#14 Fernando Alonso 2015: Paluu rikospaikalle

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
Ja lähde tälle? Miksette voi laittaa näitä lähteitä, kun aina joutuu pyytelemään. Paljon uskottavampaa kuin oma kerronta. Monesti lisäksi aika lyhyt referaatti. En tarkoita Naukkista pelkästään.
Ok Toki jos ne on nähneet, jotain perää voi olla. Viestistänne ei saa yhtään selvää mikä on faktaa ja mikä totta, kun ei ollut lähteitä. Luulin, että on omia mielipiteitänne.

Tuli vaan mieleen tuosta "akselista". McLaren on kertonut tuovansa tähän autoon paljon uusia innovatiivisia, suorituskykyä parantavia ratkaisuja joihin lähteitä en löytänyt tähän hätään. Olisiko niistä jotain kenties pettänyt ja halutaan salata asiaa, jos tuossa kolarissa on jotain hämärää. Silti tajunnan menetys on voinut tapahtua kolarin seurauksena. Nopeudeksi epäilen edelleen sen 134 Mph jota myös tuo Mercedeksen GPS tukee. Nopeudet on kyllä niissä tarkkoja kun puhelimetkin kykenee ilmoittamaan todella tarkasti nopeuksia.
ok
 

artsi68

Well-known member
Liittynyt
26.2.2015
Viestit
62
Varmaan joku hyvä selitys miksi Mercedes haluaa tulla ulos tällaisen julkilausuman kanssa jos ei ole mitään taustaa johon tukeutua.
Niillä on sopimus ensi kaudesta Alonson kanssa, eiks Hamilttoni oo menossa fergulle. :wink:

On voitu jo keskustella täällä, mutta miten nuo tallit yleensäkään pääsee käsiksi toisten tallien gps dataan?
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kyllä siitä jotain voi päätellä, mutta ei ajolinjoja metrilleen, hyvä jos edes kymmenmetrilleen. Uskoisin ajonopeuden tulevan ihan kohtalaisella tarkkuudella.
Sentin tarkkuuteen päsee, jos on riittävät välineet.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Näin munkin mielestä. Esimerkiksi maamittarit merkkaa gepsillä rajapököjen paikat, eikä siinä puuhassa riitä metrien tarkkuus.
Varsinainen gps:n tarkkuus tuskin on ongelma, ennemminki laitteen "päivitys nopeus". Yli kahden sadan vauhdissa f1-auto ehtii suorittamaan melkoiset kuviot, ja en jaksa uskoa gps-vehkeiden pysyvän tässä mukana. Telemetriasta saadaan sitten tietää tarkasti tapahtumien kulku.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Varsinainen gps:n tarkkuus tuskin on ongelma, ennemminki laitteen "päivitys nopeus". Yli kahden sadan vauhdissa f1-auto ehtii suorittamaan melkoiset kuviot, ja en jaksa uskoa gps-vehkeiden pysyvän tässä mukana. Telemetriasta saadaan sitten tietää tarkasti tapahtumien kulku.
Gepsissä on tietty harhautussignaali jonka vain jenkit tietää, että voivat itse pommittaa sentin tarkasti ja muut eivät.
Juu. Ennen kun signaalista tuli vapaa. Varmasti vieläkin pystyvät tarvittaessa häiritsemään. Kyllä ainakin armeijan paateissa (juu, eivät kulje kahtasataa, ja juu, olen vain kuullut tutulta) on aikas tarkat GPS vehkeet, jotka näyttää ns sentilleen paatin paikan.

