kaudella 2011 peräti 20 kilon verran, jotta kiinnostus kersiin saatiin herätettyä.
 

Jonzan

Well-known member
Liittynyt
14.2.2012
Viestit
45
En kyllä oikein ymmärtänyt käyttämääsi logiikkaa. Lisätehoahan ERS-järjestelmät juuri tuo. Aika harva kilpa-autoilussa vastustaa lisätehoa on se tuotettu millä tahansa tavalla. Ainoa oikea vaihtoehto on 5 litrainen vapaasti hengittävä V12?
Kerssit on just tasan sen takia noissa vehkeissä ollu, koska polttomoottoritekniikka on jäädytetty ja sitä kutta ei lisätehoa yksinkertasesti saanut enää ottaa. Jos moottoritehot rajattaisiin 1000hv - tapa millä se tuotetaan on vapaa - väitän että yhelläkään ei ole mitään kerssiä autossa tuomassa lisäpainoa.
 
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Kerssit on just tasan sen takia noissa vehkeissä ollu, koska polttomoottoritekniikka on jäädytetty ja sitä kutta ei lisätehoa yksinkertasesti saanut enää ottaa. Jos moottoritehot rajattaisiin 1000hv - tapa millä se tuotetaan on vapaa - väitän että yhelläkään ei ole mitään kerssiä autossa tuomassa lisäpainoa.
Noista antiikkisista V8:seista vielä, yhdelläkään olisi ollut sellaista viime vuosina, ellei se olisi ollut sääntöjen pakottamaa. Paras kilpailullinen teknologiaa edistävä sääntö olisi ehkä että voimalaitteisto saa painaa enintään X kg, tee niin tehokas niissä puitteissa kuin pystyt. Toki joku voisi sanoa että pitäisi saada laittaa raskaampi yhtä tehokas vapari V8, mutta se ei olisi kyllä mitään kehityksen kärkeä.
 

Jonzan

Well-known member
Liittynyt
14.2.2012
Viestit
45
Noista antiikkisista V8:seista vielä, yhdelläkään olisi ollut sellaista viime vuosina, ellei se olisi ollut sääntöjen pakottamaa. Paras kilpailullinen teknologiaa edistävä sääntö olisi ehkä että voimalaitteisto saa painaa enintään X kg, tee niin tehokas niissä puitteissa kuin pystyt. Toki joku voisi sanoa että pitäisi saada laittaa raskaampi yhtä tehokas vapari V8, mutta se ei olisi kyllä mitään kehityksen kärkeä.
Ehkä enemmänkin näin:

-Jokainen voimanlähde penkitettävä ja sinetöitävä ennen käyttöä, tehomaksimi 900-1000hv
-Välitankkaukset kielletty
-Auton painomaksimi 700kg

Aika monella varmaan olis edelleen tuo V6 turbo - tai varmaan enemmänkin tuplaturbo viiveen tasaamiseksi. Saatettais nähdä jopa neloskoneita tai vaikka ahdettuja kasejakin. Olis ihan sama miten sen tehon tuottaa, mutta tehomaksimi olisi määritelty. Siinä aika nopeesti keksittäis se järkevin ja kevyin tapa tuottaa se maksimiteho, jonka jälkeen sitten keskityttäisiin kestävyyteen ja polttoainetalouteen(koska välitankkaukset ovat kielletty), mutta tärkeintä se, että pääpaino ei ole noissa säästöissä, vaan ne tulee omasta tahdosta siinä vaiheessa kun se rupee kilpailun kannalta olemaan ratkasevaa.

Mutta yhdelläkään tallilla ei varmasti olisi mitään kerssiä autossa.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
"Mersu tuskin suostuu moiseen

Pointti taitaa olla, ettei 2016 tarvita Mersun suostumusta. Ennemin 1000 V10, kun tilanne jossa yhdellä tallilla on selkeä ylivoima. Jota muut eivät sitten saa sääntöjen puitteissa edes yrittää tavoittaa.

