#14 Fernando Alonso 2015: Paluu rikospaikalle

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
En tiedä, onko täällä jo ollut, enkä löytänyt Turun Sanomien (ilmais)netti versiosta Kullan tekemää Bottaksen haastattelua, joka tämän päivän lehdessä oli. Siinä Bottas valitteli ja ihmetteli myöskin erittäin kovaa ja puuskaista tuulta tuolla radalla. ja että hänellä itselläänkin oli meinannut samassa kohtaa kuin Alonsolla, lähteä auto lapasesta.
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Voisin jo kyllä uskoa, että lipsahti käsistä ja pamautti seinään. Pieniä ihmetyksiä kuitenkin riittää 1. Miten se ei valunut ulkokurviin kun nopeutta videon mukaan oli aika reilusti. 2. Miksei McLaren ole antanut tapahtumien kulusta tarkkaa infoa, heillä kun kuitenkin on nopeudet, ratin kallistukset, auton liikkeet yms. hyvin tarkkaan tiedossa. 3. Miten noin loivasta kulmasta tulee niin paha tälli että kuski pyörtyy ja makaa 3päivää sairaalassa
Melkein jo uskoisin ennemmin julkisuustempausta jos ei olis mainintaa rauhoituksesta/nukutuksesta. Toki nukutuskin voi olla varotoimenpide jolla vältetään aivopaineen nousu.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Kova tuulenpuuska ottaa äkkiä auton aerosta otteen kesken mutkan niin tuntuvasti että heilahtaa -> kuski on yllätetty ja ei saa pidettyä autoa näpeissä -> isku betoniseinään tulee siinä kulmassa että ei-niin-dramaattiselta näyttävä kolari täräyttää tajun hetkeksi kankaalle.

Trippi sairaalaan ja extra-huolenpito kansallissankarista.

Vikat testit varmuuden vuoksi skipaten, kohti Melbournea. :thumbup:
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Jos kyseessä olisi vain kova tuulenpuuska, joka viskasi auton pois Alonson kontrollista ja päin seinää, niin sehän olisi hyvin nopeasti todistettavissa telemetriatiedoilla ja asia olisi sillä käsitelty ja keskesteltavaa olisi lähinnä sen ihmettelemisessä, miten kova se tälli lopulta oli. Mutta kun näitä telemetriatietoja ei ole julkistettu, on asiassa jotain erikoista väkisinkin ja ainakin oma huomio kiinnittyy kaikkeen siihen, mitä on tapahtunut ennen tälliä koska en usko, että kyse on tuulesta.
 

artsi68

Well-known member
Liittynyt
26.2.2015
Viestit
62
Otan osaa kanssa tähän fysiikkakeskusteluun. Ennen "outoja tapahtumia" sisäkurvin seinää vasten kohtisuoraan oleva nopeuskomponentti on ollut nolla, kutsun tätä nopeutta seinänopeudeksi. Vaarallinen seinänopeus on siis kasvanut nollasta johonkin merkittävään arvoon siinä välillä kun oudot tapahtumat alkoi ja seinäkosketus tapahtui. Seinänopeuden on aiheuttanut joko tuuli tai auton kääntyminen. Tuuli ei mielestäni yksin saa mitenkään aikaan edes merkittävää seinänopeutta, auton on pakko ollut kääntyä joko kuskin käännettyä rattia tai perän lähdettyä alta. Kun perä lähtee alta niin renkaat savuten auto voi kääntyä aika paljonkin lyhyessä ajassa, jolloin merkittävä osa radan suuntaisesta nopeudesta muuttuu seinänopedeksi, mutta mielestäni tästä pitäisi näkyä selvät renkaanjäljet radassa, myöskään Vettelin lausunto ei tue perän alta lähtemistä. Toki tuuli on voinut edesauttaa siihen, että perä on lähtenyt alta.

Edit: Jos taas Alonso on itse kääntänyt sisäkurvia päin, niin kuten täällä joku totesikin niin hän ei ole voinut ajaa silloin täysillä. Koska jos ajat limiitillä niin kaikki voima kaarteen ympyrän keskipistettä kohti on jo käytössä.

Ja vaikka perä lähtisi alta niin lähtökohtaisesti veikkaisin kyllä että ympyrän tangentin suuntaan se auto jatkaa suurimmassa osasta keisseistä. Toki noi renkaiden asemien äkkinäiset muutokset voi aiheuttaa arvaamattomia voimaimpulsseja radan sisäkurviä päin, ei se mahdotonta ole, mutta mielestäni aika epätodennäköistä.
 