Tuolla lisää tarkkuuksista
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Gepsissä on tietty harhautussignaali jonka vain jenkit tietää, että voivat itse pommittaa sentin tarkasti ja muut eivät.
Radan ympärille voidaan laittaa omia tukiasemia jolloin ei olla riippuvaisia satelliiteista. GPS-systeemin tullessa F1:siin oli sen tarkkuus noin 1 m, en tiedä onko se nykyään tarkempi.
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4395
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Radan ympärille voidaan laittaa omia tukiasemia jolloin ei olla riippuvaisia satelliiteista. GPS-systeemin tullessa F1:siin oli sen tarkkuus noin 1 m, en tiedä onko se nykyään tarkempi.
Ok.. itse olen yhdistänyt gps termin sateliitteihin. Kyllä kai jos tukiasemia pistetään maahan ja käytetään kännykkää ihmeellisempiä laitteita, päästään parempaan kuin 10m tarkkuusluokkaan.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Varsinainen gps:n tarkkuus tuskin on ongelma, ennemminki laitteen "päivitys nopeus". Yli kahden sadan vauhdissa f1-auto ehtii suorittamaan melkoiset kuviot, ja en jaksa uskoa gps-vehkeiden pysyvän tässä mukana. Telemetriasta saadaan sitten tietää tarkasti tapahtumien kulku.
Sitävastoin valokuvasta voidaan diagnisoida aivosyöpä ja epilepsia.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5729
Joo. Mutta mistäs se telemetria tietää että missä päin rataa se auto on menossa ? Ai niin, gepsistä.
Sen pystyy kyllä laskemaan ihan jarrutuksista ja kiihdytyksistä ja kuljetusta matkasta yleensäkin...
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Niin kiihtyvyys antureillahan saa myös paikka tiedon laskettua.

Mutta tuolla varikoilla varmaan käytetään GPS systeeminä vastaavaa systeemiä kuin on DGPS.
http://en.wikipedia.org/wiki/Differential_GPS

Joten tiimit vaan laittaa radalle yhden kiinteän "majakan" joka kokoajan ilmoittaa GPS-systeemin erantoa
varsinaiselle GPS-systeemille.

Näillä yhteenä (DGPS + G-anturit) päästää riittävään tarkkuuteen jolla auton paikka sadaan radalta tietää nopeasti ja tarkasti.
 

artsi68

Well-known member
Liittynyt
26.2.2015
Viestit
62
Sen pystyy kyllä laskemaan ihan jarrutuksista ja kiihdytyksistä ja kuljetusta matkasta yleensäkin...
Niin kiihtyvyys antureillahan saa myös paikka tiedon laskettua.
Teoriassa saa laskettua mutta käytännössä ei. Jos meinaat integroida paikan kohinaisesta kiihtyvyysdatasta, niin kyseessä on matemaattisesti alkuarvotehtävä, ja ratkaisun edetessä virheet kasaantuvat ja tekevät tuloksesta hyvin epäluotettavan. Eli pian sen jälkeen kun auto on lähtenyt radalle niin kiihtyvyysdatasta integroitu paikka alkaa näyttää ihan puuta heinää.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5729
Kyllä mä muistelen joskus lukeneeni kommentin siitä, että tallit keräävät autoista sellaisen määrän dataa ratin kääntökulmine ja kaasu- ja jarrupolkimista lähtien, että voivat simuloida kuljettajan kisan jälkikäteen tietokoneella. En jaksa uskoa, että varsinaisen gps-paikannuksen data olisi sillä tavalla kriittisessä asemassa. Ilmankin luulisi näkevän, "missä päin rataa" auto on menossa.
 

artsi68

Well-known member
Liittynyt
26.2.2015
Viestit
62
Kyllä mä muistelen joskus lukeneeni kommentin siitä, että tallit keräävät autoista sellaisen määrän dataa ratin kääntökulmine ja kaasu- ja jarrupolkimista lähtien, että voivat simuloida kuljettajan kisan jälkikäteen tietokoneella. En jaksa uskoa, että varsinaisen gps-paikannuksen data olisi sillä tavalla kriittisessä asemassa. Ilmankin luulisi näkevän, "missä päin rataa" auto on menossa.
Varmasti pystyt päättelemään, että missä päin rataa mennään ilman gps-dataakin. Mutta en kyllä jaksa uskoa, että astroturffilla vierailun pystyt osoittamaan ilman gepsiä.
 
Ylös