Järjetön sääntö, mitä kilpailua tuo nyt on. Ei haittais vaikka koko Mersun sulkis pois sarjasta. Pääasia että nähdään taas tasaväkistä kipailua?

t.Mika
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Aika monella varmaan olis edelleen tuo V6 turbo - tai varmaan enemmänkin tuplaturbo viiveen tasaamiseksi. Saatettais nähdä jopa neloskoneita tai vaikka ahdettuja kasejakin. Olis ihan sama miten sen tehon tuottaa, mutta tehomaksimi olisi määritelty. Siinä aika nopeesti keksittäis se järkevin ja kevyin tapa tuottaa se maksimiteho, jonka jälkeen sitten keskityttäisiin kestävyyteen ja polttoainetalouteen(koska välitankkaukset ovat kielletty), mutta tärkeintä se, että pääpaino ei ole noissa säästöissä, vaan ne tulee omasta tahdosta siinä vaiheessa kun se rupee kilpailun kannalta olemaan ratkasevaa.

Mutta yhdelläkään tallilla ei varmasti olisi mitään kerssiä autossa.
Turbon viive saadaan nykyisen hybriditekniikan avulla melkein mitätöityä, ei tarvita tuplaturboa jonka avulla ei päästäsi edes lähelle nykyistä viivettä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikä siinä 1000 hevosvoimassa oikein kiehtoo? Eihän nuo tarvitse yhtään enempää tehoa, kun nykyiselläkin teholla voitaisiin mennä paljon paljon lujempaa, jos muut säännöt sen sallisivat. Paremmilla renkailla ja vapaammilla aerosäännöillä voisi napsaista vielä vaikka 100 hv pois ilman että näkyisi kierrosajoissa mitenkään (ainakaan negatiivisesti).
 

Jonzan

Well-known member
Liittynyt
14.2.2012
Viestit
45
Miksi itsensä rankaiseminen ajamalla ylipainoisella kalustolla pitäisi säännöllä kieltää
Kirotus vihrhe. Tosiaan siis minimipaino 700kg.

Nykyaikaisella ahdintekniikalla muuttuvageometrisine siipineen saadaan kyllä viiveet minimoitua niin pieniksi, että sillä ei juuri ole merkitystä kilpa-autoilussa. Noilla lähdetään liikkeelle tasan kerran lähdössä ja pari varikolta, ja sen jälkeen kyllä pysytään siellä "alueella" nykytekniikalla. Ja kyllä siellä lähdössäkin kaasua vingutetaan etukäteen ennenku kytkin päästetään, joten ei sielläkään ole ongelmaa mistään turboviiveestä.

Akkutenkiikka/sähkömoottorit on vaan nykypäivänä vielä niin painavaa, että ei sitä kannata mihinkään kilpa-autoihin tunkea missä on tarkotus olla nopea.
 

Jonzan

Well-known member
Liittynyt
14.2.2012
Viestit
45
Mikä siinä 1000 hevosvoimassa oikein kiehtoo? Eihän nuo tarvitse yhtään enempää tehoa, kun nykyiselläkin teholla voitaisiin mennä paljon paljon lujempaa, jos muut säännöt sen sallisivat. Paremmilla renkailla ja vapaammilla aerosäännöillä voisi napsaista vielä vaikka 100 hv pois ilman että näkyisi kierrosajoissa mitenkään (ainakaan negatiivisesti).
Joo, ja kilpa-autoilusta tulis taas astetta mielenkiintosempaa - jos tiedät mitä tarkoitan. Eihän sitä tehoa tarttis kun sen 200 hv, jos aerot ja renkaat rakennettais silleen, että radan pystyy ajamaan läpi hölläämättä kaasua ku auto imetään tiehen kiinni. Sama kierrosaika kun jollain 1000hv antiikkipolkuautolla. Joten miksei 200hv??
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Mikä siinä 1000 hevosvoimassa oikein kiehtoo? Eihän nuo tarvitse yhtään enempää tehoa, kun nykyiselläkin teholla voitaisiin mennä paljon paljon lujempaa, jos muut säännöt sen sallisivat. Paremmilla renkailla ja vapaammilla aerosäännöillä voisi napsaista vielä vaikka 100 hv pois ilman että näkyisi kierrosajoissa mitenkään (ainakaan negatiivisesti).
Voit kysyä Kimiltä tuota että mikä siinä kiehtoo, Kimi aikoinaan toivonu aeroa pois ja motit yli 1000 heppaiseksi. Perusteli että tulisi eroja ja olisi vaikeampi käsitellä.