Viimeksi muokattu:

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Otan osaa kanssa tähän fysiikkakeskusteluun. Ennen "outoja tapahtumia" sisäkurvin seinää vasten kohtisuoraan oleva nopeuskomponentti on ollut nolla, kutsun tätä nopeutta seinänopeudeksi. Vaarallinen seinänopeus on siis kasvanut nollasta johonkin merkittävään arvoon siinä välillä kun oudot tapahtumat alkoi ja seinäkosketus tapahtui. Seinänopeuden on aiheuttanut joko tuuli tai auton kääntyminen. Tuuli ei mielestäni yksin saa mitenkään aikaan edes merkittävää seinänopeutta, auton on pakko ollut kääntyä joko kuskin käännettyä rattia tai perän lähdettyä alta. Kun perä lähtee alta niin renkaat savuten auto voi kääntyä aika paljonkin lyhyessä ajassa, jolloin merkittävä osa radan suuntaisesta nopeudesta muuttuu seinänopedeksi, mutta mielestäni tästä pitäisi näkyä selvät renkaanjäljet radassa, myöskään Vettelin lausunto ei tue perän alta lähtemistä. Toki tuuli on voinut edesauttaa siihen, että perä on lähtenyt alta.

Foliohatunsa riisuneet puhuu sivuttaisesta/leveysakselin suuntaisesta törmäyksestä ja hidastuvuudesta, jossa pää heilahtaa sivulle, jota hans ei estä. Mistä sen mahdollistava liike syntyy apeksin puolelle. Tuulenpuuskako painoi auton 150kmh kylki edellä seinään. Vai iso käsi?

Yliohjaus on täysin mahdollinen. Yliohjausta olisi seurannut suora tai vino keulakolari. Hidastuvuus olisi suuntautun pituusakselille. Keulan kärki oli kuitenkin ehjä, tukivarret ehjät, pyörät paikallaan.

Voisi ajatella että kunnon G-jytkyssä jotain olisi hajonnut. Onko McLaren panssarivaunu?
 
Viimeksi muokattu:

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Alonson jarrutusjälki. Tajuton mies tuskin jarruttaa autoa.
Onnettomuuskuvia ei kannata upottaa. Siitä saa bannia.

Epäilit ettei tajuton voi painaa jarrua. Jos tietäisit enemmän, niin et puihuisi.

Alonson olotilasta en tiedä, mutta tajuton mies voi tosi elämässä painaa jarrun sijasta myös kaasua, ihan pohjaan asti:frown: Ikävä kyllä.
 
Viimeksi muokattu:

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Taju on tosiaan todennäköisesti mennyt kankaalle siitä ekasta, kovemmasta iskusta, -> ratti kanttuvein käsissä jäänyt oikealle ja se toinen isku seinään.

Mitä erikoista siinä on että jotain telemetriatietoja ei oo julkistettu? Ja mitä johtopäätöksiä siitä voi vetää?
Asiaahan tutkitaan, eikä kesken tutkimusten nyt ikinä mitään tietoja julkisteta.
Mielikuvitukselle toki annetaan tilaa laukata kunnes tutkimustulokset julkistetaan.
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Eihän se tuuli sitä seinään heitä vaan painoi autoa ulkokurvista pihalle, tästä sitten lipsahti perä ja keula osoitti jo seinän suuntaa. Tuo mutka vain ajetaan sellaisella nopeudella että ei montaa vaihtoehtoa lopputuloksen kannalta jää. 1. Spinnaus ja ulos tangentin suuntaan.
2. Korjausliike ja ulkokautta takaisin radalle
3. Juuri nähdyn kaltainen, mutta silloin ollaan ajettu jo huomattavasti hiljempaa kuin normaalisti mutka ajetaan. Miksi niin paljon hitaampaa ja miten ei varikon paras kuljettaja saa autoa pidettyä radalla cruisailu nopeuksissa?
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Eihän se tuuli sitä seinään heitä vaan painoi autoa ulkokurvista pihalle, tästä sitten lipsahti perä ja keula osoitti jo seinän suuntaa. Tuo mutka vain ajetaan sellaisella nopeudella että ei montaa vaihtoehtoa lopputuloksen kannalta jää. 1. Spinnaus ja ulos tangentin suuntaan.
2. Korjausliike ja ulkokautta takaisin radalle
3. Juuri nähdyn kaltainen, mutta silloin ollaan ajettu jo huomattavasti hiljempaa kuin normaalisti mutka ajetaan. Miksi niin paljon hitaampaa ja miten ei varikon paras kuljettaja saa autoa pidettyä radalla cruisailu nopeuksissa?
jokos tää oli täällä? Joku simuloinu mahdollisen skenaarion (periaatetasolla) https://www.youtube.com/watch?v=igIvPDDyRAA
 

artsi68

Well-known member
Liittynyt
26.2.2015
Viestit
62
Eihän se tuuli sitä seinään heitä vaan painoi autoa ulkokurvista pihalle, tästä sitten lipsahti perä ja keula osoitti jo seinän suuntaa. Tuo mutka vain ajetaan sellaisella nopeudella että ei montaa vaihtoehtoa lopputuloksen kannalta jää. 1. Spinnaus ja ulos tangentin suuntaan.
2. Korjausliike ja ulkokautta takaisin radalle
3. Juuri nähdyn kaltainen, mutta silloin ollaan ajettu jo huomattavasti hiljempaa kuin normaalisti mutka ajetaan. Miksi niin paljon hitaampaa ja miten ei varikon paras kuljettaja saa autoa pidettyä radalla cruisailu nopeuksissa?
Oon tuosta samaa mieltä, jos jollakin ilveellä on onnistuttu ajamaan sisäkurvin seinään, niin lähelläkään limittiä ei mutkaa olla ajettu.

Edit: "Tuuli heitti Alonson cruisailunopeuksissa seinään..." Uskoo ken tahtoo
 
Viimeksi muokattu:

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Voisin jo kyllä uskoa, että lipsahti käsistä ja pamautti seinään. Pieniä ihmetyksiä kuitenkin riittää 1. Miten se ei valunut ulkokurviin kun nopeutta videon mukaan oli aika reilusti. 2. Miksei McLaren ole antanut tapahtumien kulusta tarkkaa infoa, heillä kun kuitenkin on nopeudet, ratin kallistukset, auton liikkeet yms. hyvin tarkkaan tiedossa. 3. Miten noin loivasta kulmasta tulee niin paha tälli että kuski pyörtyy ja makaa 3päivää sairaalassa
Melkein jo uskoisin ennemmin julkisuustempausta jos ei olis mainintaa rauhoituksesta/nukutuksesta. Toki nukutuskin voi olla varotoimenpide jolla vältetään aivopaineen nousu.
1. Eihän se valu ulkokurviin, jos autosta lähtee perä alta.
2. Miksi olisi? Julkaistaanko kaikista pienistäkin onnettomuuksista tiimin omat datat kaikkien pällisteltäväksi?
3. Sopivasti kylki edellä valliin ja pää iskenyt sivusuunnassa ohjaamon reunaan. Kyllä siellä aivot herkästi vähän tärähtää.
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
1. Kokeile itse, ajat mutkan niin kovaa kuin pää antaa periksi ja tempaise käsijarrusta, arvaa suunta
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
1. Kokeile itse, ajat mutkan niin kovaa kuin pää antaa periksi ja tempaise käsijarrusta, arvaa suunta
Huoh. :rolleyes: On aika lailla eri asia lukita takarenkaat ja menettää peräpään pito.

Etkö muka koskaan ole nähnyt formuloissa tilannetta, missä kuski menettää peräpään hallinnan, perä heittää kevyesti eteen ja meno jatkuu sen jälkeen keulan osoittamaan suuntaan, eli sisäkurvin valliin?
 

artsi68

Well-known member
Liittynyt
26.2.2015
Viestit
62
Huoh. :rolleyes: On aika lailla eri asia lukita takarenkaat ja menettää peräpään pito.

Etkö muka koskaan ole nähnyt formuloissa tilannetta, missä kuski menettää peräpään hallinnan, perä heittää kevyesti eteen ja meno jatkuu sen jälkeen keulan osoittamaan suuntaan, eli sisäkurvin valliin?
Mun mielestä tämänlainen skenaario käy suurimmassa osassa tapauksista, eli spinni ja ulkokurvista ulos. Jos mentäisiin sisäkurviin niin jostain se sisäkurvia kohden kiihdyttävä voima täytyy aiheutua.

https://www.youtube.com/watch?v=5otIPqMloEA
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Huoh. :rolleyes: On aika lailla eri asia lukita takarenkaat ja menettää peräpään pito.

Etkö muka koskaan ole nähnyt formuloissa tilannetta, missä kuski menettää peräpään hallinnan, perä heittää kevyesti eteen ja meno jatkuu sen jälkeen keulan osoittamaan suuntaan, eli sisäkurvin valliin?
Olen, montaki, yhtäkään ei tule mieleen
 

artsi68

Well-known member
Liittynyt
26.2.2015
Viestit
62
Tuossapa sellanen

Maldonado - vieläpä samassa mutkassa - n. vuosi sitten. Perä lähtee alta ja auto jatkaa nokan osoittamaan suuntaan eli sisämutkaan.

-> https://www.youtube.com/watch?v=Xf0wz8ObcSo


Käynyt Lonsoselle tod näk juurikin osimoilleen melkolailla noin.
Tuossa kolarissa on seinää vasten kohtisuora nopeus mielestäni hyvin pieni, eli mitättömät g-voimat. Eli jos alonsolle on käynyt kuten Pastorille niin se ei selitä tajuttomuutta.
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Tuossapa sellanen

Maldonado - vieläpä samassa mutkassa - n. vuosi sitten. Perä lähtee alta ja auto jatkaa nokan osoittamaan suuntaan eli sisämutkaan.

-> https://www.youtube.com/watch?v=Xf0wz8ObcSo


Käynyt Lonsoselle tod näk juurikin osimoilleen melkolailla noin.
Ja tarkkaan kun katsoo niin on jo suoralla kun osuu -> seinä ei kaarra kuten mutkassa.
Siinä alonso animaatiossa kuitenkin menee voimalla pois päin kaartuvaan seinään. Mutta toki Fernando osaa suoriutua 110% joten ei tuo loppujen lopuksi mahdottomuus ole
 
Ylös