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/raikkosen-toive-f1-autoihin-300-hevosvoimaa-lisaa/3936366
- Saisi olla 300 hevosvoimaa enemmän, niin rupeasi erottumaan enemmän. Kun olisi enemmän tehoa ja vääntöä, niin renkaat sun muut joutuisivat kovemmille. Ehkä erojakin tulisi pitkässä juoksussa paljon enemmän. Pitoa voisi olla vähemmänkin, mutta tehoa enemmän. Se tekisi autoista hankalampia ajettavia, kun ne liukuisivat ja luistaisivat, Räikkönen sanoi.

- Siitä tulisi haasteellisempi ja olisi telkkarista enemmän seurattavaa, kun tulisi enemmän ohituksia, Kimi jatkoi.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Pointti taitaa olla, ettei 2016 tarvita Mersun suostumusta. Ennemin 1000 V10, kun tilanne jossa yhdellä tallilla on selkeä ylivoima. Jota muut eivät sitten saa sääntöjen puitteissa edes yrittää tavoittaa.
Oikeastaan ainoa tapa estää ketään dominoimasta moottoreiden osalta on tehdä moottoreista niin alkeellisia, ettei innovointi ole mahdollista. (Vaikka kuka sanoisi mitä, niin ilmeisesti perinteinen polttomoottori on juuri sellainen.) Mersulla on se hieno kahtia jaettu turbo mutta ilmeisesti myös heidän hybridijärjestelmänsä on muita edellä, koska sen toimittaminen kaikille halukkaille talleille oli Mercedeksen viimeksi tekemän kompromissiehdotuksen ydin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Voit kysyä Kimiltä tuota että mikä siinä kiehtoo, Kimi aikoinaan toivonu aeroa pois ja motit yli 1000 heppaiseksi. Perusteli että tulisi eroja ja olisi vaikeampi käsitellä.
Niinhän se Kimi asian muotoili, mutta käytännössä kyllä halusi tehonlisäystä suhteessa pitoon. Ihan samat seuraukset kun on saavutettavissa nykyisilläkin tehoilla, jos autoja muutetaan tuota päämäärää tukeviksi. 600-700 hevosvoimaa on siihen liukumiseen ja luistamiseen enemmän kuin riittävästi. Liukui ja luisti ne 70-luvullakin, vaikka tehoja oli alle 600 hv.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Insinöörit ovat vaan niin taitavia nykyään, että ihan sama mitä FIA laittaa sääntöihin aero ym. rajoituksia, niin inssit saavat autot kulkemaan kuin kiskoilla vuoden sisällä. Ihan sama mulle. Koko sarjaa ei ole olemassa viiden vuoden päästä.
 
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Insinöörit ovat vaan niin taitavia nykyään, että ihan sama mitä FIA laittaa sääntöihin aero ym. rajoituksia, niin inssit saavat autot kulkemaan kuin kiskoilla vuoden sisällä. Ihan sama mulle. Koko sarjaa ei ole olemassa viiden vuoden päästä.
Itse kyllä mieluummin seuraan huipputason kiskoilla kulkemista kuin aloittelijamaisia sladeja.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Niinhän se Kimi asian muotoili, mutta käytännössä kyllä halusi tehonlisäystä suhteessa pitoon. Ihan samat seuraukset kun on saavutettavissa nykyisilläkin tehoilla, jos autoja muutetaan tuota päämäärää tukeviksi. 600-700 hevosvoimaa on siihen liukumiseen ja luistamiseen enemmän kuin riittävästi. Liukui ja luisti ne 70-luvullakin, vaikka tehoja oli alle 600 hv.
Aivan. Liukui ja suti autot myös kauden 2014 alussa, mutta oliko samaa havaittavissa enää kauden puolivälin jälkeen? Eipä tainnut olla. Niin kauan kuin moottorisylitereiden bensansyöttöä saadaan katkoa miten halutaan ei ajaminen vaikeudu vaikka tehoja lisättäisiin kuinka. Jäänyt hyvin itsellä mieleen, mitä Renaultin moottoriäijä sanoi ennen kauden alkua. "If we don't want the torgue, we don't put the fuel" = sutimisen esto. Vielä kun tohon lisää sähkömoottorin helpon säädettävyyden.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös